• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Examination of the effects of explicit instruction and error correction to Japanese learners of English

Research Project

Project/Area Number 23K20476
Project/Area Number (Other) 21H00541 (2021-2023)
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund (2024)
Single-year Grants (2021-2023)
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionShizuoka University

Principal Investigator

白畑 知彦  静岡大学, 教育学部, 名誉教授 (50206299)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中川 右也  三重大学, 教育学部, 准教授 (10551161)
箱崎 雄子  大阪教育大学, 教育学部, 教授 (50351490)
横田 秀樹  静岡文化芸術大学, 文化政策学部, 教授 (50440590)
大瀧 綾乃  静岡大学, 教育学部, 講師 (60840676)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥16,510,000 (Direct Cost: ¥12,700,000、Indirect Cost: ¥3,810,000)
Fiscal Year 2024: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2023: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2022: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2021: ¥5,720,000 (Direct Cost: ¥4,400,000、Indirect Cost: ¥1,320,000)
Keywords第二言語習得 / 明示的指導 / 形態統語の習得 / 音声の習得 / 誤り訂正 / 明示的文法指導 / 修正フィードバック / 英語教育 / 英語教育学 / 明示的指導とその効果 / 文法指導 / 音声指導 / 文法形態素
Outline of Research at the Start

本研究の主旨は、以下のとおりである。すなわち、英語が日常的に話されていない日本という学習環境で英語を学習する場合には、受けるインプット量や産出するアウトプットの活動がどうしても制限されがちである。そのような英語活動時間の不足を補うには、明示的に「理屈を教える」ことが有効な手段になって来るのではないかとう仮説を我々は立てている。この仮説に基づいて、日本語母語話者を対象に、彼らの音声習得から統語の習得までメンバーで分担して調査をしている。

Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的は、日本語を母語とする英語学習者 (JLEs) の大学1年生に対して行った「条件」を表す接続詞ifと、「時」を表す接続詞whenの意味上の相違に関する明示的指導の効果を実証的に検証することである。大学生JLEsに接続詞ifとwhenの意味的相違に関する指導をおこない、意味の理解がどの程度向上するか調査した。本研究の仮説は次の2点である。(1)「条件」を表す接続詞ifと「時」を表す接続詞whenの意味上の相違に関する明示的文法指導は大学生JLEsに対して有効である。(2) その指導効果は、指導直後のみならず長期間持続する。
実験参加者は、日本で英語教育を受けて来た大学1年生102名のJLEsであり、明示的文法指導を受ける実験群58名と、明示的文法指導を受けない統制群44名に分けた。実験群のTOEFL (ITP) の平均得点は423点であり、統制群は449点であった。接続詞ifとwhenの意味用法に対する理解を調べるために、訂正を含む文法性判断テストを事前テスト、直後テスト、遅延テストとして3回実施した。第1週目に事前テストを実施した。実験群には、第2週目に指導1回目を、第3週目に指導2回目を、第4週目に指導3回目をおこなった。各指導は説明とペアワークを含め約45分であった。
指導効果を調べるため、第5週目に直後テストを実施した。3回目の指導以降は当該項目に関する指導やフィードバックは行わず、11週間後の第15週目に遅延テストを実施した。その結果、当該項目の意味相違に焦点を当てた本明示的文法指導によって、指導直後にifとwhenの区別に対する理解が増しただけでなく、その効果は指導11週間後でも維持していたことが判明した。したがって、本研究で採用した明示的文法指導は、意味を混同しやすい接続詞の理解について有効な指導法であることが実証的に支持できた。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

昨年度同様に、2023年度も研究発表と研究論文の出版が当初予定していた通りにできたからです。さらに、研究分担者、研究協力者との間の連携も想定通りに上手く行っているからです。

Strategy for Future Research Activity

接続詞への明示的指導に関しては、今後の主な課題として次の2点を挙げる。1つ目は、実験文のデザインである。本実験で実施した文法性判断テストでは日本語文が与えられていたため、実験参加者がifとwhenの意味を考える際に日本語の表現形式からの影響があったことである。英文のみを与えた場合、どのようにJLEsが文脈を判断し、ifとwhenを使い分けるかを調査することが必要である。2つ目は、ifとwhenの習得困難度の差を考察することである。本実験において、事前テストから直後テストまで一貫して、【when → if】よりも【if → when】の正答率が低くなっていたが、なぜwhenよりもifを訂正する方が難しいのか、すなわち、どうしてJLEsはifを正しいと容認する傾向があるのかを今後さらに考察していく必要がある。学習上の難しさが解明できれば、より効果的な明示的指導案を確立し提案できる。

Report

(3 results)
  • 2023 Annual Research Report
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • Research Products

    (28 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (14 results) (of which Peer Reviewed: 13 results,  Open Access: 13 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (8 results)

  • [Journal Article] Factors Causing Overpassivisation of Unaccusative Verbs by Japanese Learners of English2024

    • Author(s)
      Okamura Hiromu、Shirahata Tomohiko
    • Journal Title

      Theory and Practice of Second Language Acquisition

      Volume: 10 Issue: 1 Pages: 1-26

    • DOI

      10.31261/tapsla.14822

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Measuring the English vocabulary acquisition of Japanese learners2024

    • Author(s)
      Ishikawa Yoshie、Otaki Ayano、Okamura Hiromu、Shirahata Tomohiko
    • Journal Title

      Studies in English Language and Education

      Volume: 11 Issue: 1 Pages: 59-75

    • DOI

      10.24815/siele.v11i1.30460

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Verification of the Effectiveness of Collaborative L2 Reading Comprehension by Japanese Pharmacy Students2023

    • Author(s)
      Shimazaki, H. & Nakagawa, Y., and Shirahata, T.
    • Journal Title

      Modern Journal of Studies in English Language Teaching and Literature

      Volume: 5 (1) Pages: 122-143

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 従属接続詞 if と when の意味混同に対する明示的文法指導の効果検証2023

    • Author(s)
      井上健人・白畑知彦
    • Journal Title

      関東甲信越英語教育学会

      Volume: 37 Pages: 71-84

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Comparison of Factors Causing Overpassivisation of Unaccusative Verbs by Japanese Learners of English2023

    • Author(s)
      Okamura, H. and Shirahata, T.
    • Journal Title

      Studies in Subject Development

      Volume: 12 Pages: 73-82

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Study of Comparative English Rhythms of Speech by American and Japanese Elementary School Learners2023

    • Author(s)
      Hakozaki, Y., Nakagawa, Y. and Shirahata, T.
    • Journal Title

      Modern Journal of Studies in English Language Teaching and Literature

      Volume: 5(2) Pages: 117-134

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Errors of Object Drop at Transitive Verb Structures by Japanese Learners of English: Preliminary Study2023

    • Author(s)
      大瀧 綾乃、中川 右也、箱﨑 雄子、横田 秀樹、白畑 知彦
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告. 教科教育学篇

      Volume: 55 Pages: 1-13

    • DOI

      10.14945/0002000165

    • ISSN
      0286732X
    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/records/2000165

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Knowledge of EMP Vocabulary of Japanese Pharmacy Students: An analysis of its breadth, characteristics, and acquisition order2023

    • Author(s)
      Shimazaki, H. and Shirahata, T.
    • Journal Title

      Bulletin of Subject Development

      Volume: Vol. 11 Pages: 43-51

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Second Language Acquisition as a Natural Language2022

    • Author(s)
      横田秀樹
    • Journal Title

      Second Language

      Volume: 21 Issue: 0 Pages: 51-68

    • DOI

      10.11431/secondlanguage.21.0_51

    • ISSN
      1347-278X, 2187-0047
    • Year and Date
      2022-12-15
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Effects of Explicit Grammar Instruction Involving Negative Evidence:2022

    • Author(s)
      大瀧綾乃
    • Journal Title

      Journal of the Chubu English Language Education Society

      Volume: 51 Issue: 0 Pages: 195-202

    • DOI

      10.20713/celes.51.0_195

    • ISSN
      0386-6548, 2424-063X
    • Year and Date
      2022-01-31
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Effects of Animation on the Explicit Instruction for Present Perfect:2022

    • Author(s)
      中川右也・近藤泰城
    • Journal Title

      Journal of the Chubu English Language Education Society

      Volume: 51 Issue: 0 Pages: 187-194

    • DOI

      10.20713/celes.51.0_187

    • ISSN
      0386-6548, 2424-063X
    • Year and Date
      2022-01-31
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Acquisition of Subject <i>Wh</i>-questions by Japanese Learners of English2022

    • Author(s)
      白畑 知彦、横田 秀樹、須田 孝司、近藤 隆子、小川 睦美
    • Journal Title

      Second Language

      Volume: 20 Issue: 0 Pages: 5-26

    • DOI

      10.11431/secondlanguage.20.0_5

    • ISSN
      1347-278X, 2187-0047
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Difficulty Order in the Acquisition of English Grammar by University Students in Japan2021

    • Author(s)
      横田秀樹・白畑知彦
    • Journal Title

      Journal of the Chubu English Language Education Society

      Volume: 50 Issue: 0 Pages: 251-258

    • DOI

      10.20713/celes.50.0_251

    • NAID

      40022701339

    • ISSN
      0386-6548, 2424-063X
    • Year and Date
      2021-01-31
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本語母語話者の英語非対格動詞の過剰受動化の誤り2021

    • Author(s)
      岡村明夢・白畑知彦
    • Journal Title

      第12回教科開発学研究会論文集

      Volume: 12 Pages: 15-20

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] How should English, as a second language, be pronounced?2023

    • Author(s)
      Hakozaki, Y., Nakagawa, Y., Yokota, H., Otaki, A. and Shirahata, T.
    • Organizer
      Pacific Second Language Forum 2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語母語英語学習者による他動詞の誤りの原因 ―予備的調査―2023

    • Author(s)
      大瀧綾乃・中川右也・箱崎雄子・横田秀樹・白畑知彦
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 認知言語学的アプローチによる動詞補部の明示的指導法2023

    • Author(s)
      中川右也・横田秀樹・箱崎雄子・大瀧綾乃・白畑知彦
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] A comparative study of English rhythm produced by American and Japanese elementary school learners2023

    • Author(s)
      Hakozaki, Y., Nakagawa, Y. & Shirahata, T.
    • Organizer
      The Second Hawai’i International Conference on English Language and Literature Studies
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 中学校英語科の表現欲求時指導法の開発と実証-表現したい欲求を最大限に活用する明示的指導法-2022

    • Author(s)
      吉田龍弘・白畑知彦
    • Organizer
      中部地区英語教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語母語話者の英語非対格動詞の過剰受動化現象2021

    • Author(s)
      岡村明夢・白畑知彦
    • Organizer
      教科開発学会(愛知教育大学・静岡大学大学院共同教科開発学専攻)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 第二言語習得研究の科学1 言語の習得2023

    • Author(s)
      白畑知彦・横田秀樹
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874249369
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 第二言語習得研究の科学2 言語の指導2023

    • Author(s)
      吉田龍弘・白畑知彦
    • Total Pages
      184
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874249376
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 第二言語習得研究の科学3 人間の能力2023

    • Author(s)
      白畑知彦
    • Total Pages
      194
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874249383
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 「第二言語習得におけるインプットとUG-英語代名詞の解釈を例に-」『第二言語習得研究の科学 第3巻:人間の能力』2023

    • Author(s)
      白畑知彦
    • Total Pages
      202
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874249383
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 「言語学と第二言語習得研究―生成文法の視点から」『第二言語習得研究の科学3 人間の能力』2023

    • Author(s)
      横田秀樹
    • Total Pages
      202
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874249383
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 「他動詞と自動詞の区別と明示的指導―非対格動詞の場合―」『第二言語習得研究の科学2 言語の指導』2023

    • Author(s)
      大瀧綾乃
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874249376
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 「不定詞・動名詞選択の明示的指導-動詞補部に焦点を当てて-」『第二言語習得研究の科学 2:言語の指導』2023

    • Author(s)
      中川右也
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874249376
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 「小学校英語教育における音声指導―語強勢指導の重要性―」『第二言語習得研究の科学2 言語の指導』2023

    • Author(s)
      箱﨑雄子
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874249376
    • Related Report
      2021 Annual Research Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi