• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

社会正義を志向する社会科教育の創造:学校教師との協働的授業開発とアジアへの普及

Research Project

Project/Area Number 23K20706
Project/Area Number (Other) 21H00867 (2021-2023)
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund (2024)
Single-year Grants (2021-2023)
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionNaruto University of Education

Principal Investigator

伊藤 直之  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (20390453)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 金 ヒョン辰  筑波大学, 人間系, 准教授 (10591860)
井田 仁康  筑波大学, 人間系(名誉教授), 名誉教授 (20203086)
溝口 和宏  鹿児島大学, 法文教育学域教育学系, 教授 (30284863)
中原 朋生  環太平洋大学, 次世代教育学部, 教授 (30413511)
宇都宮 明子  島根大学, 学術研究院教育学系, 教授 (40611546)
志村 喬  上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (70345544)
山本 隆太  静岡大学, 地域創造教育センター, 准教授 (80608836)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥16,510,000 (Direct Cost: ¥12,700,000、Indirect Cost: ¥3,810,000)
Fiscal Year 2024: ¥5,590,000 (Direct Cost: ¥4,300,000、Indirect Cost: ¥1,290,000)
Fiscal Year 2023: ¥5,330,000 (Direct Cost: ¥4,100,000、Indirect Cost: ¥1,230,000)
Fiscal Year 2022: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywords社会正義 / 社会科教育 / 再文脈化 / ケイパビリティー / アジア / 強力なペダゴギー / 強力な知識 / 強力な学問的知識 / ヨーロッパ / 授業開発
Outline of Research at the Start

本研究では,欧州を基点にした国際プロジェクト「ジオ・ケイパビリティーズ」の第3段階「社会正義」研究に参画する。そして,欧州諸国の理論と実践を日本の社会科教育の文脈に適用し,社会正義を志向する授業実践を創造する。研究の過程で,欧州およびアジア諸国を対象に,同理論のインパクトについての調査を実施し,米国で顕著な「社会正義」に関する研究動向と比較しながら,アジアの文脈を踏まえた授業研究を行う。そして,国際授業研究会の開催によって教師の職能形成をねらう。最終的には,主体性溢れる教師による授業実践を経て,研究成果をアジアの子どもたちに還元し,社会正義の実現へ寄与することをめざす。

Outline of Annual Research Achievements

2022年度にはCOVID-19の影響も依然として続いていたため,科研分担者とともにオンラインにて研究打ち合わせを行った。また,規制の緩和を受けて,シンガポールにおける調査に着手した。国立教育研究所のアイビー・タン氏への聞き取り調査のほか,同氏の紹介でイーシュン地区のジュニアカレッジを訪問し,地理授業担当のゴウリ氏への聞き取り調査のほか,授業観察を行った。
その他,韓国との連携によって,オンラインで日韓地理教育学会共同シンポジウムが開催され,本科研の分担者である金ヒュン辰氏と山本隆太氏が「気候変化と持続可能な世界」のための地理教育をテーマにして登壇した。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

COVID-19の影響による渡航制限のため,海外調査が遅れている。

Strategy for Future Research Activity

規制の緩和を見据えて,海外調査や国際共同研究に着手する。

Report

(2 results)
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • Research Products

    (29 results)

All 2023 2022 2021 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (13 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 6 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 4 results) Book (5 results)

  • [Int'l Joint Research] Yishun Innova Junior College/National Institute of Education(シンガポール)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] How to protect ourselves from disasters; the role of social studies education in collaboration with Asian nations.2022

    • Author(s)
      IDA,Yoshiyasu
    • Journal Title

      The Journal of Social Studies Education in Asia

      Volume: 11 Pages: 55-61

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 地理学習と地理的な見方・考え方2022

    • Author(s)
      井田仁康
    • Journal Title

      新地理

      Volume: 70-3 Pages: 82-87

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 茨城県久慈郡大子町のふるさと教育2022

    • Author(s)
      井田仁康
    • Journal Title

      地理

      Volume: 67-9 Pages: 47-54

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] コンピテンシー・ベースの学習指導要領への転換に関する考察 -バーデン・ヴュルテンベルク州ビルドゥング計画の分析に基づいて-2022

    • Author(s)
      宇都宮明子
    • Journal Title

      『島根大学教育臨床総合研究』

      Volume: 第20巻 Pages: 99-113

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 深い学びを通して歴史的分野固有の資質・能力を育成する2022

    • Author(s)
      宇都宮明子
    • Journal Title

      『社会科教育』

      Volume: 第755号 Pages: 28-31

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Resilience for global citizenship: disaster prevention and global education.2021

    • Author(s)
      Ida,Yoshiyasu
    • Journal Title

      Journal of Southeast Asian Education

      Volume: Vol.1 Pages: 1-7

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「地理総合」の方向性と防災教育の位置付け2021

    • Author(s)
      井田仁康
    • Journal Title

      科学

      Volume: 91(5) Pages: 482-485

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 高等学校「地理探究」と東南アジア・オセアニア地誌学習2021

    • Author(s)
      井田仁康
    • Journal Title

      新地理

      Volume: 69(1) Pages: 69-77

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 社会系教科における資質・能力の育成を図る評価課題の開発に向けた考察 ― パフォーマンス課題とHiTCH評価課題の比較を基に―2021

    • Author(s)
      宇都宮明子
    • Journal Title

      名古屋市立大学大学院人間文化研究科編『人間文化研究』

      Volume: 第37巻 Pages: 1-17

    • NAID

      120007150550

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] アントロポセン期の社会科・地理教育2021

    • Author(s)
      志村喬
    • Journal Title

      『社会科教育』

      Volume: 第750号 Pages: 120-123

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 地理・社会科授業実践に必要な教師の力量とその養成―グローバルな教員養成論から考える―2021

    • Author(s)
      志村喬・金ヒュン辰・山本隆太・伊藤直之ほか
    • Journal Title

      E-journal GEO

      Volume: Vol.16 (1) Pages: 191-194

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 社会科を学ぶ意義を実感させるための資料『選択吟味』の場の設定2021

    • Author(s)
      伊藤直之
    • Journal Title

      『社会科教育』

      Volume: 第749号

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学習指導要領改訂に伴う社会科教育・地理教育の展望―コンピテンシーとコンテンツの間で―2021

    • Author(s)
      伊藤直之
    • Journal Title

      『徳島地理学会論文集』

      Volume: 第16集 Pages: 21-26

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] ジオ・ケイパビリティー・プロジェクトにおける知識観の変容~ 第 2 期と第 3 期の ヴィネット比較を通して2023

    • Author(s)
      伊藤直之
    • Organizer
      日本地理学会2023年春季学術大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 持続可能な資質・能力の育成を通して持続可能な社会の形成に「間接的に」寄与する歴史学習2023

    • Author(s)
      宇都宮明子
    • Organizer
      社会系教科教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 次期改定に向けての小中高地誌学習の新たな方向性2023

    • Author(s)
      井田仁康
    • Organizer
      日本地理学会2023年春季学術大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] ドイツ地理教育での気候変動教育と日本の地理教育への影響について2022

    • Author(s)
      山本隆太
    • Organizer
      第2回 日韓地理教育学会共同シンポジウム
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 社会科教育におけるカリキュラム・メイキング2022

    • Author(s)
      金ヒュン辰
    • Organizer
      中等社会科教育学会 授業実践研究部会第24回例会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 社会正義を志向したジオ・ケイパビリティーズ・プロジェクト第3段階の動向―欧州の学校教師の活動に焦点を当てて―2022

    • Author(s)
      伊藤直之
    • Organizer
      2022年日本地理学会春季学術大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Pre-service teacher training and In-service teacher training; Response to COVID-19 for geography education in Japan.2022

    • Author(s)
      Ida,Yoshiyasu
    • Organizer
      10th SEAMEO-University of Tsukuba Symposium, online
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 社会科教育、地理教育、防災教育の違いと接点2022

    • Author(s)
      井田仁康
    • Organizer
      2022年日本地理学会春季学術大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本におけるジオケイパビリティ・プロジェクトの展開と課題2021

    • Author(s)
      金ヒュン辰
    • Organizer
      韓国地理環境教育学会 2021年夏季学術大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 高等学校地理歴史科「地理総合」における地球教育2021

    • Author(s)
      井田仁康
    • Organizer
      日本地球惑星連合2021年大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Book] 歴史教師のビリーフに関する国際比較研究2023

    • Author(s)
      宇都宮 明子、原田 信之
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759924640
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 日本地理学会編『地理学事典』2023

    • Author(s)
      志村喬「地理的な見方・考え方」とケイパビリティ教育論(pp.688-689)
    • Total Pages
      818
    • Publisher
      丸善出版
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 伊藤直之編『地理歴史授業の国際協働開発と教師への普及』2022

    • Author(s)
      伊藤直之「地理歴史教育における資質・能力論」pp.3-18
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759924169
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 二井 正浩編『レリバンスの視点からの歴史教育改革論』2022

    • Author(s)
      宇都宮明子「生徒の動機づけを図る学習レリバンス構築のための歴史学習」pp.115-135
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759924305
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 唐木清志・永田忠道編『初等社会科教育』2021

    • Author(s)
      溝口和宏「社会科の教科書研究のありかたについて述べなさい」pp.181-183
    • Total Pages
      201
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003525
    • Related Report
      2021 Annual Research Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2024-08-08  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi