• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Comparative Study on Cross-Border Commuting School Children: Focusing on the permeability of borders and its relationship to national building

Research Project

Project/Area Number 23K22245
Project/Area Number (Other) 22H00974 (2022-2023)
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund (2024)
Single-year Grants (2022-2023)
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionTokyo University of Marine Science and Technology

Principal Investigator

森下 稔  東京海洋大学, 学術研究院, 教授 (60300498)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 羽谷 沙織  立命館大学, 国際教育推進機構, 准教授 (10576151)
鈴木 賀映子  帝京大学, 教育学部, 准教授 (60618221)
劉 靖  東北大学, 教育学研究科, 准教授 (60747864)
市川 桂  東京海洋大学, 学術研究院, 准教授 (60754546)
S Kampeeraparb  名古屋大学, 国際開発研究科, 准教授 (90362219)
楠山 研  武庫川女子大学, 教育学部, 准教授 (20452328)
Project Period (FY) 2022-04-01 – 2026-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥16,120,000 (Direct Cost: ¥12,400,000、Indirect Cost: ¥3,720,000)
Fiscal Year 2025: ¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Fiscal Year 2024: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2023: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Keywords比較教育学 / 境界研究 / 基礎教育 / 国境・境界地域 / 越境通学
Outline of Research at the Start

ボーダレス化が進んだ世界において、いくつかの国境・境界地域では、隣国の学校に毎日越境して通学する児童が存在する。本研究では、そうした事象がなぜ生じているのかを境界研究(ボーダースタディーズ)の分析法を用いて解明しようとするものである。そもそも国家が初等教育や中等教育を提供するのは自国の国民形成のためであるが、越境通学児童は国民形成とどのような関係になるかも解明する。越境通学を決断するにあたっては、人びとは比較教育を実践していると言えることから、各地の越境通学を比較するための理論的分析枠組みを構築しようとする。

Outline of Annual Research Achievements

本研究課題の目的は、ボーダレス化が進んだ世界においていくつかの国境・境界地域では隣国の学校に毎日越境して通学する児童の存在について、境界研究(ボーダースタディーズ)の分析法を用いて、①越境通学児童の事象が生じる背景や要因を国境・境界の透過性の変動の観点から解明すること、②越境通学と国民形成とがどのような関係になるかを解明すること、③越境通学児童の比較教育実践を調査対象とする4地域で比較するメタ比較に取り組み、越境通学児童に係る理論的分析枠組みを構築することである。
本研究課題を推進するために、第2年度にあたる2023年度は、研究代表者の他に研究分担者6名、研究協力者9名の協力を得て実施した。2022年度中にアメリカ=メキシコ国境、タイ=ミャンマー国境のタイ側、タイ・カンボジア国境のタイ側で、コロナ禍によって国境の透過性がどのように変動し、越境通学にどのような影響があったかの予備的な調査を実施できた。このことを受けて、上述の調査地での調査を継続するとともに、新たにタイ=ラオス国境、タイ=カンボジア国境の両側、中国=ミャンマー国境の中国側での調査を実施した。ただし、中国国内での調査に日本人研究者が取り組むことは中国の情勢のために実施できず、中国人研究者による予備的な調査に留まった。
当初計画では、越境通学の現象が確認できていない地域でも、なぜ生じないのかを調査することにしていたが、国際便航空券代の高騰を踏まえて、上記の調査地に集中せざるをえないと判断し、文献資料の収集に留まった。
また、各メンバーの調査の成果を共有・集約・統合するために、3回(5月、9月、3月)の打ち合わせ会議を実施した。さらに、11月のアジア比較教育学会ではタイと近隣諸国との国境地域をテーマとするラウンドテーブルで成果発表を行った。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

本研究課題において中核となる国境・境界地域における現地調査について、越境通学の現象が確認できている地域では順調に実施できている。ただし、中国における日本人研究者による学校調査は困難であり、中国人研究者による予備調査の段階に留まっている。また、越境通学の現象が存在している地域を探索する調査については着手できていない。
また、海外渡航に係る経費が航空券代の高騰の影響で当初見積りを大きく上回っている状況のため、ホームページ開設などの予定を延期している。
以上のことから総合的に判断して、やや遅れていると考えられる。

Strategy for Future Research Activity

本研究課題の目的を達成するため、本年度に引き続き、国境・境界地域における現地調査を柱とする研究計画を推進する。本年度まででは、コロナ禍による影響を明確化したり、コロナ後の状況でどのような調査が実施可能であるかを探る調査がほとんどを占めた。
今後は、越境通学の現象が生じる背景や要因の解明や、国民形成のための教育との関係性の解明にもより深く取り組めるようにする。これまで実施できた調査地での調査を継続するものとするが、中国に関係する研究については、日本人研究者による学校調査が困難であることから、計画を縮小する。ただし、引き続き情報収集を行い現地調査の可能性を探ることとする。今後、航空券代の高騰が収まるなどした場合には、調査地を拡大して、当初計画にできるだけ近い研究の推進に努めることとする。
また、各メンバーの調査研究の経験を共有・集約・統合しながら、理論的分析枠組みの構築を目指すため、研究打ち合わせ会議を行う。これらの研究成果について、日本比較教育学会やアジア比較教育学会などを活用して、国内外の学界に発信していく。

Report

(2 results)
  • 2023 Annual Research Report
  • 2022 Annual Research Report
  • Research Products

    (26 results)

All 2024 2023 2022 Other

All Int'l Joint Research (4 results) Journal Article (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 6 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results) Book (3 results)

  • [Int'l Joint Research] パヤオ大学(タイ)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] 中国教育科学研究院(中国)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] パヤオ大学(タイ)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] 中国教育科学研究院(中国)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中国・モンゴル国国境地域における教育交流・協力の展開に関する考察-中国側の取り組みに注目して-2024

    • Author(s)
      南部広孝・楠山研
    • Journal Title

      境界研究

      Volume: 14 Pages: 55-68

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 特集によせて2023

    • Author(s)
      荻巣崇世
    • Journal Title

      境界研究

      Volume: 13 Pages: 63-64

    • DOI

      10.14943/jbr.13.63

    • ISSN
      2185-6117
    • Year and Date
      2023-03-31
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Educational Opportunities and Challenges for Children with Indonesian Roots in Sabah, Malaysia : Permeability in National Education Reaching the Borderlands2023

    • Author(s)
      鴨川明子
    • Journal Title

      境界研究

      Volume: 13 Pages: 83-106

    • DOI

      10.14943/jbr.13.83

    • ISSN
      2185-6117
    • Year and Date
      2023-03-31
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Research Trends and Reflections on China's “Guomen Schools”: Focusing on Policies and Chinese Language Papers (2010–2021)2023

    • Author(s)
      劉靖・北村友人
    • Journal Title

      境界研究

      Volume: 13 Pages: 107-120

    • DOI

      10.14943/jbr.13.107

    • ISSN
      2185-6117
    • Year and Date
      2023-03-31
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Study of Changing Views on Education in the Chinese Border Region of Northern Laos2023

    • Author(s)
      乾美紀
    • Journal Title

      境界研究

      Volume: 13 Pages: 121-140

    • DOI

      10.14943/jbr.13.121

    • ISSN
      2185-6117
    • Year and Date
      2023-03-31
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Localizing transnational norms in Cambodia: cases of ESD and ASEAN citizenship education2023

    • Author(s)
      Ogisu,Takayo and Hagai, Saori
    • Journal Title

      Compare: A Journal of Comparative and International Education

      Volume: Online Issue: 5 Pages: 1-18

    • DOI

      10.1080/03057925.2023.2170696

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 教育の普及・充実の延長としての中国版ゆとり教育―古くて新しい「双減」政策の意味―2022

    • Author(s)
      楠山研
    • Journal Title

      月刊東亜

      Volume: 2022年4月号 Pages: 10-15

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] コロナ禍が越境通学者に与えた影響ーアメリカ・メキシコ国境地域に焦点をあてて2023

    • Author(s)
      鈴木賀映子・市川桂
    • Organizer
      日本比較教育学会第59回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] The impact of the COVID-19 on trans-border students: Focusing on the U.S.- Mexico borderland2023

    • Author(s)
      Kaeko Suzuki and Katsura Ichikawa
    • Organizer
      The 13th Biennial Conference of the Comparative Education Society of Asia
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 内蒙古自治区におけるモンゴル人児童・生徒の受け入れに関する考察2023

    • Author(s)
      南部広孝・楠山研
    • Organizer
      日本比較教育学会第59回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Roundtable: “Border Studies in Comparative Education -Cases of cross-border commuting school children in Thailand from neighboring countries- Case of Mukdahan Province, Thailand - Savannakhet Province, Lao PDR”2023

    • Author(s)
      Sunate KAMPEERAPARB
    • Organizer
      The 13th Biennial Conference of the Comparative Education Society of Asia
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Roundtable: “Border Studies in Comparative Education -Cases of cross-border commuting school children in Thailand from neighboring countries- Situation of border crossings between children in Myanmar, Laos and Thailand”2023

    • Author(s)
      Thidawan UNKONG
    • Organizer
      The 13th Biennial Conference of the Comparative Education Society of Asia
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Roundtable: “Border Studies in Comparative Education -Cases of cross-border commuting school children in Thailand from neighboring countries- Cross-Border Learning Opportunities: Pragmatic Decision-Making Thriving in Thai Education from Cambodia”2023

    • Author(s)
      Saori HAGAI and Minoru MORISHITA
    • Organizer
      The 13th Biennial Conference of the Comparative Education Society of Asia
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Roundtable: “Border Studies in Comparative Education -Cases of cross-border commuting school children in Thailand from neighboring countries- Cross-Border Interaction among Children in Kelantan State, Malaysia, and Thailand”2023

    • Author(s)
      Koro SUZUKI
    • Organizer
      The 13th Biennial Conference of the Comparative Education Society of Asia
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 国境・境界地域における教育事象の総合的比較考察-比較教育学におけるボーダースタディーズの成果を俯瞰する-2023

    • Author(s)
      森下稔
    • Organizer
      日本比較教育学会第59回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Educational Experiences of Foreign and Stateless Children in Chiang Rai Province, Thailand : Challenges amid the COVID-19 Pandemic2023

    • Author(s)
      Sunate KAMPEERAPARB and Thidawan UNKONG
    • Organizer
      The 67th Annual Meeting of the Comparative and International Education Society
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] フランスによる統治を経験したタイ東部トラート県における国民形成に関する考察2022

    • Author(s)
      森下稔
    • Organizer
      日本比較教育学会第58回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本国内における教育学的境界研究の序論的考察 -国境の島・対馬を対象として-2022

    • Author(s)
      楠山研・森下稔
    • Organizer
      九州教育学会第74回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Case Studies on the Learning Environment of Migrant Children during the COVID-19 Pandemic : From the Field Study in Three Schools in Chiang Rai, Thailand2022

    • Author(s)
      Thidawan UNKONG and Sunate KAMPEERAPARB
    • Organizer
      国際教育研究フォーラム2022年第2回例会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] “Equity, Quality, Post-Neoliberalism, and the Knowledge Society of the Future” International Handbook on Education Development in Asia-Pacific2023

    • Author(s)
      Yuto Kitamura, Akemi Ashida and Takayo Ogisu
    • Total Pages
      2632
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      9789811968860
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] ASEAN 諸国の学校に行けない子どもたち2023

    • Author(s)
      乾 美紀
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798918495
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] Citizenship Education in the ASEAN Community2022

    • Author(s)
      Toshifumi Hirata ed.
    • Total Pages
      317
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      9789811936913
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2022-04-19   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi