• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Sustainable Quality Improvement in Teacher-Librarian Education

Research Project

Project/Area Number 23K25670
Project/Area Number (Other) 23H00973 (2023)
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund (2024)
Single-year Grants (2023)
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionRikkyo University

Principal Investigator

中村 百合子  立教大学, 文学部, 教授 (80411057)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 岩崎 久美子  放送大学, 教養学部, 教授 (10259989)
森田 英嗣  大阪教育大学, 連合教職実践研究科, 教授 (50200415)
Project Period (FY) 2023-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥18,590,000 (Direct Cost: ¥14,300,000、Indirect Cost: ¥4,290,000)
Fiscal Year 2026: ¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Fiscal Year 2025: ¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2024: ¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2023: ¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Keywords学校図書館 / 司書教諭 / 学校司書 / 教員養成 / 図書館情報学教育
Outline of Research at the Start

本研究では,これからの日本の学校図書館の機能の再定義を試みるとともに,司書教諭資格を付与する夏の講習および大学教育課程の持続的質向上の基盤形成を探究する。国内外の過去の研究と研究協力者を得てのグループインタビューから,1)日本の学校図書館の機能を再定義するたたき台を提示し,2)司書教諭資格の意義と課題を整理する。また,3)日本国内で司書教諭資格付与の科目担当教員のネットワークを形成し,情報共有プラットフォームを開設し,効果測定を行って改良する。最終的に,3)で形成されたネットワークの参加者で,1)-2)をふまえた,コンピテンシーベースの司書教諭資格付与カリキュラムを検討し提案する。

URL: 

Published: 2023-04-18   Modified: 2024-08-08  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi