• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Visualizing the traffic of individuals, groups, and organizations learning from sociocultural theories based on assessment

Research Project

Project/Area Number 23K20698
Project/Area Number (Other) 21H00852 (2021-2023)
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund (2024)
Single-year Grants (2021-2023)
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionTohoku University

Principal Investigator

有本 昌弘  東北大学, 教育学研究科, 教授 (80193093)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 北島 茂樹  明星大学, 教育学部, 教授 (00712449)
山本 佐江  育英大学, 教育学部, 准教授 (10783144)
渡辺 理文  東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (30758363)
松河 秀哉  東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 講師 (50379111)
松本 大  東北大学, 教育学研究科, 准教授 (50550175)
劉 靖  東北大学, 教育学研究科, 准教授 (60747864)
日下部 達哉  広島大学, IDEC国際連携機構:CICE, 教授 (70534072)
深見 俊崇  島根大学, 学術研究院教育学系, 教授 (80510502)
P・D Wicking  名城大学, 外国語学部, 教授 (90725285)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2026-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥13,000,000 (Direct Cost: ¥10,000,000、Indirect Cost: ¥3,000,000)
Fiscal Year 2025: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2024: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2023: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Keywords教育アセスメント / 暗黙知 / 文化歴史活動理論 / ナラティブ探究 / アセスメント / 学習コミュニティ / 日本文化
Outline of Research at the Start

本研究は「アセスメントを軸に社会文化理論から学習する個と集団と組織の往還を可視化する」と題して、「アセスメントを軸に」「学習が個人化していくプロセスを社会文化理論という個と環境との相互作用」から可視化することを目的とする。日本では、学習理論に行動主義や認知主義、社会構成主義が紹介されているが、教育アセスメントにおいては、バンデュラ (Bandura, A) やハティ (Hattie, J.) のいう集合的効力感 (collective efficacy)を含む社会認知主義と社会文化理論での解明が待たれる。社会文化理論とは、人の思考と社会的生活の2つをつなぐ「媒介物」としての言葉であり、言葉なくして社会に関われないことを前提とした発達論である。

Outline of Annual Research Achievements

本研究は「アセスメントを軸に社会文化理論から学習する個と集団と組織の往還を可視化する」と題して、「アセスメントを軸に」「学習が個人化していくプロセスを社会文化理論という個と環境との相互作用」から可視化することを目的とする。日本では、学習理論に行動主義や認知主義、社会構成主義が紹介されているが、教育アセスメントにおいては、バンデュラ (Bandura, A) やハティ (Hattie, J.) のいう集合的効力感 (collective efficacy)を含む社会認知主義と社会文化理論での解明が待たれる。社会文化理論とは、人の思考と社会的生活の2つをつなぐ「媒介物」としての言葉であり、言葉なくして社会に関われないことを前提とした発達論である。

日本語での文化コードワードから、文化スクリプト、質的に高いクライテリア、を紡いでいくことにより、コンテンツ、ペダゴジーに埋め込まれたアセスメントの問題を、掘り下げる。今後の展開として、校内外の学習環境を、インフォーマルな日常実践含めて、抽出する。と同時に、アセスメント、ペダゴジー、カリキュラムのアラインメント、教授の統合として「郷土科」など歴史的遺産を含めて、検討する。災害大国日本での底流にある精神を、踏まえつつ、今日的な地球環境上の危機を多面的・複眼的にとらえ、エコロジカルな持続可能性といった「共通善」、コモンズ(共有財産)を創り出す、第4世代活動理論を踏まえる。未来都市の小学校に焦点化し、データを集め、学習する組織、実践のコミュニティで理論化する。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

データを一式提供いただき、鋭意、質的「意味の計算」ができるよう、コード化による可視化へと進め、海外向け論文へと肉付けしているため。

Strategy for Future Research Activity

日本の「国語」の小学校読解教科書は、(1)安全で予測可能な単一文化の世界、(2)共感と感情の強調、(3)人間よりもむしろ自然や動物への注目があるなど、深い解釈が必要かつ可能であることから、海外と相対化する視点を持ちうる研究者とコラボすることにより打開策を図る。「算数」「理科」「体育」等についても、アセスメントの社会文化アプローチから可能性を見出す。

Report

(3 results)
  • 2023 Annual Research Report
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2022 2021

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 5 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] Qualitative Data Analysis and Systematic Research Method Based on Japanese Cultural Context. Journal of Systemics, Cybernetics and Informatics,2022

    • Author(s)
      Lang, T. K. Z., & Arimoto, M.
    • Journal Title

      Journal of Systemics, Cybernetics and Informatics (JSCI)

      Volume: 20(5) Issue: 5 Pages: 60-82

    • DOI

      10.54808/jsci.20.05.60

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Ambiguous tacit knowledge with a thematic focus based on Japanese social culture: An excellent source of qualitative data analysis and interpretation for systematic search of meaning2022

    • Author(s)
      Tomomi KUBOTA, Tomomi KUBOTA
    • Journal Title

      Journal of Systemics, Cybernetics and Informatics

      Volume: 20(4) Issue: 4 Pages: 53-59

    • DOI

      10.54808/jsci.20.04.53

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Incorporating 21st century skills and knowledge management into Japanese Management and Organizational Culture in Schools:Towards 21st century skills 2.0 Tohoku can offer after 20112021

    • Author(s)
      Arimoto, M,
    • Journal Title

      東北大学大学院教育学研究科研究年報/Annual Report Graduate School of Education, Tohoku University,

      Volume: 69(2), Pages: 233-256

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Paradigm shift from behaviorism and cognitivism to social cognitive and sociocultural theories of learning2021

    • Author(s)
      Arimoto, M, Lang, Z.
    • Journal Title

      東北大学大学院教育学研究科研究年報/Annual Report Graduate School of Education, Tohoku University,

      Volume: 70(1) Pages: 89-111

    • NAID

      120007184210

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Ambiguous tacit knowledge with a thematic focus based on Japanese social culture: An excellent source of qualitative data analysis and interpretation for systematic search of meaning2021

    • Author(s)
      Arimoto, M,
    • Journal Title

      Annual Bulletin, Graduate School of Education, Tohoku University

      Volume: 8 Pages: 37-61

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] Policy-Borrowing by Introducing School-Wide Assessment and Pedagogy in the Context of Japanese Lesson Study: Visualizing the Tacit Knowledge of ‘Learning Individuals, Groups, and Organizations’ using the School Based Professional Learning Community (SBPLC) Model2021

    • Author(s)
      Arimoto, Masahiro; Castro, Paula; Nomi, Yoshihisa
    • Organizer
      WERA 2021
    • Related Report
      2021 Annual Research Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi