• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

環境教育/ESDと消費者教育の連接:日本型教員養成・研修・支援モデルと国際貢献

Research Project

Project/Area Number 23K20701
Project/Area Number (Other) 21H00859 (2021-2023)
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund (2024)
Single-year Grants (2021-2023)
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionYokohama National University

Principal Investigator

松葉口 玲子  横浜国立大学, 教育学部, 教授 (30304562)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 佐藤 真久  東京都市大学, 環境学部, 教授 (00360800)
渡部 厚志  公益財団法人地球環境戦略研究機関, その他部局等, プログラムディレクター (10398646)
庄司 佳子  公益財団法人消費者教育支援センター, 事業部門, 主任研究員 (30897814)
柿野 成美  法政大学, 政策創造研究科, 准教授 (50648110)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥13,650,000 (Direct Cost: ¥10,500,000、Indirect Cost: ¥3,150,000)
Fiscal Year 2024: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2023: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2022: ¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Keywords消費者市民教育 / 環境教育 / ESD / 持続可能な消費・ライフスタイル / 支援ツール / 教材 / 持続可能な消費 / ライフスタイル / アクティブ・ラーニング / ESD(持続可能な開発のための教育) / アクティブラーニング / 持続可能な消費/ライフスタイル / 環境教育/ESD / 消費者教育
Outline of Research at the Start

本研究は、学習指導要領にも明記された「持続可能な社会の創り手」を「自分ごと」化し日常的に実践する主体の育成に不可欠なものとして消費者市民教育を捉え、環境教育/ESDと消費者教育を連接した教員養成・研修・支援ツールについて考究するものである。その際、持続可能なライフスタイルに関するユネスコチェアであるノルウェーのCCLが作成した教材やESDに関する国際文書等の国際的動向を教員自らが把握しやすくなるように日本語に翻訳したり、それらを活用した授業実践について共有すること等を通じて、教師教育や教員にとって必要な支援ツールを作成する。

Outline of Annual Research Achievements

引き続きPERL/CCLの動向把握に努めつつ、これまでの検討結果にもとづき進行しているフレキシブルに使用できるサポート教材の作成の一環として、今年度は特に写真教材に力を注いだ。これまでに作成したPERL教材翻訳版に対して、日本の文脈で使用することができるよう各種写真の収集・精査を行ない、Flickrへ掲載した。同時に、実践事例についても追加掲載した。
それとは別に、これまで翻訳したツールを学部や教職大学院での授業で活用を試みた結果、PERL教材の長所短所がある程度明らかになり、かつストレートマスターと現職教員との活用能力の違い等が確認された。すなわち、前者は、全体的に文字数が多く内容も複雑と捉えがちなのに対し、後者はそれと同様の印象を得つつも、実際に使用を試みると、より広く深い文脈でフレキシブルに使いこなした単元構想による実践が可能となることが確認された。同時に、SDGsには関心を寄せやすいため、環境教育/ESDの展開をSDGsと密接に関わらせて扱うことが重要であるだけでなく、さらに消費者(市民)教育と関わらせることによって、「消費者」視点が明確になり「自分ゴト」化させやすくなることへの理解が進むことが確認できた。また、IGES主催のベトナムと日本のESD/環境教育に関するスタディ・ワークショップへ学生参加を促した結果、学生目線からの示唆を得ることができた。
その他、エシカル消費の進むスイス調査の結果、ESD推進に関する国家的組織があることが明らかとなり、そことも連携している気候変動に関する民間団体や大学・専門学校における先進的取り組みについても確認することができ、本研究への多くの示唆を得た。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

当初予定していた写真教材の作成を実現することができたため。

Strategy for Future Research Activity

今回作成した写真ツール(Frickr)の公開場所について検討したうえで公開し、これまで進めてきた取り組みを継続する中で関連各所で紹介するほか、最終年として成果をまとめる。

Report

(3 results)
  • 2023 Annual Research Report
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • Research Products

    (52 results)

All 2024 2023 2022 2021 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (31 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Open Access: 6 results,  Peer Reviewed: 6 results) Presentation (1 results) Book (16 results) Remarks (1 results)

  • [Int'l Joint Research] COMPED-Waste Management Project(カンボジア)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] VNM National Cleaner Production Center(ベトナム)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Indian Institute of Technology(インド)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教職大学院における「消費者」視点を重視したESD実践2024

    • Author(s)
      松葉口玲子
    • Journal Title

      日本環境教育学会関東支部年報

      Volume: 18 Pages: 63-66

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 定量データで見る探究学習と高校での活用2024

    • Author(s)
      永野龍典・佐藤真久
    • Journal Title

      東京都市大学横浜キャンパス紀要

      Volume: 11 Pages: 16-23

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 酒田市をフィールドとした地域活性化2024

    • Author(s)
      古川柳蔵・佐藤真久・山﨑倫孝・廣瀬辰平・入江洋・小長井由隆
    • Journal Title

      東京都市大学横浜キャンパス紀要

      Volume: 11 Pages: 52-61

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] Making sense of (un)sustainable food: creation of sharable narratives in citizen-participating farming2023

    • Author(s)
      Watabe Atsushi
    • Journal Title

      Sustainability Science

      Volume: 18 Issue: 5 Pages: 2121-2134

    • DOI

      10.1007/s11625-023-01366-5

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Current Status of Climate Change Education and Suggestions for its Integrative Development in Japan.2023

    • Author(s)
      Sato,M. and Kitamura,Y.
    • Journal Title

      IATSS Research

      Volume: 47 Pages: 263-269

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 消費者教育教材資料表彰における受賞教材(行政部門)の特性と経年変化-学習目的・形態・内容の特性に基づいて2023

    • Author(s)
      佐藤真久・伊藤修陛
    • Journal Title

      消費者教育研究

      Volume: 217 Pages: 10-12

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 18歳成人に求められる消費者教育の在り方について2023

    • Author(s)
      庄司佳子・小林知子・奥西麻衣子・河原佑香・柿野成美
    • Journal Title

      消費者教育

      Volume: 43 Pages: 65-75

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 持続可能なライフスタイルに向けた教育に関するユネスコチェアによる教材の検討―日本への受容と課題-2023

    • Author(s)
      松葉口 玲子、佐藤 真久、柿野 成美、渡部 厚志、源氏田 尚子、辰野 美和、庄司 佳子、奥西 麻衣子、岡部 雅子
    • Journal Title

      教育デザイン研究 = Journal of education design

      Volume: 14 Issue: 1 Pages: 1-9

    • DOI

      10.18880/00014886

    • URL

      https://ynu.repo.nii.ac.jp/records/12239

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Low-Carbon Lifestyles beyond Decarbonisation: Toward A More Creative Use of the Carbon Footprinting Method2023

    • Author(s)
      Watabe, A. and Yamabe, L. A.
    • Journal Title

      Sustainability

      Volume: 15(5) Issue: 5 Pages: 4681-4681

    • DOI

      10.3390/su15054681

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 解のない時代を生きる力~到来する生涯探究社会に向けて大人も子どもも問いかけ、学び合う環境を2022

    • Author(s)
      佐藤真久・田村学
    • Journal Title

      先端教育

      Volume: 10月号 Pages: 28-30

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 18歳成人と消費者市民教育2022

    • Author(s)
      柿野成美
    • Journal Title

      DEAR News(特定非営利活動法人開発教育協会)

      Volume: 210 Pages: 2-4

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 環境教育/ESDと消費者教育の連接 持続可能なライフスタイル探究学習の普及にむけて22022

    • Author(s)
      松葉口玲子
    • Journal Title

      消費者教育研究

      Volume: 215 Pages: 12-12

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 環境教育/ESDと消費者教育の連接-持続可能なライフスタイル探究学習の普及にむけて2022

    • Author(s)
      松葉口玲子
    • Journal Title

      消費者教育研究

      Volume: 210 Pages: 7-7

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学校・企業・地域社会で生きる探究の本質、フィールドでの生の経験と思考を繰り返す2022

    • Author(s)
      佐藤真久
    • Journal Title

      先端教育

      Volume: 2022年3月 Pages: 84-85

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] Intangible Cultural Heritage and Human Security in an Age of SDGs, Progrress and Challenges in the Research for Safegurading of Intangible Cultural Heritage, towards a Sustainable Future, Proceedings of the IRCI Researchers Forum on ICH Safegarding in the Asia-Pacific Region.2022

    • Author(s)
      Sato, M.
    • Journal Title

      UNESCO International Research Centre for Intagible Cultural Heriatage in the Asia-Pacific Region (IRCI).

      Volume: ー Pages: 69-75

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] Summative Comments, Research on ICH Contribution to SDGs: Education and Community Development, Project Report For FY 2020-FY 2021.2022

    • Author(s)
      Sato, M.
    • Journal Title

      UNESCO International Research Centre for Intagible Cultural Heriatage in the Asia-Pacific Region (IRCI).

      Volume: ー Pages: 168-169

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] Implementation of Accelerated Policy-Driven Sustainability Transitions: Case of Bharat Stage 4 to 6 Leapfrogs in India2021

    • Author(s)
      Khodke Aditi、Watabe Atsushi、Mehdi Nigel
    • Journal Title

      Sustainability

      Volume: 13 Issue: 8 Pages: 4339-4339

    • DOI

      10.3390/su13084339

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 持続可能な消費の実現に向けて-ESDとしての消費者教育の必要性-2021

    • Author(s)
      松葉口玲子
    • Journal Title

      グリーン購入ネットワーク

      Volume: 23

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] SDGsと消費者教育2021

    • Author(s)
      松葉口玲子
    • Journal Title

      消費者教育情報誌『選ぶ眼、決める力』

      Volume: 22 Pages: 1-3

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 持続可能な社会に向けた消費者教育とジェンダー視点からの課題2021

    • Author(s)
      松葉口玲子
    • Journal Title

      ウイラーン

      Volume: 809 Pages: 4-7

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 消費者政策の専門人材育成に関する一考察2021

    • Author(s)
      柿野成美
    • Journal Title

      日本消費者政策学会

      Volume: 3 Pages: 38-47

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] SDGs時代における家庭科教育への期待:消費者教育の立場から2021

    • Author(s)
      柿野成美
    • Journal Title

      日本家庭科教育学会誌

      Volume: 64-3 Pages: 212-215

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 国内外の消費者教育教材に触れ、新しい実践を創造しよう2021

    • Author(s)
      柿野成美
    • Journal Title

      徳島県消費者政策課

      Volume: 14

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 家庭科教育からのESD/SDGs-「国連ESDの10年」の経験を活かし、SDGsの本質に対応する2021

    • Author(s)
      佐藤真久
    • Journal Title

      日本家庭科教育学会誌

      Volume: 64-3 Pages: 163-174

    • NAID

      40022744102

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] SDGsを取り入れた教育の課題と展望2021

    • Author(s)
      佐藤真久
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1244 Pages: 62-63

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「国連・ESDの10年」を振り返る2021

    • Author(s)
      佐藤真久
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1245 Pages: 62-63

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「国連・ESDの10年」の経験を活かす-学習活動、カリキュラムの編成・実施2021

    • Author(s)
      佐藤真久
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1246 Pages: 62-63

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「国連・ESDの10年」の経験を活かす-地域連携・学校運営2021

    • Author(s)
      佐藤真久
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1247 Pages: 62-63

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] SDGs時代の探究を考えるー探究の高度化・自律化2021

    • Author(s)
      佐藤真久
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1248 Pages: 62-63

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] SDGs時代の探究を考えるーWW型問題解決モデル2021

    • Author(s)
      佐藤真久
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1249 Pages: 62-63

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] The Significance of Policy Collaboration in Stakeholder Engagement, Implications for the Role of Local Government, based on the results and findings of the Japan Ministry of the Environment's Collaborative Initiatives Project2021

    • Author(s)
      Sato, M.
    • Journal Title

      Putting Stakeholders in the Center: as part of the OECD Global Action for Promoting Social and Solidarity Economy Ecosystems.

      Volume: ー

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 18 歳成人に求められる消費者教育のあり方について2022

    • Author(s)
      庄司佳子・小林知子・奥西麻衣子・河原佑香・柿野成美
    • Organizer
      日本消費者教育学会第42回全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] お金の使い方で未来を変えよう!(全5巻)2024

    • Author(s)
      松葉口玲子監修
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      童心社
    • ISBN
      9784494046881
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] Breaking the Plastic Habit: A Guidance Note and Practical Toolkit Lessons from Single-Use Plastic Behaviour Change Interventions in Indonesia, the Philippines, Thailand, and Viet Nam, Hayama2024

    • Author(s)
      Appleby Dwayne, Yamabe-Ledoux Alice, Watabe Atsushi, Arisman, Chaikaew Pasicha, Supakata Nuta, Brida Lea Diola, Sadie Noriza Tibon, Phong Diep Dinh
    • Total Pages
      58
    • Publisher
      nstitute for Global Environmental Strategies
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 新版 省エネ行動スタートBOOK2023

    • Author(s)
      松葉口玲子・三神彩子
    • Total Pages
      80
    • Publisher
      開隆堂出版
    • ISBN
      9784304021916
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] コロナ禍の労働・生活とジェンダー(松葉口玲子「第6章 気候危機×COVID-19とジェンダーー新しい社会システムをいかに構築するか」pp.143-162.)2023

    • Author(s)
      昭和女子大学女性文化研究所編
    • Total Pages
      178
    • Publisher
      御茶の水書房
    • ISBN
      9784275021748
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 地球ときみをつなぐ SDGsのお話2022

    • Author(s)
      松葉口玲子監修
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      Gakken
    • ISBN
      9784052055911
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 探究モードへの挑戦2022

    • Author(s)
      田村 学・佐藤 真久編著
    • Total Pages
      280
    • Publisher
      人言洞
    • ISBN
      9784910917009
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] Earth for All 万人のための地球『成長の限界』から50年 ローマクラブ新レポート2022

    • Author(s)
      ディクソン=デクレーブ, S., ガフニー, O. ゴーシュ, J., ランダース, J., ロックストローム, J., ストックネス, P.E.(地球環境戦略研究機関訳 )
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      丸善出版
    • ISBN
      9784621307670
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] Improving Sustainable Consumption and Production in the Garment Sector in Cambodia2022

    • Author(s)
      Appleby, D., Watabe, A., Aoki-Suzuki, C., Bao, P, N., Liu, C., Mao, C., Uch, R., and SAM, P.,
    • Total Pages
      84
    • Publisher
      SWITCH-Asia
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] Guideline for Sustainable Consumption and Production in the Seafood Sector in Vietnam,2022

    • Author(s)
      Appleby, D., Watabe, A., Bao, P, N., Mao, C., King, P., Le Xuan Thinh, Dinh Manh Thang,
    • Total Pages
      64
    • Publisher
      SWITCH-Asia
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] Guidelines for resource efficiency and cleaner production in Vietnam's Pangasius processing sector2022

    • Author(s)
      Appleby, D., Watabe, A., Bao, P, N., Mao, C., King, P., Le Xuan Thinh, Dinh Manh Thang,
    • Total Pages
      71
    • Publisher
      SWITCH-Asia
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] SDGsおはなし絵本 全5巻2022

    • Author(s)
      松葉口玲子
    • Total Pages
      250
    • Publisher
      学研プラス
    • ISBN
      4058116048
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 「トランジッションに求められる能力」pp.58-84.森朋子・松浦正浩・田崎智宏編(『サステナビリティ・トランジッションと人づくり-人と社会の連環がもったらす持続可能な社会』)2022

    • Author(s)
      森朋子・佐藤真久
    • Total Pages
      193
    • Publisher
      筑波書房
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] Co-Creating Sustainable Ways of Living: 24 Stories of On-the ground Innovations.2021

    • Author(s)
      Watabe, A. et al.
    • Total Pages
      140
    • Publisher
      IGES
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 「持続可能な社会にむけた新たな生活様式の創造」pp.188-204.(伊藤純・斎藤悦子編著『ジェンダーで学ぶ生活経済論[第3版]持続可能な生活のためのワーク・ライフキャリア』2021

    • Author(s)
      松葉口玲子
    • Total Pages
      234
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 「子どもの金銭教育とキャッシュレス決済について」金子宏直編『~法律構成の違いがわかる!~依頼者の属性別 弁護士が知りたいキャッシュレス決済のしくみ』2021

    • Author(s)
      松葉口玲子
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      第一法規
    • ISBN
      4474074955
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 「アジアの無形文化遺産の教育・地域づくりへの活用ー在来知を活かした教育実践と持続可能な地域づくり」pp.125-146.(古川柳蔵・生田博子編『在来知と社会的レジリエンス-サステナビリティに活かす温故知新』)2021

    • Author(s)
      岩本渉・大貫美佐子・佐藤真久
    • Total Pages
      151
    • Publisher
      筑波書房
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      https://matsubaguchi.com/tool/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi