• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a pre-school mathematics education programme incorporating a subject synthesis perspective.

Research Project

Project/Area Number 23K20699
Project/Area Number (Other) 21H00856 (2021-2023)
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund (2024)
Single-year Grants (2021-2023)
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionChiba University

Principal Investigator

松尾 七重  千葉大学, 教育学部, 教授 (70292654)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中和 渚  関東学院大学, 建築・環境学部, 准教授 (00610718)
辻 宏子  明治学院大学, 心理学部, 教授 (20374754)
佐藤 真帆  千葉大学, 教育学部, 准教授 (30710298)
高阪 将人  福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成), 准教授 (50773016)
森 薫  埼玉大学, 教育学部, 准教授 (90624859)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2026-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥12,350,000 (Direct Cost: ¥9,500,000、Indirect Cost: ¥2,850,000)
Fiscal Year 2025: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2024: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2023: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords就学前数学教育 / 教科総合 / 幼児期 / プログラム開発 / 国際比較 / 活動プログラム / 遊び / 5E指導プログラム / 保育者の研修 / ザンビア / 国際比較調査研究 / 幼児教育 / 5E指導モデル / プロセス・スキル / 保育者研修 / 就学前幼児教育 / 保育者の養成・研修 / 遊びを通じて学ぶ活動プログラム開発 / 海外でのプログラムの効果検証 / 保育者の養成 / 海外での効果検証 / 遊びを通じて学ぶ活動プログラム
Outline of Research at the Start

本研究は教科総合の視点を取り入れた就学前数学教育プログラム,特に遊びを通じて学ぶ活動プログラムを開発することを目的とし,このプログラムを実践するための保育者の養成・研修について提言することを目指している。さらに,多様な幼児に対応できる質の高い数学教育プログラムを開発するために,我が国だけでなく,諸外国でも十分活用できるようにその可能性を探るために,海外でプログラムの効果検証を行う。

Outline of Annual Research Achievements

本研究では,教科総合の視点を取り入れた就学前数学教育プログラムをデザインし,その実行可能性及び有効性を解明するために,我が国における調査実施園の数を増やすとともに,近年幼児教育が盛んに行われ, play-based pedagogyを実施している社会的・文化的背景が異なるザンビアの幼児教育機関で実施し,その効果を検証する。さらにプログラム内の活動の構成原理を解明することで,教科総合の視点を取り入れた就学前数学教育を自ら実践する保育者養成・研修への示唆
を得る。そのために,本年度は,教科総合の視点を取り入れた就学前数学教育プログラムをデザインし,そのプログラムを実施し,本調査を通じて効果検証を行った。特に,2つ以上の教科,すなわち,算数科と他教科で互いにサポートし合う教授法としてのinterdisciplinaryという立場をとり,算数科と,理科,図画工作科,音楽科,情報科,家庭科との総合的な視点を明らかにした上で,以下のような活動を含むプログラムをデザインした。1)集合数と順序数:リズムと音色(音楽),2)加法・減法:虫の特徴と分類(理科),3)長さ:最短距離・ドット絵(プログラミング,情報教育),4)図形:折り紙による魚づくり・お城づくり(造形),5)わり算等:ティータイムの活動(家庭科)。このプログラムは5E指導モデルに基づいて作成されている。作成したプログラムを同系列企業立保育園5園の年長児・年中児に実施し,その活動のビデオ撮影による記録,プログラムの実施前後における半構造化インタビュー調査の結果及び事後の担当保育者へのアンケート調査の結果を,身体的認知の観点から分析し,実施したプログラムの効果と課題を明らかにした。加えて,保育者向けの討論会を開催し,その結果をフォーカスグループディスカッションの手法で分析している。また,ザンビアでもプログラムの一部を実施した。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

2023年度は,算数科と他教科で互いにサポートし合う教授法としてのinterdisciplinaryという立場をとり,算数科と,理科,図画工作科,音楽科,情報科,家庭科との教科総合の視点を取り入れた就学前数学教育プログラムの活動をデザインし,本実践・調査を実施し,その結果を身体的認知の理論に基づいて分析し,効果検証を行うことができたが,課題も残り,今後追跡調査を実施する予定である。

Strategy for Future Research Activity

本研究では,教科総合の視点を取り入れた就学前数学教育プログラムをデザインし,その実行可能性及び有効性を解明するために,調査実施園の数を増やすとともに,ザンビアの幼児教育機関で実施し,その効果を検証し,プログラムの汎用性を高める。さらにプログラム内の活動の構成原理を解明することで,教科総合の視点を取り入れた就学前数学教育を自ら実践する保育者養成・研修への示唆を得る。このために,以下の5つの課題を解決する。
課題1:就学前数学教育プログラムの実施上の問題点を明らかにする。課題2:教科総合の視点を取り入れた就学前数学教育プログラムをデザインする。課題3:我が国の保育園でプログラムを実施し,効果検証を行う。課題4:ザンビアの幼児教育機関でプログラムを実施し,効果検証を行う。課題5:教科総合の視点を取り入れた就学前数学教育プログラムを確立する。課題6:教科総合の視点を取り入れた就学前数学教育プログラム内の活動の構成原理を解明し,保育者養成・研修のためのテキストを作成する。
これらの課題解決のために,2024年度は以下を実施する。2023年度に実施した教科総合の視点を取り入れた就学前数学教育プログラムの効果検証としての,プログラム実施前後における参加幼児に対するインタビュー調査の結果,本プログラム実践中の活動記録(録画),プログラムを実施した保育者に対し,その前後で実施した質問紙調査の結果を総合的に分析する。これらの結果を,身体的認知の視点を基に分析し,残された課題について,追跡調査を行う。また,2023,2024年度の結果を踏まえて,保育者研修への示唆をまとめ,書籍を出版する予定である。併せて,ザンビアでのプログラム実施及び調査を行う予定である。

Report

(3 results)
  • 2023 Annual Research Report
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • Research Products

    (37 results)

All 2023 2022 2021 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (24 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 13 results,  Open Access: 9 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results) Book (1 results)

  • [Int'l Joint Research] Lotus primary school, Lusaka/Burma road primary school, Lusaka(ザンビア)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] A Study on Metaphorical Expressions for Digital Teaching Materials2023

    • Author(s)
      臼井 悠馬, 辻 宏子
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 38 Issue: 2 Pages: 109-112

    • DOI

      10.14935/jsser.38.2_109

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2023-12-09
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] The Elements of STEAM in the Elementary School Life Environment Study Unit "Creating Moving Toys”2023

    • Author(s)
      竹中 真希子、辻 宏子
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 37 Issue: 6 Pages: 107-110

    • DOI

      10.14935/jsser.37.6_107

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2023-06-24
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 幼児期における理科との総合的な算数教育プログラムの開発2023

    • Author(s)
      高阪将人,松尾七重
    • Journal Title

      第11回春期研究大会論文集

      Volume: - Pages: 3-8

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 就学前教育の造形と算数の教科総合プログラムの開発2023

    • Author(s)
      佐藤真帆,松尾七重
    • Journal Title

      第11回春期研究大会論文集

      Volume: - Pages: 9-16

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教科横断的な教育における音楽と算数の関わり ―プログラムの開発・実施と事前事後インタビューを通じて―2023

    • Author(s)
      森薫,松尾七重
    • Journal Title

      第11回春期研究大会論文集

      Volume: - Pages: 17-24

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 就学前算数教育の図形と食に関する領域横断のプログラム開発と幼児の活動の様相2023

    • Author(s)
      中和渚
    • Journal Title

      第11回春期研究大会論文集

      Volume: - Pages: 25-32

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 就学前算数教育におけるプログラミングに焦点を当てた教科総合プログラムの開発2023

    • Author(s)
      辻宏子
    • Journal Title

      第11回春期研究大会論文集

      Volume: - Pages: 33-40

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Early Childhood Mathematics Education Research: Overview of Latest Developments And Looking Ahead2023

    • Author(s)
      Elia Iliada, Baccaglini-Frank Anna, Levenson Esther, Matsuo Nanae, Feza Nosisi, Lisarelli Giulia
    • Journal Title

      Annales de didactique et de sciences cognitives

      Volume: 28 Pages: 75-129

    • DOI

      10.4000/adsc.3113

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Preschool children’s mathematical performance in Japan2023

    • Author(s)
      Nanae Matsuo, Nagisa Nakawa, Koji Watanabe
    • Journal Title

      Proceedings of the 13th congress of the European Society for Research in Mathematics Education

      Volume: - Pages: 2160-2167

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Young Japanese Children’s Subjectification and Objectification Through the Lens of Joint Labor in a Mathematical Activity at a Preschool: A Case Study2023

    • Author(s)
      Nagisa Nakawa, Yusuke Uegatani, Hiroki Otani, & Hiroto Fukuda
    • Journal Title

      Early Childhood Education Journal

      Volume: in press Issue: 6 Pages: 1-13

    • DOI

      10.1007/s10643-023-01493-9

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 就学前教育における批判的数学教育の可能性の検討2023

    • Author(s)
      中和 渚, 高阪 将人, 大谷 洋貴
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 47 Issue: 0 Pages: 207-210

    • DOI

      10.14935/jssep.47.0_207

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 年長児の空間的・幾何学的思考の向上に関する一考察-かたちパズル・プログラムへの取り組み方を分析して-2023

    • Author(s)
      松尾七重,花岡直毅
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 71 Pages: 233-242

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] Interpreting and Utilizing Statistical Data at the Phases of Setting Challenges and Problem Solving in STEAM Education2022

    • Author(s)
      木村 優里, 辻 宏子, 森田 裕介
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 36 Issue: 6 Pages: 33-36

    • DOI

      10.14935/jsser.36.6_33

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2022-06-04
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Practices of STEAM Education in Higher Education2022

    • Author(s)
      江草 遼平, 木村 優里, 辻 宏子
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 36 Issue: 6 Pages: 9-12

    • DOI

      10.14935/jsser.36.6_9

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2022-06-04
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 幼児期の算数教育についての保育者の考えの実態2022

    • Author(s)
      松尾七重
    • Journal Title

      第11回春期研究大会論文集

      Volume: 11 Pages: 11-18

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 年長児に対する色板・リズムのパターン・プログラムの効果 -小学校1 年生の調査結果を比較して-2022

    • Author(s)
      松尾七重
    • Journal Title

      第55回 秋期研究大会発表集録

      Volume: 55 Pages: 113-116

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 幼稚園教諭・保育士養成課程におけるSTEAM教育観の涵養を目指した絵本づくり実践の開発2022

    • Author(s)
      江草 遼平、竹中 真希子、辻 宏子
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 46 Issue: 0 Pages: 107-108

    • DOI

      10.14935/jssep.46.0_107

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ルートスパイラル型STEAM教育を目指した小学校の授業計画に関する一考察2022

    • Author(s)
      木村 優里、辻 宏子、森田 裕介
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 46 Issue: 0 Pages: 111-112

    • DOI

      10.14935/jssep.46.0_111

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Overview of research on patterns in early childhood mathematics education2021

    • Author(s)
      松尾七重
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Chiba University

      Volume: 69 Pages: 171-177

    • DOI

      10.20776/S13482084-69-P171

    • NAID

      120007008671

    • URL

      https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/109589/

    • Year and Date
      2021-03-01
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Survey on Early Childhood Mathematics Education at ICME-142021

    • Author(s)
      Iliada Elia, Anna Baccaglini-Frank, Esther Levenson, Nanae Matsuo, Nosisi Feza
    • Journal Title

      European Mathematical Society Magazine

      Volume: 120 Issue: 120 Pages: 59-61

    • DOI

      10.4171/mag-32

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Understanding length, area, and volume measurement: An assessment of Japanese preschoolers2021

    • Author(s)
      Nanae Matsuo, Nagisa Nakawa, Koji Watanabe
    • Journal Title

      Proceeddings of the 44th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education

      Volume: 3 Pages: 283-292

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The Effects of Geometrical Program with Triangle Building Blocks for the Preschool Children2021

    • Author(s)
      松尾七重
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 45 Issue: 0 Pages: 383-384

    • DOI

      10.14935/jssep.45.0_383

    • NAID

      130008131579

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 就学前算数教育のための研修における 保育者の教授内容知識及び 算数に対する思いの変容2021

    • Author(s)
      松尾七重, 中和渚
    • Journal Title

      第 54 回 秋期研究大会発表集録

      Volume: 54 Pages: 345-348

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 就学前教育における算数関連の遊び・学びを保護者はどのように捉えているか?―保護者の意識調査より―2021

    • Author(s)
      中和渚, 松尾七重
    • Journal Title

      第 54 回 秋期研究大会発表集録

      Volume: 0 Pages: 361-364

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Preschool children’s mathematical performance in Japan2023

    • Author(s)
      Nanae Matsuo, Nagisa Nakawa, Koji Watanabe
    • Organizer
      The 13th congress of the European Society for Research in Mathematics Education
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Numeracy Skills in Primary School Education in Zambia:Secondary Analysis of JICA Numeracy Project Data2023

    • Author(s)
      渡邊耕二, 中和渚, 高阪将人, 日下智志, 馬場卓也, Mungalu Arthur
    • Organizer
      全国数学教育学会 第59回研究発表会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] The Connection between Zambian children's informal play and mathematics2023

    • Author(s)
      Nagisa Nakawa
    • Organizer
      アフリカ教育学会第31回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] An interdisciplinary curriculum development project combining math and art in Japanese early childhood education2023

    • Author(s)
      Maho Sato
    • Organizer
      International Society for Education through Art, World Congress 2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 年長児が獲得しうる算数的な概念・技能についての 調査結果からの検討2022

    • Author(s)
      中和渚 , 松尾七重
    • Organizer
      全国数学教育学会 第 56回研究発表会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Curriculum Framework and Practice for a Mathematical Preschool Curriculum in Japan2022

    • Author(s)
      Nanae Matsuo, Nagisa Nakawa
    • Organizer
      Asia Pacific Conference on Curriculum Studies and Instructional Designing
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Children's competences in other content domains2021

    • Author(s)
      Nanae Matuso
    • Organizer
      the 14th International Congress on Mathematical Education, Survey Team 2: Early Childhood Mathematics Education
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] How did an experineced teacher without mathematical background show the improvement of reflection through the lenses of pedagogical content knowledge?2021

    • Author(s)
      Nagisa Nakawa, Nanae Matsuo
    • Organizer
      the 14th International Congress on Mathematical Education
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 就学前算数教育のための研修における 保育者の教授内容知識及び 算数に対する思いの変容2021

    • Author(s)
      松尾七重, 中和渚
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 就学前教育における算数関連の遊び・学びを保護者はどのように捉えているか?―保護者の意識調査より―2021

    • Author(s)
      中和渚, 松尾七重
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] さんかく積み木を活用した未就学児向け図形教育プログラムの効果検証2021

    • Author(s)
      花岡 愛子, 松尾 七重
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] イラスト図解ですっきりわかる算数2023

    • Author(s)
      新算数教育研究会
    • Total Pages
      120
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491043654
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi