• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

International Collaborative Research on Terminology of Lesson Study for Primary Mathematics Education

Research Project

Project/Area Number 23K25658
Project/Area Number (Other) 23H00961 (2023)
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund (2024)
Single-year Grants (2023)
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

礒田 正美  筑波大学, 人間系, 教授 (70212967)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 松嵜 昭雄  埼玉大学, 教育学部, 准教授 (10533292)
小原 豊  学習院大学, 文学部, 教授 (20375455)
銀島 文  国立教育政策研究所, 生涯学習政策研究部, 部長 (30293327)
岸本 忠之  富山大学, 学術研究部教育学系, 教授 (50324025)
Project Period (FY) 2023-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥14,040,000 (Direct Cost: ¥10,800,000、Indirect Cost: ¥3,240,000)
Fiscal Year 2026: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2025: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2024: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2023: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Keywords授業研究 / 教材研究 / 国際協働研究 / 数学的思考 / 小学校 / 数学的な考え方 / 事典 / 指導系統 / 算数 / 用語 / 数学教育 / 問題解決 / Student Agency
Outline of Research at the Start

本研究は、OECD Education 2030が求めるStudent Agencyを育成する授業研究を日本が先導すべく、日本の算数教材研究用語を基盤に、インドネシア・チリなどの主要機関と協働して「授業研究用語事典算数編」を英語版、現地語版にて国際協働開発する。その国際協働開発を通じて、日本の授業研究者が海外で活躍する基盤、国際的に通用する主要リファレンスを築き、世界各国で展開する授業研究動向において、引き続き日本が先導的役割を担うことを実現する。

Outline of Annual Research Achievements

本研究は、OECD Education 2030が求めるStudent Agencyを育成する授業研究を日本が先導すべく、日本の算数教材研究用語を基盤に、インドネシア・チリなどの主要機関と協働して「授業研究用語事典算数編」を英語版、現地語版にて国際協働開発する。その国際協働開発を通じて、日本の授業研究者が海外で活躍する基盤、国際的に通用する主要リファレンスを築くために行う4年間の研究である。初年度の実績は、「授業研究用語事典算数編」日本側で英語パイロット版を作成を開始し、チリ、インドネシア、マレーシア、タイ等で現地語版の開発を開始したことである。インドネシアではインドネシア語版開発と並行して英語版の開発を始めるとともに、日本側から教員を派遣し、その用語利用にかかる授業研究を、教育省のもとで実施した。チリ、インドネシア、タイでは分数にかかる開発が進み、特にマレーシアでは調査研究を実施し、タイではタイ語試験版が開発され、チリではスペイン語訳がはじまった。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

1年次:「授業研究用語事典算数編」日本側で①~④それぞれに英語パイロット版を作成し、チリ、インドネシアなどの当該国で提案し、当該国事情に準じ、国毎に海外研究協力者が翻案を開始する。そのために、インドネシア、チリなどに出張する。日本国内の授業研究ノウハウを、改めてStudent Agencyを育成する授業デザインに特化したチェックリスト(英語)へ再編し、研究協力者国の現実に照らし、その加筆修正を現地側と行う。
この当初計画に対して、すでに試験版の出版が進むなど、予想を超えた大きな進展のあった国もある。他方、出張時期の違いもあり、各国毎に取り組むだけに、全体の統一をいかに築くかが課題である。

Strategy for Future Research Activity

本研究は、OECD Education 2030が求めるStudent Agencyを育成する授業研究を日本が先導する基盤として、インドネシア・チリなどで「授業研究用語事典算数編」を国際協働開発する。昨年2023年次は、Student Agencyを育成するフレームワークSEA-BES:CCRLSのもとで、パイロット版を日本の翻案教科書を採用するインドネシア・チリ・タイと英語で協同開発を開始し、インドネシアとタイでパイロット現地版が開発され、一部、研修も実施された。2024年次は、各国語版を各国主要大学・機関で開発を継続し、後期には試用研修を開始する。特にSEA-BES:CCRLSフレームワーク第二版を開発する。2025年次は、各国語版を利用し研修し、現地の授業研究で活用する。2026年次は、最終版の効果を探る会議を開催し、出版準備をする。加えて、国内研究者の海外ネットワーク拡充機会をもつ。

Report

(1 results)
  • 2023 Annual Research Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2024 2023 Other

All Int'l Joint Research (4 results) Journal Article (2 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 3 results) Book (2 results) Remarks (1 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] SEAMEO Qitep Mathematics/SEAMEO Qitep Language/SEAMOLEC(インドネシア)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] バルパライソカトリック教皇大学/チリ大学(チリ)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] SEAMEO RECSAM(マレーシア)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] SEAMEO STEM-ED/コンケン大学(タイ)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] Japanese Lesson Study, its Nature and its Impact on the Teaching and Learning Mathematics2023

    • Author(s)
      Masami Isoda, Yuriko Yamamoto Baldin
    • Journal Title

      Paradigma

      Volume: 44(2) Pages: 5-35

    • DOI

      10.37618/paradigma.1011-2251.2023.p5-35.id1410

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Revista Paradigma, Vol. XLIV, Edicion mathematica Lesson Study no Ensino de Matematica2023

    • Author(s)
      Edited by Masami Isoda, Yuriko Yamamoto Buldin, Aparedida Francisco da Siliva, Maria Alice Vega Ferferia de Souza, Regina da Silva Pina Neves
    • Journal Title

      Revista

      Volume: 44(2) Pages: 1-425

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] Factorization of Mathematics Curriculum Development and Terminology to Explain the Sequence for Student Agency: The Case of Multiplication2023

    • Author(s)
      Masami Isoda
    • Organizer
      International Cooperation Development in Mathematics Education Tsukuba Conference 2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Mathematical Thinking as for the Bases of Utilizing Indonesia National Primary Mathematics Textbook: Re-visit the meaning of mathematical literacy on Digital Era2023

    • Author(s)
      Masami Isoda
    • Organizer
      1st Alma Ata International Conference on Education (AAICE)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Let’s Elaborate and Extract What Shall We Challenge for the Next Lesson Study?2023

    • Author(s)
      Masami Isoda
    • Organizer
      II SILSEM International Lesson Study Seminar in Mathematics Education
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Book] 算数授業研究 No.150 AI時代に生きる子どもたちに算数授業で育てたい力2024

    • Author(s)
      中田寿幸, 礒田正美, 中川一史, 那須正裕, 清水美憲, 石井英真, 小石沢勝之, 盛山隆雄, 大野桂, 田中英海
    • Total Pages
      70
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491054568
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] Mathematics Curriculum Reforms Around the World2023

    • Author(s)
      Yoshinori Shimizu, Thornton Steve、Inprasitha Maitree、Ruiz Angel、Isoda Masami、Changsri Narumon、Tripet Kristen
    • Total Pages
      584
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      9783031135477
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] 筑波大学教育開発国際協力研究センター

    • URL

      https://www.criced.tsukuba.ac.jp/

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] SEAMEO-Tsukuba International Symposium2024

    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2023-04-18   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi