• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing a workshop for migrant children focusing on aesthetic literacy

Research Project

Project/Area Number 23K22288
Project/Area Number (Other) 22H01017 (2022-2023)
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund (2024)
Single-year Grants (2022-2023)
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionRikkyo University

Principal Investigator

石黒 広昭  立教大学, 文学部, 特別専任教授 (00232281)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 石本 啓一郎  名寄市立大学, 保健福祉学部, 講師 (00816481)
本間 祥子  千葉大学, 大学院国際学術研究院, 助教 (00823717)
蓮見 絵里  埼玉東萌短期大学, 幼児保育学科, 助教 (40952867)
小林 由利子  明治学院大学, 心理学部, 教授 (50245297)
Project Period (FY) 2022-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥16,640,000 (Direct Cost: ¥12,800,000、Indirect Cost: ¥3,840,000)
Fiscal Year 2026: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2025: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2024: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2023: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2022: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Keywordsエステティック・リテラシー / 国際移動児 / ワークショップ / Arts-Based Research / 移民 / 子ども / 学習 / エステティックス / リテラシー / こども
Outline of Research at the Start

本研究では、言語的文化的多様性を持つ移民の子どもたちのエステティック・リテラシー(Aesthetic literacy)に着目し、その学習を促進する、アートに基づいた(Arts-based)ワークショップ・プログラムの開発を目指す。エステティック・リテラシーとは美的感性、美的反応を引き起こす能力であり、身体に根差されたリテラシーとでもいえるもので、学習者の生き方や人格の変容を促す、存在認識論的移行を可能にするものである。本研究では、多様な価値が交差する中で生きる移民の子どもたちの有能性(competence)に着目することで、個々の存在の特異性を文化的に価値あるものとして取り扱う。

Outline of Annual Research Achievements

2023年度は、初年度である2022年度に関係ができた移民の子どもたちが所属する複数の実践組織で対面ワークショップを試行することができ、その実践的、理論的課題を整理した。実施されたワークショップは多様で、学校における代表的なリテラシー特性である機能性よりもそのエステティック(感性的)特性を重視したものが実施された。具体的には小学校における文字の視覚性を重視する見立て遊び的活動、地域日本語教室での造形ワークショップ、海外にルーツのある子どもが所属する就学前施設における行動観察と保育士研修、移民の子どもが通う民間学習施設などであり、結果の相互の比較により、多様な課題が確認できた。
国外フィールド研究としては、初年度から参加するタイと日本の大学生との間で準備を進めて来た泰日オンライン・ワークショップを開催し、お互いの国での生活を紹介しあう日本語のデジタルパンフレットを作成し、本科研ホームページで公開した。また、カナダの継承語学校で行ったアート・ワークショップでは日本の伝統的な紙芝居の物語作成技法をベースに子どもたちが自分の人生を語るワークショップを実施した。紙芝居技法が日本的な文章構成作法を学ぶツールになることや自分の過去をふりかえったり、未来を想像する上で有用であることが示された。
この他、代表者の所属校により招聘されたスウェーデンの幼児教育研究者で、エスティクスを研究している Liselott Mariett Olsson博士を招いて本科研メンバーで研究検討会を行い、今後の課題を議論した。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

ワークショップ・プログラムに協力してくれるフィールドが国内、国外とも見つかり、実践者らと緊密に協力しながらプログラムを検討、試行できる段階にあるため。

Strategy for Future Research Activity

試行されたワークショップの結果として、その特徴や課題を公開の学会や研究会で報告することでさらに議論を深めることができるだろう。そのため、次年度はワークショップの理論的検討と試行を行うことももちろんだが、その成果を複数の国内外の学会で報告する予定である。

Report

(2 results)
  • 2023 Annual Research Report
  • 2022 Annual Research Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2024 2023 2022 Other

All Int'l Joint Research (4 results) Journal Article (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Remarks (1 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] カリフォルニア大学(米国)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] マルメ大学(スウェーデン)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] カリフォルニア大学(米国)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] カルガリー大学(カナダ)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] アート・ワークショップにおける多元的な意味生成のための<土台づくり>2024

    • Author(s)
      内田祥子・蓮見絵里・渡邉貴弘
    • Journal Title

      高崎健康福祉大学紀要

      Volume: 23 Pages: 47-60

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] Learning as socio-environmental design: Toward the research on equity and power in learning in the context of Japan2023

    • Author(s)
      竹内 身和、石黒 広昭
    • Journal Title

      Cognitive Studies: Bulletin of the Japanese Cognitive Science Society

      Volume: 30 Issue: 2 Pages: 124-136

    • DOI

      10.11225/cs.2022.089

    • ISSN
      1341-7924, 1881-5995
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] What Are Conditions for Inscription-Mediated Memory in Early Childhood? Scribbling and Drawing Before Writing2022

    • Author(s)
      Ishimoto Keiichiro
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Educational Psychology

      Volume: 70 Issue: 3 Pages: 276-289

    • DOI

      10.5926/jjep.70.276

    • ISSN
      0021-5015, 2186-3075
    • Year and Date
      2022-09-30
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 表現のための演劇鑑賞する重要性2022

    • Author(s)
      小林由利子
    • Journal Title

      児童・青少年演劇ジャーナル「げき」

      Volume: 25 Pages: 58-61

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] How do elementary school children play with Japanese letters? Developing workshop on calligraphic art activity.2024

    • Author(s)
      Ishimoto, K. & Ishiguro, H.
    • Organizer
      UC Links International Conference
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 劇団ペロによる幼児のための演劇『アストンの石』の特徴2023

    • Author(s)
      小林由利子
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会 第33回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どもたちの主体的な学びを育む授業デザイン2023

    • Author(s)
      本間祥子
    • Organizer
      第113回モンゴル日本語教育研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Remarks] POD 第Ⅲ期 (2022~) POD_3rd generation

    • URL

      https://www2.rikkyo.ac.jp/web/alk/pod3.html

    • Related Report
      2023 Annual Research Report 2022 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] Research seminar with Graduate students2023

    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2022-04-19   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi