• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Designing a Bridging Model Using Learning Content Information LOD to Link School Education and Digital Archives

Research Project

Project/Area Number 23K28384
Project/Area Number (Other) 23H03695 (2023)
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund (2024)
Single-year Grants (2023)
Section一般
Review Section Basic Section 90020:Library and information science, humanistic and social informatics-related
Research InstitutionTokyo National Museum

Principal Investigator

阿児 雄之  独立行政法人国立文化財機構東京国立博物館, 学芸企画部, 室長 (00401555)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 有山 裕美子  滋賀文教短期大学, 国文学科, 講師(移行) (80772847)
江草 由佳  国立教育政策研究所, 研究企画開発部教育研究情報推進室, 総括研究官 (60413902)
榎本 聡  日本女子大学, 人間社会学部, 准教授 (20342610)
大井 将生  国立歴史民俗博物館, 大学共同利用機関等の部局等, 准教授 (50972113)
高久 雅生  筑波大学, 図書館情報メディア系, 准教授 (00399271)
Project Period (FY) 2023-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥14,430,000 (Direct Cost: ¥11,100,000、Indirect Cost: ¥3,330,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2025: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2024: ¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Fiscal Year 2023: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Keywords学習内容情報LOD / デジタルアーカイブ / 学校教育 / 学習指導要領コード / 博物館・美術館 / 博物館
Outline of Research at the Start

本研究は、2017年及び2018年に告示された学習指導要領の大きな柱のひとつである〈主体的・対話的で深い学び〉の充実を目指し、学校教育の場で、博物館等が提供しているデジタル・アーカイブを効果的かつ簡便に活用できる環境の実現に取り組むものである。
①学習指導要領や教科書といった教育データをまとめた教育内容情報LODの整備
②デジタル・アーカイブへの教育メタデータの導入付与
③学校教育とデジタル・アーカイブを結ぶ架橋モデルの設計
④架橋モデルを用いた学びの実証実験
これらの取り組みを通じ、多くの学びの場面でのデジタル・アーカイブ利活用をはかり、児童・生徒が広く学べる環境を実現する。

URL: 

Published: 2023-04-18   Modified: 2024-08-08  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi