• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Establishing a Teaching and Evaluation Method Through the Developmental Analysis of the Four Skills in the New Course of Study

Research Project

Project/Area Number 23K20479
Project/Area Number (Other) 21H00546 (2021-2023)
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund (2024)
Single-year Grants (2021-2023)
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionKomazawa University

Principal Investigator

上田 倫史  駒澤大学, 総合教育研究部, 教授 (30343627)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 大和田 和治  立命館大学, 食マネジメント学部, 教授 (00288036)
筒井 英一郎  北九州市立大学, 基盤教育センター, 准教授 (20386733)
大矢 政徳  明治大学, 国際日本学部, 専任教授 (60318748)
中野 美知子  早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 名誉教授 (70148229)
阿野 幸一  文教大学, 国際学部, 教授 (70400596)
浅利 庸子  早稲田大学, 商学学術院, 専任講師 (70631331)
柏木 哲也  北九州市立大学, 基盤教育センター, 教授 (80369925)
根岸 純子  鶴見大学, 文学部, 教授 (10708960)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2026-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥16,770,000 (Direct Cost: ¥12,900,000、Indirect Cost: ¥3,870,000)
Fiscal Year 2025: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2024: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2023: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2022: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Keywords英語4技能 / 新学習指導要領 / 技能統合型評価 / コミュニケーション力評価 / 英語教育 / 新指導要領 / 英語コミュニケーション能力
Outline of Research at the Start

本研究では、学習指導要領の改訂による教育効果、及び総合的コミュニケーション力の育
成のための評価と方法を研究することが目的である。以下の5点をResearch Questionとする。RQ1: 新学習指導要領に基づいた英語教育が、4技能にどのような効果をもたらすか?RQ2新・旧学習指導要領のもとでの中学・高校での教育効果に違いがみられるのか?RQ3:4技能を複数の能力を組み合わせて評価する技能統合型評価にどのような教育的効果があるか?RQ4:高度で論理的な統合的コミュニケーション力の育成と評価として、技能統合型評価は効果的か?RQ5:論理的な英語力育成のための評価、指導とはどのようなものか?

Outline of Annual Research Achievements

2023年度は次のことを行った。(1)新学習指導要領に基づいて作られた、高校英語の教科書「英語コミュニケーション2」及び「論理・表現2」のコーパスを作成し、テキストの特性の分析をおこなった。語彙量にかなりの変化がみられるとともに、文法問題の減少等が見受けられた。また、旧指導要領に基づいて作られた英語教育との質的違いについても比較を行った。(2)昨年度に続き、統合型英語力の測定方法の開発のために、リーディングののちにサマリーを書き、それを評価するシステムの開発を引き続き行った。また、リーディングを行った後に、口頭でサマリーを話してもらう課題についても実験を行った。評価をどのようにすればよいかについて、文法、言いかえなどの細かい点はライティングのサマリー判定のために開発した方法により診断を行い、全体的な評価、論理構成の評価は別で開発を行った。評価点については引き続き次年度で検討することになっている。(3)インターラクションの評価についは、昨年度に引き続き協力いただいた中学校で特定のテーマに基づいて制限時間内に意見を述べあるデータを収集し、データを評価を行った。インターラクションの特徴をより特定できる評価基準を議論し、改定を行った。また、新たな中学校の居力校からデータの収集を行った。新たな評価基準を基に、評価を現在継続中である。(4)論理的思考、クリティカルシンキング、議論力を涵養するライティングの教材の開発を行うとともに、その評価とアドバイスをするシステムの開発を行った。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

議論の能力を育成するライティング教材の開発は終わったが、研究協力者の職場の移動により、実際にその教材を使ったデータ取集が行えず、予定がずれてしまった。

Strategy for Future Research Activity

新指導要領に基づく英語教科書「英語コミュニケーション3」及び「論理・表現3」のコーパスを作成し、テキストの特性を分析する。インターラクションの研究においては、新たに作成した評価基準に基づき中学生から収集したデータを評価を行う。また、同じデータを使い、教育目標として定められている教育項目が話してこうかとして出てくるのか、また教科書のインプットとしての効果がどのようなものかをformulaic expressionsの分析から確認を行う。技能統合型評価としてのオーラルサマリー、ライティングサマリーについても引き続き評価方法、システムの改良と分析を行っていく。議論能力を育成するライティング教材の開発については、研究協力者の協力を得て、データ収集を行い、評価方法、教材の妥当性について分析を行っていく予定である。

Report

(3 results)
  • 2023 Annual Research Report
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • Research Products

    (31 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 8 results,  Open Access: 5 results) Presentation (21 results) (of which Int'l Joint Research: 11 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Journal Article] 英文ライティング教材の開発2023

    • Author(s)
      中野美知子 中澤真 赤塚裕也 上田倫史 梅澤克之
    • Journal Title

      情報処理学会第85回全国大会論文集

      Volume: 4 Pages: 347-48

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] プログラミング基礎学習と英語学習の類似点2023

    • Author(s)
      中野美知子 中澤真 赤塚裕也 梅澤克之
    • Journal Title

      情報処理学会第85回全国大会論文集

      Volume: 4 Pages: 363-364

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Testing Rewritng Performance by ChatGPT2023

    • Author(s)
      Nakano, Michiko, Akatsuka, Yuya, Nakazawa, Makoto Ueda, Norifum & Umezawa Katsuyuki
    • Journal Title

      Proceedings of the 27th Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics.

      Volume: 1 Pages: 65-66

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Checking the concurrent learning of English writing and programming2023

    • Author(s)
      Nakano, Michiko, Akatsuka, Yuya, Nakazawa, Makoto & Umezawa, Katsuyuki
    • Journal Title

      Proceedings of the 27th Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics.

      Volume: 1 Pages: 65-66

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Comparative study of English Writing Performance and Programming Performance2023

    • Author(s)
      Nakano, Michiko, Akatsuka, Yuya, Nakazawa, Makoto & Umezawa, Katsuyuki
    • Journal Title

      Proceedings of the 27th Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics.

      Volume: 1 Pages: 69-70

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Developing Descriptive Instructions for English Writing Courses for High School Students2023

    • Author(s)
      Nakano, Michiko, Akatsuka, Yuya, Nakazawa, Makoto, Ueda, Norifumi & Umezawa, Katsuyuki
    • Journal Title

      27th International Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics Proceedings

      Volume: 1 Pages: 63-64

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Developing and Enhancing a Diagnostic Feedback Tool for Summary Writing, Oral Summaries, and Reading Aloud2023

    • Author(s)
      Eiichiro Tsutsui, Takashi Sakai, Naoya Yokogawa, Haruya Maehata, & Kazuharu Owada
    • Journal Title

      Proceedings of the 27th Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics.

      Volume: 1 Pages: 34-35

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 英文要約の診断的フィードバックシステム開発と口頭要約スキル向上への応用2023

    • Author(s)
      筒井英一郎
    • Journal Title

      基盤教育センター紀要

      Volume: 41 Pages: 103-117

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 口頭要約活動を支援する自動フィードバックシステムの開発2023

    • Author(s)
      筒井英一郎・坂井昴・横川尚哉・前畑遥哉・大和田和治
    • Journal Title

      日本教材学会第35回研究発表大会研究発表要旨集

      Volume: 1 Pages: 38-39

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 英文ライティング教材の開発2023

    • Author(s)
      中野美知子 中澤真 赤塚裕也 上田倫史 梅澤克之
    • Organizer
      情報処理学会第85回全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] プログラミング基礎学習と英語学習の類似点2023

    • Author(s)
      中野美知子 中澤真 赤塚裕也 梅澤克之
    • Organizer
      情報処理学会第85回全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] J Marker? E Marker? ―Findings from the Over/underuse of Japanese EFL Learners―2023

    • Author(s)
      Kashiwagi, Tetsuya
    • Organizer
      27th International Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Checking the concurrent learning of English writing and programming2023

    • Author(s)
      Nakano, Michiko, Akatsuka, Yuya, Nakazawa, Makoto & Umezawa, Katsuyuki
    • Organizer
      27th International Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A Comparative study of English Writing Performance and Programming Performance2023

    • Author(s)
      Nakano, Michiko, Akatsuka, Yuya, Nakazawa, Makoto & Umezawa, Katsuyuki
    • Organizer
      27th International Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Testing Rewritng Performance by ChatGPT2023

    • Author(s)
      Nakano, Michiko, Akatsuka, Yuya, Nakazawa, Makoto Ueda, Norifum & Umezawa Katsuyuki
    • Organizer
      27th International Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Developing Descriptive Instructions for English Writing Courses for High School Students2023

    • Author(s)
      Nakano, Michiko, Akatsuka, Yuya, Nakazawa, Makoto, Ueda, Norifumi & Umezawa, Katsuyuki
    • Organizer
      27th International Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Developing and Enhancing a Diagnostic Feedback Tool for Summary Writing, Oral Summaries, and Reading Aloud2023

    • Author(s)
      Tsutsui, Eiichiro, Sakai, T., Yokogawa, N., & Maehata, H.
    • Organizer
      27th International Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A Study of Interactional Competence of the Japanese Learners of English: Comparing the Data from the Students who learned English under the Old and New Ministry’s Curriculum Guideline2023

    • Author(s)
      Norifumi Ueda; Junko Negishi; Koichi Ano, Eiichiro Tsutsui, Asari, Yoko
    • Organizer
      27th International Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 技能統合型評価法を使ったL2学習者の能力評価についての考察2023

    • Author(s)
      上田倫史 大矢政徳
    • Organizer
      大学英語教育学会九州・沖縄支部支部大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校英語教科書4社におけるコーパス分析―縦断的比較と横断的比較による考察―2023

    • Author(s)
      柏木哲也
    • Organizer
      大学英語教育学会SIG東アジア英語教育研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 口頭要約活動を支援する自動フィードバックシステムの開発2023

    • Author(s)
      筒井英一郎・坂井昴・横川尚哉・前畑遥哉・大和田和治
    • Organizer
      日本教材学会第35回研究発表大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校英語教科書4社におけるコーパス分析―縦断的比較と横断的比較による考察―2023

    • Author(s)
      柏木哲也
    • Organizer
      第230回 JACET SIG 東アジア英語教育研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 機械学習データを利用したサマリー・ライティングの授業実践:AIとの対抗と共存の均衡をめざす英語教員の第一歩2023

    • Author(s)
      筒井英一郎
    • Organizer
      第230回 JACET SIG 東アジア英語教育研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Idea Density of English Textbooks for Japanese Junior-High School Students2022

    • Author(s)
      Oya, Masanori, Norifumi Ueda, Kazuharu Owada, Koichi Ano, Tetsuya Kashiwagi
    • Organizer
      Pan-Pacific Association of Applied Linguistics 2022 Conference
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A Preliminary Study for Raising Awareness of Summary Writing Activities: A Diagnostic Feedback System for Paraphrasing and Sentence Combining2022

    • Author(s)
      Eiichiro Tsutsui, Kirara Nagahashi, Kazumi Nishimura, Kazuharu Owada
    • Organizer
      Pan-Pacific Association of Applied Linguistics 2022 Conference
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A Study of Interactional Competence of the Japanese Learners of English: Analyzing the Data from the Students who learned English under the Old Ministry’s Curriculum Guideline2022

    • Author(s)
      NorifumiUeda, Junko Negishi, Koichi Ano, KazuharuOwada, Masanori Oya, EiichiroTsutsui, Yoko Asari
    • Organizer
      Pan-Pacific Association of Applied Linguistics 2022 Conference
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] spaCyを援用した英作文診断システムの開発:文書き換えタスクを中心に2022

    • Author(s)
      筒井英一郎、永橋希星、西村和海、大和田和治
    • Organizer
      日本教材学会第34回研究発表大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 新学習指導要領に基づくライティング力強化のための高校英語教材開発の試み2022

    • Author(s)
      中野美知子,大矢政徳,阿野幸一,上田倫史
    • Organizer
      情報処理学会第84回全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 新学習指導要領に基づくライティング力強化のための高校英語教材開発の試み2022

    • Author(s)
      中野美知子、大矢政徳、阿野幸一、上田倫史
    • Organizer
      情報処理学会第84回全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Pedagogical Benefits of Summary Writing in the Japanese EFL Context: Exploring Its Five Dimensions2021

    • Author(s)
      Eiichiro Tsutsui, Kazuharu Owada, Yoko Asari, Tetsuya Kashiwagi, Norifumi Ueda
    • Organizer
      環太平洋応用言語学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Funded Workshop] Pan-Pacific Association of Applied Lingusitics 2022 Conference2022

    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi