• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Comparative Research on Teacher Workload Mangement Models Based on the Teaching Professionalism

Research Project

Project/Area Number 23K25620
Project/Area Number (Other) 23H00923 (2023)
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund (2024)
Single-year Grants (2023)
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionOsaka University

Principal Investigator

高橋 哲  大阪大学, 大学院人間科学研究科, 准教授 (10511884)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 井本 佳宏  東北大学, 教育学研究科, 准教授 (10451501)
高橋 望  群馬大学, 大学院教育学研究科, 准教授 (10646920)
宮澤 孝子  宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 准教授 (10836448)
鄭 修娟  九州産業大学, 国際文化学部, 講師 (10882897)
丸山 和昭  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 准教授 (20582886)
北田 佳子  埼玉大学, 教育学部, 教授 (60574415)
Project Period (FY) 2023-04-01 – 2026-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥16,900,000 (Direct Cost: ¥13,000,000、Indirect Cost: ¥3,900,000)
Fiscal Year 2025: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2024: ¥5,720,000 (Direct Cost: ¥4,400,000、Indirect Cost: ¥1,320,000)
Fiscal Year 2023: ¥7,020,000 (Direct Cost: ¥5,400,000、Indirect Cost: ¥1,620,000)
Keywords教員の働き方 / 勤務時間管理 / 職務の特殊性 / 専門的付加価値業務 / 給特法 / 教員組合
Outline of Research at the Start

教員の多忙化をめぐる問題は、教員個々人の労働条件悪化の問題にとどまらず、教員採用試験倍率の低下や教員不足という「公教育の危機」と もいえる状況を生み出している。本研究は、日本とは異なる勤務時間管理方式をとる米国、英国、韓国、独国と日本の法制度との比較研究により、教員の「職務の特殊性」に応じた制度モデルを開拓し、教員が自らの専門性を発揮して質の高い教育実践を行うための制度的条件を探究することを目指している。

URL: 

Published: 2023-04-18   Modified: 2024-08-08  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi