• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

アジア・アフリカ地域における教育の包摂性の実相に関する国際比較研究

Research Project

Project/Area Number 23K20681
Project/Area Number (Other) 21H00830 (2021-2023)
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund (2024)
Single-year Grants (2021-2023)
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

川口 純  筑波大学, 人間系, 准教授 (90733329)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 利根川 佳子  早稲田大学, 社会科学総合学術院, 准教授 (10608186)
大塲 麻代  帝京大学, 外国語学部, 准教授 (30578828)
櫻井 里穂  広島大学, ダイバーシティ&インクルージョン推進機構, 准教授 (50509354)
森下 稔  東京海洋大学, 学術研究院, 教授 (60300498)
古田 弘子  熊本大学, 大学院教育学研究科, 教授 (60315273)
杉村 美紀  上智大学, 総合人間科学部, 教授 (60365674)
黒田 一雄  早稲田大学, 国際学術院(アジア太平洋研究科), 教授 (70294600)
日下部 達哉  広島大学, IDEC国際連携機構:CICE, 教授 (70534072)
白銀 研五  びわこ学院大学, 教育福祉学部, 准教授 (70826213)
林 真樹子  聖心女子大学, グローバル共生研究所, 助教 (20772221)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Declined (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥16,510,000 (Direct Cost: ¥12,700,000、Indirect Cost: ¥3,810,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2023: ¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2022: ¥5,330,000 (Direct Cost: ¥4,100,000、Indirect Cost: ¥1,230,000)
Fiscal Year 2021: ¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Keywords包摂の多様性 / 障害種別 / 人権・政治的アプローチ / 教育・機能的アプローチ / 宗教と障害観 / 教員政策 / 国際比較 / ボランティアの活用 / 予算配分 / 包摂過程 / ジェンダー格差 / 居住地 / 包摂と統合 / 障害観 / ボランティア / 特殊教育 / 包摂と排除
Outline of Research at the Start

本研究では、まずアジア・アフリカの初等学校を対象として、現地の研究者と協同での現地調査を基に、包摂過程を丹念に明らかにしていく。分析枠組みとしては、政策、学校、地域社会の 3 段階に分け、「教員養成」、「特殊教育の位置付け」、「指導員の在り方」、「ボランティアの活用」、「予算配賦」の 5 点を中心的な研究視点とする。その後、各国のデータを統合させ、全体で持続的な包摂形成に資する自省的な評価モデルの検討を行う。

Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的は、教育のインクルージョンにおける包摂過程に焦点を当て、途上国での国際比較を通して包摂形成への示唆を得るものであった。「包摂」と「排除」は二項対立で捉えられることが多いが、実際には各国の政策や教育実態も多種多様である。そこで本研究では、各国が教育の包摂性を志向する過程を焦点化し、自省的な包摂形成の評価モデルを構築することを目的とした。具体的にはまず各国内において包摂に資する事象や阻害要因を相対的に把捉し、何が包摂を高めるのか、包摂が高まると如何なる教育効果があるのか、明らかにした。研究方法としては、まずアジア・アフリカ諸国の初等学校を対象として、現地の研究者と協同での現地調査を基に、包摂過程を丹念に明らかにした。分析枠組みとしては、政策、学校、地域社会の3段階に分け、「教員養成」、「特殊教育の位置付け」、「指導員の在り方」、「ボランティアの活用」、「予算配賦」の5点を中心的な研究視点とした。その後、各国のデータを統合させ、全体で持続的な包摂形成に資する自省的な評価モデルの検討を実施した。
各分担者が現地調査を実施後、全ての対象国のデータを持ち寄り、これまで各国において学校の問題とされた包摂を地域社会の包摂観を含めて構造的に捉え直した。そして、国際比較を通して、包摂モデルの多様性を整理し、自国の包摂の特色や状況を客観的に把捉することを試みた。さらに各国で活用出来る包摂形成への自省的評価モデルの構築を試みた。協同研究者も交えた全体議論を経て、各国で活用出来る包摂形成への自省的評価モデルを構築した。各国において、どこに阻害要因があるのか、如何に解決するのか、全体的な構造の中で自省的に包摂性を高めていける評価モデルを構築した。例えば、マレーシア教育省と協働で全人教育に資するインクルーシブ教育の評価モデル構築を実施した。

Research Progress Status

令和5年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

令和5年度が最終年度であるため、記入しない。

Report

(3 results)
  • 2023 Annual Research Report
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • Research Products

    (73 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (35 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Open Access: 18 results,  Peer Reviewed: 8 results) Presentation (26 results) (of which Int'l Joint Research: 10 results,  Invited: 4 results) Book (12 results)

  • [Journal Article] インクルーシブ教育のグローバルガバナンスと特別支援教育-その相克と連携可能性2024

    • Author(s)
      川口純・黒田一雄
    • Journal Title

      SDGs時代のインクルーシブ教育-グローバルサウスの挑戦

      Volume: -

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] インクルーシブ教育の概念整理と研究視点2024

    • Author(s)
      黒田一雄
    • Journal Title

      SDGs時代のインクルーシブ教育-グローバルサウスの挑戦

      Volume: -

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] ケニア-統合教育から得られた知見を活かす-2024

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Journal Title

      SDGs時代のインクルーシブ教育-グローバルサウスの挑戦

      Volume: -

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] スリランカ―政策形成の過程と残された課題2024

    • Author(s)
      古田弘子
    • Journal Title

      SDGs時代のインクルーシブ教育-グローバルサウスの挑戦

      Volume: - Pages: 81-102

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] ベトナム-和入教育の展開-2024

    • Author(s)
      白銀研五
    • Journal Title

      SDGs時代のインクルーシブ教育-グローバルサウスの挑戦

      Volume: - Pages: 173-193

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] ネパール―包摂性と教育政策の課題2024

    • Author(s)
      杉村美紀
    • Journal Title

      SDGs時代のインクルーシブ教育-グローバルサウスの挑戦

      Volume: -

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 周縁化された子ども間に生じる教育格差の中にある格差-マラウイにおける障害のある児童の就学状況を事例に-2024

    • Author(s)
      川口純
    • Journal Title

      SDGs時代のインクルーシブ教育-グローバルサウスの挑戦

      Volume: - Pages: 71-86

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] エチオピア―インクルーシブ教育の『文脈化』2024

    • Author(s)
      利根川佳子
    • Journal Title

      SDGs時代のインクルーシブ教育-グローバルサウスの挑戦

      Volume: - Pages: 262-285

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] モルディブーインクルーシブ教育と共生社会の関係2024

    • Author(s)
      森下稔
    • Journal Title

      SDGs時代のインクルーシブ教育-グローバルサウスの挑戦

      Volume: -

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 複線的教育制度のなかの障がい児教育支援2024

    • Author(s)
      日下部達哉
    • Journal Title

      SDGs時代のインクルーシブ教育-グローバルサウスの挑戦

      Volume: -

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] カンボジアー政策と実践にみる平等性と公平性2024

    • Author(s)
      林真樹子
    • Journal Title

      SDGs時代のインクルーシブ教育-グローバルサウスの挑戦

      Volume: -

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] ブータンーインクルーシブ教育に関する教員の受容意識の変化2024

    • Author(s)
      櫻井里穂
    • Journal Title

      SDGs時代のインクルーシブ教育-グローバルサウスの挑戦

      Volume: -

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 持続発展的なインクルーシブ教育の創造に向けて2024

    • Author(s)
      川口純
    • Journal Title

      SDGs時代のインクルーシブ教育-グローバルサウスの挑戦

      Volume: -

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] Diffusion of inclusive education in Malawi2023

    • Author(s)
      Jun Kawaguchi and Kazuo Kuroda
    • Journal Title

      The Sustainable Development Goals Diffusion and Contestation in Asia and Europe, Routledge

      Volume: - Pages: 86-97

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] Inclusive education policy in Sri Lanka: Implications for Low- and Middle-Income Countries2023

    • Author(s)
      Furuta, H., Sethunga, P., Kawaguchi, J.
    • Journal Title

      Bulletin of The Faculty of Education, Kumamoto University

      Volume: 72 Pages: 93-101

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] スリランカの教員養成校講師を対象とするインクルーシブ教育研修 -国立教員養成カレッジ,ジャフナ校での研修に焦点をあてて-2023

    • Author(s)
      古田弘子, 川口純, 松本なるみ, 大口修平
    • Journal Title

      熊本大学教育実践紀要

      Volume: 40 Pages: 47-55

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] インクルーシブ教育政策と学校現場での取り組み-マラウイとエチオピアでの事例研究-2023

    • Author(s)
      川口純, 利根川佳子, 大塲麻代
    • Journal Title

      SDGs時代にみる教育の普遍化と格差-各国の事例と国際比較から読み解く-

      Volume: - Pages: 239-258

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] “Special Education Needs and their Multiplicity: Qualitative Analysis of Policy and Interview Surveys from the Communities Surrounding People with Hearing Impairments in Nepal2023

    • Author(s)
      Miki Sugimura
    • Journal Title

      JICA Ogata Research Institute Research Paper,

      Volume: -

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] スリランカの教員養成校講師を対象とするインクルーシブ教育研修 : 国立教員養成カレッジ, ジャフナ校での研修に焦点をあてて2023

    • Author(s)
      古田弘子、川口純、松本なるみ、大口修平
    • Journal Title

      熊本大学教育実践研究

      Volume: 40巻 Pages: 47-55

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Equity Issues in the provision of online learning during the Covid-19 pandemic in Kenya2023

    • Author(s)
      Francis Likoye Malenya and Asayo Ohba
    • Journal Title

      Journal of International Cooperation in Education

      Volume: 25 Pages: 96-107

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 狩猟採集社会の子育て論-クン・サンの子どもの社会化と養育行動2023

    • Author(s)
      大塲麻代 高田明
    • Journal Title

      アジア・アフリカ地域研究

      Volume: 22‐2 Pages: 294-298

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] インクルーシブ教育のグローバルガバナンスと特別支援教育-その相克と連携可能性2022

    • Author(s)
      黒田一雄
    • Journal Title

      アフリカ教育研究

      Volume: 13 Pages: 3-11

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] マラウイのインクルーシブ教育-導入過程における課題と今後の展望-2022

    • Author(s)
      川口純
    • Journal Title

      アフリカ教育研究

      Volume: 13

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] スリランカのインクルーシブ教育政策―2020年教育省通達と「指導指針」に焦点をあてて―2022

    • Author(s)
      古田弘子、セートゥンガ プラサード、川口純
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要

      Volume: Vol.71, Pages: 103-112

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] グローバル・サウスからみたインクルーシブ教育の課題-アフリカにおける不就学の障がいを有する子ども-2022

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Journal Title

      アフリカ教育研究

      Volume: 13 Pages: 12-21

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Inclusive Education Focusing on Children with Hearing Impairment in Ethiopia: Local Response to the International Agenda2022

    • Author(s)
      Yoshiko Tonegawa
    • Journal Title

      Nilo-Ethiopian Studies

      Volume: 27 Pages: 1-18

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 障害のある子どものためのインクルーシブ教育の実践と課題 -エチオピアにおける『特別学級を基盤とした通常学級』を事例として-2022

    • Author(s)
      利根川佳子
    • Journal Title

      アフリカ教育研究

      Volume: 13

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ベトナムの初等教育課程にみる言語教育の特質 『ベトナム語』と『英語』で設定された目標を手がかりとして2022

    • Author(s)
      白銀研五
    • Journal Title

      地域連携教育研究

      Volume: - Pages: 133-139

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] インクルーシブ教育制度への転換と特別学校の包摂―南アジア2か国,スリランカとブータンに焦点をあてて―2021

    • Author(s)
      古田弘子・櫻井里穂・セートゥンガ プラサード
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要

      Volume: 70 Pages: 83-89

    • NAID

      120007180183

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] インド,タミル・ナードゥ州の聾学校の現状―民間組織が運営する一聾学校に焦点をあてて―2021

    • Author(s)
      古田弘子・山田京子
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要

      Volume: 70 Pages: 91-99

    • NAID

      120007180182

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Education of women with disabilities in Sri Lanka: An exploratory study from a gender perspective. Technical Session 3 The Challenges for Women in Education2021

    • Author(s)
      Furuta, H. and Alwis, K. A. C.
    • Journal Title

      Proceedings of the Sixteenth National Convention on Women’s Studies

      Volume: - Pages: 123-139

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] The nexus between policy and practice of inclusive education: A study of Malawi and Ethiopia2021

    • Author(s)
      Ohba, Asayo, Tonegawa, Yoshiko, Kawaguchi, Jun
    • Journal Title

      アフリカ教育研究

      Volume: 12 Pages: 37-48

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 非正規課程の教育拡大が教育の質に与える全体構造-ポスト EFA 期のマラウイの初等教育を事例に-2021

    • Author(s)
      川口純
    • Journal Title

      広島大学教育開発国際協力研究センター,『国際教育協力論集』

      Volume: 24 Pages: 97-107

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The acceptance situation of inclusive education in Kenya -Perceptions of parents, communities, and teachers2021

    • Author(s)
      Kawaguchi Jun
    • Journal Title

      Community participation with schools in developing countries -Towards equitable and inclusive basic education for all

      Volume: - Pages: 135-148

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] Addressing inclusive education for learners with disabilities in the integrated education system: the dilemma of public primary schools in Kenya2020

    • Author(s)
      Asayo Ohba and Francis Likoye Malenya
    • Journal Title

      Compare: A Journal of Comparative and International Education

      Volume: 52 Issue: 1 Pages: 19

    • DOI

      10.1080/03057925.2020.1726727

    • URL

      https://pure.teikyo.jp/en/publications/aa55a5ea-40f9-4576-9994-d03007af628d

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Inclusive Promotion System and Grade Repetition: Sociopolitical Context for Teachers' Assessment of Students in Vietnam2024

    • Author(s)
      Kengo Shirogane
    • Organizer
      北米比較・国際教育学会第59回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Language Policy in Ethiopia: Analysis of the Medium of Instruction in Primary Schools2024

    • Author(s)
      Yoshiko Tonegawa
    • Organizer
      The 68th Annual Conference of the Comparative and International Education Society, Comparative and International Education Society
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] スリランカにおける障害児の教育的包摂~社会的文脈に即した包摂モデルの構築に向けて2023

    • Author(s)
      古田弘子
    • Organizer
      日本社会福祉学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Inclusive education in Sri Lanka in the last ten years: Focusing on the COVID-19 and 2022 economic crisis2023

    • Author(s)
      Furuta, H.
    • Organizer
      13 th Biennial Conference of the Comparative Education Society of Asia
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Employment Equity: Building Talent Resilient in the Post Pandemic2023

    • Author(s)
      Sugimura, M
    • Organizer
      Global Higher Education Forum 2023, Kuala Lumpur, Malaysia
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Equity and Inclusion for Transforming Higher Education to Foster Sustainable Internationalisation2023

    • Author(s)
      Sugimura, M
    • Organizer
      Workshop on Common Space in Southeast Asian Higher Education: Are we ready?Kuala Lumpur (Hybrid), Malaysia
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] モルディブにおける特別ニーズ教育からインクルーシブ教育への全面的な転換2023

    • Author(s)
      森下稔
    • Organizer
      九州教育学会第75回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] How do we foster Non-Cognitive Skills through Inclusive education?2023

    • Author(s)
      Kawaguchi.J
    • Organizer
      Workshop on Holistic Education though Inclusive Education in Malaysia
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] “What does learning mean to people?: What marginalized knowledge suggests for the concept of inclusion” .Comparative and International Education Society2023

    • Author(s)
      Miki Sugimura
    • Organizer
      Comparative and International Education Society
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Diffusion of inclusive education concept as a norm of educational policy in developing countries: A Case of Malawi2023

    • Author(s)
      Kawaguchi Jun, Kuroda Kazuo
    • Organizer
      Comparative and International Education Society
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Local Response to the International Agenda: The Case of Inclusive Education for Children with Hearing Impairment in Ethiopia2023

    • Author(s)
      Yoshiko Tonegawa
    • Organizer
      The 67th Annual Conference of the Comparative and International Education Society
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Does education make a difference in people’s attitudes towards sexual minorities? results from a large-scale survey in Japan-2023

    • Author(s)
      Riho Sakurai
    • Organizer
      CIES
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Disability and Inclusive Education in the Context of SDGs2022

    • Author(s)
      Kazuo Kuroda and Diana Kartika
    • Organizer
      The PKU Waseda Joint Workshop 2022 organized by Peking University and Waseda University
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] インクルーシブ教育のグローバルガバナンス2022

    • Author(s)
      黒田一雄
    • Organizer
      アフリカ教育学会第29回大会公開特別セッション
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] のある子どもの学校教育-グローバル・サウスからみたインクルーシブ教育の課題2022

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Organizer
      国際開発学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] エチオピアとマラウイ-インクルーシブ教育受容と課題-2022

    • Author(s)
      利根川佳子
    • Organizer
      アフリカ教育学会第29回大会公開特別セッション
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] ダイバーシティ・インクルージョンの現状と課題ー教育的側面を中心にー2022

    • Author(s)
      櫻井里穂
    • Organizer
      日本比較教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育の視点から振り返って2022

    • Author(s)
      櫻井里穂
    • Organizer
      広島県ジェンダー&セクシュアリティーのアンケート調査報告会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] ダイバーシティ研究センター公開セミナー外国人技能実習制度を考えるー2022

    • Author(s)
      櫻井里穂
    • Organizer
      外国人技能実習制度研究会 広島大学
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 民営センターからみたベトナムにおける包摂-障害児教育の特徴に着目して-」2022

    • Author(s)
      白銀研五
    • Organizer
      アジアの福祉現場における「中間的領域/組織」の探究
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] インクルーシブ教育への転換における特別学校の包摂過程に関する国際比較―スリランカとブータンの検討から―2021

    • Author(s)
      古田弘子・櫻井里穂
    • Organizer
      比較教育学会第57回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] スリランカにおける障害者の教育歴:後期中学校を修了した障害者に焦点をあてて2021

    • Author(s)
      古田弘子
    • Organizer
      日本南アジア学会第34回全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] ミャンマーにおけるインクルーシブ教育ー視覚障害のある子どもの中等教育を事例に2021

    • Author(s)
      利根川佳子
    • Organizer
      比較教育学会第57回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] インクルーシブ教育を考える2021

    • Author(s)
      黒田一雄
    • Organizer
      一般社団法人国際開発機構(FASID)主催「第2回開発分野における教育セミナー」
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Diffusion of inclusive education concept as a norm of educational policy in developing countries: A Case of Malawi2021

    • Author(s)
      Kawaguchi Jun
    • Organizer
      Diffusion and Contestation of the Sustainable Development Goals
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 共同・協働研究を軸としたアフリカ教育研究の展開―コロナ禍の『逆境』を乗り越えるための挑戦の記録2021

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Organizer
      第28回アフリカ教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] SDGs時代のインクルーシブ教育-グローバルサウスの挑戦2024

    • Author(s)
      川口純
    • Total Pages
      333
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750357003
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] Diffusion of inclusive education in developing countries: Malawi”, The Sustainable Development Goals: Diffusion and contestation in Asia and Europe2023

    • Author(s)
      Kawaguchi Jun, Kuroda Kazuo
    • Total Pages
      283
    • Publisher
      Routledge
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 「世界の学校」第9章 メキシコの学校 午前・午後の二部制の学校2023

    • Author(s)
      櫻井里穂
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      学事出版
    • ISBN
      9784761929077
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 第29章 ブータンの学校 仏さまがまつられている学校2023

    • Author(s)
      櫻井里穂
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      学事出版
    • ISBN
      9784761929077
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 「児童労働と義務教育メキシコおよびペルーの事例より」『リーディングス 比較する比較教育学』2023

    • Author(s)
      櫻井里穂・工藤瞳
    • Total Pages
      342
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798918358
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] Equity as a key enabler for inclusive solidarity”. Anna Maria Tarantola ed2022

    • Author(s)
      Miki Sugimura
    • Total Pages
      8
    • Publisher
      Vita e Pensiero, Milano
    • ISBN
      9788834353394
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] Sustainable Development Disciplines for Humanity2022

    • Author(s)
      Shujiro Urata, Kazuo Kuroda and Yoshiko Tonegawa eds
    • Total Pages
      187
    • Publisher
      Springer.
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] International Cooperation in Education: History and Prospects (Education in the Asia-Pacific Region: Issues, Concerns and Prospects2022

    • Author(s)
      Ishihara Shinichi, Kawaguchi Jun
    • Total Pages
      385
    • Publisher
      Springer
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 特殊教育・インクルーシブ教育の社会学2022

    • Author(s)
      櫻井里穂
    • Total Pages
      210
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 「インクルーシブ教育の現状と課題――ミャンマーの視覚障害のある子どもの教育を事例に」山田満, 本多美樹編『「非伝統的安全保障」によるアジアの平和構築 : 共通の危機・脅威に向けた国際協力は可能か』2021

    • Author(s)
      利根川佳子
    • Total Pages
      260
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750352466
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 国際教育開発への挑戦-これからの教育・社会・理論2021

    • Author(s)
      荻巣崇世・橋本憲幸・川口純
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798916712
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 教育におけるインクルージョンと不就学児童の教育戦略2021

    • Author(s)
      川口純
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798916712
    • Related Report
      2021 Annual Research Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi