• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Unpacking teacher's professionalism and establishing ethics in teaching profession

Research Project

Project/Area Number 23K25260
Project/Area Number (Other) 23H00563 (2023)
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund (2024)
Single-year Grants (2023)
Section一般
Review Section Basic Section 01010:Philosophy and ethics-related
Basic Section 01080:Sociology of science, history of science and technology-related
Sections That Are Subject to Joint Review: Basic Section01010:Philosophy and ethics-related , Basic Section01080:Sociology of science, history of science and technology-related
Research InstitutionKaichi International University

Principal Investigator

土屋 陽介  開智国際大学, 教育学部, 准教授 (40806494)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 村瀬 智之  東京工業高等専門学校, 一般教育科, 准教授 (00706468)
西山 渓  開智国際大学, 教育学部, 講師 (00876211)
松尾 由希子  愛知大学, 文学部, 教授 (30580732)
山辺 恵理子  早稲田大学, 文学学術院, 講師(テニュアトラック) (60612322)
Project Period (FY) 2023-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥18,590,000 (Direct Cost: ¥14,300,000、Indirect Cost: ¥4,290,000)
Fiscal Year 2026: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2025: ¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2024: ¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2023: ¥5,330,000 (Direct Cost: ¥4,100,000、Indirect Cost: ¥1,230,000)
Keywords教職倫理学 / 教職の専門性 / 専門職倫理学 / 応用倫理学 / 教師教育学
Outline of Research at the Start

近年の日本の教育学・教育政策においては、教職を高度な専門職として捉えることが一般化している。これに対して、教職独自の専門性とそれに伴う倫理的課題について応用倫理学的観点から分析する研究は十分に行われているとは言いがたい。
本研究では、専門職倫理学の新しい領域としての「教職倫理学」の構築を目指して、教職の専門性と、教職に固有の倫理学的・哲学的問題の解明を行う。
教職の専門性に関する教育史学・教師教育学・応用倫理学・応用哲学のそれぞれの観点から遂行された研究を統合し、「教職倫理学の全体構想」と「教師の倫理綱領の試案」を含み込んだ教職倫理学に関する研究書を最終年度に日本語で刊行する。

URL: 

Published: 2023-04-18   Modified: 2024-08-08  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi