• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Theoretical and Empirical Research on Linguistic Knowledge and Performance among Second / Third Language Learners and Heritage Language Speakers

Research Project

Project/Area Number 23K21952
Project/Area Number (Other) 22H00680 (2022-2023)
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund (2024)
Single-year Grants (2022-2023)
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionChuo University

Principal Investigator

平川 眞規子  中央大学, 文学部, 教授 (60275807)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 武田 和恵  文教大学, 文学部, 教授 (10331456)
Snape Neal  群馬県立女子大学, 国際コミュニケーション学部, 教授 (10463720)
松井 智子  中央大学, 文学部, 教授 (20296792)
福田 倫子  文教大学, 文学部, 教授 (20403602)
鈴木 一徳  城西国際大学, 国際人文学部, 助教 (20907943)
Matthews John  中央大学, 文学部, 教授 (80436906)
梅田 真理  群馬県立女子大学, 国際コミュニケーション学部, 准教授 (80620434)
Project Period (FY) 2022-04-01 – 2026-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥14,820,000 (Direct Cost: ¥11,400,000、Indirect Cost: ¥3,420,000)
Fiscal Year 2025: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2024: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2023: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2022: ¥7,020,000 (Direct Cost: ¥5,400,000、Indirect Cost: ¥1,620,000)
Keywords第三言語 / 第二言語 / 言語知識 / 意味理解 / 言語運用 / ドイツ語 / 自動詞の完了形 / 英語 / 冠詞 / 日本語 / 補助動詞(あげる・もらう) / 第二・第三言語 / 継承語 / 文法知識 / 言語処理 / 語用能力 / 言語能力 / 語用論能力
Outline of Research at the Start

第二・第三言語学習者および継承語話者による言語知識(特に形態・統語・音韻)の発達と言語運用(特に文処理と語用)との関係、および言語間の影響を明らかにすることを目的とする。具体的には、日本に在住する外国籍の子どもやおとなの継承語話者(日本語以外の言語を主に家庭内で使用する母語話者)と日本語母語話者で第二・第三言語として英語・ドイツ語・中国語・韓国語などの外国語を学ぶ学習者、欧米諸国に在住する多言語話者を対象に実証的研究を行い、理論的貢献と言語教育への社会的貢献を目指す。

Outline of Annual Research Achievements

本研究は、第二言語(L2)・第三言語(L3)・継承語の話者を対象とし、それぞれの言語知識の発達と言語運用との関係、および言語間の影響を明らかにすることを目的としている。研究2年目は、初年度に続き、以下の2つの話者層に焦点を当てて研究を進めた。
(1)第一言語(日本語)・L2 (英語)・L3 (ドイツ語)とする言語話者の言語知識と通言語的影響
(2)アジア言語を継承語とする年少者の日本語の知識と語用能力の関係
上記(1)については、L2英語、L3ドイツ語における冠詞、および L3ドイツ語に見られる自動詞の完了形における助動詞選択 (haben vs. sein) について、ドイツ在住者と日本在住の大学生、ならびにドイツ語の母語話者を対象に、実験を行なった。なお、学習者には各言語の学習歴(言語背景)調査・英語とドイツ語の能力調査(C-test)・文法性判断タスク(英語)・選択タスク(ドイツ語)を行なった。学習者は、習熟度により、母語話者との相違点や類似点において違いが見られるかどうか、検証された。研究成果の一部は、L3 ・Workshop (2024.5.19 中央大学)、言語科学会年次大会(2024.7.13 アザレア、静岡)で発表予定であるため、さらに分析を進めている。
上記(2)については、日本語学習者に困難な領域として、格助詞(が・を)、動詞の態(能動態・受動態)、補助動詞と視点(あげる・もらう)が挙げられる。それらの理解を調査するために、実験立案を行なった。刺激文の検討と作成を行い、視線解析実験を作成中である。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

国際学会での成果発表が予定されており、全体的にはおおむね順調に進展している。ただし、実験では、ドイツ在住のドイツ語学習者(27名)と比較して、日本在住のドイツ語学習者の参加が少なく、多角的な結果の分析には至っていない。また、日本語の視線解析実験の作成に予定よりも多くの時間がかかっている。

Strategy for Future Research Activity

日本語班とドイツ語・英語班にわかれ、言語理論研究・実証研究を続け、定期的に研究打ち合わせを継続する。日本語班は、視線解析実験を完成させた後、まず、成人の日本語母語話者を対象に予備実験を行う。その後、年少の日本語学習者を対象に予備実験・本実験を行う。ドイツ語・英語班は、新たな実験項目を検討する。討議を重ねながら、学会報告を行い、外部からフィードバックも得て、必要に応じて分析の改善や実験の改良を行う。

Report

(2 results)
  • 2023 Annual Research Report
  • 2022 Annual Research Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2024 2023 2022

All Journal Article (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 9 results,  Invited: 6 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] Language change in Japanese-English bilingual returnee children over the course of five years: evidence from accent-rating.2024

    • Author(s)
      T. Lameris, M. Kubota, T. Kupisch, J. Cabrelli, N. Snape and J. Rothman
    • Journal Title

      Second Language Research. Online First. eISSN 1477-0326

      Volume: Online First Issue: 1 Pages: 191-216

    • DOI

      10.1177/02676583241230854

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] An investigation of subject-orientation in the processing of Japanese reflexive zibun by native Japanese and Chinese-speaking learners.2023

    • Author(s)
      Hirakawa, M., Umeda, M., Snape, N., & Matthews, J.
    • Journal Title

      Journal of Second Language Studies

      Volume: 6 (2) Issue: 2 Pages: 348-377

    • DOI

      10.1075/jsls.22015.hir

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Brazilian Portuguese Heritage Speaker Competence : Inflected Infinitives and Role of Language Input2022

    • Author(s)
      スネイプ ニール、新垣 成美
    • Journal Title

      Language, Information, Text

      Volume: 29 Pages: 29-41

    • DOI

      10.15083/0002005963

    • URL

      https://repository.dl.itc.u-tokyo.ac.jp/records/2005963

    • Year and Date
      2022-12-20
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] Context-prosody interaction in sarcasm comprehension: A functional magnetic resonance imaging study2022

    • Author(s)
      Nakamura Tagiru、Matsui Tomoko、Utsumi Akira、Sumiya Motofumi、Nakagawa Eri、Sadato Norihiro
    • Journal Title

      Neuropsychologia

      Volume: 170 Pages: 108213-108213

    • DOI

      10.1016/j.neuropsychologia.2022.108213

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 遊離数量詞を含む日本語の自動詞文の容認可能性―干渉する付加詞の影響の検討―2022

    • Author(s)
      鈴木一徳
    • Journal Title

      語彙研究

      Volume: 19 Pages: 46-56

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Interpretation and processing of the Japanese reflexive zibun by native Japanese and Chinese-speaking learners.2024

    • Author(s)
      Hirakawa, Makiko
    • Organizer
      Universityof York, Department of Language and Linguistic Science. March 14.
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] The Acquisition of Determiners in L3 German: Teasing Apart L1 / L2 Transfer Effects.2024

    • Author(s)
      Snape, Neal
    • Organizer
      L3 Workshop 2024, Tokyo, Chuo University, May 19, 2024.
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Non-native speaker knowledge of the Auxiliary Selection Hierarchy for German intransitive verbs.2024

    • Author(s)
      Hirakawa, Makiko & Suzuki, Kazunori
    • Organizer
      The 25th International Conference of the Japanese Society for Language Sciences (JSLS 2024). Azarea, Shizuoka. July 12-14, 2024.
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Classroom instruction vs. computer-based instruction on English generic NPs: Which produces a better outcome for L2 learners?2023

    • Author(s)
      Snape, N., Zhao, H. and Wang, M.
    • Organizer
      The 24th International Conference of the Japanese Society for Language Sciences (JSLS 2023) Chuo University, Tokyo. July 9.
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Processing of Tense and Aspect in L2 English by Adult Japanese and Thai Learners.2023

    • Author(s)
      Hirakawa, Makiko
    • Organizer
      Chulalongkorn University Language Institute International Conference. Nov. 23, 2023. Chulalongkorn University, Bangkok, Thailand.
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Ln Phonology and the Elaboration of a Single Unitary Multilingual Grammar.2023

    • Author(s)
      Matthews, John
    • Organizer
      Pacific Second Language Research Forum 2023 (PacSLRF 2023)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Bilingual processing of binding relations in the non-dominant language: The case of Japanese heritage language speakers in Hawaii.2023

    • Author(s)
      Matthews, J., Hirakawa, M., Suzuki, K., Umeda, M., Takeda, K., Fukuda, M., and Snape, N.
    • Organizer
      The 24th International Conference of the Japanese Society for Language Sciences (JSLS 2023) Chuo University, Tokyo. July 9.
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 自閉スペクトラム症児の同音異義語の理解2022

    • Author(s)
      今井大智、松井智子、藤野博、藤野博,東條吉邦,計野浩一郎
    • Organizer
      言語科学会第23回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The blocking effect in the acquisition of Chinese reflexives by L1-Japanese learners.2022

    • Author(s)
      Umeda, M., Hirakawa, M., Suzuki, K., Fukuda, M., Takeda, K., Matthews, J., and Snape, N.
    • Organizer
      The Japanese Society for Language Sciences (JSLS 2022),
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] What the acquisition of Japanese contributes to generative approaches to SLA.2022

    • Author(s)
      Hirakawa, Makiko
    • Organizer
      Keynote talk at the 16th Generative Approaches to Second Language Acquisition Conference (GASLA 16).
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Acquisition of long-distance reflexive binding in Japanese by Chinese speakers.2022

    • Author(s)
      Hirakawa, Makiko
    • Organizer
      Lund Circle of East Asian Linguistics (LCEAL). Lund University, Sweden. November 28, 2022.
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Book] Intransitive Verbs. In T. Ionin, S. Montrul, and R. Slabakova (eds.). The Routledge Handbook of Second Language Acquisition, Morphosyntax and Semantics (pp. 76-92).2024

    • Author(s)
      Hirakawa, Makiko
    • Total Pages
      586
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9781032535005
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] Articles: Genericity. In T. Ionin, S. Montrul, and R. Slabakova (eds.). The Routledge Handbook of Second Language Acquisition, Morphosyntax and Semantics (pp. 195-209).2024

    • Author(s)
      Kupisch, Tanja and Snape, Neal
    • Total Pages
      586
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9781032535005
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 英語の使役事象の習得―Why not “The window broke with a stone”?『第二言語習得研究の科学1 言語の習得』pp. 107-126.2023

    • Author(s)
      平川眞規子 (大瀧 綾乃、中川 右也、若林 茂則 編者)
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874249369
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 第二言語習得における冠詞の習得ー明示的知識と暗示的知識『第二言語習得研究の科学3 人間の能力』pp. 83-101.2023

    • Author(s)
      スネイプ・ニール(大瀧 綾乃、横田 秀樹、須田 孝司、中川 右也 編者)
    • Total Pages
      202
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874249383
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 言語発達研究と語用論『日本語学』第510号, 86-94.2022

    • Author(s)
      松井智子
    • Total Pages
      184
    • Publisher
      明治書院
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2022-04-19   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi