• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

身体活動は教室でのモチベーションを高めるか

Research Project

Project/Area Number 23K27988
Project/Area Number (Other) 23H03298 (2023)
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund (2024)
Single-year Grants (2023)
Section一般
Review Section Basic Section 59030:Physical education, and physical and health education-related
Research InstitutionDoshisha University

Principal Investigator

田中 あゆみ  同志社大学, 心理学部, 教授 (00373085)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 征矢 英昭  筑波大学, 体育系, 教授 (50221346)
Project Period (FY) 2023-04-01 – 2026-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥18,460,000 (Direct Cost: ¥14,200,000、Indirect Cost: ¥4,260,000)
Fiscal Year 2025: ¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
Fiscal Year 2024: ¥5,720,000 (Direct Cost: ¥4,400,000、Indirect Cost: ¥1,320,000)
Fiscal Year 2023: ¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
Keywords動機づけ / 身体活動 / 学校 / モチベーション
Outline of Research at the Start

現在,学校現場では,子どもたちを学習に集中させ,良好な学習の雰囲気をつくることが課題となっている。スポーツ科学の領域では,身体活動の増加が認知機能を高めることが近年注目されており,学業成績の向上につながることを示す研究もあることから,身体活動が日々の学習場面でのモチベーションを高めている可能性が考えられる。本研究は,身体活動が教室でのモチベーションに及ぼす効果の検証を行う。予備調査として,小学校低学年の子どものモチベーションを学習へのエンゲージメントの側面から測定するための尺度を開発する。その上で,体操プログラムを利用して身体活動量を高める介入の効果を学校現場において長期的に検討する。

URL: 

Published: 2023-04-18   Modified: 2024-08-08  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi