• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

力強いペダゴギーを組み込んだケイパビリティ論の拡張による教科教員養成国際共同研究

Research Project

Project/Area Number 23K20702
Project/Area Number (Other) 21H00861 (2021-2023)
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund (2024)
Single-year Grants (2021-2023)
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionJoetsu University of Education

Principal Investigator

志村 喬  上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (70345544)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 大西 宏治  富山大学, 学術研究部人文科学系, 教授 (10324443)
金 ヒョン辰  筑波大学, 人間系, 准教授 (10591860)
井田 仁康  筑波大学, 人間系(名誉教授), 名誉教授 (20203086)
二井 正浩  成蹊大学, 経済学部, 教授 (20353378)
伊藤 直之  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (20390453)
茨木 智志  上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (30324023)
永田 成文  広島修道大学, 人文学部, 教授 (40378279)
鈴木 隆弘  高千穂大学, 人間科学部, 教授 (40433685)
広瀬 悠三  京都大学, 教育学研究科, 准教授 (50739852)
中平 一義  上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (50758597)
山本 隆太  静岡大学, 地域創造教育センター, 准教授 (80608836)
秋本 弘章  獨協大学, 経済学部, 教授 (90327015)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥17,030,000 (Direct Cost: ¥13,100,000、Indirect Cost: ¥3,930,000)
Fiscal Year 2024: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2023: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Keywords社会科教育 / 教科教育 / 教師教育 / 教員養成 / ペダゴジー / ペダゴギー / ケイパビリティ
Outline of Research at the Start

本研究は,国際的な地理・社会科教育研究界で協働的に進められている国際共同研究「ジオ・ケイパビリティズ(GeoCapabilities)・プロジェクト」へ,これまでの日本型研究成果を基に参画するものである。日本で顕著と推測される教授法的側面(「力強いペダゴギー」)を主軸に据えたアプローチから取り組むことで,知識論(「力強い教科知識」)と教授法(「教科ダイダクティクス」)との乖離を架橋・検証し,成果を国際発信することを最終目的としてる。

Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的達成のための方法は,グローカルな研究組織体制を活用した理論的かつ臨床的な研究手法である。 研究前半は,本研究課題の核心をなす学術的「問い」である『「力強い知識」と「力強いペダゴギー」とが,理論・実践の両面でどのように関連づくことが,ケイパビリティ論を拡張し,望ましい教員養成(研修を含む広義の「教科教育専門職」養成)を実現するか?』に答えるための理論研究を主とし,(1)「力強い知識論」を,「力強い学問的知識」と「力強い教科知識」との相互依存関係とした知識の再文脈化理論として整理・理解,(2)「力強いペダゴギー」論を,一般ダイダクティクスと教科ダイダクティクスとの関係と措定した国際理論の整理を遂行した。研究後半の3年度目となる本年度は,これを継続するとともに,(3)それら成果を「ケイパビリティ論」及び「力強い知識論」をめぐる国際共通課題の文脈で総合比較し考察結果を国際発信すること,にも注力した。
結果,雑誌研究論文6件,学会発表8件,図書5件の成果を得ることができた。本年度の活動実績の特長は,日本地理学会2024年春季学術大会公開シンポジウム「国際地理教育界におけるカリキュラムとペダゴジーをめぐる研究動向の展望-「ジオ・ケイパビリティズ」プロジェクトを基軸に-」を開催したことである。本シンポジウムは,科研メンバーがオーガナイザー及び主たる発表者を務め,基調講演者としてオランダの教科教育・教員養成研究者を招聘した国際研究集会として企画した。公開であったことから学会員以外の幅広い教育研究者・学校教員を含む参加者へ,科研成果を国際共通課題の文脈で報告し評価を得る機会となった。加えて,複数の国際出版書籍に国際共通課題に関する本科研成果が所収されたことも特筆される。このような本年度の活動は,上記計画の(3)段階まで研究が進展していることを示している。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

海外からの研究者を招聘した学会シンポジウムの開催,国際書籍・海外雑誌における科研成果論文の掲載はじめ,当初計画に沿った研究実績があるため。

Strategy for Future Research Activity

これまでの研究成果を深めたうえで集大成し,書籍等での成果発信を図る。

Report

(3 results)
  • 2023 Annual Research Report
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • Research Products

    (72 results)

All 2024 2023 2022 2021 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (24 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 7 results) Presentation (28 results) (of which Int'l Joint Research: 7 results,  Invited: 5 results) Book (15 results) Funded Workshop (2 results)

  • [Int'l Joint Research] ユトレヒト大学(オランダ)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] ケタリング財団(米国)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] アイルランド国立大学メイヌース校(アイルランド)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] Reality of Establishment of “Geography” and “Advanced Geography” Subjects in the New High School Curriculum after 2022: Results of a Nationwide Curriculum Survey of High Schools2023

    • Author(s)
      志村 喬, 小橋 拓司, 石毛 一郎, 後藤 泰彦, 泉 貴久, 中村 光貴, 松本 穂高, 秋本 弘章
    • Journal Title

      E-journal GEO

      Volume: 18 Issue: 1 Pages: 71-81

    • DOI

      10.4157/ejgeo.18.71

    • ISSN
      1880-8107
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Spatial Nature of Trust in Cosmopolitan Education2023

    • Author(s)
      Yuzo Hirose
    • Journal Title

      Philosophical Inquiry in Education

      Volume: 30 (1) Pages: 42-55

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Innerhalb und jenseits des Raums: Kosmopolitische Erziehung im Spiegel der deutschen und japanischen Erziehungsphilosophie neu gedacht2023

    • Author(s)
      Yuzo Hirose
    • Journal Title

      Vierteljahrsschrift fur Wissenschaftliche Padagogik

      Volume: 99(2) Pages: 164-179

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 新しい世界地誌学習の方向性2023

    • Author(s)
      井田仁康
    • Journal Title

      新地理

      Volume: 71(2) Pages: 113-116

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] International Development of the GeoCapabilities Project as a Geography Teacher Training Program and Acceptance Process in Japan2023

    • Author(s)
      金ヒョン辰
    • Journal Title

      韓国日本教育学研究

      Volume: 28(2) Issue: 2 Pages: 37-59

    • DOI

      10.37704/kjje.2023.28.2.37

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 世界の地理教育の時勢ーオーストラリア連邦を事例にー2023

    • Author(s)
      阪上弘彬,永田成文,菅野友佳
    • Journal Title

      地理

      Volume: 68(5) Pages: 86-92

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 国際展開した思考力育成教授手法・教材「ミステリー(Mystery)」のイギリス教員養成課程における開発と特質-地理・社会科教育での思考力育成,教材開発,学習評価-2023

    • Author(s)
      志村喬
    • Journal Title

      上越教育大学教職大学院紀要

      Volume: 10 Pages: 217-228

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 社会系教科目(公民)からの教員養成―ケイパビリティ・アプローチを参考に―2023

    • Author(s)
      中平一義
    • Journal Title

      上越教育大学教職大学院紀要

      Volume: 10 Pages: 239-248

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] イギリス教育省制定イングランド「教師スタンダード」に関する覚書2022

    • Author(s)
      志村喬
    • Journal Title

      上越社会研究

      Volume: 37 Pages: 65-70

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ジオ・ケイパビリティ論に基づく教材開発「新商品の企画―あなたはどの市場をねらう?」2022

    • Author(s)
      秋本弘章
    • Journal Title

      環境共生研究(獨協大学環境共生研究所)

      Volume: 16 Pages: 75-85

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] グローバルヒストリーとこれからの歴史授業-世界の見え方はこう変わる-2022

    • Author(s)
      二井正浩
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 59(9) Pages: 22-25

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「歴史総合」の授業づくり-どう変わらなければならないのか-2022

    • Author(s)
      二井正浩
    • Journal Title

      ChiReCo

      Volume: 8 Pages: 6-9

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 歴史系科目における観点別学習状況の評価-なぜ観点別評価? どうやって観点別評価?-2022

    • Author(s)
      二井正浩
    • Journal Title

      ChiReCo

      Volume: 9 Pages: 4-7

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] How to protect ourselves from disasters; the role of social studies education in collaboration with Asian nations2022

    • Author(s)
      IDA,Yoshiyasu
    • Journal Title

      The Journal of Social Studies Education in Asia

      Volume: 11 Pages: 55-61

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 地理学習と地理的な見方・考え方2022

    • Author(s)
      井田仁康
    • Journal Title

      新地理

      Volume: 70(3) Pages: 82-87

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 茨城県久慈郡大子町のふるさと教育2022

    • Author(s)
      井田仁康
    • Journal Title

      地理

      Volume: 67(9) Pages: 47-54

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 思考力・判断力を鍛える!世界と日本を読み解く地理授業デザイン well-beingに貢献する地理的思考力・判断力2022

    • Author(s)
      井田仁康
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 762 Pages: 4-9

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] SDGsを踏まえた社会科授業の理論2022

    • Author(s)
      井田仁康
    • Journal Title

      社会科NAVI+

      Volume: 小学社会⑥ Pages: 2-4

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] パワフル・ナレッジ(powerful knowledge)論の教科教育界における受容・適用-社会系教科教育を中心事例にした書誌学的アプローチ-2022

    • Author(s)
      志村喬
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要

      Volume: 41(2) Pages: 379-392

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Irish students' knowledge and understanding of other countries: what do they know why is this important?2021

    • Author(s)
      Shelagh Waddington, Takashi Shimura
    • Journal Title

      Geographical Viewpoint

      Volume: 44 Pages: 23-36

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 社会科を学ぶ意義を実感させるための資料『選択吟味』の場の設定2021

    • Author(s)
      伊藤直之
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 749 Pages: 20-23

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] Resilience for global citizenship: disaster prevention and global education.2021

    • Author(s)
      IDA,Yoshiyasu
    • Journal Title

      Journal of Southeast Asian Education

      Volume: 1 Pages: 1-71

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 高等学校「地理探究」と東南アジア・オセアニア地誌学習2021

    • Author(s)
      井田仁康
    • Journal Title

      新地理

      Volume: 69(1) Pages: 39-77

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 子どもたちが画定する地域区分とSDGs2021

    • Author(s)
      井田仁康
    • Journal Title

      新地理

      Volume: 67(3) Pages: 131-138

    • NAID

      130008092951

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 開発研究期の「地理総合」授業を学習者はどのように振り返っているか-神戸大学附属中等教育学校卒業生へのインタビュー調査から-2023

    • Author(s)
      志村喬,山本隆太
    • Organizer
      日本地理学会2024年春季学術大会公開シンポジウム「国際地理教育界におけるカリキュラムとペダゴジーをめぐる研究動向の展望-「ジオ・ケイパビリティズ」プロジェクトを基軸に-」
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 舞台としての世界を生きる―カントの自然地理学が問うていること-2023

    • Author(s)
      広瀬悠三
    • Organizer
      日本カント協会第48回大会共同討議Ⅱ
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 次期改定に向けての小中高地誌学習の新たな方向性(総括)2023

    • Author(s)
      井田仁康
    • Organizer
      日本地理学会2024年春季学術大会公開シンポジウム「国際地理教育界におけるカリキュラムとペダゴジーをめぐる研究動向の展望-「ジオ・ケイパビリティズ」プロジェクトを基軸に-」
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] ジオストーリーがそのまま教材になる!「ミステリー」の教材を作成し実践しよう2023

    • Author(s)
      山本隆太
    • Organizer
      第13回日本ジオパーク全国大会 in 関東
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] ケイパビリティと歴史教育におけるレリバンスの構築-新科目「歴史総合」と英国PGCE教材「Human Being?」を事例に-2023

    • Author(s)
      二井正浩
    • Organizer
      日本地理学会2024年春季学術大会公開シンポジウム「国際地理教育界におけるカリキュラムとペダゴジーをめぐる研究動向の展望-「ジオ・ケイパビリティズ」プロジェクトを基軸に-」
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] シンポジウム「国際地理教育界におけるカリキュラムとペダゴジーをめぐる研究の展望-「ジオ・ケイパビリティズ」プロジェクトを基軸に-」の背景2023

    • Author(s)
      伊藤直之
    • Organizer
      日本地理学会2024年春季学術大会公開シンポジウム「国際地理教育界におけるカリキュラムとペダゴジーをめぐる研究動向の展望-「ジオ・ケイパビリティズ」プロジェクトを基軸に-」
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 力強い学問的知識に基づいた地理的探究によるESDとしての地理授業ー持続可能性の概念と地理的価値態度に着目してー2023

    • Author(s)
      永田成文
    • Organizer
      日本地理学会2024年春季学術大会公開シンポジウム「国際地理教育界におけるカリキュラムとペダゴジーをめぐる研究動向の展望-「ジオ・ケイパビリティズ」プロジェクトを基軸に-」
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 地理教育におけるケイパビリティ・アプローチの探索-ウェルビーイングとエージェンシーの活用に注目して-2023

    • Author(s)
      金 ヒョン辰
    • Organizer
      日本地理学会2024年春季学術大会公開シンポジウム「国際地理教育界におけるカリキュラムとペダゴジーをめぐる研究動向の展望-「ジオ・ケイパビリティズ」プロジェクトを基軸に-」
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 新科目「歴史総合」は国境や民族をどう乗り越えようとしているのか?2023

    • Author(s)
      二井正浩
    • Organizer
      日本グローバル教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] イギリスの教員養成課程で開発され国際的に普及した「ミステリー(Mystery)」は汎用的教授手法か?-地理・社会科教育における思考力育成と教材内容開発-2022

    • Author(s)
      志村喬
    • Organizer
      2022年人文地理学会大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 社会科教育におけるカリキュラム・メイキング2022

    • Author(s)
      金ヒョン辰
    • Organizer
      中等社会科教育学会 授業実践研究部会第24回例会(招待講演)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 地誌学習と地理的見方・考え方2022

    • Author(s)
      井田仁康
    • Organizer
      日本地理学会2022年度秋季学術大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 次期改定に向けての小中高地誌学習の新たな方向性(総括)2022

    • Author(s)
      井田仁康
    • Organizer
      2023年日本地理学会春季学術大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] NIEを活用したメディアリテラシー研究 ―「ウクライナ問題」に対する伝わること・伝えることの認識から―2022

    • Author(s)
      中平一義・野嵜雄太
    • Organizer
      日本NIE学会 第19回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 深い「問い」を導く社会科教員養成の検討 ―ケイパビリティ・アプローチを参考にして―2022

    • Author(s)
      中平一義
    • Organizer
      日本社会科教育学会 第72回全国研究大会(課題研究発表)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Pre-service teacher training and In-service teacher training; Response to COVID-19 for geography education in Japan2022

    • Author(s)
      Yoshiyasu Ida
    • Organizer
      10th SEAMEO-University of Tsukuba Symposium
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Beyond the dichotomy between universalism and particularism:Cosmopolitan geography education2022

    • Author(s)
      Yuzo Hirose
    • Organizer
      28. Deutsche Gesellschaft fur Erziehungswissenschaft- Kongress
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] M.ヤングのパワフル・ナレッジ(powerful knowledge)論の 教科教育界での受容・展開 ―教科教育学の諸相と教育社会学―2021

    • Author(s)
      志村喬
    • Organizer
      日本カリキュラム学会(32回琉球大学大web大会)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Making Vignettes for Social Studies Education in Japanese GeoCapabilities project2021

    • Author(s)
      Takashi SHIMURA, Kazuyoshi NAKADAIRA
    • Organizer
      IGU-CGE(International Geographical Union - Commission on Geographical Education) Conferences Prague, Czechia Charles University (online)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教科教育界におけるパワフル・ナレッジ(powerful knowledge)論の解釈・適用の異同ー地理教育界との比較ー2021

    • Author(s)
      志村喬
    • Organizer
      2021年人文地理学会大会(オンライン大会)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本におけるジオケイパビリティ・プロジェクトの展開と課題2021

    • Author(s)
      金 ヒョン辰
    • Organizer
      韓国地理環境教育学会 2021年夏季学術大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Geography Lessons as ESD to Deepen Cultural Understanding through Communication about the Value of World Heritage2021

    • Author(s)
      Shigefumi NAGATA
    • Organizer
      IGU-CGE Conference, Prague, 2021
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 高等学校地理歴史科「地理総合」における地球教育2021

    • Author(s)
      井田仁康
    • Organizer
      日本地球惑星連合2021年大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Geography class development for the reading map with AR2021

    • Author(s)
      Yoshiyasu Ida, Satoru Itoh, Masataka Tamekuni, Yoshihiro Ugawa and Hiroaki Akimoto
    • Organizer
      IGU-Commission on geographical education Conference
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Moral Trust for Cosmopolitan Education2021

    • Author(s)
      Yuzo Hirose
    • Organizer
      Association for Moral Education 47th Annual Conference
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 中学校社会科まとめ単元「よりよい社会を目指して」の検討 -新学習指導要領及び SDGs との関係性に着目して-2021

    • Author(s)
      鈴木隆弘
    • Organizer
      日本社会科教育学会第71回全国研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] ドイツ地理教育にみるコンピテンシーの育成と測定2021

    • Author(s)
      山本隆太
    • Organizer
      2021年度東北地理学会秋季学術大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 地理教育の国際連携と学習手法の受容の関連性:「ミステリー」を事例として2021

    • Author(s)
      山本隆太
    • Organizer
      2021年度日本地理学会秋季学術大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] Powerful Geography International Perspectives and Applications,Prospects for Powerful Geography in Japanese Schools: Practical Development Research on Japanese National Curriculum’s Compulsory Subject “Geography”(167-183)2024

    • Author(s)
      Michael Solem,Richard G, Boehm, Joann Zadrozny(eds.),Takashi Shimura, Suguru Takagi, Ryuta Yamamoto, Yoshiyasu Ida
    • Total Pages
      255
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      9783031548444
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] SDGs時代の地理教育-「地理総合」への開発教育からの提案 (分担:『持続可能な開発のための地理教育に関するルツェルン宣言』を読み 解く(43-49))2024

    • Author(s)
      湯本浩之・西岡尚也・黛京子編著,分担執筆 大西宏治
    • Total Pages
      165
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762032684
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 社会科・地理教育実践学の探求-教職大学院で教科教育を学ぶ-2023

    • Author(s)
      志村喬(編著)
    • Total Pages
      265
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759924817
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] Bildung als (De-) Zentrierung- (De-) Zentrierung der Bildung,Education in an Eccentric World from a Kantian Perspective: Respecting the Space of the Actual Geographical World (33-50)2023

    • Author(s)
      Marvin Giehl, Ruprecht Mattig (eds.), Yuzo Hirose,
    • Total Pages
      168
    • Publisher
      Juventa Verlag GmbH
    • ISBN
      3779970686
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 世界の今がわかる「地理」の本2023

    • Author(s)
      井田仁康(編)
    • Total Pages
      380
    • Publisher
      三笠書房
    • ISBN
      9784837929512
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 板書&展開例でよくわかる主体的・対話的で深い学びでつくる365日の全授業 中学校地理2023

    • Author(s)
      梅津正美編 梅津正美・永田成文他20人
    • Total Pages
      287
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784185291200
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] レリバンスを構築する歴史授業の論理と実践-諸外国及び日本の事例研究-2023

    • Author(s)
      二井正浩編著
    • Total Pages
      286
    • Publisher
      風間書房
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 歴史教師のビリーフに関する国際比較研究:日本・スイス・カナダの三か国調査2023

    • Author(s)
      宇都宮明子、原田信之編著 二井正浩共著
    • Total Pages
      217
    • Publisher
      風間書房
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 地理学事典2023

    • Author(s)
      日本地理学会編 井田仁康ほか著
    • Total Pages
      818
    • Publisher
      丸善出版
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] フィールドワークから地球を学ぶ―地理授業のための60のエピソード―2023

    • Author(s)
      横山智・湖中真哉・由井義通・綾部真雄・森本泉・三屋裕子編,井田仁康ほか著
    • Total Pages
      138
    • Publisher
      古今書院
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 中学校社会 「主体的学習に学習に取り組む態度」の学習評価2022

    • Author(s)
      梅津正美編 梅津正美・永田成文他12人
    • Total Pages
      127
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784182318382
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 優れた社会科授業づくりハンドブックー型にはまらない多様な授業を創るー2022

    • Author(s)
      全国社会科教育学会編,伊藤直之・坂東重樹ほか著
    • Total Pages
      156
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 教育の世界が開かれるとき―何が教育学的思考を発動させるのか2022

    • Author(s)
      矢野智司・井谷信彦編、広瀬悠三ほか著
    • Total Pages
      472
    • Publisher
      世織書房
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] レリバンスの視点からの歴史教育改革論-日・米・英・独の事例研究-2022

    • Author(s)
      二井正浩編著
    • Total Pages
      215
    • Publisher
      風間書房
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 地理歴史授業の国際協働開発と教師への普及2022

    • Author(s)
      伊藤直之編,井田仁康ほか著
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      風間書房
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] 日本地理学会2024年春季学術大会公開シンポジウム「国際地理教育界におけるカリキュラムとペダゴジーをめぐる研究動向の展望-「ジオ・ケイパビリティズ」プロジェクトを基軸に-」2024

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] 2022 年度日本社会科教育学会国際交流委員会国際交流セミナー2022

    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi