• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a learning suooprt system that feeds back the information promoting students' SDL proficiency

Research Project

Project/Area Number 23K22321
Project/Area Number (Other) 22H01050 (2022-2023)
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund (2024)
Single-year Grants (2022-2023)
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionTokyo Metropolitan University

Principal Investigator

松田 岳士  東京都立大学, 大学教育センター, 教授 (90406835)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 近藤 伸彦  東京都立大学, 大学教育センター, 准教授 (10534612)
岡田 有司  東京都立大学, 大学教育センター, 准教授 (10584071)
重田 勝介  北海道大学, 情報基盤センター, 教授 (40451900)
渡辺 雄貴  東京理科大学, 教育支援機構, 教授 (50570090)
加藤 浩  放送大学, 教養学部, 教授 (80332146)
Project Period (FY) 2022-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥17,290,000 (Direct Cost: ¥13,300,000、Indirect Cost: ¥3,990,000)
Fiscal Year 2024: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2023: ¥7,540,000 (Direct Cost: ¥5,800,000、Indirect Cost: ¥1,740,000)
Fiscal Year 2022: ¥5,590,000 (Direct Cost: ¥4,300,000、Indirect Cost: ¥1,290,000)
KeywordsSelf-Directed Learning / 教学IRデータ / メタ認知 / 学習支援システム / 学びのトランジション / 自己主導学習レディネス / モニタリング / 学習プランニング / 授業外学習 / 自己主導学習 / データ可視化
Outline of Research at the Start

本研究の目的は,個々の学生の学びに関するデータを対象とした分析によって自己主導学習(Self-Directed Learning,以下SDL)の遂行能力を高める情報を抽出し,学生にフィードバックする学習支援システムを開発,評価することである.同システムに実装される主な機能として,学習状況把握機能,可処分時間管理機能,SDLスキル習得支援機能を予定している.また,同システムは,学生自身の学びに関するデータを表示するだけでなく,同システムから得られるデータを解析することによってSDLの観点から個々の学生がよりよく学ぶために必要な具体的な改善案や可処分時間の配分を提案する.

Outline of Annual Research Achievements

2023年度は,前年度に実施したシステム実証評価の成果をまとめた論文を発表するとともに,それを反映してシステムを改善した.また,翌2024年度に予定している2回目のシステム実証評価の計画を立案した.これらに関連してシステム使用者自身らの学習の可視化方法や自分自身以外の学生の学習状況を知る機能に関する先行研究なども調査し,効果予測なども行った.
まず,システムの実証評価では,113名の学生が自分自身のすべての学習状況を記録し可視化するシステムを実際に使用した評価データを用いて,評価参加者の自己主導学習レディネスがシステムの継続的な使用に与える影響を考察した.4大学の1年生から3年生が参加した実証評価における使用継続状況を決定木分析した結果から,自己主導学習レディネスの構成因子のうち,自己責任感が強く,自己効力感も高い学生の中に,外部からの介入がなくても長期間継続して使用する者の割合が高いことが示された.また,様々な状況で効果的な学習ができると考えている程度が高い学生ほどシステムを学習プランニングのツールとみなしておらず,学習記録のモニタリングシステムとして使用する傾向にあった.
これを受けて,大学の授業のように毎週同じ時間帯の学習予定を一括登録できる機能と,システムに一定期間アクセスがないと利用を促すメッセージを送付する機能を追加開発・実装し,学生自身にこれら機能を使用するかどうかを選択させることとした.2回目の評価は,試用期間を1回目と同じ13週間に設定して,同じ4大学から参加学生を募集して実施する予定である.

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

本研究は,開始時点(2022年度)で3年の期間を設け,おおむね1年の期間に対応する3つのフェーズで活動する予定であった.研究の第一段階は「調査フェーズ」であり,開発の前提となるデータ収集期であった.次の第二段階では,システムのモックアップを開発し,インターフェースや学生の反応を評価する.このフェーズを「形成的評価フェーズ」と呼び,予定通り2023年度までに完了し,論文化も達成した.したがって,進捗状況は予定通り順調に進捗しており,2024年度は,最終段階である「最終開発フェーズ」となる.
2023年度までの研究はシステムに入力された学習内容の詳細には踏み込まず,自己主導学習レディネスとシステムの使用状況の関係に注目したものであった.つまり,これまでの研究では「大学生は何をどのように学んでいるか」までは対象にしていなかった.形成的評価フェーズまでの研究は,その前段階として学習予定や学習状況を記録できるシステムが与えられた場合,大学生が「どのように使用するか」であり,システム利用状況を検証し,今後予定している追加開発の方向性や支援方法を探る研究であった.さらに,システム試用者への足場架け(例えば有効活用のためのヒントや入力忘れの警告など)もほとんど提供されていなかった.
これらを勘案すると,2023年度までのシステムには自己主導学習を促進する効果自体はほとんどなかったうえ,自己主導学習のレディネスと学習内容との関係性の考察にも踏み込んでいなかったと考えられるので,最終開発フェーズでは学習内容,特に大学の授業に関係のない学習と自己主導学習レディネスの構成因子の関係にも着目し,新規に開発した機能の使用状況や効果も検証する予定である.

Strategy for Future Research Activity

2024年度は本科研の最終年度である.したがって,追加機能を実装したシステムの効果を実証するため,再度実証評価を行い,詳細なデータ収集を通して,システム使用の効果を分析し,残された課題を整理して最終成果として発表する.その際,2023年度に想定した以下の仮説を検証する.
仮説1.自己責任感が強く,自己効力感も高い学生の中に,外部からの介入がなくてもシステムを長期間継続して使用する者の割合が高い.仮説2.仮説1であげた自己責任感と自己効力感が高いグループの中でも自己コントロールに自信がない場合,介入がなくても非常に高い確率で継続使用する.仮説3.自己責任感が強いにも関わらず,自己効力感と自己コントロール力が低いと考えている学生が多く存在し,その中で継続する確率を左右するのは創造性(または好奇心)が高いかどうかである.仮説4.自己効力感が高く,様々な状況で効果的な学習ができると考えている程度が高い学生ほどシステムを学習プランニングのツールとみなしておらず,学習記録のモニタリングシステムとして使用する傾向にある.
これらの仮説は,より多数であるばかりでなく,より多様な学生が参加する実証研究を通じて,サンプリングができるだけ問題にならないよう配慮して検証する.また,2022年度の参加者には問わなかった,所属学部・研究協力の動機・スケジューラシステムや学習記録アプリの使用経験や使用時の感想などについてもデータを収集し,試用前後の自己主導学習のレディネスの変化自体にも着目して,より精緻にシステム使用の影響を確認する.

Report

(2 results)
  • 2023 Annual Research Report
  • 2022 Annual Research Report
  • Research Products

    (37 results)

All 2024 2023 2022 Other

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 8 results,  Open Access: 8 results) Presentation (24 results) (of which Int'l Joint Research: 8 results,  Invited: 4 results) Book (2 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] Impact of Self-Directed Learning Readiness on Continuous Use of a System for Recording Learning Plans and Learning Situations2023

    • Author(s)
      松田 岳士, 近藤 伸彦, 岡田 有司, 重田 勝介, 渡辺 雄貴, 加藤 浩
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 47 Issue: 4 Pages: 639-653

    • DOI

      10.15077/jjet.47017

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2023-12-20
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Impact of Others’ Note-Taking Visualization on Classroom Interaction2023

    • Author(s)
      近藤孝樹,横山喬一,御園真史,稲葉利江子,渡辺雄貴
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 47 Issue: 1 Pages: 13-25

    • DOI

      10.15077/jjet.46073

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2023-01-20
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Effect of Information Utilization Action on Engineering Design Based Problem Solving2023

    • Author(s)
      Koki Tamaki, Yuki Watanabe
    • Journal Title

      International Journal for Educational Media and Technology

      Volume: 17(1) Pages: 15-27

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Learning Visualization System to Improve the Community Sense and Learning Behavior in Class2023

    • Author(s)
      Takaki Kondo, Tadashi Misono, Rieko Inaba, Yuki Watanabe
    • Journal Title

      International Journal for Educational Media and Technology

      Volume: 17(1) Pages: 1-14

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Investigation of the Effect of Students’ Nodding on Their Arousal Levels in On-Demand Lectures2023

    • Author(s)
      Kotaro Sumida, Ayumi Ohnishi, Tsutomu Terada, Hiroshi Kato, Hideaki Kuzuoka, Yoshihiko Kubota, Hideyuki Suzuki
    • Journal Title

      Sensors

      Volume: 23(8) Issue: 8 Pages: 1-16

    • DOI

      10.3390/s23083858

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 授業中の表出と集中度に基づく対面授業と遠隔リアルタイム授業の比較調査2023

    • Author(s)
      角田幸太郎, 大西鮎美, 寺田 努, 加藤 浩, 葛岡英明, 久保田善彦, 鈴木栄幸, 塚本昌彦
    • Journal Title

      情報処理学会論文誌

      Volume: -

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Preface for Special Issue ‘New Outlook in Higher Education after COVID-19: Improvement, Reform, and Innovation on Learning Environment’2022

    • Author(s)
      松田岳士
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 46 Issue: 4 Pages: 589-592

    • DOI

      10.15077/jjet.46134

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2022-12-20
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Problems of Synchronous Online Classes from First-Year Students' Perceptions : A Discussion Based on Analysis of Open Responses2022

    • Author(s)
      伏木田稚子, 大浦弘樹, 光永文彦, 吉川遼, 加藤浩
    • Journal Title

      名古屋高等教育研究

      Volume: 22 Pages: 261-280

    • DOI

      10.18999/njhe.22.261

    • ISSN
      1348-2459
    • URL

      https://nagoya.repo.nii.ac.jp/records/2002428

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] An Analysis About Factors for Enhancing, Decreasing, and Retarding Learning Experience Level in Higher Education2022

    • Author(s)
      Kawamoto Hisaki、Ishibashi Yoshikazu、Watanabe Yuki
    • Journal Title

      Information and Technology in Education and Learning

      Volume: 2 Issue: 1 Pages: Trans-p002-Trans-p002

    • DOI

      10.12937/itel.2.1.Trans.p002

    • NAID

      130007872162

    • ISSN
      2436-1712
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] アクティブラーニング:ルーブリック評価の活用と評価2024

    • Author(s)
      松田岳士
    • Organizer
      第5 回日本看護シミュレーションラーニング学会学術集会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 個別指導塾通塾生の自己調整レディネスと成績の関係 ―自己調整力向上支援システムのための基礎的検討―2024

    • Author(s)
      松田岳士、木本充
    • Organizer
      日本教育メディア学会2023年度第2回研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学初年次における学びが教養・専門教育への意識に及ぼす影響2024

    • Author(s)
      岡田有司, 山田剛史, 半澤礼之, 家島明彦
    • Organizer
      日本教育工学会2024年春季全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 主体的な学習行動を促すための学習評価の可視化・共有のしくみとその実践2024

    • Author(s)
      近藤伸彦
    • Organizer
      2024年電気学会全国大会 シンポジウムS10 教育と情報システム技術の接点~エビデンスに基づく学習効果の評価に向けて~
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ハイブリッド授業におけるオンライン受講の選択要因2024

    • Author(s)
      伏木田雅子, 大浦弘樹, 光永文彦, 吉川遼, 加藤浩:
    • Organizer
      日本教育工学会2024年春季全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 学生の特徴と教養教育・専門教育における学びの関連2023

    • Author(s)
      岡田有司, 山田剛史, 半澤礼之, 家島明彦
    • Organizer
      大学教育学会第45回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 自律的学習のための学習評価データの可視化と共有2023

    • Author(s)
      近藤伸彦
    • Organizer
      第18回日本リメディアル教育学会全国大会 学習支援部会講演会.
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ハイブリッドなグループワークにおける紙媒体資料への共同注視を支援する画像・カーソル共有機能の開発2023

    • Author(s)
      大浦弘樹, 吉川遼, 光永文彦, 伏木田雅子, 加藤浩
    • Organizer
      日本教育工学会2023年秋季全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Enhancing Empathic Understanding of Hostile Others in Preparation of Persuasive Presentation through Enacting Hostile's Life Episode2023

    • Author(s)
      Hideyuki Suzuki, Hideo Funaoi, Yoshihiko Kubota, Toshio Mochizuki, Hiroshi Kato
    • Organizer
      IATED, Proceedings of 15th International Conference on Education and New Learning Technologies
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Proposal and Evaluation of "proactive-Accentuated Nodding" to Enhance Active Listening in Presentation Education2023

    • Author(s)
      Hideyuki Suzuki, Hideo Funaoi, Yosihiko Kubota, Hideaki Kuzuoka , Kotaro Sumida, Ayumi Ohnishi, Tsutomu Terada, Hiroshi Kato
    • Organizer
      Proceedings of 17th International Conference of the Learning Sciences (ICLS)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 大学生の授業外学習プランニング・モニタリング方略支援システムSTEPS の開発と評価2023

    • Author(s)
      松田岳士,近藤伸彦,岡田有司,重田勝介,渡辺雄貴,加藤浩
    • Organizer
      日本教育工学会2023年春季全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学教育における同期型オンライン授業の問題に対する学生の試行錯誤の様相2023

    • Author(s)
      伏木田雅子, 大浦弘樹, 光永文彦, 吉川遼, 加藤浩
    • Organizer
      日本教育工学会2023年春季全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 仮想接触仮説に基づく敵対的他者に対する説得メッセージ生成のための学習手法の研究:仮想インタビュースクリプト構成法の提案と実践2023

    • Author(s)
      鈴木栄幸, 久保田善彦, 望月俊男, 加藤浩
    • Organizer
      電子情報通信学会教育工学研究会2022-65
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] OECD Education at a Glance2022から見る日本の大学2023

    • Author(s)
      松田岳士
    • Organizer
      日本インスティテューショナル・リサーチ協会 第46回研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 学生は日々の学びをどのように捉えているのか―学習者中心のeポートフォリオ構築に向けた検討―2023

    • Author(s)
      伏木田稚子, 近藤伸彦, 横田佳之
    • Organizer
      第29回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 学部生向け同期型オンライン授業の問題認識と学習活動との関係2022

    • Author(s)
      伏木田雅子, 大浦弘樹, 光永文彦, 吉川遼, 加藤浩
    • Organizer
      日本教育工学会2022年秋季全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Designing a Method for Turmoilization of Understandings through Multi-voiced and Multi-contextual Reflection2022

    • Author(s)
      Hideyuki Suzuki, Hideo Funaoi, Yosihiko Kubota, Hiroshi Kato
    • Organizer
      ICLS2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Proposal of imagined interview script construction method that enhaces empathic understanding of hostile stakeholders in generation of persuasive messages2022

    • Author(s)
      Hideyuki Suzuki, Hideo Funaoi, Yosihiko Kubota, Hiroshi Kato
    • Organizer
      EDULEARN22
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Analysis of the Process by Which University Faculty Members Come to Accept the In Assistant Faculty Development Support System and Use it to Reflect on and Improve Their Classes2022

    • Author(s)
      Rie Emoto, Hiroshi Kato
    • Organizer
      WCCE2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Evaluation of Predictive Models in Institutional Research Based on MultiObjective Optimization2022

    • Author(s)
      Nobuhiko Kondo, Toshiharu Hatanaka, Takeshi Matsuda
    • Organizer
      12th International Congress on Advanced Applied Informatics (IIAI-AAI 2022)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] IRとデータリテラシー、説明的データ分析とその先2022

    • Author(s)
      近藤伸彦
    • Organizer
      広島大学RIHE公開セミナー
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 教養教育における授業選択理由および授業経験が学習成果に与える影響2022

    • Author(s)
      岡田有司, 渡邉文枝
    • Organizer
      日本教育工学会2022年秋季全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] The Impact of Visualizing Learning Behavior on Learning Strategy Use in Class2022

    • Author(s)
      "Takaki Kondo, Kyoichi Yokoyama, Tadashi Misono, Rieko Inaba, Yuki Watanabe"
    • Organizer
      45th Annual AECT Conference
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Learning Visualization System Improve Sense of Community and Learning Strategies in Class2022

    • Author(s)
      "Takaki Kondo, Kyoichi Yokoyama, Tadashi Misono, Rieko Inaba, Yuki Watanabe"
    • Organizer
      International Conference for Media in Education 2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 大学IR標準ガイドブック インスティテューショナル・リサーチのノウハウと実践2022

    • Author(s)
      相生芳晴、井芹俊太郎、今井匠太朗、大石哲也、岡田佐織、近藤伸彦、杉原亨、田尻慎太郎、塚本浩太、椿本弥生、西山慶太、松田岳士、森雅生
    • Total Pages
      266
    • Publisher
      インプレスR&D
    • ISBN
      4295601209
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] Research Anthology on Remote Teaching and Learning and the Future of Online Education (Ch.14 From Adaptive Learning Support to Fading Out Support for Effective Self-Regulated Online Learning)2022

    • Author(s)
      Yoshiko Goda, Masanori Yamada, Takeshi Matsuda, Hiroshi Kato, Yutaka Saito, and Hiroyuki Miyagawa
    • Total Pages
      2457
    • Publisher
      IGI Global
    • ISBN
      1668475405
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] STEPS Self-Tailored Educational Portal System

    • URL

      https://steps-research.jp/

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] 学生の授業外学習プランニング・モニタリング 方略支援システムSTEPS

    • URL

      https://steps-research.jp/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2022-04-19   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi