• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The relationship between creative thinking and pretend play/social-emotional competence in early childhood

Research Project

Project/Area Number 23K22254
Project/Area Number (Other) 22H00983 (2022-2023)
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund (2024)
Single-year Grants (2022-2023)
Section一般
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionChiba University

Principal Investigator

中道 圭人  千葉大学, 教育学部, 教授 (70454303)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 砂上 史子  千葉大学, 教育学部, 教授 (60333704)
中道 直子  東洋大学, 福祉社会デザイン学部, 教授 (10389926)
駒 久美子  千葉大学, 教育学部, 准教授 (10612608)
真鍋 健  千葉大学, 教育学部, 准教授 (10611197)
小橋 暁子  千葉大学, 教育学部, 准教授 (60468395)
入澤 里子  植草学園大学, 発達教育学部, 教授 (70911262)
Project Period (FY) 2022-04-01 – 2026-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥14,820,000 (Direct Cost: ¥11,400,000、Indirect Cost: ¥3,420,000)
Fiscal Year 2025: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2024: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2023: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2022: ¥5,720,000 (Direct Cost: ¥4,400,000、Indirect Cost: ¥1,320,000)
Keywords幼児 / 創造性 / 思考 / 遊び / 社会情動的コンピテンス / ふり
Outline of Research at the Start

創造的思考 (問題に対して今までとは違った新しい解決法を産出する思考)の育成は,現在の教育的な重要課題の1つとなっている。しかし,幼児期の創造的思考の発達やその発達に関わる要因は明らかにされていない。
本研究では,幼児期に特徴的な「ふり遊び」に焦点を当て,幼児の創造的な思考にふり遊びや社会情動的能力が及ぼす影響を明らかにするために,3つの研究を実施する。
① 保護者・保育者対象の遊び・創造的思考・社会情動的能力に関する質問紙研究
② 幼児対象の「ふり遊びが創造的思考に及ぼす影響」を検討する実験的な面接研究
③ 幼稚園・保育所における「ふり遊びと創造的思考」に関する行動観察研究

Outline of Annual Research Achievements

創造的思考 (問題に対して今までとは違った新しい解決法を産出する思考)の育成は,現在の教育的な重要課題の1つとなっている。しかし,幼児期の創造的思考の発達やその発達に関わる要因は明らかにされていない。本研究の目的は,幼児の創造的思考の発達に,ふり遊びや社会情動的能力が及ぼす影響を明らかにすることである。
令和5年度は,令和4年度での研究を踏まえ大きく4つの研究を進めた。第1に,保育の質が幼児の社会情動的能力に及ぼす影響を検討するため,保育所の年長児569名と保育者651名を対象に,短期縦断的な質問紙調査を実施した。予備的な分析では,「遊びのための環境設定」や「子どもとの関わり (プロセス)」の質の高さが幼児の社会情動的能力と関連すること等が示された。
第2に,幼児の創造的な問題解決に空想的な要素が及ぼす影響を検討するために,幼稚園・保育所に通う3-6歳児135名を対象とした実験的面接を実施した。実験では,参加児は現実的あるいは空想的な物語を読み聞かせされた後,問題解決課題 (ビー玉を落とさずに,一方の箱から他方に箱に移動させる)を行った。この課題の際に,物語の中に含まれる問題解決策を転移するかを観察した。予備的な分析では,現実的・空想的な要素の両者が組み合わさった場合に,最も転移が促進されること等が示された。
第3に,令和4年度で実施した「家庭でのふり遊びを含めた想像的な遊び」に関する質問紙調査を,対象の年齢範囲を拡大し,就学前の3-6歳児と小学校1-2年生の保護者を対象に実施した。予備的な分析では,ふり遊びや空想遊びが社会情動的能力と関連すること等が示された。
第4に,幼稚園等における幼児の創造的思考を検討するために,幼稚園等での行動観察を行った。具体的に,「ごっこ遊び」「造形的遊び」そして「ASD児の遊び」に焦点を当て,遊びと創造性との関連を検討した。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

令和5年度では,大きく4つの研究を行った。その成果については,学会発表や学術論文の執筆・公刊等も開始しており,おおむね順調に進展していると言える。

Strategy for Future Research Activity

令和5年度の研究をもとに,以下の実験・調査や行動観察を実施する予定である。
【① 質問紙研究】 幼稚園・保育所等に通う3-5歳児の保護者・保育者を対象として,質問紙を配布し,保育所等における遊びの環境設定や社会情動的能力との関連を検討する。
【② 実験的な面接研究】 「ふり遊びに関する介入を行う条件 (実験群)」「ふり遊び以外の介入を行う条件 (アクティブ統制群)」「介入を行わない条件 (統制群)」等の条件を設定し,創造的思考に関わる課題を実施する。
【③ 行動観察研究】 幼稚園・保育所等の自由遊び時間での「幼児が仲間同士で,あるいは保育者と共にふり遊びをしている場面」を選択的に記録する。記録した映像を基に,ふり遊びの内容や創造的思考に関するコード化を行い,定量的な分析を行う。また,特定の子どもや事例に焦点をあて,発達心理学だけでなく,保育学・特別支援教育・音楽教育・造形教育を含めた学際的な視点からの定性的な分析を行う。

Report

(2 results)
  • 2023 Annual Research Report
  • 2022 Annual Research Report
  • Research Products

    (26 results)

All 2024 2023 2022

All Journal Article (12 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 9 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] Possibilities of Play with Puppetry in Childcare : Practical Research of “Paper Puppet Play”2024

    • Author(s)
      三上 泰穂、駒 久美子
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Chiba University

      Volume: 72 Pages: 39-44

    • DOI

      10.20776/S13482084-72-P39

    • URL

      https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900122353/

    • Year and Date
      2024-03-01
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Longitudinal Relations Among Executive Function, Theory of Mind, and Peer Acceptance in Grades 1 and 3 of Elementary School2024

    • Author(s)
      中道圭人・中道直子・中澤潤
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Chiba University

      Volume: 72 Pages: 185-191

    • DOI

      10.20776/S13482084-72-P185

    • URL

      https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900122370/

    • Year and Date
      2024-03-01
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Influence of Group Composition on Conformity Behavior in Young Children2024

    • Author(s)
      髙橋実里、中道圭人
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Chiba University

      Volume: 72 Pages: 193-198

    • DOI

      10.20776/S13482084-72-P193

    • URL

      https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900122371/

    • Year and Date
      2024-03-01
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The Effects of Storybook Context and Prompt to Explain Aspects of the Story on Young Children’s Sharing Behavior2024

    • Author(s)
      林 冬実、中道圭人
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Chiba University

      Volume: 72 Pages: 199-206

    • DOI

      10.20776/S13482084-72-P199

    • URL

      https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900122372/

    • Year and Date
      2024-03-01
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Young Children’s Emotion Reasoning and Consistency of Parental Emotional Expression2024

    • Author(s)
      髙橋実里、中道圭人
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Chiba University

      Volume: 72 Pages: 207-213

    • DOI

      10.20776/S13482084-72-P207

    • URL

      https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900122373/

    • Year and Date
      2024-03-01
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Children with Disabilities and Play : Historical Shift About the Role of Play in EI/ECSE2024

    • Author(s)
      真鍋健
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Chiba University

      Volume: 72 Pages: 295-303

    • DOI

      10.20776/S13482084-72-P295

    • URL

      https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900122383/

    • Year and Date
      2024-03-01
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Preschool Executive Functions Predict Their Academic Achievement in Elementary School:2023

    • Author(s)
      中道 直子、中道 圭人、中澤 潤
    • Journal Title

      Early Childhood Care and Education Research Journal

      Volume: 61 Issue: 2 Pages: 7-17

    • DOI

      10.20617/reccej.61.2_7

    • ISSN
      1340-9808, 2424-1679
    • Year and Date
      2023-12-31
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Effects of the smile on selective trust in young children.2023

    • Author(s)
      髙橋実里・中道圭人
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Chiba University

      Volume: 71 Pages: 177-184

    • DOI

      10.20776/S13482084-71-P177

    • URL

      https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900121734/

    • Year and Date
      2023-03-01
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ASD児に対する就学移行期の支援ー視覚処理や手指操作の強みを生かし た他者とのイメージ共有・共同活動の促進2023

    • Author(s)
      真鍋 健
    • Journal Title

      K-ABCアセスメント研究

      Volume: 25 Pages: 23-36

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校1-3年生にかけての抑制制御の発達と学業達成の関連2023

    • Author(s)
      中道圭人・中道直子・中澤 潤
    • Journal Title

      チャイルドサイエンス

      Volume: 25 Pages: 41-45

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 保育所における「環境設定の質」が1-2歳児の社会情動的能力に及ぼす影響2022

    • Author(s)
      中道圭人・砂上史子・髙橋実里・岩田美保
    • Journal Title

      保育学研究

      Volume: 60 Pages: 45-56

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Longitudinal Relations Among Executive Function, Theory of Mind, and Japanese Language Skills Achievement in Elementary School: A 4-year Longitudinal Study2022

    • Author(s)
      Nakamichi Keito, Nakamichi Naoko, & Nakazawa Jun
    • Journal Title

      Psychological Reports

      Volume: - Issue: 3 Pages: 1336-1354

    • DOI

      10.1177/00332941221133010

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 社会的生活を支え,社会的生活の中で育まれる乳幼児期の自己制御2024

    • Author(s)
      中道圭人
    • Organizer
      日本発達心理学会第35回大会 シンポジウム「社会性の発達研究の最前線」
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どもの想像的遊びと社会情動的能力の関連2024

    • Author(s)
      中道圭人
    • Organizer
      日本発達心理学会第35回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 複数の他者の行動の一貫性が幼児の行動予測に与える影響2024

    • Author(s)
      林 冬実・中道圭人
    • Organizer
      日本発達心理学会第35回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児の感情推測と親の感情表出の一貫性の関連ー確率的な資源としての親の感情表出性の検討ー2024

    • Author(s)
      髙橋実里・中道圭人
    • Organizer
      日本発達心理学会第35回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児の創造的思考の探索的検討2023

    • Author(s)
      中道圭人・中道直子
    • Organizer
      日本心理学会第87回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児における観察した複数の事象の確率情報の統合2023

    • Author(s)
      林 冬実・中道圭人
    • Organizer
      日本心理学会第87回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児は感情反応から他者の好みを予測するか: 幼児における確率的な証拠に基づく感情推測2023

    • Author(s)
      髙橋実里・中道圭人
    • Organizer
      日本心理学会第87回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育環境における拠点性と幼児の夢中度に関する研究2023

    • Author(s)
      香曽我部琢・駒久美子・島田由紀子・中田範子・中村知嗣
    • Organizer
      日本乳幼児教育・保育者養成学会第4回研究大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 抑制制御の成長度が小学3年時の学業達成に及ぼす影響2023

    • Author(s)
      中道圭人・中道直子・中澤 潤
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] The elementary schooler's growth in inhibitory control predicts the academic achievements in grade 3.2023

    • Author(s)
      Nakamichi Keito, Nakamichi Naoko, & Nakazawa Jun
    • Organizer
      2023 SRCD Biennial Meeting
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Statistical learning of facial cues based on observed evidence in young children.2023

    • Author(s)
      Takahashi Minori, & Nakamichi Keito
    • Organizer
      2023 SRCD Biennial Meeting
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 子どもと表現-応答性豊かな保育者になるために2024

    • Author(s)
      島田由紀子・駒久美子
    • Total Pages
      106
    • Publisher
      光生館
    • ISBN
      4332510585
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 0~6歳児「創造性を豊かにする」保育2023

    • Author(s)
      駒久美子・島田由紀子
    • Total Pages
      140
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491051147
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 0~6歳児「豊かな環境をつくる」保育2023

    • Author(s)
      大澤洋美・入澤里子・鎌田悦子・河合優子・栗原充常・島倉千絵・親泊絵里子・土井敬喜・福山多江子・古川ワカ・安見克夫
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491051154
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2022-04-19   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi