• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

多様な聞き取りの問題を抱える子どもに対するエビデンスに基づいた対応方法の検討

Research Project

Project/Area Number 23K25687
Project/Area Number (Other) 23H00990 (2023)
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund (2024)
Single-year Grants (2023)
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionUniversity of Tsukuba (2024)
International University of Health and Welfare (2023)

Principal Investigator

小渕 千絵  筑波大学, 人間系, 教授 (30348099)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 林田 真志  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (00467755)
岡本 秀彦  国際医療福祉大学, 医学部, 教授 (30588512)
岩崎 淳也  国際医療福祉大学, 成田保健医療学部, 准教授 (40757027)
佐藤 友貴  国際医療福祉大学, 保健医療学部, 助教 (40796041)
Project Period (FY) 2023-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥13,130,000 (Direct Cost: ¥10,100,000、Indirect Cost: ¥3,030,000)
Fiscal Year 2026: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2025: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2024: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2023: ¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Keywords多様な聞こえ / Listening Difficulties / 難聴 / 発達障害 / 学校支援
Outline of Research at the Start

多様な聞き取りの問題を抱える子どもの学習環境を整え、学校現場での具体的な対応方法の実践を可能にするため、学校での聴取環境、話し方、支援機器の利用などの具体的な対応方法を科学的に検証する。研究結果をもとに、子どもの個別状況に合わせて対応方法を組み合わせ、効果的な支援が実現できるようその普及を目的としている。これらのことから学校現場での教職員の負担を軽減し、かつ子どもの最大限の成長と学習環境の提供に寄与すると考える。

URL: 

Published: 2023-04-18   Modified: 2024-08-08  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi