• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing tools and guidelines to promote learning support based on educational data and evidence

Research Project

Project/Area Number 23K25699
Project/Area Number (Other) 23H01002 (2023)
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund (2024)
Single-year Grants (2023)
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionOkayama University

Principal Investigator

岡崎 善弘  岡山大学, 教育学域, 准教授 (00725997)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 服部 裕一郎  岡山大学, 教育学域, 准教授 (50707487)
深谷 達史  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (70724227)
石橋 一昴  岡山大学, 教育学域, 講師 (70881267)
丹治 敬之  筑波大学, 人間系, 准教授 (90727009)
Project Period (FY) 2023-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥15,730,000 (Direct Cost: ¥12,100,000、Indirect Cost: ¥3,630,000)
Fiscal Year 2026: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2025: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2024: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2023: ¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Keywordsエビデンスに基づいた学習支援
Outline of Research at the Start

本研究の最終目標は「教育データ・エビデンスの効果的な選択・参照・活用の支援」である。国内の教育データ・エビデンスに関する枠組み・ツール開発は海外の進展に比べて大幅に遅れており,現在も模索が続いている。そこで,海外で広く発展・浸透しているMTSSの理論的枠組み等に基づいて,教育データ・エビデンスの効果的な参照・活用方法の確立を目指す。

Outline of Annual Research Achievements

本研究の最終目標は「教育データ・エビデンスの効果的な選択・参照・活用の支援」である。文部科学省は教育データやエビデンスの参照・活用の検討を2019年頃から始めている。例えば,テスト得点の学習履歴やテスト成績に基づいて学習を個別に支援すること等が将来的なイメージとして描かれている。しかし,国内の教育データ・エビデンスに関する枠組み・ツール開発は海外の進展に比べて大幅に遅れており,現在も模索が続いている。そこで,本年度は,海外のエビデンス活用に関する資料の翻訳とエビデンスに基づいた教育実践に取り組んだ。海外のエビデンス活用に関する資料の翻訳は2024年度中に刊行予定である。科学的根拠の紹介だけでなく,具体的な実践方法も含めて紹介しているため,エビデンスに基づいた教育実践に関する知識の共有は次年度から開始できると思われる。また, 2023年度の夏と秋にエビデンスに基づいた教育実践を実施した。参加を希望する大学院生と学部生に対してエビデンス活用に関する知見を共有したのち,児童を対象に複数回の学習支援に取り組んだ。個別の実践形式で実施しているため,データの収集に課題が残った。また,教育データから価値ある情報を取り出す方法として統計的因果推論が役立つと思われるため,統計的因果推論の考え方に基づいたデータ解析にも着手している。さらに,現在は3冊目の翻訳の準備も同時に進めており,教師に役立つツールの生産も順調に進んでいる。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

海外のエビデンス活用に関する資料の翻訳は2024年度中に刊行予定である。また,統計的因果推論の考え方に基づいたデータ解析にも着手しており,学会発表が可能になる程度まで進んでいる。

Strategy for Future Research Activity

教育データ・エビデンスに関するツール開発・情報共有が最も重要であるため,海外のエビデンス活用に関する資料・書籍の翻訳に引き続き取り組む。

Report

(1 results)
  • 2023 Annual Research Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2024 2023

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 3 results) Presentation (1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Individualized Tutoring of Reading Comprehension Through Use of Lesson Induction: Case Study of a Fourth-Grade Student2023

    • Author(s)
      Fukaya Tatsushi
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Educational Psychology

      Volume: 71 Issue: 3 Pages: 237-252

    • DOI

      10.5926/jjep.71.237

    • ISSN
      0021-5015, 2186-3075
    • Year and Date
      2023-09-30
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Effects of Online Instruction and Homework on Kanji Writing: Student With Developmental Dyslexia2023

    • Author(s)
      UCHIDA Kana、TANJI Takayuki
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Special Education

      Volume: 61 Issue: 1 Pages: 13-25

    • DOI

      10.6033/tokkyou.22P020

    • ISSN
      0387-3374, 2186-5132
    • Year and Date
      2023-05-31
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] An Intervention to Enhance Students’ Motivation and Use of Learning Strategies in English Vocabulary Learning: A Learning Program for Sixth-Grade Students2023

    • Author(s)
      成瀬 陽奈子、深谷 達史
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 29 Pages: 75-81

    • DOI

      10.15027/53827

    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2018410

    • Year and Date
      2023-03-17
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] コロナ禍のスマホ利用時間とストレス・抑うつ傾向の関連「中高生のコロナ禍の生活と学びに関する実態調査」のデータを用いた横断的研究2024

    • Author(s)
      岡崎善弘・小野田亮介
    • Organizer
      日本発達心理学会第35回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 新しい算数研究2024

    • Author(s)
      服部裕一郎
    • Total Pages
      4
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2023-04-18   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi