• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Empirical research on the changing labor, life and consciousness of indigenous people and the policy issues

Research Project

Project/Area Number 24243055
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (A)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Sociology
Research InstitutionHokkaido University

Principal Investigator

ONAI TORU  北海道大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (80177253)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) NOZAKI Yoshiki  札幌国際大学短期大学部, 幼児教育保育学科, 准教授 (50412911)
HAMADA Kunisuke  駒澤大学, 文学部, 講師 (50634523)
SASAKI Chinatsu  旭川大学短期大学部, 幼児教育学科, 助教 (50711222)
ONODERA Rika  名寄市立大学, 保健福祉学部, 教授 (80185660)
ONAI Junko  札幌学院大学, 社会情報学部, 教授 (80202000)
SHINAGAWA Hiromi  札幌国際大学短期大学部, 幼児教育保育学科, 教授 (80389650)
SHINDO Kei  群馬大学, 教育学部, 准教授 (80455047)
SHINDO Kozue  立正大学, 社会福祉学部, 講師 (90433391)
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥35,100,000 (Direct Cost: ¥27,000,000、Indirect Cost: ¥8,100,000)
Fiscal Year 2015: ¥5,330,000 (Direct Cost: ¥4,100,000、Indirect Cost: ¥1,230,000)
Fiscal Year 2014: ¥9,230,000 (Direct Cost: ¥7,100,000、Indirect Cost: ¥2,130,000)
Fiscal Year 2013: ¥9,230,000 (Direct Cost: ¥7,100,000、Indirect Cost: ¥2,130,000)
Fiscal Year 2012: ¥11,310,000 (Direct Cost: ¥8,700,000、Indirect Cost: ¥2,610,000)
Keywords先住民 / アイヌ / サーミ
Outline of Final Research Achievements

Ainu people used to be discriminated strongly, especially at the schools, and to get job at once after leaving school in order to avoid the discrimination. As a result, their incomes became very low and gave their children’s education wrong effects. Therefore, Ainu people claim economic and educational supports to society. In contrast, non Ainu people deny those supports only for Ainu people, while they agree the elimination of discrimination against Ainu people and the promotion of Ainu culture. Ainu policy is needed to consider the gap of views between Ainu people and non Ainu people.

Report

(5 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Annual Research Report
  • 2013 Annual Research Report
  • 2012 Annual Research Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2016 2015 2014 2013 Other

All Presentation (6 results) Book (11 results)

  • [Presentation] アイヌ文化学習の論理と展望――地域との関連に注目して2015

    • Author(s)
      新藤慶
    • Organizer
      日本教育社会学会第67回大会
    • Place of Presentation
      駒澤大学
    • Year and Date
      2015-09-09
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] スウェーデン・サーミの生活と意識(1)」――サーミの教育実態――2014

    • Author(s)
      野崎剛毅
    • Organizer
      日本社会学会
    • Place of Presentation
      神戸大学(神戸市)
    • Year and Date
      2014-11-22
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] スウェーデン・サーミの生活と意識(2)――サーミの政治・社会意識――2014

    • Author(s)
      新藤慶
    • Organizer
      日本社会学会
    • Place of Presentation
      神戸大学(神戸市)
    • Year and Date
      2014-11-22
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] スウェーデン・サーミの生活と意識(3)――サーミ・メディアとサーミ接触2014

    • Author(s)
      小内純子
    • Organizer
      日本社会学会
    • Place of Presentation
      神戸大学(神戸市)
    • Year and Date
      2014-11-22
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] アイヌ民族の階層形成と貧困の規定要因

    • Author(s)
      野崎剛毅・濱田国佑
    • Organizer
      日本教育社会学会
    • Place of Presentation
      埼玉大学(さいたま市)
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] アイヌの社会的・政治的意識構造とその規定要因

    • Author(s)
      濱田国佑・野崎剛毅
    • Organizer
      日本社会学会
    • Place of Presentation
      慶應義塾大学(東京都港区)
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] 『調査と社会理論・研究報告書34 フィンランドにおけるサーミの現状』2016

    • Author(s)
      小内透編著
    • Total Pages
      166
    • Publisher
      北海道大学大学院教育学研究院教育社会学研究室
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 『調査と社会理論・研究報告書35 先住民族多住地域の社会学的研究』2016

    • Author(s)
      小内透編著
    • Total Pages
      263
    • Publisher
      北海道大学大学院教育学研究院教育社会学研究室
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 『調査と社会理論・研究報告書33 白糠町におけるアイヌ民族の現状と地域住民』2015

    • Author(s)
      小内透編著
    • Total Pages
      229
    • Publisher
      北海道大学大学院教育学研究院教育社会学研究室
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 『北海道アイヌ民族生活実態調査報告 その4 地域住民のアイヌ政策への評価とアイヌの人々との社会関係』2015

    • Author(s)
      小内透編著
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      北海道大学アイヌ・先住民研究センター
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 調査と社会理論・研究報告書32 ノルウェー・フィンマルク地方におけるサーミの現状2015

    • Author(s)
      小内透編著
    • Total Pages
      172
    • Publisher
      北海道大学大学院教育学研究院教育社会学研究室
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] スウェーデン・サーミの生活と意識――国際郵送調査からみるサーミの教育、差別、民族・政治意識、メディア――2015

    • Author(s)
      野崎剛毅編著
    • Total Pages
      94
    • Publisher
      札幌国際大学短期大学部幼児教育保育学科
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 咲間まり子編『多文化保育・教育論』2014

    • Author(s)
      品川ひろみ・咲間まり子・内田千春・小島祥美・駒井美智子・佐藤千瀬・菅原雅枝・石暁玲・中野明子・林悠子・韓在煕・堀田正央・松山有美・三井真紀
    • Total Pages
      151
    • Publisher
      みらい
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] 調査と社会理論・研究報告書31 伊達市におけるアイヌ民族の現状と地域住民2014

    • Author(s)
      小内透編著
    • Total Pages
      164
    • Publisher
      北海道大学大学院教育学研究院教育社会学研究室
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] 現代アイヌの生活と意識の多様性2014

    • Author(s)
      小内透編著
    • Total Pages
      143
    • Publisher
      北海道大学アイヌ・先住民研究センター
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] 調査と社会理論・研究報告書29 ノルウェーとスウェーデンにおけるサーミの現状2013

    • Author(s)
      小内透編著
    • Total Pages
      162
    • Publisher
      北海道大学大学院教育学研究院教育社会学研究室
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Book] 調査と社会理論・研究報告書30 新ひだか町におけるアイヌ民族の現状と地域住民2013

    • Author(s)
      小内透編著
    • Total Pages
      166
    • Publisher
      北海道大学大学院教育学研究院教育社会学研究室
    • Related Report
      2012 Annual Research Report

URL: 

Published: 2013-05-15   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi