• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

International Comparative Study of Higher Education Brain Circulation in the Corona Era: Toward the Construction of a New Model

Research Project

Project/Area Number 23K20716
Project/Area Number (Other) 21H00881 (2021-2023)
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund (2024)
Single-year Grants (2021-2023)
Section一般
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionDoshisha University

Principal Investigator

山田 礼子  同志社大学, 社会学部, 教授 (90288986)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 塚原 修一  関西国際大学, 客員教授(教育学部), 客員教授 (00155334)
森 利枝  独立行政法人大学改革支援・学位授与機構, 研究開発部, 教授 (00271578)
堺 完  桜美林大学, 教育探究科学群, 助教 (10803330)
姜 達雄 (渡辺達雄)  金沢大学, GS教育系, 准教授 (20397920)
山田 亜紀  玉川大学, リベラルアーツ学部, 准教授 (30768776)
孫 世偉  青山学院大学, 文学部, 助教 (30881966)
木村 拓也  九州大学, 人間環境学研究院, 教授 (40452304)
STEVENSON W.R.  同志社大学, 社会学部, 准教授 (40707189)
白川 優治  千葉大学, 大学院国際学術研究院, 准教授 (50434254)
杉谷 祐美子  青山学院大学, 教育人間科学部, 教授 (70308154)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2026-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥16,900,000 (Direct Cost: ¥13,000,000、Indirect Cost: ¥3,900,000)
Fiscal Year 2025: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2024: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2023: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2021: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Keywordsグローバルコンピテンス / オンライン授業 / 頭脳循環 / 国際比較研究 / パーソナリティテスト / コロナ・ポストコロナ時代 / コロナ時代 / グローバルコンピテンス(GC) / 大学生
Outline of Research at the Start

本研究は、国際間での自由な移動を前提として構築してきたGCを獲得するための大学教育が、コロナ禍を経て、オンライン教育により可能かという「問い」を立て、コロナ禍以降、水際対策の厳しい台湾、比較的ゆるやかな米、中間的な日、韓、豪を国際比較する分析枠組を設定し、以下の3段階の研究計画で実施する。①コロナパンデミック以前・以後の日米韓台豪の高等教育のグローバル化政策と学生、教員へのインタビュー調査を実施し、実態を把握する。②パンデミック以前・以後の大学教育を通じてのGC獲得状況とその方法に関する日米韓台等の学生を対象ウェブ調査を実施・分析し、③研究成果から新たなグローバル・ラーニングモデルを提示する。

Outline of Annual Research Achievements

本研究は、国際間での自由な移動を前提として構築してきたグローバル・コンピテンシー (GC)を獲得するための大学教育が、コロナ及びポストコロナ時代において、対面式大学教育を前提として目指してきたGC獲得がコロナ時代のオンライン授業の経験を経て、オンライン教育で可能かという「問い」の検証が目的である。具体的には、第一に、日米韓台豪の5カ国を対象に国際比較する分析枠組を設定し、コロナパンデミック以前・以後の上記国の高等教育のグローバル化政策と大学での展開状況の把握を行う。第二にパンデミック以前・以後の大学教育を通じてのGC獲得状況とその方法に関する5カ国の学生・院生を対象のウェブ 調査を実施・分析を行う。第三に、インタビュー調査の実施が可能である対象国の学生、教員へのインタビュー 調査を実施する。これらの研究成果の知見から新たなグローバル・ラーニングモデルの提示を行うことが計画である。
2023年度は、本研究の内容について、研究代表者は、5月に日本高等教育学会での共同研究者(杉谷)とともに、2022年度に実施した5カ国調査の内容と知見について発表した。9月に採択された国際学会(EAIR=The European Higher Education Society)において、共同研究者(山田亜、森、杉谷、木村、孫)とともに、5カ国調査の詳細な分析と米台の教員へのインタビュー調査の知見についての発表を行った。2023年11月には上記の発表内容を更に詳細に分析、解釈した内容を、Journal of Comparative and International Higher Education (JCIHE)に共同研究者(上記5人)と執筆、投稿し、現在修正を行い、2024年3月に修正論文を提出し、現在最後のテクニカル・レビュー段階にある。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

2023年度は、同志社大学におけるCOIL型授業の展開を開発するという当初の研究計画は、相手方大学であるハワイ大学の都合及び両国の時差の関係から、COIL型授業の開発は難しくなった。そこで、、当初の研究計画を変更し、2021・22年度までに行った成果(5カ国比較ウェブ調査と教員へのインタビュー調査)をベースに、国内学会及び国際学会での発表、国際ジャーナルへの投稿を視野にいれて研究計画を立てた。結果として、国際学会に採択され、代表者、共同研究者と発表を行い、その知見を国際ジャーナルに代表者・共同研究者とともに投稿し、修正論文を提出し、現在4月の時点で最終のテクニカルレビュー段階にある。本研究の内容について、研究代表者は台湾の国立嘉儀大学と協議会に招聘され、2回の招待講演を現地で行った。国際・国内学会では共同研究者を含めて関連内容を5回発表するなど、成果についての発信は順調である。
なお、COIL型授業の開発と展開は、相手方大学の都合と両国の時差により今後も難しいことから、別途国際協働による大学院生の研究指導の開発を行い、実施する計画へと変更し、台湾の国立嘉儀大学との連携により、日台の大学院生の研究指導を対面式での国際会議により行うという計画を進捗させている。本国際会議は2024年7月に実施することが決定し、現在鋭意進めている。共同研究者および台湾側の研究協力者が参加し、両国の大学院生の国際会議での研究発表への指導を行うという国際協働によるグローバルラーニングとティーチングの開発へと繋げる。以上、研究はおおむね順調に進捗していると評価できる。

Strategy for Future Research Activity

1.COIL型グローバル・ラーニングプログラムの開発から、対面におけるグローバル・ラーニングの開発として、計画を変更し現在鋭意進めている日本と台湾による大学院生を対象とした協働での教育プログラムを国際会議という形で2024年7月に実施する。日台の教員10名(山田礼、杉谷、木村、スティーブンソン、山田亜、孫、台湾側研究協力者数名)により、日台の大学院生18名に対する国際協力体制による教育に着手する。
2.日米韓台豪の大学生を対象に、24年度は22年度に実施したウェブ調査のフォローアップ調査と新たな質問項目を加えて、日米韓台豪の学生の自己評価の差異およびパーソナリティテストにより国際間の評価の違いを検証する(山田礼、杉谷、木村、白川、堺)。
森をリーダーとして6人(山田亜、渡邊、孫、竹永、山田礼)により、日本・台湾、その他の国の大学院生を中心にコロナ時代を経て、ポストコロナ時代におけるグローバルコンピテンスの修得についてのインタビュー調査を実施する。
3.国際比較から共通性と相違点を整理し、モビリティが自由にできない社会における価値観・規範の変容とオンライン教育というイノベーションとGCとの関連性から新たなグローバル・ラーニングモデルを提示する(2025年度)。国際・国内学会で複数回報告、国内外への論文誌への論文投稿、25年度には日本で国際会議を開催し、本研究での知見をグループで発表し、図書出版を目指す。

Report

(3 results)
  • 2023 Annual Research Report
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • Research Products

    (69 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (23 results) (of which Peer Reviewed: 10 results,  Open Access: 5 results) Presentation (37 results) (of which Int'l Joint Research: 20 results,  Invited: 21 results) Book (9 results)

  • [Journal Article] A Practice of Intercultural Study Experience : Teaching Japanese Literature in English at Aoyama Gakuin University2023

    • Author(s)
      孫世偉
    • Journal Title

      青山スタンダード論集

      Volume: 18 Pages: 17-26

    • DOI

      10.34321/22613

    • ISSN
      18806430
    • URL

      https://opac.agulin.aoyama.ac.jp/iwjs0011opc/TF01311170

    • Year and Date
      2023-01-16
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学士課程教育の新たな方向性:STEM/STEAM分野と学際性の連環2023

    • Author(s)
      山田礼子
    • Journal Title

      教育制度学会紀要 特別号ー教育制度学研究の成果と展望‐

      Volume: 30周年記念号 Pages: 93-12

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] デジタルネイティブ世代のオンライン教育の意義と課題~国内ソーシャルメディアの活用に関する一考察~2023

    • Author(s)
      山田亜紀
    • Journal Title

      玉川大学リベラルアーツ学部研究紀要

      Volume: 16 Pages: 49-61

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Japanese University Students Usage of Global Networks During the Pandemic2023

    • Author(s)
      Aki Yamada., Douglas Trelfa
    • Journal Title

      Educational Practice and Theory

      Volume: 45(1) Pages: 101-117

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Teaching international studies in the COVID-19 era: The digital native generation of Japanese university students2023

    • Author(s)
      Yamada Aki
    • Journal Title

      Intercultural Education on the Move: Facing Old and New Challenges Conference Proceedings

      Volume: 1 Pages: 337-341

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教養教育の目的・内容に関する国際比較2023

    • Author(s)
      深堀聰子・杉本和弘・森利枝・白川優治・夏目達也
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 45 Pages: 145-150

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本の2010年代の高等教育政策―教育のいわゆる無償化と研究開発を事例に2023

    • Author(s)
      塚原修一
    • Journal Title

      教育総合研究叢書

      Volume: 16

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] パネルディスカッションの司会をつとめて―「激動期の高等教育-将来像と課題」2023

    • Author(s)
      塚原修一
    • Journal Title

      高等教育研究叢書

      Volume: 171

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The Impact of Interdisciplinary Aspects on General Education: Collaboration between STEM and Non-Stem Disciplines.2022

    • Author(s)
      Yamada Reiko
    • Journal Title

      2022 International Conference on General Education, Proceedings,

      Volume: 1 Pages: 11-23

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日本における文理融合と21世紀型リベラルアーツ教育2022

    • Author(s)
      山田礼子
    • Journal Title

      滄波講座

      Volume: 3 Pages: 107-119

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] コロナ禍での大学のオンラインを通じての展開と経験:教育、学生支援・環境整備を中心に2022

    • Author(s)
      山田礼子
    • Journal Title

      大学評価研究

      Volume: 21 Pages: 119-123

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] ウィズコロナ・ポストコロナの初年次教育コメント2022

    • Author(s)
      山田礼子
    • Journal Title

      初年次教育学会誌

      Volume: 15巻1号 Pages: 65-67

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] コロナ禍におけるグローバル教育の意義の問い直し-国際的視野を見出す授業の実践を通じて-2022

    • Author(s)
      山田亜紀
    • Journal Title

      玉川大学リベラルアーツ学部研究紀要

      Volume: 15 Pages: 61-75

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] コロナ禍が学生の学びと成長に与えた影響 -大規模調査から大学教育の今とこれからを考える-2022

    • Author(s)
      川嶋太津夫・杉谷祐美子・山田剛史・谷田川ルミ・木村治生・樋口健
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 第44巻第2号 Pages: 118-123

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 米国の単位制度-引き続く議論2022

    • Author(s)
      森利枝
    • Journal Title

      IDE現代の高等教育

      Volume: 645 Pages: 44-47

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 昭和十二年以降初等教育における「国語」教科書の比較研究-内地と植民地台湾を中心に2022

    • Author(s)
      孫世偉
    • Journal Title

      青山学院大学文学部紀要

      Volume: 63 Pages: 1-19

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 理系人材におけるグローバル・コンピテンスの習得ー米国の大卒・院卒者を中心にー2021

    • Author(s)
      山田礼子
    • Journal Title

      教育文化

      Volume: 29 Pages: 204-228

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] コロナ禍前・後のグローバル・コンピテンスの習得状況:日米韓台4か国大学生調査をベースに2021

    • Author(s)
      山田礼子
    • Journal Title

      大学評価研究

      Volume: 第20号 Pages: 63-76

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 国際的な視点から見たコロナ禍後の大学教育像2021

    • Author(s)
      山田礼子
    • Journal Title

      IDE 現代の高等教育

      Volume: 635 Pages: 47-51

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本のSTEM高等教育分野における留学の意義―グローバル・コンピテンシーの修得感からー2021

    • Author(s)
      竹永啓悟・山田礼子
    • Journal Title

      評論・社会科学

      Volume: 137 Pages: 25-50

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 米国における研究者育成の現状と課題2021

    • Author(s)
      森利枝
    • Journal Title

      IDE現代の高等教育

      Volume: 636 Pages: 37-41

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] コロナ禍での日本の大学における教養教育の現状と課題2021

    • Author(s)
      白川優治
    • Journal Title

      2021 International Forum on Liberal Education, Proceedings

      Volume: 1 Pages: 101-110

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] STEM/STEAM分野と学際性:大学院と学士課程文理融合プログラムの事例研究を通じての可能性と課題2021

    • Author(s)
      山田礼子
    • Journal Title

      2021International Forum on Liberal Education, Proceedings

      Volume: 1 Pages: 49-80

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 高等教育における文理融合型カリキュラムマネジメント2024

    • Author(s)
      杉谷祐美子
    • Organizer
      静岡大学グローバル共創科学部講習会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 大学生・大学院生のグローバル・コンピテンスに関する5か国比較-Withコロナ期の授業形態と学修状況-2023

    • Author(s)
      山田礼子、杉谷祐美子、堺完、木村拓也、塚原修一、森利枝、白川優治、山田亜紀、ウィリアム・スティーブンソン、孫世偉
    • Organizer
      日本高等教育学会第26回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 21世紀型教養教育の方向性:文理融合とグローバル・コンピテンスを視点に2023

    • Author(s)
      山田礼子
    • Organizer
      第70回中国・四国地区大学教育研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Cultivation of Global Competencies in the Post-COVID-19 Era: A Multinational Survey2023

    • Author(s)
      Yamada Reiko,Yamada Aki , Mori Rie, Sugitani Yumiko , Kimura Takuya, Sun Shihwei
    • Organizer
      2023 EAIR Forum
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Cultivation of Global Competencies in the Post-COVID-19 Era: Comparative Study of Japan, USA, Korea, Taiwan and Australia2023

    • Author(s)
      Reiko Yamada
    • Organizer
      National Chung cheng University Research Seminar
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Cultivation of Global Competencies in the Post-COVID-19 Era: Comparative Study of Japan, USA, Korea, Taiwan and Australia,Taipei2023

    • Author(s)
      Reiko Yamada
    • Organizer
      National Chiayi University Research Seminar
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Global Mobility Aspirations and Orientation Among Students at a Private Japanese University2023

    • Author(s)
      Douglas Trelfa, Aki Yamada, Yuichiro Koyamada
    • Organizer
      XX ISA World Congress of Sociology
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ラウンドテーブル 教養教育の目的・内容に関する国際比較2023

    • Author(s)
      白川優治・杉本和弘・夏目達也・深堀聰子・森利枝
    • Organizer
      大学教育学会 第45回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 「コロナ後の大学教育に関する調査」からみた大学教育の現状2023

    • Author(s)
      白川優治
    • Organizer
      大学教育学会 2023年度課題研究集会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本のIRの特徴と方向性:米国のIRの発展過程との比較を中心に2023

    • Author(s)
      山田礼子
    • Organizer
      Korean Association of Institutional Research
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] コロナ禍と大学生 -話題提供-2023

    • Author(s)
      杉谷祐美子
    • Organizer
      第9回青山学院大学宗教センター・学生相談センター懇談会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] コロナ禍での大学のオンラインを通じての展開と経験:教育、学生支援、環境整備を中心に2022

    • Author(s)
      山田礼子
    • Organizer
      大学基準協会大学評価研究所大会シンポジウム
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] The Impact of Interdisciplinary Aspects on General Education: Collaboration between STEM and Non-STEM Disciplines2022

    • Author(s)
      Yamada Reiko
    • Organizer
      2022 International Conference on General Education
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 日本における文理融合と21世紀型リベラルアーツ教育2022

    • Author(s)
      Yamada Reiko
    • Organizer
      Yonsei 大学論破講座
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Discussant Japanese Liberal Arts Education and General Education2022

    • Author(s)
      Yamada Reiko
    • Organizer
      International Forum on Liberal Education
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] オンライン教育は教育方法の改善につながるか:コロナ禍における国際比較調査をベース2022

    • Author(s)
      山田礼子
    • Organizer
      学生文化創造
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 大学教育学会の過去・現在・未来:共通・教養教育改革との関連性から2022

    • Author(s)
      Yamada Reiko
    • Organizer
      2022 International Conference on General Education,STEAM and Annual Meeting of Taiwan Congress on College General Education at Tamkang University
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] A Practice of Intercultural Study Experience: Teaching Japanese Literature in English at a Japanese College2022

    • Author(s)
      Shih-Wei Sun
    • Organizer
      IAIE Intercultural Conference
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ウィズコロナにおける異文化学習:インターネット情報を通じたデジタルネイティブ世代の学びのプロセス2022

    • Author(s)
      山田亜紀
    • Organizer
      異文化間教育学会 第43大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Connected to the World: An Exploratory Study of Changing Interest in the World due to the Pandemic Among Japanese University Students2022

    • Author(s)
      Aki Yamada, Douglas Trelfa, Yuichiro Koyama
    • Organizer
      Inequality, Mobility, and Labor in Africa & the Asia-Pacific Conference
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Teaching International Studies in the COVID Era: The Digital-Native Generation of Japanese University Students2022

    • Author(s)
      Yamada Aki
    • Organizer
      International Association for Intercultural Education
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Japanese University Student's Attitudes Toward International Careers and Study Abroad During the Covid-19 Pandemic2022

    • Author(s)
      Aki Yamada, Douglas Trelfa, Yuichiro Koyama
    • Organizer
      Asian Conference on Education
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] コロナ禍が学生の学びと成長に与えた影響-大規模調査から大学教育の今とこれからを考える-2022

    • Author(s)
      川嶋太津夫・杉谷祐美子・山田剛史・谷田川ルミ・木村治生・樋口健・吉本真代
    • Organizer
      大学教育学会第44回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 「大学のカリキュラム編成における高年次教養教育の可能性」2022

    • Author(s)
      杉谷祐美子
    • Organizer
      2022韓国教養基礎教育院国際教養教育セミナー
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 大学のカリキュラム編成における高年次教養教育の可能性2022

    • Author(s)
      杉谷祐美子
    • Organizer
      宮城大学食産業学群FD
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 高等教育資格の国際的承認の支援の動き-東京規約から世界規約へー2022

    • Author(s)
      森利枝
    • Organizer
      地域科学研究会高等教育情報センターセミナー
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] What a Community Means to Japanese Universities: Perspectives from the Quality Assurance System2022

    • Author(s)
      Mori Rie
    • Organizer
      2022 International Conference of Community, Innovation, and Educational Research
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] How Can Online Education Advance Campus Internationalization2021

    • Author(s)
      Reiko Yamada
    • Organizer
      Doshisha Week2020 COVID-19 Research: Challenges and Achievements for the Society
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] コロナ禍における大学生のグローバル・コンピテンスの習得状況 -日米台韓4か国調査から-2021

    • Author(s)
      山田礼子・杉谷祐美子・荒井克弘・塚原修一・小笠原正明・森利枝・木村拓也・堺完・山崎慎一・山田亜紀・ビリースティーブン・楊夷
    • Organizer
      日本高等教育学会第24回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] コロナ禍を経験してのニューノーマルなオンライン教育の可能性2021

    • Author(s)
      山田礼子
    • Organizer
      日本社会福祉教育学会第17回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] How Does Higher Education in Japan, USA, Korea and Taiwan Cultivate Global Competences?: Comparative Analysis of Student Survey in the Era of COVID-192021

    • Author(s)
      Reiko Yamada
    • Organizer
      7thGlobal Higher Education Forum, 2021, Malaysia
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Can Higher Education Institutions Cultivate Global Competences in the Era of COVID-19: Comparative Study of Student Survey in Japan, USA, South Korea, and Taiwan2021

    • Author(s)
      Reiko Yamada
    • Organizer
      24thAASSREC Biennial General Conference
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] STEM/STEAM分野と学際性:大学院と学士課程文理融合プログラムの事例研究を通じての可能性と課題2021

    • Author(s)
      Reiko Yamada
    • Organizer
      2021International Forum on Liberal Education: Towards a Liberal Education Community in East Asia
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 日米大学(院)卒業生とコロナ時代の大学(院)生の グローバル・コンピテンスの習得状況2021

    • Author(s)
      山田礼子・杉谷祐美子・荒井克弘・塚原修一・小笠原正明・森利枝・木村拓也・堺完・山崎慎一・山田亜紀・ビリースティーブン・楊夷
    • Organizer
      日本教育社会学会第73回年次研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Changes of Globalization and Higher Education Reform in Japan: Ante and Post COVID-192021

    • Author(s)
      Aki Yamada
    • Organizer
      7th Global Higher Education Forum 2021, Malaysia
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Bridging Global and Local Education During the COVID-19 Era2021

    • Author(s)
      Aki Yamada
    • Organizer
      The 13th Asian Conference on Education
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] コロナ禍での日本の大学における教養教育の現状と課題2021

    • Author(s)
      Yuji Shirakawa
    • Organizer
      2021International Forum on Liberal Education: Towards a Liberal Education Community in East Asia
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Book] 教育哲学辞典2023

    • Author(s)
      木村拓也
    • Total Pages
      666
    • Publisher
      丸善出版
    • ISBN
      9784621308219
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] Transformation of Higher Education in the Age of Society 5.0: Trends in international Higher Education2023

    • Author(s)
      Yamada Reiko, Yamada Aki, Kimura Takuya, Stevenson, William Robert
    • Total Pages
      177
    • Publisher
      Palgrave Macmillan
    • ISBN
      9783031155260
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] Globalisation, Values Education and Teaching Democracy2023

    • Author(s)
      Yamda Aki
    • Total Pages
      223
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      9783031158988
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] STEM高等教育とグローバル・コンピテンスー人文・社会との比較も視野にいれた国際比較2022

    • Author(s)
      山田礼子、堺完、木村拓也、杉谷祐美子、山田亜紀、塚原修一、竹永啓伍、白川優治
    • Total Pages
      298
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798917719
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] The Cambridge Handbook of Undergraduate Research2022

    • Author(s)
      Haldane Joseph, Black Grant , Yamada Reiko, McClanahan Joseph
    • Total Pages
      729
    • Publisher
      Cambridge University Press
    • ISBN
      9781108835923
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] Discourses of Globalisation and Higher Education Reforms Emerging Paradigms2022

    • Author(s)
      Yamda Aki
    • Total Pages
      215
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      9783030831356
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] The Oxford Handbook of Higher Education in the Asia-Pacific Region2022

    • Author(s)
      Yamda Aki
    • Total Pages
      88
    • Publisher
      Oxford University Press
    • ISBN
      9780192845986
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] STEM高等教育とグローバル・コンピテンス:人文・社会との比較も視野に入れた国際比較2022

    • Author(s)
      山田礼子、塚原修一、小笠原正明、木村拓也、堺完、杉谷祐美子、山田亜紀、竹永啓悟
    • Total Pages
      312
    • Publisher
      東信堂
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] Third International Handbook of Globalisation, Education and Policy Research2021

    • Author(s)
      Aki Yamada
    • Total Pages
      215
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      9783030660024
    • Related Report
      2021 Annual Research Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi