• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Cultivating the Professional Learning Community and the Process of Professional Development of Science and Mathematics Teachers in Secondary Education in Africa

Research Project

Project/Area Number 23K25662
Project/Area Number (Other) 23H00965 (2023)
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund (2024)
Single-year Grants (2023)
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionUniversity of Fukui

Principal Investigator

高阪 将人  福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成), 准教授 (50773016)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中和 渚  関東学院大学, 建築・環境学部, 准教授 (00610718)
渡邊 耕二  宮崎国際大学, 教育学部, 教授 (30736343)
王 林鋒  大阪教育大学, 連合教職実践研究科, 准教授 (70806322)
石井 恭子  玉川大学, 教育学部, 教授 (50467130)
Project Period (FY) 2023-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥18,330,000 (Direct Cost: ¥14,100,000、Indirect Cost: ¥4,230,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2026: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2025: ¥5,720,000 (Direct Cost: ¥4,400,000、Indirect Cost: ¥1,320,000)
Fiscal Year 2024: ¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Fiscal Year 2023: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Keywords理数科教師 / 力量形成過程 / 専門職学習コミュニティ / 授業研究 / アフリカ
Outline of Research at the Start

アフリカ諸国において,優秀な理数科教師の育成は国際社会と協働して解決すべき喫緊の課題である。そこでは,授業研究の目に見える活動に焦点を当て多くの研究が進められてきたが,授業研究の形骸化に対する解決策は見えていない。また,理数科教師の力量に関する研究では,実践を長期的に捉えた力量の形成過程,理数科教師の力量形成を協働で支える営みについては考慮されてこなかった。そこで本研究では,東南部アフリカ4か国における,理数科教師の力量形成過程とそれを支える専門職学習コミュニティネットワークの構築過程及び機能について明らかにする。

URL: 

Published: 2023-04-18   Modified: 2024-08-08  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi