• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A longitudinal study of English speaking ability in elementary and junior high school students: Toward the construction of a foreign language acquisition model

Research Project

Project/Area Number 23K25350
Project/Area Number (Other) 23H00653 (2023)
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund (2024)
Single-year Grants (2023)
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionRitsumeikan University

Principal Investigator

江口 朗子  立命館大学, 文学部, 教授 (30758602)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 林 裕子  佐賀大学, 教育学部, 准教授 (10649156)
Project Period (FY) 2023-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥18,720,000 (Direct Cost: ¥14,400,000、Indirect Cost: ¥4,320,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2026: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2025: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2024: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2023: ¥9,100,000 (Direct Cost: ¥7,000,000、Indirect Cost: ¥2,100,000)
Keywordsスピーキング能力 / 小中接続 / 言語知識 / 処理可能性理論 / リテラシー能力
Outline of Research at the Start

小学校高学年での外国語(英語)教科化に伴い小中接続の重要性が高まっているが、言語習得の観点からの実証研究は進んでいない。特に小学校での活動の中心である「話すこと」の能力に関する客観的データや第二言語習得理論に基づいた研究は極めて少ない。本研究では、文産出に欠かせない統語(文構造)の知識に焦点をあてて、小・中学生の英語スピーキング能力の発達を縦断的に調査する。CBT方式のスピーキングタスクを開発して継続的に実施し、処理可能性理論の枠組みで統語発達の実態を解明するとともに、言語能力の重要な構成要素である語彙知識やリテラシースキルとの関連性を明らかにし、英語学習における統語発達のモデル化を試みる。

URL: 

Published: 2023-04-18   Modified: 2024-08-08  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi