• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

医学教育者と“共働”するサービスデザインの人類学:総合診療専門医教育の事例から

Research Project

Project/Area Number 23K22042
Project/Area Number (Other) 22H00770 (2022-2023)
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund (2024)
Single-year Grants (2022-2023)
Section一般
Review Section Basic Section 04030:Cultural anthropology and folklore-related
Research InstitutionJapan Advanced Institute of Science and Technology

Principal Investigator

伊藤 泰信  北陸先端科学技術大学院大学, 先端科学技術研究科, 教授 (40369864)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 谷口 晋一  鳥取大学, 医学部, 教授 (30304207)
孫 大輔  鳥取大学, 医学部, 准教授 (40637039)
大谷 かがり  中部大学, 看護実習センター, 助教 (60535805)
川口 弥恵子  熊本保健科学大学, 保健科学部, 准教授 (50633004)
Project Period (FY) 2022-04-01 – 2026-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥15,210,000 (Direct Cost: ¥11,700,000、Indirect Cost: ¥3,510,000)
Fiscal Year 2025: ¥5,850,000 (Direct Cost: ¥4,500,000、Indirect Cost: ¥1,350,000)
Fiscal Year 2024: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2023: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywords共働 / サービスデザイン人類学 / 医学教育 / 総合診療専門医教育 / バウンダリースパナー
Outline of Research at the Start

本研究は、医学教育者/医師らと“共働”する医学教育実践の中で、サービスデザインの視点を取り込んだ文化人類学(以下「人類学」と略)を構想するものである。具体的には、生活者としての患者の視点を重視する人類学的素養を導入した総合研修専門医の教育(研修)プログラムを医学教育者と共にデザインするということであり、他方で、そうした教育実践を通じて、「サービスデザイン人類学」という新たな領域を切り拓こうとする試みである。

Outline of Annual Research Achievements

本研究は、医学教育者/医師らと“共働”する医学教育実践の中で、サービスデザインの視点を取り込んだ文化人類学(以下「人類学」と略)を構想するものである。具体的には、生活者としての患者の視点を重視する人類学的素養を導入した若手の総合研修専門医の教育(研修)プログラムを医学教育者と共にデザインするということであり、他方で、そうした教育実践を通じて、「サービスデザイン人類学」という新たな領域を切り拓こうとする試みである。ここでいうサービスデザインの視点とは、患者がなし遂げたいコト(サービス)起点で医療提供を考える視点である。
事例とするのは、総合診療専門医になるための研修プログラムである。彼/彼女らの教育(研修)に人類学的素養を導入する試みを、医学教育者と共働しつつ進める中で、新たな人類学の可能性(“共働”する「サービスデザイン人類学」の可能性)を検討することが目的である。
本研究の3つの問いは(a)医学教育者と共働しながら総合診療医の教育(研修)にいかに人類学的素養を導入しうるか? その際、(b)人類学教育の導入をめぐって生じる固有の困難とはどのようなものか?(c)共働実践を通じて、未来を共に創る「サービスデザイン人類学」をいかに構想しうるか、である。
昨年・一昨年度に引き続き、総合診療専門研修プログラムで実施されている医療現場の参与観察や研修医・指導医へのインタビュー調査などを通じて、課題の明確化および研修(教育目標・方略・評価)の開発を実装するための議論を前に進めた。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

月に1度の研究会(オンラインミーティング)にて、患者の生活の文脈を読む力および自己相対化を促す、人類学的素養を導入した研修プログラムのあり方をめぐって議論・検討を行うと共に、
・12月に実施した臨床現場(健康教室)を事例(対象)とした、若手の総合診療医向けの文化人類学的調査・フィールドノーツの書き方の演習の実施、
・総合診療専門研修プログラムで実施されている医療現場での研修(on the job training)の参与観察、および、医療現場を離れて行われている研修(off the job trainig)の参与観察、総合診療専門研修プログラムの運営を検討している会議の参与観察、
などを通じて検討を行った。

Strategy for Future Research Activity

総合診療専門研修プログラムで実施されている医療現場の参与観察や研修医・指導医へのインタビュー調査を継続し、医学教育者と共働しながら総合診療医の教育(研修)にいかに人類学的素養を導入しうるか、についての検討を、本年度も引き続き行う。
人類学的視点・サービスデザイン視点と研修プログラムとの接合点を見極めつつ、患者の生活の文脈を読む力および自己相対化を促す研修(教育目標・方略・評価)の開発を前に進める。

Report

(2 results)
  • 2023 Annual Research Report
  • 2022 Annual Research Report
  • Research Products

    (23 results)

All 2024 2023 2022

All Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 11 results,  Open Access: 11 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] How to (Re)Define Nurses’ Professionalism: An Ethnographic Study of Outpatient Nurses in a Small Clinic in Japan2023

    • Author(s)
      Kawaguchi Yaeko、Ito Yasunobu
    • Journal Title

      Christine Leitner, Jens Neuhuttler, Clara Bassano and Debra Satterfield (eds) The Human Side of Service Engineering. AHFE (2023) International Conference

      Volume: 108 Pages: 171-179

    • DOI

      10.54941/ahfe1003118

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Transmission of the techniques of Care by nurses in Close Contact with the Patient’s Living Space: A Case Study of a Visiting Nurse Station in Japan2023

    • Author(s)
      Otani Kagari、Ito Yasunobu
    • Journal Title

      Christine Leitner, Jens Neuhuttler, Clara Bassano and Debra Satterfield (eds) The Human Side of Service Engineering. AHFE (2023) International Conference

      Volume: 108 Pages: 130-139

    • DOI

      10.54941/ahfe1003114

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The role of nonhuman actors in contributing to filmmaking solidarity: Ethnography of independent filmmaking in Japan2023

    • Author(s)
      Coney Shun、Ito Yasunobu
    • Journal Title

      The Human Side of Service Engineering

      Volume: 108 Pages: 140-151

    • DOI

      10.54941/ahfe1003115

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] “Design Thinking" as Collaborative Creativity in Group Work: A Case Study at a Japanese Liberal Arts University2023

    • Author(s)
      Shigeta Tomoyuki、Ito Yasunobu
    • Journal Title

      The Human Side of Service Engineering

      Volume: 108 Pages: 180-187

    • DOI

      10.54941/ahfe1003119

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The process of generating rhetoric to encourage participation in Delayed Benefit Services: A case study of electronic community currency in Japan2023

    • Author(s)
      Kanekiyo Shinichi、Ito Yasunobu
    • Journal Title

      The Human Side of Service Engineering

      Volume: 108 Pages: 123-129

    • DOI

      10.54941/ahfe1003113

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Cultivating cultural awareness among medical educators by integrating cultural anthropology in faculty development: an action research study2022

    • Author(s)
      Sayaka Oikawa, Junko Iida, Yasunobu Ito, Hiroshi Nishigori
    • Journal Title

      BMC Medical Education

      Volume: 22 Issue: 1 Pages: 1-10

    • DOI

      10.1186/s12909-022-03260-7

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Social Networking Services as a Tool for Support of Mothers: A Literature Review2022

    • Author(s)
      Tomoko Oto, Jun Watanabe, Yasunobu Ito, Kazuhiko Kotani
    • Journal Title

      Women's Health Reports

      Volume: 3-1 Issue: 1 Pages: 931-936

    • DOI

      10.1089/whr.2022.0026

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Changes in the Relationship between Medical Professionals Mediated by an Information Tool: An Ethnography of Team Medicine in Japan2022

    • Author(s)
      Yamaguchi Hiromi、Ito Yasunobu
    • Journal Title

      Christine Leitner, Walter Ganz, Clara Bassano and Debra Satterfield (eds) The Human Side of Service Engineering. AHFE (2022) International Conference

      Volume: 62 Pages: 126-133

    • DOI

      10.54941/ahfe1002550

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Invisible Work and its Value of Outpatient Nurses: A Case Study of an Internal Medicine Clinic in Fukuoka, Japan2022

    • Author(s)
      Kawaguchi Yaeko、Ito Yasunobu
    • Journal Title

      Christine Leitner, Walter Ganz, Clara Bassano and Debra Satterfield (eds) The Human Side of Service Engineering. AHFE (2022) International Conference

      Volume: 62 Pages: 134-142

    • DOI

      10.54941/ahfe1002551

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Acquisition and sharing of knowledge and skills of visiting nurses in Japan2022

    • Author(s)
      Otani Kagari、Ito Yasunobu
    • Journal Title

      Christine Leitner, Walter Ganz, Clara Bassano and Debra Satterfield (eds) The Human Side of Service Engineering. AHFE (2022) International Conference

      Volume: 62 Pages: 160-166

    • DOI

      10.54941/ahfe1002554

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Learning and elucidating the uncertainty in primary care by mapping uncertainty in medicine2022

    • Author(s)
      Yuma Ohtsuka, Kazuoki Inoue, Daisuke Son, Shinichi Taniguchi
    • Journal Title

      Journal of General and Family Medicine

      Volume: 00 Issue: 3 Pages: 1-2

    • DOI

      10.1002/jgf2.607

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 顧客価値を相対化する文化人類学的な視座を活用したデザインコンセプトの創出プロセス2024

    • Author(s)
      松薗美帆,伊藤泰信
    • Organizer
      サービス学会第12回国内大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] パーキンソン病当事者への取材活動から萌芽する映画のサービス・オファリング──独立系映画製作における取材過程の事例研究2024

    • Author(s)
      古新舜, 伊藤泰信
    • Organizer
      サービス学会第12回国内大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 関係性の変化によってチーム医療を促進するサービスデザイン──地域の中規模病院における疾病管理ツールの事例から2024

    • Author(s)
      山口宏美,伊藤泰信
    • Organizer
      サービス学会第12回国内大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Relational Changes by Introducing Information Tools in Medical Services: An Ethnography of Dialysis Prevention for Diabetic Patients in a Medium-Sized Hospital in Japan2023

    • Author(s)
      Hiromi Yamaguchi, Yasunobu Ito
    • Organizer
      The 8th International Conference on Serviceology (ICServ 2023)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Utilization of Wearable Devices on Physician-Patient Communication: An ethnography of patients with lifestyle-related diseases and a physician in a local clinic in Japan2023

    • Author(s)
      Shun Saita, Yasunobu Ito
    • Organizer
      The 8th International Conference on Serviceology (ICServ 2023)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 医療現場に情報ツールを導入することで見られる変化の意味──糖尿病患者の透析予防の事例から2023

    • Author(s)
      山口宏美, 伊藤泰信
    • Organizer
      日本文化人類学会第57回研究大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] How Do Ambulatory Nurses Perceive Their Work Value?: An ethnographic study of a Japanese Small Clinic2023

    • Author(s)
      Yaeko Kawaguchi, Yasunobu Ito
    • Organizer
      The 83rd Annual Meeting of the Society for Applied Anthropology
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] How to Transfer Knowledge on the “Art of Care" Closely Connected With a Patient’s Living Space: A Case Study of a Visiting Nurse Station in Nagoya, Japan2023

    • Author(s)
      Kagari Otani, Yasunobu Ito
    • Organizer
      The 83rd Annual Meeting of the Society for Applied Anthropology
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 総合診療専門医を対象とした文化人類学的素養の教育方略の検討2023

    • Author(s)
      井上和興・伊藤泰信
    • Organizer
      第7回 まるはち人類学研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Changes in the Relationship between Medical Professionals Mediated by an Information Tool: An Ethnography of Team Medicine in Japan2022

    • Author(s)
      Hiromi Yamaguchi, Yasunobu Ito
    • Organizer
      The 9th International conference on the human side of service engineering (HSSE 2022)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] The Invisible Work and its Value of Outpatient Nurses: A Case Study of an Internal Medicine Clinic in Fukuoka, Japan2022

    • Author(s)
      Yaeko Kawaguchi, Yasunobu Ito
    • Organizer
      The 9th International conference on the human side of service engineering (HSSE 2022)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Acquisition and sharing of knowledge and skills of visiting nurses in Japan2022

    • Author(s)
      Kagari Otani, Yasunobu Ito
    • Organizer
      The 9th International conference on the human side of service engineering (HSSE 2022)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2022-04-19   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi