• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

学習スキル育成のためのセマンティクスアウェアな学習環境の開発

Research Project

Project/Area Number 23K21734
Project/Area Number (Other) 21H03567 (2021-2023)
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund (2024)
Single-year Grants (2021-2023)
Section一般
Review Section Basic Section 62030:Learning support system-related
Research InstitutionOsaka Metropolitan University (2022-2024)
Osaka Prefecture University (2021)

Principal Investigator

瀬田 和久  大阪公立大学, 大学院情報学研究科, 教授 (50304051)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小尻 智子  関西大学, システム理工学部, 教授 (40362298)
林 佑樹  大阪公立大学, 大学院情報学研究科, 准教授 (40633524)
田中 孝治  金沢工業大学, 情報フロンティア学部, 准教授 (60583672)
池田 満  北陸先端科学技術大学院大学, 先端科学技術研究科, 教授 (80212786)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥17,160,000 (Direct Cost: ¥13,200,000、Indirect Cost: ¥3,960,000)
Fiscal Year 2024: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2023: ¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Fiscal Year 2022: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Keywordsメタ学習 / プレゼンテーション / 理解状態評価の厳格化 / メタ学習に対する自己効力感の向上 / 学習スキル開発 / 学習スキル / セマンティクスアウェアな学習教材 / セマンティクスアウェアな教材 / メタ認知 / 問い設定スキル
Outline of Research at the Start

前年度に行ったメタ認知知識の発見的学びを促す教育実践プログラムの実証検証により,本学習プログラムにより良好なメタ学習効果が得られることが示唆された.これにもとづいて今年度は,知的支援機能の洗練を図る.より具体的には,技術領域を対象としたメタ認知知識の概念峻別(セマンティックWeb技術を対象としたメタ認知知識の汎化による技術領域に共通するメタ認知知識の体系化)を行い,これをシステムに組み入れることでメタ学習過程の知的支援機能の洗練を図る.さらに,メタ認知知識の獲得による自己評価基準(メタ認知モニタリング)の厳格化と自己効力感(メタ認知コントロール)の向上に対する肯定的作用について精緻に検証する.

Outline of Annual Research Achievements

学習方略に関わるメタ認知的知識が,深い処理方略と学習の持続性,長期的動機付けに促進的影響を与えることが明らかになっている.一方,その習得に必要な 支援は学習者毎の個別性が高く形式知化も難しい.したがって,特定の短期的な学習文脈で学習者が設定した問いの内容に基づいたメタ認知知識の発見的学びとその適応的支援(ミクロループ)と,さまざまな技術を対象とした長期的な学習実践において習得したメタ認知知識の効果と成長を実感できる学習場(マクロループ)を形成することが望ましい. マクロループは場当たり的なものでなく,メタ認知知識の構成的学びを目的とした研修プログラムのデザイン指針の概念化とこれに基づく系統的なものである必要がある.こうしたことから,技術領域の学びを対象としたメタ認知知識の構成プログラムのデザイン原則の概念化と,これに基づいた3段階からなる研修プログラム,学習教材,メタ認知知識構成課題と語彙,抽象化活動の設計および内省課題(メタ学習ポートフォリオ)の設計をこれまで行った.本年度は,これまでに開発した問い概念とその設定行為を定義した学習スキルオントロジーを前提としたメタ学習プログラムの実践を行い,その有用性を確認した.そして,本メタ学習プログラムが,(1)大学生を対象にして実践可能であること,(2)メタ学習の前提となる理解深化を促すこと,(3)その学習経験から,学習トピック固有メタ認知知識,技術領域固有メタ認知知識へと段階的に抽象化・汎化することで,メタ認知知識を発見的に構成できること,(4)自己の理解状態の評価基準の厳格化と自己効力感の向上を促すこと,(5)プログラム終了後もメタ学習意識が持続し得ることの示唆を得た.

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

学習方略に関わるメタ認知知識を習得させるためのセマンティクスアウェアな学習教材とこれに基づく研修プログラムの実践可能性が確認でき.さらに,メタ学習効果に肯定的な知見が得られたため.

Strategy for Future Research Activity

学習方略に関わるメタ認知的知識が,深い処理方略と学習の持続性,長期的動機付けに促進的影響を与えることが明らかになっている.一方,その習得に必要な 支援は学習者毎の個別性が高い.したがって,特定の短期的な学習文脈で学習者が設定した問いの内容に基づいたメタ認知知識の発見的学びとその適応的支援(ミクロループ)と,さまざまな技術を対象とした長期的な学習実践において習得したメタ認知知識の効果と成長を実感できる学習場(マクロループ)を系統的に形成できることが望ましい.マクロループは場当たり的に形成するのではなく,メタ認知知識の構成的学びを目的とした研修プログラムの洗練と詳細評価を行うことで系統的に形成していく必要がある.したがって,これまで得られた成果を礎に,領域横断展開するためのオントロジーの精査とそれをシステムに組み込むことでの支援機能の充実を図る.また,学習者の成長過程を精緻にモデル化するための構成概念を明らかにしていく.

Report

(3 results)
  • 2023 Annual Research Report
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 3 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 7 results)

  • [Journal Article] Enabling VR-based Open-ended Historical Learning Space by Physical- and Concept-Walk and Its Evaluation2024

    • Author(s)
      松浦 碧,瀬田 和久,林 佑樹
    • Journal Title

      電子情報通信学会論文誌D 情報・システム

      Volume: J107-D Issue: 4 Pages: 281-284

    • DOI

      10.14923/transinfj.2023JDL8016

    • ISSN
      1880-4535, 1881-0225
    • Year and Date
      2024-04-01
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Learning Support System That Encourages Self-Directed Knowledge Discovery2023

    • Author(s)
      Kosuke Matsuda, Kazuhisa Seta, Yuki Hayashi
    • Journal Title

      IEICE Transactions on Information and Systems

      Volume: E106.D Issue: 2 Pages: 110-120

    • DOI

      10.1587/transinf.2022ETP0002

    • ISSN
      0916-8532, 1745-1361
    • Year and Date
      2023-02-01
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Presentation Scenario Design Support System That Promotes Elaboration of Thoughts2023

    • Author(s)
      正門和己, 瀬田和久, 林佑樹
    • Journal Title

      電子情報通信学会論文誌D 情報・システム

      Volume: J106-D Issue: 2 Pages: 96-109

    • DOI

      10.14923/transinfj.2022LEP0020

    • ISSN
      1880-4535, 1881-0225
    • Year and Date
      2023-02-01
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] An authoring tool for task-oriented dialogue scenarios design in EFL context2022

    • Author(s)
      Ayedoun Emmanuel、Hayashi Yuki、Seta Kazuhisa
    • Journal Title

      Research and Practice in Technology Enhanced Learning

      Volume: 18 Pages: 027-027

    • DOI

      10.58459/rptel.2023.18027

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Intelligent Tutoring System for Promoting Reflection on Own Learning Goals Based on Semantics-aware Presentation Materials2021

    • Author(s)
      油谷 知岐、瀬田 和久、林 佑樹、池田 満
    • Journal Title

      電子情報通信学会論文誌D 情報・システム

      Volume: J104-D Issue: 8 Pages: 636-649

    • DOI

      10.14923/transinfj.2020JDP7054

    • ISSN
      1880-4535, 1881-0225
    • Year and Date
      2021-08-01
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Semantically Enhanced Historical Cartoons Promoting Historical Interpretation2021

    • Author(s)
      Muroya Daiki、Seta Kazuhisa、Hayashi Yuki
    • Journal Title

      Information and Technology in Education and Learning

      Volume: 1 Issue: 1 Pages: Reg-p002-Reg-p002

    • DOI

      10.12937/itel.1.1.Reg.p002

    • NAID

      130008068517

    • ISSN
      2436-1712
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 学習経験の抽象化によるメタ学習プログラムの実践と評価2024

    • Author(s)
      油谷知岐,瀬田和久,林佑樹
    • Organizer
      第100回人工知能学会先進的学習科学と工学研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 創造的議論におけるメタ認知的振り返り支援システム2024

    • Author(s)
      清水俊匡,林佑樹,瀬田和久
    • Organizer
      教育システム情報学会 第6回研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Learning Support System for Critical Reading of Academic Papers2023

    • Author(s)
      Aota NISHIDA, Kazuhisa SETA and Yuki HAYASHI
    • Organizer
      31st International Conference on Computers in Education
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Learning Support System to Understand Others Through Dramatic Script Reading and Its Evaluation2023

    • Author(s)
      Hanano OKAMOTO, Yuki HAYASHI and Kazuhisa SETA
    • Organizer
      31st International Conference on Computers in Education
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] An Integrated Framework for Creating and Distributing Dialogue Scenarios2023

    • Author(s)
      Emmanuel AYEDOUN, Yuki HAYASHI & Kazuhisa SETA
    • Organizer
      31st International Conference on Computers in Education
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] メタ学習スキル育成プログラムのデザイン原則の検討2023

    • Author(s)
      油谷 知岐, 瀬田 和久,林 佑樹
    • Organizer
      教育システム情報学会 2022年度 特集論文研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Authoring Tool for Semi-automatic Generation of Task-Oriented Dialogue Scenarios2021

    • Author(s)
      Emmanuel Ayedoun, Yuki Hayashi & Kazuhisa Seta
    • Organizer
      29th International Conference on Computers in Education
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Reflection Support Environment for Creative Discussion Based on Document Semantics and Multimodal Information2021

    • Author(s)
      Atsuya Shono, Yuki Hayashi & Kazuhisa Seta:
    • Organizer
      29th International Conference on Computers in Education
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Gaze- and Semantics-aware Learning Material to Capture Learners’ Comprehension Processes2021

    • Author(s)
      Akio Okutsu, Yuki Hayashi & Kazuhisa Seta
    • Organizer
      29th International Conference on Computers in Education
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Presentation Scenario Design Support System That Prompts Awareness of Other Viewpoints2021

    • Author(s)
      Kazumi Masakado, Yuki Hayashi & Kazuhisa Seta
    • Organizer
      29th International Conference on Computers in Education
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi