• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Design method for mobility-activity space toward optimal reallocation of urban spaces

Research Project

Project/Area Number 23K26280
Project/Area Number (Other) 23H01586 (2023)
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund (2024)
Single-year Grants (2023)
Section一般
Review Section Basic Section 23030:Architectural planning and city planning-related
Research InstitutionThe University of Tokyo (2024)
Shibaura Institute of Technology (2023)

Principal Investigator

大山 雄己  東京大学, 大学院工学系研究科(工学部), 准教授 (20868343)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) パラディ ジアンカルロス  東京大学, 大学院工学系研究科(工学部), 講師 (60756336)
力石 真  広島大学, 先進理工系科学研究科(国), 教授 (90585845)
Project Period (FY) 2023-04-01 – 2026-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥17,160,000 (Direct Cost: ¥13,200,000、Indirect Cost: ¥3,960,000)
Fiscal Year 2025: ¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2024: ¥7,800,000 (Direct Cost: ¥6,000,000、Indirect Cost: ¥1,800,000)
Fiscal Year 2023: ¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Keywords交通行動分析 / ネットワーク最適化 / モビリティ / アクティビティ / 交通需要分析 / 街路空間再配分 / 経路選択
Outline of Research at the Start

本研究は,都市空間という限られた資源を現在の自動車主体から人間主体へ再配分する都市空間再配分のプロジェクトに着目し,既存交通の利 便性 (モビリティ) を保ちながら人々の活動 (アクティビティ) にとって価値を持つ「モビリティ―アクティビティ空間」の評価・設計法を構 築する. 具体的には,(A) 複数地域に適用可能なマルチモーダル移動・活動量評価モデルを開発し,(B) 移動・活動量に基づくモビリティ―ア クティビティ空間価値の評価法を構築しネットワーク最適化問題の枠組みへ統合することで,モビリティの観点のみに基づく従前の評価法では 立案の難しかった望ましい都市空間配分のあり方を明らかとする.

Outline of Annual Research Achievements

2023年度は,主に(1)経路選択モデルの開発,(2)ネットワークデザインの実証分析,(3)ネットワークデザインの最適化フレームの構築の3点を実施した.以下,それぞれの点の実績について述べる.
(1)では代表者がこれまでに開発してきた再帰的経路選択モデルの枠組みを拡張し,歩行者が街路の視覚的な空間の質に反応する行動を分析可能な新たなモデルを構築し,その実証を行った.この成果はTransportation Research Part Aの論文として出版された.
(2)では,歩行者を主体とする市街地ネットワークの改変が周辺道路の交通量に与える影響について,断面交通量データを用いた分析を行い,その影響の小ささや蒸発交通(Traffic evaporation)の可能性を明らかとした.成果は論文としてまとめて,投稿済みである.
(3)については,歩行者空間化が自動車混雑に与える影響を明示的に考慮し,歩行者の歩行快適性を最大化するネットワーク最適化問題に関する数理解析フレームを構築した.開発フレームを用いて,歩車間の錯綜が問題視される川越市街地のネットワークへ適用し,適切な歩行者空間の設計に対する示唆を得た.成果は論文としてまとめて,投稿済みである.

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

1: Research has progressed more than it was originally planned.

Reason

予定していた成果に加えて,共同研究者との良好なコミュニケーションにより,新たに重要な研究へ展開することができた.また,自治体や実務者との研究会など,複数の場で研究成果を共有することもできた.

Strategy for Future Research Activity

今年度の成果と同様,(1)行動モデル開発,(2)ネットワーク改変影響の実証分析,(3)ネットワークの最適化フレームの構築を続け,深度化と実証を続けたい.特に,研究課題の目的である「アクティビティ空間」の評価法を開発し最適化フレームに統合することにより,より柔軟な都市空間の計画・シナリオ設計へと展開する予定である.

Report

(1 results)
  • 2023 Annual Research Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2024 2023 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 4 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results)

  • [Int'l Joint Research] Technical University of Denmark(デンマーク)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] Global path preference and local response: A reward decomposition approach for network path choice analysis in the presence of visually perceived attributes2024

    • Author(s)
      Oyama Yuki
    • Journal Title

      Transportation Research Part A: Policy and Practice

      Volume: 181 Pages: 103998-103998

    • DOI

      10.1016/j.tra.2024.103998

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Do people really want fast and precisely scheduled delivery? E-commerce customers' valuations of home delivery timing2024

    • Author(s)
      Oyama Yuki、Fukuda Daisuke、Imura Naoto、Nishinari Katsuhiro
    • Journal Title

      Journal of Retailing and Consumer Services

      Volume: 78 Pages: 103711-103711

    • DOI

      10.1016/j.jretconser.2024.103711

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Spatial city image and its formative factors: A street-based neighborhood cognition analysis.2024

    • Author(s)
      Oyama Yuki
    • Journal Title

      Cities

      Volume: 149 Pages: 103998-103998

    • DOI

      10.1016/j.cities.2024.104898

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Capturing positive network attributes during the estimation of recursive logit models: A prism-based approach2023

    • Author(s)
      Oyama Yuki
    • Journal Title

      Transportation Research Part C: Emerging Technologies

      Volume: 147 Pages: 104014-104014

    • DOI

      10.1016/j.trc.2023.104014

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Designing Pedestrian Zones within City Center Networks Considering Policy Objective Trade-offs2024

    • Author(s)
      Oyama Yuki, Murakami Soichiro, Chikaraishi Makoto, Parady Giancarlos
    • Organizer
      Transportation Research Board Annual Meeting
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A Walker’s Paradise ain’t a Driver’s Hell: Evaluating the Causal Effect of Temporary Road Pedestrianization on Traffic Conditions of Surrounding Roads.2024

    • Author(s)
      Parady Giancarlos, Chikaraishi Makoto, Oyama Yuki
    • Organizer
      Transportation Research Board Annual Meeting
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Text-aided Group Decision-making Process Observation Method (x-GDP): A novel methodology for observing the joint decision-making process of travel choices2023

    • Author(s)
      Parady Giancarlos, Oyama Yuki, Chikaraishi Makoto
    • Organizer
      The 11th symposium arranged by European Association for Research in Transportation (hEART)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2023-04-18   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi