• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

International Collaboration Research on Visualization of Learning Outcome in Higher Education

Research Project

Project/Area Number 23K20715
Project/Area Number (Other) 21H00880 (2021-2023)
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund (2024)
Single-year Grants (2021-2023)
Section一般
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionSophia University

Principal Investigator

杉村 美紀  上智大学, 総合人間科学部, 教授 (60365674)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 笹岡 幹子 (西村幹子)  国際基督教大学, 教養学部, 教授 (20432552)
布柴 達男  国際基督教大学, 教養学部, 教授 (10270802)
藤沼 良典  国際基督教大学, 教養学部, 准教授 (00826026)
小松 太郎  上智大学, 総合人間科学部, 教授 (20363343)
杉浦 未希子 (杉浦未希子)  上智大学, グローバル教育センター, 教授 (80463884)
鎌田 武仁  上智大学, 上智大学, 助教 (50869518)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥17,030,000 (Direct Cost: ¥13,100,000、Indirect Cost: ¥3,930,000)
Fiscal Year 2024: ¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Fiscal Year 2023: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2022: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2021: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Keywords学修成果の可視化 / 高等教育 / 国際共同研究 / 比較国際教育学 / 批判的思考 / 高等教育の質保証 / 比較国際教育学研究 / 21世紀型スキル / 持続可能な開発のための教育(ESD) / リベラルアーツ・サイエンス教育 / 学修成果 / 質保証 / 比較教育 / 国際教育 / リベラアーツ・サイエンス教育 / 比較国際教育研究 / 学術教育交流プラットフォーム
Outline of Research at the Start

本研究は、持続可能な社会発展を担うグローバル・シティズンの育成と、質の高い多様な学びの保証を実現するための学修成果の可視化を企図した国際共同研究である。研究では、成果指標と教授・評価モデルの開発を目指し、特に持続可能な開発のための教育(Education for Sustainable Development: ESD)で求められる批判的分析力と創造性というコンピテンシーに焦点をあてた。研究主体の上智大学と国際基督教大学は、経済協力開発機構(OECD-CERI)のプロジェクトに参加し、大学におけるリベラルアーツ・サイエンス教育、環境教育、多文化共生の授業実践におけるアクションリサーチを行った。

Outline of Annual Research Achievements

本研究は、持続可能な社会発展を担うグローバル・シティズン育成に求められる批判的思考力と創造性に焦点をあて、学修成果の可視化に有効な成果指標と教授・評価モデルを、国際共同研究を通じて構築することにある。
令和5年度は、3年目として学修成果指標の精緻化及び評価法モデルの検討を継続した。OECDプロジェクトについては、国際会議(2023年6月29-30日、イタリア・トリノ市)に西村幹子がプロジェクトを代表して出席した。また研究成果を第82回日本教育学会大会においてラウンドテーブル「高等教育が育む批判的思考力と創造性」として発表した。
本プロジェクトの発展として、国際基督教大学では、布柴達男が、ICU建学70周年記念イベント「リベラルアーツ教育を紐解く」や、中学校・高校教員を対象とした講演「批判的思考力と創造性を育む教育実践:授業を主体的活動に繋げる教員の役割」ならびにワークショップ「『調べ学習』から『探求学習』へ:生徒の主体性を高め、学びを深めるための教員の役割」を展開した。また、同年8月にはICU教育セミナー「生徒も教員も生き生きと」での招待講義とワークなどを開催し、環境課題を題材にしたアクティブラーニング型授業と正課外活動の連携を通した学びと教員の役割について講演を行い、研究成果を踏まえた高大連携と実践への還元を図った。
上智大学では、持続可能な開発のための教育(ESD)をテーマに、海外の連携大学およびアジア欧州財団(ASEF)などの国際機関との間でオンライン国際共同研修(COIL)の実施やAIと倫理をめぐるオンライン教師研修に参画し、研究成果の応用を試みた。上智大学は2023年2月にユネスコチェアに選定され、今後は杉村美紀が「人間の尊厳・平和・サスティナビリティ」をテーマとしたチェアホルダーとして研究成果をチェアの活動にも活用する予定である。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

本プロジェクト3年目にあたる令和5年度は、おおむね当初の計画通りに研究活動を進めることができた。2年目までに実施した学修成果のルーブリック作成のための調査研究成果を引き続き継続させるとともに、令和5年度は、その成果を用いた実践への応用や、現在、初等教育から中等教育で全般的に求められているコンピテンシーやエージェンシーを基礎とした学習者主体の学びに関する調査を進めた。また、中学校・高等学校の教員を対象としたセミナーやワークショップを通じ、実践への応用を意識した活動を展開した。さらに、海外との連携でも、アジア欧州財団(ASEF)が主導する教師研修(ASEFClassNET)に参加し、オンラインも含めた学修のあり方とそこでの創造性および批判的思考というコンピテンシーの取り上げ方についての議論に参画した。本プロジェクトが開始する前から参画してきたOECD-CERIによる「高等教育における創造性と批判的思考力」プロジェクトは、2023年半ばで終了を迎えたが、今後は、関連するOECD-CERIの企画に継続して参画していく予定であるとともに、本研究成果の知見を、具体的な教育実践活動に活用することができるように努めたい。
一方で、令和5年度に予定しながらも実施できなかったこととして、アメリカ大学カレッジ協会(AAC&U)との研究協力があげられる。最終年度である令和6年度には、本プロジェクトで取り上げてきたリベラルアーツ・サイエンス教育、環境教育、多文化共生および言語教育に関し、批判的思考と創造性における文化的多様性と教授法に関する施策を検討することができればと考える。最終年度秋に行う総括シンポジウムでは、AAC&Uとの協議を含めてこれまでの議論を集約するとともに、成果発信に向けたまとめを行う。

Strategy for Future Research Activity

令和6年度は最終年度として研究の総括と成果発表に向けた活動を行う。
第1に、本研究の海外共同研究者であるジョージワシントン大学のJames Williams教授を、2024年4月1日から7月1日まで上智大学客員教授として招聘し、日本において共同研究の総括を進める。この一環として5月25日にセミナーを予定している。
第2に、英国・マンチェスターで9月8日~12日に開催予定のWorld Education Research Association (WERA)の2024年大会において、本研究の成果を「高等教育における学習者主体の学びと批判的思考力」というテーマで発表する。本セッションは、日本教育学会国際交流委員会により、WERAに提案するセッションとして企画されているものであり、本プロジェクトチームの合同研究発表とする。
第3に、これまでの研究成果をまとめ、英文による書籍として刊行する準備を進める。書籍執筆者には、本プロジェクトメンバーの他、海外共同研究者のJames Williams 教授(前出)の他、もともと「高等教育の創造性と批判的思考」プロジェクトのリーダーであったOECD-CERI のStephan Lancrin博士にも参画を依頼し、研究全体の総括となる構成とする予定である。
第4に、本年度秋に、最終的な総括シンポジウムを実施し、これまでの活動を振り返るとともに、研究成果の今後の活用について討議する。
第5に、本研究成果で得た知見を、今後の実践に応用することを企図し、科研終了後の継続的な研究開発の可能性について計画をたてる。具体的にはアメリカ大学カレッジ協会との協議を行うとともに、国際基督教大学においてはサービスラーニングや環境学習において、また上智大学においては持続可能な開発のための教育(ESD)の実践と、高等教育で求められるオンライン多文化共修への応用を図る。

Report

(3 results)
  • 2023 Annual Research Report
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • Research Products

    (72 results)

All 2024 2023 2022 2021 Other

All Int'l Joint Research (6 results) Journal Article (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 1 results) Presentation (47 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 3 results) Book (9 results) Remarks (2 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] 経済協力開発機構(OECD-CERI)(その他の国・地域(本部所在地フランス))

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] アジア欧州財団(Asia Europe Foundation)(その他の国・地域(本部所在地シンガポール))

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] ジョージワシントン大学(米国)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] George Wasington Univ(米国)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] OECD(その他の国・地域 (本部所在国 フランス))

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Asia Europe Foundation(その他の国・地域(本部所在国 シンガポール))

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] Fostering Creativity and Critical Thinking in Higher Education: From the Tracer Study of Service-Learning Students2024

    • Author(s)
      西村幹子・近江加奈子
    • Journal Title

      国際基督教大学学報 1- A 教育研究

      Volume: 66 Issue: 66 Pages: 1-12

    • DOI

      10.34577/0002000153

    • ISSN
      04523318
    • URL

      https://icu.repo.nii.ac.jp/records/2000153

    • Year and Date
      2024-03-31
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Remedial education program for Syrian refugees: ensuring their learning during a protracted crisis2023

    • Author(s)
      Komatsu Taro、Ghalawinji-Yamamoto Kaoru、Iwama Yukari、Hattori Sayo
    • Journal Title

      International Journal of Comparative Education and Development

      Volume: 26 Issue: 1 Pages: 1-16

    • DOI

      10.1108/ijced-02-2023-0008

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 高等教育における批判的思考力の醸成とその過程―一般教育「環境研究」の事例―2022

    • Author(s)
      布柴達男・藤沼良典・西村幹子
    • Journal Title

      国際基督教大学 教育研究

      Volume: 65号 Pages: 13-28

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] コロナ禍でもできた大学のPBL:一般教育科目「環境研究」を通した批判的思考と創造性を育む教育実践2022

    • Author(s)
      布柴達男
    • Journal Title

      NPO法人日本PBL研究所創立15周年記念フォーラム報告書

      Volume: - Pages: 50-67

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 多文化共生のためのESD ― 高等教育機関における試行事例の検証―2022

    • Author(s)
      小松太郎、松倉紗野香
    • Journal Title

      ESD研究

      Volume: 5号 Pages: 19-29

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 高等教育機関における ESD の評価デザイン: プログラム評価手法の適用2021

    • Author(s)
      小松太郎
    • Journal Title

      上智大学教育学論集

      Volume: 55 Pages: 29-42

    • NAID

      120007006952

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Institutionalist perspectives on the dynamics of post-conflict education reforms in Bosnia and Herzegovina2021

    • Author(s)
      Komatsu Taro
    • Journal Title

      Comparative Education

      Volume: 57 Issue: 4 Pages: 519-537

    • DOI

      10.1080/03050068.2021.1982554

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 長期化・複雑化する危機下の難民教育支援-人間の安全保障フレームワークを用いた分析・考察2024

    • Author(s)
      小松太郎
    • Organizer
      緊急人道支援学会、東京大学駒場キャンパス、2024年2月13日
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 「サービス・ラーニングが育む批判的思考力と創造性」ラウンドテーブル12「高等教育が育む批判的思考力と創造性」2023

    • Author(s)
      西村幹子
    • Organizer
      日本教育学会第82回大会、東京都立大学/法政大学(オンライン、口頭発表)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業言語の違いが 批判的思考力の学修に与える影響2023

    • Author(s)
      藤沼良典
    • Organizer
      日本教育学会第82回大会、東京都立大学/法政大学(オンライン、口頭発表)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] フォーマル学習とノンフォーマル学修を連携させる意義;環境配慮型活動の「学びのスパイラル」がコンピテンシー向上を促す可能性2023

    • Author(s)
      布柴達男・藤沼良典
    • Organizer
      大学教育学会第45回大会、大阪大学(対面開催・口頭発表)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 一般教育科目「環境研究」を通した批判的思考を育む教育実践2023

    • Author(s)
      布柴達男
    • Organizer
      日本教育学会第82回大会、東京都立大学/法政大学(オンライン、口頭発表)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 学びを行動につなげる意義:授業で学ぶだけではなく、なぜ実践活動が大切なのか、 実践活動を通してどの様なことが学べるのか2023

    • Author(s)
      布柴達男
    • Organizer
      NPO法人日本PBL研究所フォーラム、東京電機大学(対面開催、口頭発表)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Re-Defining Research Integrity in International Higher Education, Research and Innovation2023

    • Author(s)
      Kamata, Takehito
    • Organizer
      59th Japan Comparative Education Society Annual Conference, Sophia University
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Research integrity in international research collaborations: New responsibilities of higher education and research2023

    • Author(s)
      Kamata, Takehito
    • Organizer
      International Studies Association Asia-Pacific Region Conference 2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Research Integrity and Security: Stakeholder analysis on discourse relations and shared responsibilities in international research collaborations2023

    • Author(s)
      Kamata, Takehito
    • Organizer
      Japan Society for Research Policy and Innovation Management 38th Annual Academic Conference: Virtual
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Promoting research integrity in transdisciplinary and international collaborative research between Sweden and Japan: Conceptualization, challenges, and ways forward2023

    • Author(s)
      Kamata, Takehito
    • Organizer
      MIRAI 2.0 R&I Week 2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Research Integrity and Security: Stakeholder analysis on discourse relations and shared responsibilities in international research collaborations2023

    • Author(s)
      Kamata, Takehito
    • Organizer
      apan Society for Research Policy and Innovation Management 38th Annual Academic Conference: In-person
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] グローバルな学びへの挑戦-国際協働オンライン学習(COIL)の可能性2023

    • Author(s)
      小松太郎
    • Organizer
      日本比較教育学会第59回大会、上智大学、2023年6月18日
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 難民の教育-人間の安全保障の観点からの検討2023

    • Author(s)
      小松太郎
    • Organizer
      日本国際開発学会、国際教養大学(秋田)、2023年6月10日
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Future use of AI in School Settings in Japan and Significance of Competency-based Learning2023

    • Author(s)
      Sugimura, Miki
    • Organizer
      ASEF Class-Net 16 Cross-Faculty Dialigue, August 8, 2023, Online
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Equity and Inclusion for Transforming Higher Education to Foster Sustainable Internationalisation2023

    • Author(s)
      Sugimura, Miki
    • Organizer
      Workshop on Common Space in Southeast Asian Higher Education: Are we ready? Octover 25, 2023, Kuarla Lumpur/ Online Hybrid
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] A comparative study of institutional research policies in the Program for Promoting the Enhancement of Research Universities in Japan.2023

    • Author(s)
      Kamata, Takehito
    • Organizer
      67th Annual Conference of the Comparative and International Education Society
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Promoting research integrity across organizational, disciplinary, and national boundaries.2023

    • Author(s)
      Kamata, Takehito
    • Organizer
      5th Asia Pacific Research Integrity Network Meeting:
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] アクティブラーニング(AL)型授業のオンラインでのチャレンジ:一般教育科目「環境研究」を通した批判的思考と創造性を育む教育実践2022

    • Author(s)
      布柴達男、藤沼良典
    • Organizer
      大学教育学会第44回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 正課授業と正課外活動を連携したアクティブラーニング(AL)型授業:学びを行動に繋げる環境教育2022

    • Author(s)
      布柴達男
    • Organizer
      日本教育学会第81回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] コロナ禍でもできた大学のPBL:一般教育科目「環境研究」を通した批判的思考と創造性を育む教育実践2022

    • Author(s)
      布柴達男
    • Organizer
      PO法人日本PBL研究所創立15周年記念フォーラム:PBLxICT、PBLxコロナ、PBLxAL
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] サービス・ラーニングで国際社会とともに学ぶ学生たち2022

    • Author(s)
      西村幹子
    • Organizer
      令和4年度IDE大学セミナー「学生の目を社会に開く ―大学によるエンゲージメントの新展開」
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] An comparative analysis of institutional research support policies in MIRAI 2.0: Long-term research collaborations between Japan and Sweden.2022

    • Author(s)
      Kamata, Takehito
    • Organizer
      66th Annual Conference of the Comparative and International Education Societ
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] A comparative analysis of research integrity capacity: Research integrity policies of Japanese and Swedish universities2022

    • Author(s)
      Kamata, Takehito
    • Organizer
      7th World Conference on Research Integrity: Cape Town, South Africa
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] International research collaborations: An analysis of researchers’ perspectives in Japan and the United States2022

    • Author(s)
      Kamata, Takehito
    • Organizer
      International Network for the Science of Team Science Conference 2022:
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Koutou kyoikukikan ni okeru kenkyukyoiku no kadai bunseki (in Japanese) [Analysis of challenges in research education in higher education]2022

    • Author(s)
      Kamata, Takehito
    • Organizer
      Japan Society for Research Policy and Innovation Management 37th Annual Academic Conference
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Research Integrity: Teaming between Human and AI. Presented at a Parallel Scientific Session in Artificial Intelligence Thematic Expert Group (AI-TEG)2022

    • Author(s)
      Kamata, Takehito
    • Organizer
      MIRAI 2.0 Research and Innovation Week 2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Norms, motives and interactions that shape education governance: Institutionalist analysis of educational reforms in Bosnia and Herzegovina2022

    • Author(s)
      Komatsu, Taro
    • Organizer
      World Council of Comparative Education Societies (WCCES) Symposium
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 新制度論による紛争後社会の教育改革分析2022

    • Author(s)
      小松太郎
    • Organizer
      国際開発学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 高等教育機関における多文化共生ESDの概念・実践・評価2022

    • Author(s)
      小松太郎、松倉紗野香
    • Organizer
      ESD学会第4回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Diversified Learning in Higher Education with Quality Assurance through International Cooperation2022

    • Author(s)
      Sugimura, Miki
    • Organizer
      2022 Annual Interanational Forum on Higher Education
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Comparative Education for the Future of Peace and Human Security2022

    • Author(s)
      Sugimura,Miki
    • Organizer
      5th World Council Comparative Education Society (WCCES) Symposium
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 一般教育科目「環境研究」を通して批判的思考力と創造性を育むICUでの教育実践:オンラインでのアクティブラーニング型授業のチャレンジ2022

    • Author(s)
      布柴達男、藤沼良典
    • Organizer
      国際シンポジウム「高等教育における学びの創造と学修評価の質保証」(2022年1月30日)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Time effects in higher education: From the case in Japan2022

    • Author(s)
      Fujinuma,R and Nunoshiba, T
    • Organizer
      OECD Seminar on Socio-Cultural Differences(31 March 2021)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Tension between "Growth" and "Environment" and Students' Learning in Sustainable Development: A Practical Case Study of Online Education under Pandemic Conditions2022

    • Author(s)
      Sugiura, Mikiko
    • Organizer
      The International Symposium on Learning Outcome and Quality Assurance in Higher Education for Transformative Education (30 January 2022)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Changes in teaching and assessment: A Practical Case Sharing of Online Education under Pandemic Conditions,2022

    • Author(s)
      Sugiura, Mikiko
    • Organizer
      OECD Creativity and Critical Thinking Project Meeting (Online), 5 February, 2022
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] How can we pursue "Common Good" in higher education?2022

    • Author(s)
      Nisimura, Mikiko
    • Organizer
      The International Symposium on Learning Outcome and Quality Assurance in Higher Education for Transformative Education (30 January 2022)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 高校生物「遺伝」の AL 型授業が生物を学ぶイメージに及ぼす効果2021

    • Author(s)
      多田泰紘、本田周二、宮本裕美子、茂木寛子、布柴達男、森朋子
    • Organizer
      日本教育工学会第41回秋季全国大会(2021年10月16日)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 高等教育における正課授業・正課外活動を連携したPBLの実践:子ども科学教室の企画・実践を通した学び2021

    • Author(s)
      布柴達男
    • Organizer
      日本教育学会第80回大会(2021年8月26日)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学の一般教育科目「環境研究」でのPBLの実践:コロナでも止まらない学び、主体的アクション2021

    • Author(s)
      布柴達男
    • Organizer
      PBLメッセ(2021年6月26日)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] The development of global citizenship through collaborative and equitable international online learning: A case study from Japan2021

    • Author(s)
      Komatsu, Taro
    • Organizer
      The 4th World Congress for Comparative Education Society (WCCES) Symposium (20 November 2021)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Creativity and critical thinking in a social science class,2021

    • Author(s)
      Komatsu, Taro
    • Organizer
      The 57th Annual Conference of Japan Comparative Education Society (25 June 2021).
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Socio-cultural differences in creativity and critical thinking (CCT): An epistemological diversity?2021

    • Author(s)
      Nishimura, Mikiko
    • Organizer
      The 57th Annual Conference of Japan Comparative Education Society (25 June 2021)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] A Cross-National Analysis of Initiatives and Policies in International Research Collaborations: Qualitative Comparative Analysis2021

    • Author(s)
      Kamata, Takehito
    • Organizer
      The 57th Annual Conference of Japan Comparative Education Society (25 June 2021)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 国際高等教育の課題と大学教育の役割2021

    • Author(s)
      杉村美紀
    • Organizer
      日本国際政治学会2021年度研究大会(2021年10月29日)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Role and Responsibility of International Higher Education: to create an academic arena of learning to share the values and trusts beyond borders2021

    • Author(s)
      Sugimura, Miki
    • Organizer
      2021 Annual Conference of Association of International Educators (NAFSA) (2021年6月4日)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Expected roles of comparative education societies in Asiaーpast, present, and future prospect on the Japan Comparative Education Society2021

    • Author(s)
      Sugimura, Miki
    • Organizer
      The 4th World Congress for Comparative Education Society (WCCES) Symposium(19 November 2021)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] UNESCO's Futures of Education global report: Reimagining our futures together: a new social contract for education2021

    • Author(s)
      Sugimura, Miki
    • Organizer
      The 4th World Congress for Comparative Education Society (WCCES) Symposium (19 November 2021)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 『 国際関係論の新しい学び:英語を用いた学習者主体の授業実践』担当:第2章「国際高等教育の潮流と国際関係論の学び」2024

    • Author(s)
      上杉勇司、大森愛(編著)杉村美紀
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750357171
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] Education and social cohesion in a post-conflict and divided nation.2023

    • Author(s)
      Komatsu, Taro
    • Total Pages
      164
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      9789819965182
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] Collaborative online international learning (COIL) during the pandemic: the momentum for developing global competency through equitable, partnership-based intercultural learning. In Internationalization and imprints of the pandemic on higher education worldwide. International Perspectives on Education and Society 44, (pp. 209-227).2023

    • Author(s)
      Wiseman, A.W., Matherly, C., Crumley-Effinger, M. (Eds.) Komatsu, Taro
    • Total Pages
      298
    • Publisher
      Emerald Publishing Limited
    • ISBN
      9781837535613
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] ”Chapter 8: Liberal arts and sciences education for the 21st century in Asia”. Oxford Handbook of Higher Education in Asia-Pacific Region.2023

    • Author(s)
      Nishimura, Mikiko (Devesh Kapur, et.al eds.)
    • Total Pages
      944
    • Publisher
      Oxford University Press
    • ISBN
      9780192845986
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] グローバル教育を実践するー多様な領域からのアプローチ2023

    • Author(s)
      杉浦未希子・水谷裕佳(編)
    • Total Pages
      262
    • Publisher
      上智大学出版
    • ISBN
      9784324112663
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] ウクライナ危機から考える「戦争」と「教育」2022

    • Author(s)
      小松太郎、日本教育学会国際交流委員会(編)
    • Total Pages
      180
    • Publisher
      教育開発研究所
    • ISBN
      9784865605617
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] SDGsの原点「地球憲章」を考える (担当章執筆「教育の国際連携」115-123頁)2022

    • Author(s)
      杉村美紀、地球憲章日本委員会, 代表広中和歌子( 編著)
    • Total Pages
      300
    • Publisher
      三省堂
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] " Socio-cultural Differences in Creativity and Critical Thinking: An Epistemological Diversity?" In Teaching and learning transversal competencies in ASEAN countries and their neighbours2022

    • Author(s)
      Nishimura, Mikiko. & Williams, James. H. ( Smart, A & Sinclair M.( Eds.))
    • Publisher
      Viet Nam National Institute of Educational Sciences (VNIES) and NISSEM
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] " Chapter 8: Liberal arts and sciences education for the 21st century in Asia" In Oxford Handbook of Higher Education in Asia-Pacific Region.2022

    • Author(s)
      Nishimura, Mikiko (Kapur D, Kong L, Lo, F, & Malone, D. (Eds.))
    • Total Pages
      888
    • Publisher
      Oxford University Press
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] 上智大学比較国際教育学研究プラットフォーム(SCIEP)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 上智大学比較国際教育学研究プラットフォーム(SCIEP)

    • URL

      https://sciep.org

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] The International Symposium on Learning Outcome and Quality Assurance in Higher Education for Transformative Education2022

    • Related Report
      2021 Annual Research Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi