• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and effectiveness of an e-learning system for residents as teachers using microlearning

Research Project

Project/Area Number 23K27819
Project/Area Number (Other) 23H03129 (2023)
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund (2024)
Single-year Grants (2023)
Section一般
Review Section Basic Section 58010:Medical management and medical sociology-related
Research InstitutionKyushu University

Principal Investigator

菊川 誠  九州大学, 医学研究院, 准教授 (60378205)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 淺田 義和  自治医科大学, 医学部, 准教授 (10582588)
大滝 純司  東京医科大学, 医学部, 兼任教授 (20176910)
新納 宏昭  九州大学, 医学研究院, 教授 (20380636)
大塚 勇輝  岡山大学, 大学病院, 助教 (20963036)
橋本 忠幸  大阪医科薬科大学, 医学部, 特別任命教員助教 (70966928)
西城 卓也  岐阜大学, 医学部, 教授 (90508897)
Project Period (FY) 2023-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥17,030,000 (Direct Cost: ¥13,100,000、Indirect Cost: ¥3,930,000)
Fiscal Year 2026: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2025: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2024: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2023: ¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Keywordsマイクロラーニング / Residents as Teachers
Outline of Research at the Start

本研究は、先行研究で開発した体系的な対面による若手指導医養成プログラムのプロトタイプをさらに発展させ、デジタルネイティブ世代である若手医師に学習効果が高いとされているマイクロラーニングを導入し、若手指導医養成eラーニングプログラムの開発と効果を検証することである。プログラムの開発に成功し全国の多くの若手医師に活用されれば、若手医師の教育力および医学生や研修医の臨床力が一気に向上し、結果的に患者アウトカムの改善にも寄与しうることが期待される。

URL: 

Published: 2023-04-18   Modified: 2024-08-08  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi