• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Japan-US Collaboration on International/ Cross-Cultural Education and Global Citizenship

Research Project

Project/Area Number 23KK0041
Research Category

Fund for the Promotion of Joint International Research (International Collaborative Research)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

福留 東土  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 教授 (70401643)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 北村 友人  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 教授 (30362221)
村上 祐介  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 教授 (00423434)
岩渕 和祥  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 助教 (90967001)
Project Period (FY) 2023-09-08 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥21,060,000 (Direct Cost: ¥16,200,000、Indirect Cost: ¥4,860,000)
Fiscal Year 2027: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2026: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2025: ¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2024: ¥5,460,000 (Direct Cost: ¥4,200,000、Indirect Cost: ¥1,260,000)
Fiscal Year 2023: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywords多文化理解教育 / グローバルシティズンシップ / 国際教育 / 多様性・平等性・包摂性(DEI) / スタンフォード大学SPICE / 東京大学学校教育高度化・効果検証センター
Outline of Research at the Start

本事業では、スタンフォード大学SPICE(国際・多文化間教育プログラム)と東京大学教
育学研究科学校教育高度化・効果検証センター(CASEER)との協働によって、国際平和につ
ながる多文化共生を実現するための国際理解教育の研究と開発に取り組む。両機関がこれま
で蓄積してきた多文化理解と探究的・協働的学習に関する教育コンテンツとカリキュラム、
および教育の実践と効果検証の実績を融合・発展させ、グローバル・シティズンシップを涵
養する教育を構築するための基盤形成を図る。

Outline of Annual Research Achievements

研究事業初年度となる2023年度には主に以下の5つの活動を行った。
①アメリカ高等教育における多文化主義の歴史に関する研究:本事業の連携先大学であるスタンフォード大学、およびカリフォルニア大学バークレー校は、いずれも西洋文明カリキュラムと多文化主義カリキュラムのどちらをより重視するかに関して全米の議論の舞台となった。本研究の基盤を構築するために、その歴史に関する解明に取り組んだ。
②アメリカ高等教育における多様性・平等性・包摂性(DEI)の現状と課題に関する研究:アメリカの大学では2020年代に入ってDEIに関する取組が急速に発展した。他方、その反動として政治的右派からはDEIに関する教育を制限しようとする動きも強まっている。この動向について研究を行った。
③アメリカの多文化主義カリキュラムの現状に関する研究:上記の状況の中でアメリカの高等教育において多文化主義カリキュラムがどのように展開されているのかについて、スタンフォード大学を事例として検討を行った。
④スタンフォード大学における集中講義の開講と研究ネットワークの構築:DEIの推進とその課題、および高等教育のイノベーションをテーマとして、スタンフォード大学において2度にわたる集中講義を開講し、東大教育学研究科の大学院生を含めた、両大学の教職員間の議論の場を形成した。スタンフォード大学内外の多様な関係者と有意義な議論の場を形成し、今後の本研究の推進に関わるネットワークを形成した。
⑤スタンフォード大学SPICEと東京大学CASEERのレクチャーシリーズの開催:2021年度から開催しているレクチャーシリーズを月1回の頻度で継続し、両組織間の研究交流の促進を図った。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

当初の研究計画に沿った活動を推進すると同時に、本研究のテーマに関わる最新動向について研究を行うことができた。事業開始から半年間で以下の5つの研究活動を展開できたことは大きな成果であった。
①アメリカ高等教育における多文化主義の歴史に関する研究
②アメリカ高等教育における多様性・平等性・包摂性(DEI)の現状と課題に関する研究
③アメリカの多文化主義カリキュラムの現状に関する研究
④スタンフォード大学における集中講義の開講(2回)と研究ネットワークの構築
⑤スタンフォード大学SPICEと東京大学CASEERのレクチャーシリーズの開催

Strategy for Future Research Activity

2024年度以降も上記5つの研究テーマと活動を主軸としながら研究活動を進めていく。
2024年度は後半にスタンフォード大学での現地調査を計画している。

Report

(1 results)
  • 2023 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2024 2023 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (5 results) (of which Open Access: 5 results) Presentation (13 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 1 results)

  • [Int'l Joint Research] スタンフォード大学(米国)

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Journal Article] 大学教育・経営人材の育成・成長とそれを支える知の体系2023

    • Author(s)
      福留東土
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 45-1 Pages: 53-55

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] コロナ禍におけるアメリカの大学2023

    • Author(s)
      福留東土
    • Journal Title

      教育社会学研究

      Volume: 112 Pages: 119-144

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 大学教育・経営人材と育成プログラム2023

    • Author(s)
      福留 東土, 木村 弘志, 水野(林) 貴子, 松村 彩子, 中世古 貴彦
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 45-2 Pages: 163-168

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 国際化をめぐる政策過程の分析における「異文化間」的アプローチの試みー日本の国際バカロレア導入に着目してー2023

    • Author(s)
      岩渕 和祥
    • Journal Title

      異文化間教育

      Volume: 58 Pages: 77-93

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Inter-Asian perceptions of studying ‘abroad’ in Asia: analysis of Japanese students’ discourse2023

    • Author(s)
      Iwabuchi Kazuaki、Shimauchi Sae
    • Journal Title

      Globalisation, Societies and Education

      Volume: 21 Pages: 1-12

    • DOI

      10.1080/14767724.2023.2272739

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] Is Nationalistic Internationalisation Possible?: Japan’s Education Reform and Interactions among the Cabinet, Ministry of Education, and Teachers2024

    • Author(s)
      Iwabuchi, K
    • Organizer
      The Centre for the Study of Global Japan and the Initiative for Education Policy and Innovation, University of Toronto
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 包摂性と社会的公正を目指す学士課程教育 ―カリフォルニア大学バークレー校のアメリカ文化プログラム―2023

    • Author(s)
      福留東土
    • Organizer
      大学教育学会第45回大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 大学教育・経営人材と 育成プログラム2023

    • Author(s)
      福留東土, 中世古貴彦, 水野貴子, 木村弘志, 松村彩子
    • Organizer
      大学教育学会第45回大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 大学情報の結節点としてのIRの組織と機能―日本と米国の調査から―2023

    • Author(s)
      福留東土, 佐藤寛也, 高木航平, 篠田雅人, 森田尚子
    • Organizer
      日本高等教育学会第26回大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 国際・多文化教育を巡る国際連携の試み-スタンフォード大学と東京大学の交流の事例-2023

    • Author(s)
      福留東土
    • Organizer
      日本比較教育学会第59回大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 高等教育におけるアメリカ市民育成と多文化主義 ―カリフォルニア大学バークレー校のアメリカ文化プログラム―2023

    • Author(s)
      福留東土
    • Organizer
      日本教育学会第82回大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] The Impact of COVID-19 on Higher Education: An International Comparative Study2023

    • Author(s)
      Hideto Fukudome
    • Organizer
      Symposium on Searching for Research Cooperation: Department of Education at Stockholm University & School of Education at the University of Tokyo
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 大学教育・経営人材の育成とプログラム開発に関する研究2023

    • Author(s)
      福留東土, 戸村理, 井芹俊太郎, 松村彩子, 鳥居朋子
    • Organizer
      大学教育学会2023年度課題研究集会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] アメリカの大学における多様性と包摂性2023

    • Author(s)
      福留東土
    • Organizer
      筑波技術大学FD講演会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 日米大学連携による多文化理解教育とグローバル・シティズンシップ育成2023

    • Author(s)
      福留東土
    • Organizer
      日本学術振興会サンフランシスコ研究連絡センター日本人研究者交流会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] Inter-Asian Perceptions of Studying "Abroad" in Asia: An Analysis of Japanese University Students2023

    • Author(s)
      Iwabuchi, K, Shimauchi, S
    • Organizer
      ERAS International Conference and WERA Focal Meeting
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Conflicting Orientations in Japan's International Education: An Analysis of Teachers' Perceptions2023

    • Author(s)
      Iwabuchi, K
    • Organizer
      13th Biennial Conference of the Comparative Education Society of Asia
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] グローバル人材育成の政策過程 ー国際バカロレアを起点とした中等・高等教育の連関に着目して2023

    • Author(s)
      岩渕和祥
    • Organizer
      日本高等教育学会研究交流集会
    • Related Report
      2023 Research-status Report

URL: 

Published: 2023-09-12   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi