• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

科学の生産と消費を融合させた科学メディアリテラシー育成モデルの構築

Research Project

Project/Area Number 23K20746
Project/Area Number (Other) 21H00922 (2021-2023)
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund (2024)
Single-year Grants (2021-2023)
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionTamagawa University

Principal Investigator

久保田 善彦  玉川大学, 教育学研究科, 教授 (90432103)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 鈴木 栄幸  茨城大学, 人文社会科学部, 教授 (20323199)
舟生 日出男  創価大学, 教育学部, 教授 (20344830)
佐藤 和紀  信州大学, 学術研究院教育学系, 准教授 (30802988)
望月 俊男  早稲田大学, 人間科学学術院, 准教授 (50379468)
山本 輝太郎  金沢星稜大学, 総合情報センター, 講師 (60887058)
加藤 浩  放送大学, 教養学部, 教授 (80332146)
中野 博幸  上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (90547051)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥16,900,000 (Direct Cost: ¥13,000,000、Indirect Cost: ¥3,900,000)
Fiscal Year 2024: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2023: ¥5,330,000 (Direct Cost: ¥4,100,000、Indirect Cost: ¥1,230,000)
Fiscal Year 2022: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2021: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Keywords科学教育 / 理科教育 / 情報教育
Outline of Research at the Start

SNSの普及などメディアが多様化に伴い,フェイクを含む科学ニュースがこれまでにないスピードで拡散している。更に,コロナ禍のような非常事態下では読み手の科学認識も影響する。科学ニュースを正しく読み解くには,科学者や科学者集団から発信された情報の経路とその信頼性だけに注視するだけでなく,科学とは何かを含む理論とそれに裏付けられた思考・判断が必要になる。そこで本研究は,科学の生産と消費を融合させた科学メディアリテラシー育成モデルを構築する。

Outline of Annual Research Achievements

SNSの普及などメディアが多様化に伴い、フェイクを含む科学ニュースがこれまでにないスピードで拡散している。更に,コロナ禍のような非常事態下では読み手の科学認識も影響する。科学ニュースを正しく読み解くには、科学者や科学者集団から発信された情報の経路とその信頼性だけに注視するだけでなく、科学とは何かを含む理論とそれに裏付けられた思考・判断が必要になる。そこで本研究は,科学の生産と消費を融 合させた科学メディアリテラシー育成モデルを構築することを目的とする。
具体的には、初年度は、コロナ禍の科学メディアリテラシーに関連する事例を、文献や関係者へのインタビューをもとに、教材開発に適切な事例を検討した。二年次は 、大学生対象の教材を開発し、科学メディアリテラシーを俯瞰するチェックリストを開発し、検証した。また、中学生以上を対象に、本研究と密接に関連する疑似科学と科学の 認識論的信念に関する実態調査を実施した。それらの一部は、学会等で公表した。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

感染症等の影響のため、大学における一部の授業実践の時期を変更せざる終えなくなった。そのため、スケジュールが少し遅れた。

Strategy for Future Research Activity

次年度の早い時期に、遅れている授業実践をおこない、分析する。また、質問紙調査の分析も加味し、シナリオ型教材のプロトタイプを作成する予定である。開発教材の効果の測定と同時に、科学ニュースを批判的に分析・評価するために必要な能力の要件を分析する。 更に、これまでの知見を生かし、SNSに特化した科学メディアリテラシー教材を設計する。

Report

(2 results)
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • Research Products

    (57 results)

All 2023 2022 2021 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 5 results) Presentation (48 results) (of which Int'l Joint Research: 12 results,  Invited: 2 results) Book (2 results) Remarks (1 results)

  • [Int'l Joint Research] Rutgers University(米国)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] Learning Method and Evaluation for Elementary School Sixth Graders Aimed at Developing Their Ability to Read Photographs2022

    • Author(s)
      手塚 和佳奈、佐藤 和紀、堀田 龍也、谷塚 光典
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 46 Issue: Suppl. Pages: 89-92

    • DOI

      10.15077/jjet.S46046

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2022-12-20
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Analyzing the Processes Surrounding the Reception of University Teaching Staff to the Academic Support System “In Assistant” and Their Practice of Managing Teaching and Learning2022

    • Author(s)
      江本 理恵、加藤 浩
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 46 Issue: 1 Pages: 1-14

    • DOI

      10.15077/jjet.45012

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2022-02-20
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Information Literacy Based on Epistemic Cognition and Its Learning Environments Design in Post-Truth Era2022

    • Author(s)
      望月俊男 チン A. クラーク 山口 悦司 大浦 弘樹
    • Journal Title

      Transactions of Japanese Society for Information and Systems in Education

      Volume: 39 Issue: 1 Pages: 17-34

    • DOI

      10.14926/jsise.39.17

    • NAID

      130008139415

    • ISSN
      1341-4135, 2188-0980
    • Year and Date
      2022-01-01
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 初年次生からみた同期型オンライン授業の問題: 自由記述の分析に基づく考察2022

    • Author(s)
      伏木田稚子, 大浦弘樹, 光永文彦, 吉川遼, 加藤浩
    • Journal Title

      名古屋高等教育研究

      Volume: 11 Pages: 261-280

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Influence of Distance Learning with Local Conversation on Classroom Atmosphere2021

    • Author(s)
      久保田善彦
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 45 Issue: Suppl. Pages: 173-176

    • DOI

      10.15077/jjet.S45079

    • NAID

      130008151191

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-12-20
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 人は単一研究よりもレビューを重視するのか:科学的エビデンスの総体に関する実験結果の試験的分析2023

    • Author(s)
      山口悦司,クラーク A. チン,大浦弘樹,望月俊男
    • Organizer
      日本教育工学会2023年春季全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 複数の情報間に現れる矛盾の特定と解決を促す認識的足場かけの実験的評価2023

    • Author(s)
      望月俊男,エオウィン P. オドワイヤー,クラーク A. チン,ミャッミンスェ,テイミンカウン,関根聖二
    • Organizer
      日本教育工学会2023年春季全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学生の授業外学習プランニング・モニタリング方略支援システム STEPS の開発と評価2023

    • Author(s)
      松田岳士, 近藤伸彦, 岡田有司, 重田勝介, 渡辺雄貴, 加藤浩
    • Organizer
      日本教育工学会春季全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学教育における同期型オンライン授業の問題に対する学生の試行錯誤の様相2023

    • Author(s)
      伏木田雅子, 大浦弘樹, 光永文彦, 吉川遼, 加藤浩:
    • Organizer
      日本教育工学会春季全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 仮想接触仮説に基づく敵対的他者に対する説得メッセージ生成のための学習手法の研究: 仮想インタビュースクリプト構成法の提案と実践2023

    • Author(s)
      鈴木栄幸, 舟生日出夫, 久保田善彦, 望月俊男, 加藤浩
    • Organizer
      電子情報通信学会教育工学研究会2022-65
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校高学年の児童の画像情報の読み解きの段階と特徴2022

    • Author(s)
      手塚和佳奈,佐藤和紀,大久保紀一朗,久保田善彦,堀田龍也,谷塚光典
    • Organizer
      日本教育工学会2022年春季全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 写真を読み取る力の育成を目指した学習指導を繰り返し行うことによる個人内の変容に関する考察2022

    • Author(s)
      手塚和佳奈,佐藤和紀,堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会2022年秋季全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 1人1台の情報端末を活用した授業において必要となるメディア・リテラシーと関わる教育的内容知識の内容項目の検討2022

    • Author(s)
      手塚和佳奈,佐藤和紀,逆瀬川愛貴子,中野生子,堀田龍也
    • Organizer
      日本教育メディア学会第29回年次大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] A Study on Critical Thinking on Biased Web Information among Sixth-Grade Elementary School Students in Japan2022

    • Author(s)
      Wakana Tezuka, Kazunori Sato, Kiichiro Okubo, Yoshihiko Kubota, Tatsuya Horita, Mitsunori Yatsuka
    • Organizer
      International Conference for Media in Education ICoME2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Detecting Cherry-Picked Evidence in Texts: Challenges for Undergraduate Students.2022

    • Author(s)
      Oura, H., Mochizuki, T., Chinn, C. A., Winchester, E., & Yamaguchi, E.
    • Organizer
      16th International Conference of the Learning Sciences? ICLS 2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Promoting Collaborative Productive Epistemic Discourse for Disagreement Resolution among Multiple Documents: How Epistemic Scaffolds and Epistemic Scripts in CSCL Worked.2022

    • Author(s)
      Mochizuki, T., Chinn, C. A., Zimmerman, R. M., Myat Min Swe, Htay Min Khaung, & Sekine, S.
    • Organizer
      15th International Conference on Computer-Supported Collaborative Learning ? CSCL 2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Collaborative inquiry with EDDiE: A CSCL system for resolving disagreements among multiple documents2022

    • Author(s)
      Mochizuki, T., O’Dwyer, P. E., Chinn, C. A., Zimmerman, R. M., Myat Min Swe, Htay Min Khaung, & Sekine, S.
    • Organizer
      the Joint 2022 conference of the EARLI Special Interest Groups 20 (Inquiry Learning) and 26 (Argumentation, Dialogue, and Reasoning)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学習指導案作成・活用支援システムの開発と評価2022

    • Author(s)
      中村光雄, 加藤浩
    • Organizer
      日本教育工学会春季全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 初年次生の自由記述にみる同期型オンライン授業の問題2022

    • Author(s)
      伏木田雅子, 大浦弘樹, 光永文彦, 吉川遼, 加藤浩
    • Organizer
      日本教育工学会春季全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] ハイフレックス・オーケストレーションの実現に向けた要件と課題2022

    • Author(s)
      大浦弘樹, 伏木田雅子, 光永文彦, 吉川遼, 加藤浩
    • Organizer
      日本教育工学会春季全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Development of IPSJ Data Science Curriculum Standard2022

    • Author(s)
      Kakeshita, Tetsuro, Ishii, Kazuo, Ishikawa, Yoshiharu, Matsubara, Hitoshi, Matsuo, Yutaka, Murata, Tsuyoshi, Nakano, Miyuki, Nakatani, Takako, Okumura, Haruhiko, Takahashi, Naoko, Takahashi, Norimitsu, Kato, Hiroshi
    • Organizer
      OCCE 2021
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ハイブリッド型授業におけるグループワークの状況把握に資するデータの可視化要素と指標の設計2022

    • Author(s)
      大浦弘樹, 吉川遼, 光永文彦, 伏木田雅子, 加藤浩
    • Organizer
      日本教育工学会秋季全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 学部生向け同期型オンライン授業の問題認識と学習活動との関係2022

    • Author(s)
      伏木田雅子, 大浦弘樹, 光永文彦, 吉川遼, 加藤浩
    • Organizer
      日本教育工学会秋季全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Analysis of the Process by Which University Faculty Members Come to Accept the In Assistant Faculty Development Support System and Use it to Reflect on and Improve Their Classes2022

    • Author(s)
      Rie Emoto, Hiroshi Kato
    • Organizer
      WCCE2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 新型コロナに関連する疑似科学的言説への態度を規定する要因の分析2022

    • Author(s)
      山本輝太郎・久保田善彦
    • Organizer
      日本科学教育学会2021年度第4回研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 科学に対する認識論的信念と疑似科学信奉の関係2022

    • Author(s)
      山本輝太郎・久保田善彦
    • Organizer
      日本科学教育学会2022年度第4回研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Designing a scaffolding method for incorporating a virtual conversation with audience into the planning of a presensation talk2022

    • Author(s)
      Hideyuki Suzuki, Hideo Funaoi, Yoshihiko Kubota
    • Organizer
      INTED2022 Conference
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 大学生の自宅学習における誘惑要因と対処方略に関する研究2022

    • Author(s)
      岸 朱里, 鈴木栄幸
    • Organizer
      日本教育工学会2022春季全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 非接触的存在への憧れが学習動機に与える影響2022

    • Author(s)
      木村 友紀奈, 鈴木栄幸
    • Organizer
      日本教育工学会2022春季全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Designing a Method for Turmoilization of Understandings through Multi-voiced and Multi-contextual Reflection2022

    • Author(s)
      Hideyuki Suzuki, Hideo Funaoi, Yoshihiko Kubota, Hiroshi Kato
    • Organizer
      16th International Conference of the Learning Sciences (ICLS) 2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Proposal of imagined interview script construction method that enhaces empathic understanding of hostile stakeholders in generation of persuasive messages2022

    • Author(s)
      Hideyuki Suzuki, Hideo Funaoi, Yoshihiko Kubota, Hiroshi Kato
    • Organizer
      EDULEARN2022 Conference
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] アンチミルク情報を例としたシナリオ型教材の開発2022

    • Author(s)
      山本輝太郎
    • Organizer
      日本教育工学会第41回秋季全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Enhancing Empathic Understanding of Hostile Others in Preparation of Persuasive Presentation through Enactigin Hostie's Life Episode2022

    • Author(s)
      Hideyuki Suzuki, Hideo Funaoi, Yoshihiko Kubota, Toshio, Mochizuki, Hiroshi Kato
    • Organizer
      EDULEARN2023 Conference
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Proposal and Evaluation of "Proactive-Accentuated Nodding" to Enhance Active Listening in Presentation Education2022

    • Author(s)
      Hideyuki Suzuki, Hideo Funaoi, Yoshihiko Kubota, Hideaki Kuzuoka, Kotaro Sumida, Ayumi Ohnishi, Tsutomu Terada, Hiroshi Kato
    • Organizer
      17th International Conference of the Learning Sciences 2023
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ポスト真実時代の科学メディアリテラシーの検討:科学的エビデンスの「チェリーピッキング」を素人は検出できるのか2022

    • Author(s)
      望月俊男,大浦弘樹,クラーク A. チン,エオウィン オドワイヤー,山口悦司
    • Organizer
      日本教育工学会2022年春季全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] メディアや情報に対して小学校高学年の児童がもつステレオタイプやバイアスに関する実態調査2021

    • Author(s)
      手塚和佳奈,佐藤和紀,大久保紀一朗,久保田善彦,堀田龍也,谷塚光典
    • Organizer
      メディアや情報に対して小学校高学年の児童がもつステレオタイプやバイアスに関する実態調査
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] メディアや情報に対して大学生がもつステレオタイプやバイアスに関する実態調査の試み2021

    • Author(s)
      手塚和佳奈,佐藤和紀,大久保紀一朗,久保田善彦,堀田龍也,谷塚光典
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集Vol.21(3)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] メディアや情報に対して小学校高学年の児童がもつバイアスに関する実態調査2021

    • Author(s)
      手塚和佳奈,佐藤和紀,久保田善彦
    • Organizer
      日本教育メディア学会第28回年次大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 情報を読み解く力の育成を目指したメディア・リテラシー教育実践の教材・学習目標・学習活動の整理・分析2021

    • Author(s)
      手塚和佳奈,佐藤和紀,堀田龍也,谷塚光典
    • Organizer
      第47回全日本教育工学研究協議会全国大会発表論文集
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 情報活用能力の育成を目指した実践研究に対するPISA型読解力の要素による分類2021

    • Author(s)
      手塚和佳奈,佐藤和紀,堀田龍也,谷塚光典
    • Organizer
      日本教育工学会2021年秋季全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 複数の矛盾する情報に関する協調的推論を促すCSCL の認識的足場かけに関する予備的評価2021

    • Author(s)
      望月俊男,クラーク A. チン,ランディ M. ジマーマン,ミャッミンスェ,テイミンカウン,関根聖二
    • Organizer
      日本教育工学会2021年秋季全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Integrating Evidence When Some Evidence is Cherry Picked: Challenges for Undergraduates.2021

    • Author(s)
      Mochizuki, T., Chinn, C.A., & Yamaguchi, E.
    • Organizer
      the 19th bi-annual conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI 2021)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Grasping Evidence with EDDiE: A CSCL Tool to Support Collaborative Reasoning about Disagreements in Multiple Documents.2021

    • Author(s)
      Mochizuki, T., Chinn, C.A., Zimmerman, R.M., Myat Min Swe, Htay Min Khaung, & Sekine S.,
    • Organizer
      14th International Conference on Computer-Supported Collaborative Learning 8211; CSCL 2021
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 現代社会における科学的主張を読み解く科学メディアリテラシーの育成手法のデザインと実践2021

    • Author(s)
      松峯笑子, 舟生日出男, 鈴木栄幸, 久保田善彦
    • Organizer
      日本教育工学会 2021年秋季全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 現代社会における科学的主張を読み解く科学メディアリテラシーを育成する教育実践2021

    • Author(s)
      松峯笑子, 舟生日出男, 鈴木栄幸, 久保田善彦
    • Organizer
      日本科学教育学会研究会研究報告, 36巻2号
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] データサイエンス・AI教育への取り組みの現状2021

    • Author(s)
      加藤浩
    • Organizer
      FIT2020
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 企業連携による出張授業を遠隔実施する際の教育方法に関する考察2021

    • Author(s)
      和田翔太, 明石萌子, 市野敬介, 藤川大祐, 阿部学, 加藤浩, 藤井篤之
    • Organizer
      日本教育工学会,2020年秋季全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 組織的教育改善支援(FD)を目的とした学習支援システムの運用における新規採用教員研修の影響2021

    • Author(s)
      江本理恵, 加藤浩
    • Organizer
      日本教育工学会,2020年秋季全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] プレゼンテーション・トークの計画に聴衆との対話を組み込む足場としての漫才型スクリプトの提案と実践報告2021

    • Author(s)
      鈴木栄幸, 舟生日出男, 久保田善彦, 加藤浩
    • Organizer
      日本認知科学会第38回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] A Labeling Support System for Participants’ Situated Assessments by Multi-modal Sensing2021

    • Author(s)
      A. Ohnishi, K. Kondo, H. Kato, T. Terada, H. Kuzuoka, Y. Kubota, H. Suzuki, and M. Tsukamoto
    • Organizer
      The 19th International Conference on Advances in Mobile Computing & Multimedia Intelligence (MoMM 2021)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 科学リテラシーのすゝめ~情報の海に溺れない・溺れさせないための処方箋2021

    • Author(s)
      山本輝太郎
    • Organizer
      日本化粧品技術者会 第3回「東日本×西日本」コスメ倶楽部合同勉強会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 現代社会における科学的主張を読み解く科学メディアリテラシーの検討2021

    • Author(s)
      久保田善彦 舟生日出男 鈴木栄幸
    • Organizer
      日本科学教育学会年
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] DESIGNING A SCAFFOLDING METHOD FOR INCORPORATING A VIRTUAL CONVERSATION WITH AN AUDIENCE INTO THE PLANNING OF A PRESENTATION TALK2021

    • Author(s)
      H. Suzuki, H. Funaoi, Y. Kubota
    • Organizer
      Proceesings of INTED2022 Conference
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] ウソがはびこるネット社会を生き残れ!①信頼できる情報をつかみとれ2022

    • Author(s)
      佐藤和紀
    • Total Pages
      38
    • Publisher
      フレーベル館
    • ISBN
      9784577050873
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 東洋館出版社2022

    • Author(s)
      久保田善彦
    • Total Pages
      312
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491049359
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] EDDiE: 複数の矛盾するWebページを読み解く方法を学ぶ

    • URL

      https://www.eddie-web.net/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi