• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

明示的・暗示的知識の神経基盤の解明:脳イメージングによる繰り返し練習の効果検証

Research Project

Project/Area Number 23K20482
Project/Area Number (Other) 21H00550 (2021-2023)
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund (2024)
Single-year Grants (2021-2023)
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionKanagawa University

Principal Investigator

鈴木 祐一  神奈川大学, 国際日本学部, 准教授 (10756563)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) Jeong Hyeonjeong  東北大学, 国際文化研究科, 教授 (60549054)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥16,900,000 (Direct Cost: ¥13,000,000、Indirect Cost: ¥3,900,000)
Fiscal Year 2024: ¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2023: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2022: ¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Keywords第二言語習得
Outline of Research at the Start

外国語(英語)コミュニケーション能力を身につけるために、繰り返し練習(プラクティス)の重要性が再認識されつつある。「効果的な繰り返しの条件」を特定するために研究成果が蓄積されつつあるが、先行研究では、正答率や反応時間という行動データの分析に留まっている。そこで、外国語教育研究者と脳科学者による学際的コラボレーションにより、研究手法のパラダイムシフトを起こす。具体的には、脳イメージング(fMRI)により、繰り返しを伴う練習による英語スキルの熟達化を支える明示的・暗示的知識の発達を解明する。得られる研究成果を基に、効果的な英語学習法の開発や認知特性に基づく学習の個人化など教育への応用を目指す。

Outline of Annual Research Achievements

コミュニケーション能力を支える言語知識の獲得には、繰り返し練習(プラクティス)が必要不可欠である。しかし、プラクティスによってどのように、コミュニケーション能力を支える認知神経基盤が変容するかは明らかになっていない。本研究の目的は、英語学習の介入トレーニング研究を行い、脳活動をfMRIで計測し、明示的知識(海馬・内側側頭葉)と暗示的知識(大脳基底核など)の神経基盤の変容プロセスを解明することである。そして、学習者の明示的・暗示的適性という個人差の特徴によって、プラクティスの方法を最適化できる可能性を探ることにある。昨年度行った本実験は、以下の通りである。英語学習者を対象に、英語の文法構造に焦点を当てながら2週間に渡りスピーキング練習してもらい、コミュニケーション能力を支える明示的・暗示的知識を司る神経基盤がどう変容するかを調査した。事前テストではMRI内での英語スピーキング課題や明示的・暗示的適性を測定した。その後、オンラインでの英語スピーキング学習を行ってもらった。この英語スピーキング学習では、個人で特定の文法構造に焦点を当てながら、できるだけ正確にかつ流暢に話すために繰り返し練習をしてもらうことで、文法処理が自動化するようなタスクを設定した。その後、事後テストでMRI内での英語スピーキング課題を実施した。脳解析の結果、予測通りに、事前テストでは明示的知識を司る海馬の活性化が見られたが、事後テストでは暗示的知識に関連する被殻が活性化していることが確認できた。さらに、事後テストでは母語でのスピーキング技能を司る脳領域の活性化が見られた。本結果は、明示的な文法知識を繰り返し練習することによって、スピーキングスキルに活用できる形で脳内で表象されている証拠になる。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

スピーキングに関する行動・脳データおよび学習者に関する個人差要因に関するデータを収集し、行動データのコーディング・分析は完了し、脳データ解析も行うことができた。その一部成果をアメリカの国際学会で発表し、他の研究者からフィードバックを得ることができた。

Strategy for Future Research Activity

本実験では統計分析に必要なサンプル数を確保していたが、様々な技術的な理由によって、10名ほどの脳解析データを統計分析にかけることができなかったことが判明した。また、個人差分析の結果、安定した結果を得るためには、サンプル数を増やす必要性がある。そのため、追加のデータ収集を行った上で、行動データの分析および脳データ解析を完遂する。そして、最終的な成果を学会や論文として発表する予定である。

Report

(3 results)
  • 2023 Annual Research Report
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • Research Products

    (37 results)

All 2024 2023 2022 2021 Other

All Int'l Joint Research (5 results) Journal Article (11 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results,  Peer Reviewed: 10 results,  Open Access: 7 results) Presentation (15 results) (of which Int'l Joint Research: 7 results,  Invited: 7 results) Book (6 results)

  • [Int'l Joint Research] McGill University(カナダ)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] University of Maryland College Park(米国)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Shanghai Jiao Tong University(中国)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Birkbeck, University of London(英国)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] University of York(英国)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] Effects of social interactions on the neural representation of emotional words in late bilinguals2024

    • Author(s)
      Chunlin Liu, Hyeonjeong Jeong*, Haining Cui, Jean-Marc Dewaele, Kiyo Okamoto^, Yuichi Suzuki, Motoaki Sugiura
    • Journal Title

      Language, Cognition, and Neuroscience

      Volume: 39 Issue: 3 Pages: 383-399

    • DOI

      10.1080/23273798.2024.2307630

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] How do learners perceive task repetition? Distributed practice effects on engagement and metacognitive judgment2023

    • Author(s)
      Hanzawa Keiko、Suzuki Yuichi
    • Journal Title

      The Modern Language Journal

      Volume: 107 Issue: 2 Pages: 451-478

    • DOI

      10.1111/modl.12843

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] fMRI reveals the dynamic interface between explicit and implicit knowledge recruited during elicited imitation task2023

    • Author(s)
      Suzuki Yuichi、Jeong Hyeonjeong、Cui Haining、Okamoto Kiyo、Kawashima Ryuta、Sugiura Motoaki
    • Journal Title

      Research Methods in Applied Linguistics

      Volume: 2 Issue: 2 Pages: 100051-100051

    • DOI

      10.1016/j.rmal.2023.100051

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Distribution of grammar learning through writing tasks: A potential role of proficiency2023

    • Author(s)
      He Jiani、Suzuki Yuichi
    • Journal Title

      International Journal of Applied Linguistics

      Volume: 34 Issue: 1 Pages: 367-382

    • DOI

      10.1111/ijal.12498

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Does automaticity in lexical and grammatical processing predict utterance fluency development?2023

    • Author(s)
      Hanzawa Keiko、Suzuki Yuichi
    • Journal Title

      Journal of Second Language Studies

      Volume: 6 Issue: 2 Pages: 290-318

    • DOI

      10.1075/jsls.22007.han

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Costs and benefits of spacing for second language vocabulary learning: Does relearning override the positive and negative effects of spacing?2022

    • Author(s)
      Nakata Tatsuya、Suzuki Yuichi、He Xuehong (Stella)
    • Journal Title

      Language Learning

      Volume: - Issue: 3 Pages: 799-834

    • DOI

      10.1111/lang.12553

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Situating Shadowing in the Framework of Deliberate Practice: A Guide to Using 16 Techniques2022

    • Author(s)
      Yo Hamada and Yuichi Suzuki
    • Journal Title

      RELC Journal

      Volume: Online Issue: 1 Pages: 219-227

    • DOI

      10.1177/00336882221087508

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] An fMRI validation study of the word-monitoring task as a measure of implicit knowledge: Exploring the role of explicit and implicit aptitudes in behavioral and neural processing2022

    • Author(s)
      Suzuki Yuichi、Jeong Hyeonjeong、Cui Haining、Okamoto Kiyo、Kawashima Ryuta、Sugiura Motoaki
    • Journal Title

      Studies in Second Language Acquisition

      Volume: 1 Issue: 1 Pages: 1-28

    • DOI

      10.1017/s0272263122000043

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Does the Reuse of Constructions Promote Fluency Development in Task Repetition? A Usage‐Based Perspective2022

    • Author(s)
      Suzuki Yuichi、Eguchi Masaki、de Jong Nel
    • Journal Title

      TESOL Quarterly

      Volume: 56 Issue: 4 Pages: 1290-1319

    • DOI

      10.1002/tesq.3103

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 外国語能力の熟達化を支える認知神経メカニズム:Krashenの「学習」・「習得」のその先2022

    • Author(s)
      鈴木祐一
    • Journal Title

      ことばの科学研究

      Volume: 28 Pages: 1-8

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] MASSED TASK REPETITION IS A DOUBLE-EDGED SWORD FOR FLUENCY DEVELOPMENT2021

    • Author(s)
      Suzuki Yuichi、Hanzawa Keiko
    • Journal Title

      Studies in Second Language Acquisition

      Volume: 44 Issue: 2 Pages: 536-561

    • DOI

      10.1017/s0272263121000358

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Explicit learning and beyond: Neural evidence for automatization in L2 grammar acquisition2024

    • Author(s)
      Jeong, H., Suzuki, Y., Liu, C., Sugiura, M.
    • Organizer
      American Association for Applied Linguistics (AAAL) 2024 Annual Conference
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A scoping review on task repetition studies focusing on speaking ability2024

    • Author(s)
      Hanzawa, K., Suzuki, Y., Yanagisawa, A., Fukuta, J.
    • Organizer
      American Association for Applied Linguistics (AAAL) 2024 Annual Conference
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Interplay of skill development and proactive language learning: A cognitive-psychological perspective2024

    • Author(s)
      Suzuki, Y.
    • Organizer
      American Association for Applied Linguistics (AAAL) 2024 Annual Conference
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] SLA研究の知見を活かした英語授業カリキュラム:「練習」・「繰り返し」をどう見直すか?2023

    • Author(s)
      鈴木祐一
    • Organizer
      北海道英語教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] When to Provide Linguistic Support: TBLT Textbook Project2023

    • Author(s)
      Suzuki, Y., Kelly, C., & Graham-Marr, A.
    • Organizer
      TBLT Round Table (JALT TBLT SIG)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 教えたけど、知っているのに、使えないのはなぜか?2022

    • Author(s)
      鈴木祐一
    • Organizer
      立教大学英語教育研究所公開講演会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 外国語学習における自動化と流暢性の役割:一人称ナラティブレビュー2022

    • Author(s)
      鈴木祐一
    • Organizer
      JACET SLA研究会公開講演会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Practice and Automatization in SLA and Applied Linguistics: A Fresh Perspective2022

    • Author(s)
      Yuichi Suzuki
    • Organizer
      Brownbag Talk Series at University of Hawaii at Manoa
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Systematic task repetition for fluency development: Insights from cognitive psychology2021

    • Author(s)
      Suzuki, Y.
    • Organizer
      Second Language Learning and Teaching Dept of Linguistics and English Language, Lancaster University
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 高校英語授業における文法指導を考える2021

    • Author(s)
      臼倉美里・鈴木祐一
    • Organizer
      KATE研究推進委員会読書会(講師役)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Colloquium. Advancing research into practice and automatization in second language learning: Questions, measurements, and implications2021

    • Author(s)
      Suzuki, Y. & Marsden, E.
    • Organizer
      EuroSLA 30
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Maximizing Fluency Training in EFL Classroom: Massed, Short-Spaced versus Long-Spaced Task Repetition for Proceduralization2021

    • Author(s)
      Suzuki, Y. & Hanzawa, K.
    • Organizer
      EuroSLA 30
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Effect of L2 Proficiency in Grammatical Processing: An fMRI Study2021

    • Author(s)
      Cui, H., Jeong, H., Suzuki, Y., Okamoto, K., & Sugiura, M.
    • Organizer
      Thirteenth Meeting of the Society for the Neurobiology of Language
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 外国語の熟達化を支える認知神経メカニズム: Krashenの『学習』・『習得』のその先2021

    • Author(s)
      鈴木祐一
    • Organizer
      ことばの科学会オープンフォーラム
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] The effect of immersion on emotional word processing in a second language: An fMRI study2021

    • Author(s)
      Liu, C., Jeong, H., Dewaele, J. M., Cui, H., Okamoto, K., Suzuki, Y., & Sugiura, M.
    • Organizer
      Thirteenth Meeting of the Society for the Neurobiology of Language
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 中高ギャップを埋める 高校の英語授業6つの改善策2024

    • Author(s)
      鈴木祐一
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      大修館書店
    • ISBN
      9784469246728
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] Usage in second language acquisition: Critical reflections and future directions2024

    • Author(s)
      Suzuki, Y.
    • Total Pages
      210
    • Publisher
      Routledge
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] Language Aptitude Theory and Practice2023

    • Author(s)
      Suzuki, Y., DeKeyser, R. M., & Huang, H. Y.
    • Total Pages
      546
    • Publisher
      Cambridge University Press
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 英語学習の科学2022

    • Author(s)
      中田 達也、鈴木 祐一、濱田 陽、門田 修平、濱田 彰、神谷 信廣、新谷 奈津子、新多 了、廣森 友人、鈴木 渉、佐々木 みゆき
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      研究社
    • ISBN
      9784327453077
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] The Routledge Handbook of Psychology of Language Learning(分担執筆)2021

    • Author(s)
      Suzuki, Y.
    • Total Pages
      15
    • Publisher
      Routledge
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 外国語学習での暗示的・明示的知識の役割とは何か(分担執筆)2021

    • Author(s)
      鈴木祐一
    • Total Pages
      16
    • Publisher
      大修館書店
    • Related Report
      2021 Annual Research Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi