Project/Area Number |
24220013
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (S)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Research Field |
Museology
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Research Institution | National Museum of Nature and Science, Tokyo |
Principal Investigator |
OGAWA Yoshikazu 独立行政法人国立科学博物館, 附属自然教育園, 園長 (60233433)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
松浦 啓一 独立行政法人国立科学博物館, その他部局等, 名誉研究員 (70141984)
岡田 努 福島大学, 学内共同利用施設等, 教授 (50431648)
芦谷 美奈子 滋賀県立琵琶湖博物館, その他部局等, 主任学芸員 (50359270)
三島 美佐子 九州大学, 総合研究博物館, 准教授 (30346770)
緒方 泉 九州産業大学, 美術館, 教授 (10572141)
林 浩二 千葉県立中央博物館, その他部局等, 主任上席研究員 (20250128)
北村 美香 (中井美香) 滋賀県立琵琶湖博物館, その他部局等, 特別研究員 (50443461)
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Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) |
YAMAMOTO Tsuneo 筑波大学, 名誉教授 (20008733)
KITAHARA Kazuo 東京理科大学, 科学教育研究科, 教授 (20107692)
SAIJO Miki 東京工業大学, 環境・社会理工学院, 教授 (90334549)
OGURA Yasushi 埼玉大学, 教育学部, 准教授 (50224192)
ARITA Hiroyuki 国立科学博物館, 事業推進部, 係長 (70342938)
EBIHARA Atsushi 国立科学博物館, 植物研究部, 研究主幹 (20435738)
SAKAI Tomoji 常磐大学, コミュニティ文化学科, 教授 (10270406)
NAGAYAMA Shunsuke 国立科学博物館, 研究協力員 (10553117)
IWASAKI Seiji 国立科学博物館, 事業推進部, 副課長 (90259995)
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Project Period (FY) |
2012-05-31 – 2017-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2016)
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Budget Amount *help |
¥124,800,000 (Direct Cost: ¥96,000,000、Indirect Cost: ¥28,800,000)
Fiscal Year 2016: ¥21,190,000 (Direct Cost: ¥16,300,000、Indirect Cost: ¥4,890,000)
Fiscal Year 2015: ¥20,150,000 (Direct Cost: ¥15,500,000、Indirect Cost: ¥4,650,000)
Fiscal Year 2014: ¥20,540,000 (Direct Cost: ¥15,800,000、Indirect Cost: ¥4,740,000)
Fiscal Year 2013: ¥30,160,000 (Direct Cost: ¥23,200,000、Indirect Cost: ¥6,960,000)
Fiscal Year 2012: ¥32,760,000 (Direct Cost: ¥25,200,000、Indirect Cost: ¥7,560,000)
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Keywords | 博物館教育 / 科学リテラシー / 生涯学習 / 科学系博物館 / サイエンスコミュニケーション / ミュージアムリテラシー / 知の循環型社会 / 対話型データベース / 博物館教育学 |
Outline of Final Research Achievements |
As a first step in this research, Science Literacy Passportβsystem was developed and operated. This is an interactive database allowed museum users to experience the educational programs and check their learning outcomes. This system is an electronic record used by both the museums and users. The users can look at their learning record and the museums can understand the users’learning trends across multiple users. As a second step, the interactive lifelong learning system was constructed through the following processes.1) Accumulation and analysis of museum utilization case examples by users.2) Understanding the changes in users’ science literacy. 3) Establishment of museum utilization models. A curriculum for museum employees to properly handle copyrights etc. on WEB was developed which became an issue in the process of research.
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Assessment Rating |
Verification Result (Rating)
A
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Assessment Rating |
Result (Rating)
A: Progress in the research is steadily towards the initial goal. Expected research results are expected.
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