• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of science education curriculum that brings up the citizens who have the scientific inquiry ability and scientific power for living the future

Research Project

Project/Area Number 24300271
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypePartial Multi-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionUniversity of Miyazaki

Principal Investigator

NAKAYAMA Hayashi  宮崎大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (90237470)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) SUZUKI Makoto  北海道大学, 高等教育推進機構, 教授 (60322856)
SARUTA Yuji  國學院大學, 人間開発学部, 教授 (70178820)
SUMIDA Manabu  愛媛大学, 教育学部, 教授 (50315347)
UCHINOKURA Shingo  鹿児島大学, 教育学部, 准教授 (70512531)
INAGA Umi  上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 講師 (30585633)
MIYOSHI Miori  広島大学, 大学院教育学研究科, 准教授 (80423482)
OHNUKI Asami  帝京平成大学, 現代ライフ学部, 准教授 (40531166)
MIYAKE Shiho  神戸女学院大学, 人間科学部, 准教授 (80432813)
ONOSE Rinya  国士舘大学, 文学部, 准教授 (00609761)
SUZUKI Hiroaki  山形大学, 地域教育文化学部, 講師 (90581843)
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥18,720,000 (Direct Cost: ¥14,400,000、Indirect Cost: ¥4,320,000)
Fiscal Year 2014: ¥5,590,000 (Direct Cost: ¥4,300,000、Indirect Cost: ¥1,290,000)
Fiscal Year 2013: ¥5,980,000 (Direct Cost: ¥4,600,000、Indirect Cost: ¥1,380,000)
Fiscal Year 2012: ¥7,150,000 (Direct Cost: ¥5,500,000、Indirect Cost: ¥1,650,000)
Keywords理科 / カリキュラム / 探究スキル / コンピテンス / 教科書 / 問い / モデリング能力 / 科学の本質 / コンビテンス / 教科書の問い / 言語力 / 教育課程 / ジェンダー / 学力
Outline of Final Research Achievements

In this research, we intended to make explicit the factor and some problems of the science curriculum for the citizens who live in the future. We tackled it through various approaches by setting key words as a clue for problem solving, e.g. “language”, “scientific inquiry”, “learning science” and “scientific literacy”. We conducted surveys and investigation of European and American curriculum, analysis of Japanese school science textbooks, and so on. Though that we got suggestions as (1) the present state and problems of current inquiry activity in Japan, (2) some points of view to introduce scientific inquiry and nature of science as contents, (3) suggestions for importance of the method to assess and to bring up modeling ability, (4) suggestions of educational practice to enhance the gifted children, and so on.

Report

(4 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Annual Research Report
  • 2012 Annual Research Report
  • Research Products

    (102 results)

All 2015 2014 2013 2012 Other

All Journal Article (49 results) (of which Peer Reviewed: 8 results,  Open Access: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 6 results) Presentation (47 results) (of which Invited: 3 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] 児童・生徒の観察・実験技能を高める理科の学習指導に関する実践的研究(3)2015

    • Author(s)
      田代見二・金丸靖臣・徳永悟・中嶋康尋 ・矢野義人・山本智一・野添生・中山迅
    • Journal Title

      宮崎大学教育文化学部附属教育協働開発センター研究紀要

      Volume: 22 Pages: 57-65

    • NAID

      120007121245

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 理科の目標について思うこと2015

    • Author(s)
      中山 迅
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: 64(1) Pages: 9-12

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教職志望学生が保持する「科学」概念に関する基礎的研究2015

    • Author(s)
      大貫麻美・中城満・三宅志穂
    • Journal Title

      帝京平成大学児童学科研究論集

      Volume: 5 Pages: 71-81

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 平成 20 年・21 年版学習指導要領に則った生物教育の特徴と課題に関する一考察,2015

    • Author(s)
      大貫麻美
    • Journal Title

      帝京平成大学児童学科研究論集

      Volume: 5 Pages: 163-169

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 自然=ヒト=科学-人生の始まりこそ力強い理科教育を2015

    • Author(s)
      隅田学
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: 64 Pages: 21-24

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 愛媛大学附属高等学校との連携による英国特別科学研修プログラムの試行2015

    • Author(s)
      隅田学・河野極・彦田順也・黒崎良一・高橋寛明・大橋淳史・林秀則・向平和
    • Journal Title

      大学教育実践ジャーナル

      Volume: 13 Pages: 53-59

    • NAID

      120006527159

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 系統的な指導と教師の力量2015

    • Author(s)
      小野瀬倫也
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: 64(3) Pages: 44-47

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 科学的探究の教育における望ましい「問い」のあり方―日本の中学校理科教科書における「問い」の出現場面と種類―2014

    • Author(s)
      中山 迅・猿田祐嗣・森 智裕・渡邉俊和
    • Journal Title

      理科教育学研究

      Volume: 55(1) Pages: 47-57

    • NAID

      130004672273

    • Related Report
      2014 Annual Research Report 2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 才能児にふさわしい学力を発揮させる教育プログラムと教材の特色 - 英国 SLCL の提供する教員研修を事例として -2014

    • Author(s)
      三宅志穂 ・中山 迅
    • Journal Title

      理科教育学研究

      Volume: 55(1) Pages: 1-10

    • NAID

      130004672268

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] TIMSS論述式課題の回答にみられる質量保存概念の問題点2014

    • Author(s)
      兒玉光弘・中山 迅・猿田祐嗣
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 29(1) Pages: 53-58

    • NAID

      130006660145

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 21世紀によりよく生きていくために必要な資質・能力を育てる方法―教科学習の問い直し(一般論と理科)―2014

    • Author(s)
      中山 迅
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: 60(8)

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「はかる」ことと実感の橋渡し2014

    • Author(s)
      中山 迅
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: 63(9) Pages: 9-11

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 21世紀型探究・発見学習」による理科授業の開発(Ⅰ)-小学5年「ものの溶け方」での試行-2014

    • Author(s)
      隅田学・和田敬行・坂本定生・今林義勝・石田靖弘・大橋淳史
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 29 (6) Pages: 19-21

    • NAID

      130006655798

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] TIMSS調査データからみた学力格差の変化2014

    • Author(s)
      猿田祐嗣
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 38 Pages: 369-370

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 児童・生徒の観察・実験技能を高める理科の学習指導に関する実践的研究(2)2014

    • Author(s)
      田代見二・中嶋康尋・徳永悟・金丸靖臣・阿部直人・渡木秀明・山本智一・中山 迅
    • Journal Title

      宮崎大学教育文化学部附属教育協働開発センター研究紀要

      Volume: 22 Pages: 71-79

    • NAID

      110009757532

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 理科授業における効果的なICT利活用の視点と実践2014

    • Author(s)
      小野瀬倫也・村澤千晴
    • Journal Title

      初等教育論集

      Volume: 第15号 Pages: 1-16

    • NAID

      120005957500

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 理科の教育課程を検討するための視点-未来を生きる子どもをはぐくむ理科教育課程の実践的構築-2013

    • Author(s)
      中山 迅・小牧啓介
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: 4月号 Pages: 50-63

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中学校理科教科書の記述における「問い」の類型(4) ―「方法」の場面に注目して―2013

    • Author(s)
      森智裕・中山 迅・猿田祐嗣
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 28(2) Pages: 49-54

    • NAID

      130006655634

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教育の強みは何か?2013

    • Author(s)
      中山 迅
    • Journal Title

      日本産業技術教育学会誌

      Volume: 55(4) Pages: 323-330

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] マイクロスケール化学実験による銅イオンの移動―寒天を用いる反応系の改良による有色イオンの観察―2013

    • Author(s)
      沼口 和彦, 中山 迅, 中林 健一
    • Journal Title

      理科教育学研究

      Volume: 56(1) Pages: 61-69

    • NAID

      130005002021

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 理科教育における地域連携を題材にした研究の特色2013

    • Author(s)
      三宅志穂
    • Journal Title

      神戸女学院大学論集

      Volume: 60(1) Pages: 141-150

    • NAID

      110009675327

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 地域と連携し,地域の資源を活用する理科の教育課程-博学連携の意義について教師と博物館職員の両方の目をもって考える-2013

    • Author(s)
      三宅志穂・里岡亜紀
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: 12月号 Pages: 44-47

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日本の理科における「生命の連続性」概念の構築,連載「これからの教育課程を考える」2013

    • Author(s)
      大貫麻美・髙山真記子
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: 6月号 Pages: 58-61

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] ドイツにおける学校外の科学学習環境としての "Schulerlabor" -ニーダーザクセン州での実践に着目して-2013

    • Author(s)
      内ノ倉真吾
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会報告

      Volume: 27(6) Pages: 111-116

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 理科教育における新内容の授業実践にむけて-Nature of Scienceの内容を事例として-2013

    • Author(s)
      鈴木宏昭,小林和雄,廣直哉
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: 7月号 Pages: 40-43

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校理科における「観察」指導の特質-“Nature of Science”の観点による『理科の教育』の分析-2013

    • Author(s)
      鈴木宏昭
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会報告

      Volume: 27(3) Pages: 27-30

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] Emerging trends in Japan in Education of the Gifted: A focus on science education2013

    • Author(s)
      Sumida, M
    • Journal Title

      Journal for the Education of the Gifted

      Volume: 36 (3 ) Pages: 277-289

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] いかに「やる気」を捉え、指導に生かすか2013

    • Author(s)
      鈴木 誠
    • Journal Title

      児童心理

      Volume: 67(1) Pages: 107-112

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 全国学力調査の問題・結果を国際学力調査と比較して考察する(2)理科2013

    • Author(s)
      中山 迅
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: 59(1) Pages: 40-43

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 対談 : 未来を志向する理科教育課程の構築2013

    • Author(s)
      無藤隆・中山 迅
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: 62 (2) Pages: 5-17

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 幼年期から子どもの個性を伸ばし可能性を拡げる科学カリキュラム2013

    • Author(s)
      隅田学
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: 62 (2) Pages: 34-35

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] カリキュラム理論の過去・現在・未来2013

    • Author(s)
      隅田学(訳),ウィリアム・F・パイナー著
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: 62 (2) Pages: 14-17

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 探究スキルの育成を指向したカリキュラムの動向2013

    • Author(s)
      鈴木宏昭
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: 62 (2) Pages: 32-33

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学習科学の知見に基づいた理科カリキュラムの開発と実践に向けて2013

    • Author(s)
      内ノ倉真吾
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: 62 (2) Pages: 26-27

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 理科学習におけるジェンダー問題克服のためのカリキュラム2013

    • Author(s)
      稲田結美
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: 62 (2) Pages: 38-39

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日本教科教育学会誌に掲載されている理科教育に関する研究論文の分類2013

    • Author(s)
      大貫麻美
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: 62 (2) Pages: 30-31

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] なぜ理科を学ぶのか-理科教育の目的を考える-2013

    • Author(s)
      三好美織
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: 62 (2) Pages: 36-37

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 実践知を生かすカリキュラム創出の視点2013

    • Author(s)
      小野瀬倫也
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: 62 (2) Pages: 46-47

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中学校理科教科書の記述における「問い」の類型(3)-単元内の場面に注目して : 第1分野-2012

    • Author(s)
      森智裕, 他
    • Journal Title

      科学教育研究報告

      Volume: 27(1) Pages: 105-110

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中学校理科教科書の記述における「問い」の類型(3)-単元内の場面に注目して : 第2分野-2012

    • Author(s)
      渡邉俊和, 他
    • Journal Title

      科学教育研究報告

      Volume: 27(1) Pages: 111-116

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 生命観に関する中学校2年生と高等学校1年生の比較分析2012

    • Author(s)
      山谷洋樹,鈴木 誠
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 36(3) Pages: 273-282

    • NAID

      110009517863

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 理科教育における生命観の男女差と地域差に関する研究2012

    • Author(s)
      山谷洋樹, 鈴木 誠
    • Journal Title

      科学教育学研究

      Volume: 53(2) Pages: 1-10

    • NAID

      110009919093

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 生命観の階層構造と各概念の相関に関する基礎的研究2012

    • Author(s)
      山谷洋樹,鈴木 誠
    • Journal Title

      科学教育学研究

      Volume: 52(3) Pages: 167-178

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] リスク回避のための科学的リテラシー教育を2012

    • Author(s)
      鈴木 誠
    • Journal Title

      高校教育

      Volume: 45(12) Pages: 34-38

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 子どもの学習論に根ざした理科授業構築の視点2012

    • Author(s)
      小野瀬倫也
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: 61(11) Pages: 9-12

    • NAID

      10031131201

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 理科授業における言語活動を考える-フランスの事例をもとに-2012

    • Author(s)
      三好美織
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: No. 1142 Pages: 12-17

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] これからの理科教育と教育課程2012

    • Author(s)
      中山 迅
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: 61(8) Pages: 18-20

    • NAID

      10030987304

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] TIMSS2011の結果「理科」2012

    • Author(s)
      猿田祐嗣
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: 698 Pages: 38-41

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 意図され,実施され,達成されるカリキュラム2012

    • Author(s)
      猿田祐嗣
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: 727 Pages: 42-43

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 21世紀型探究・発見学習」による理科授業の開発(Ⅰ)-小学5年「ものの溶け方」での試行-2015

    • Author(s)
      隅田学・和田敬行・坂本定生・今林義勝・石田靖弘・大橋淳史
    • Organizer
      平成26年度日本科学教育学会研究会
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Year and Date
      2015-05-09
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 米国 NGSS に見る「生物」領域に関する概念構築過程(2)~中学・高等学校における横断的概念の構築について~2015

    • Author(s)
      大貫麻美
    • Organizer
      日本生物教育学会第98回全国大会
    • Place of Presentation
      愛媛大学
    • Year and Date
      2015-01-10 – 2015-01-11
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 米国NGSSに見る「生物」領域に関する概念構築過程(1)~ kindergartenから小学5年生での横断的概念の構築について~2014

    • Author(s)
      大貫麻美
    • Organizer
      日本理科教育学会第53回関東支部大会
    • Place of Presentation
      群馬大学
    • Year and Date
      2014-12-06
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 米国の次世代科学スタンダードにおける“Nature of Science”の内容構成―科学的・工学的な実践及び領域横断的な概念との関連に着目して―2014

    • Author(s)
      鈴木宏昭
    • Organizer
      日本科学教育学会平成26年度第2回研究会
    • Place of Presentation
      山形大学
    • Year and Date
      2014-11-30
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] TIMSS論述式課題の回答にみられる質量保存概念の問題点2014

    • Author(s)
      兒玉光弘・中山 迅・猿田祐嗣
    • Organizer
      平成26年度第1回日本科学教育学会研究会
    • Place of Presentation
      福岡教育大学
    • Year and Date
      2014-11-18
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校教諭志望の文系学生を対象とした理科教育~誤答理由の考察を導入した事例研究~2014

    • Author(s)
      大貫麻美
    • Organizer
      日本教師教育学会第24回研究大会
    • Place of Presentation
      玉川大学
    • Year and Date
      2014-09-27 – 2014-09-28
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 才能ある児童生徒をグローバルに育む科学教育を目指して2014

    • Author(s)
      隅田学
    • Organizer
      日本科学教育学会第38回年会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Year and Date
      2014-09-15
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] TIMSS調査データからみた学力格差の変化2014

    • Author(s)
      猿田祐嗣
    • Organizer
      日本科学教育学会第38回年会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Year and Date
      2014-09-13
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 世界基準でサイエンスを共に学ぶ高校生・教員リーダーの育成(1)-愛媛大学教育学部と附属高等学校の理科及び英語教育の連携-2014

    • Author(s)
      )隅田学・河野極・彦田順也・黒崎良一・高橋寛明・大橋淳史・林秀則・向平和,
    • Organizer
      日本理科教育学会第64回全国大会
    • Place of Presentation
      愛媛大学
    • Year and Date
      2014-08-24
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] シンポジウム「教育課程の新しい視点」2014

    • Author(s)
      中山 迅
    • Organizer
      日本理科教育学会第64回全国大会
    • Place of Presentation
      愛媛大学
    • Year and Date
      2014-08-23 – 2014-08-24
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「問い」から考える理科カリキュラム2014

    • Author(s)
      中山迅・猿田祐嗣
    • Organizer
      日本理科教育学会第64回全国大会
    • Place of Presentation
      愛媛大学
    • Year and Date
      2014-08-23 – 2014-08-24
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 質・能力の観点からの理科カリキュラムの開発に向けて-教育課程編成の枠組みをめぐる動向に着目して-2014

    • Author(s)
      内ノ倉真吾
    • Organizer
      日本理科教育学会第64回全国大会
    • Place of Presentation
      愛媛大学
    • Year and Date
      2014-08-23
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] モデルに関連する能力の育成から考える理科カリキュラム ―「霧の発生」のモデル実験に対する大学生の認識調査―2014

    • Author(s)
      稲田結美・齋藤恵・内ノ倉真吾・小野瀬倫也
    • Organizer
      日本理科教育学会第64回全国大会
    • Place of Presentation
      愛媛大学
    • Year and Date
      2014-08-23
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 農業活動の教育効果に関する研究(2)-高校農業科での栽培活動に利用可能な観察・評価シートの開発2014

    • Author(s)
      別府和則・隅田学
    • Organizer
      日本理科教育学会第64回全国大会
    • Place of Presentation
      愛媛大学
    • Year and Date
      2014-08-23
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科教育における科学的探究と“Nature of Science”教授の系統化-米国の理科カリキュラムに着目して-」2014

    • Author(s)
      鈴木宏昭
    • Organizer
      日本理科教育学会第64回全国大会
    • Place of Presentation
      愛媛大学
    • Year and Date
      2014-08-23
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] A study of questions on the investigative method in Japanese primary school science textbooks2014

    • Author(s)
      Hayashi NAKAYAMA and Yuji SARUTA
    • Organizer
      The 45th Annual Conference of the Australasian Science Education Research Association,
    • Place of Presentation
      Melbourne Australia
    • Year and Date
      2014-07-02 – 2014-07-04
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] How did the world trend of sustainable development affect Japanese science education research2014

    • Author(s)
      Shiho Miyake & Hayashi Nakayama
    • Organizer
      The 45th Annual ASERA Conference of the Australasian Science Education Research Association,
    • Place of Presentation
      Merborn, Australia
    • Year and Date
      2014-07-02 – 2014-07-04
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 科学技術振興機構次世代科学者育成プログラムメニューB採択事業「科学イノベーション挑戦講座」の実践と評価2014

    • Author(s)
      大橋淳史・隅田学・林秀則・縄村俊邦
    • Organizer
      日本科学教育学会研究会
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Year and Date
      2014-05-10
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼年児によるインターバルカメラを用いた発芽の継続観察2014

    • Author(s)
      隅田学・ヒワティグ・エイプリル
    • Organizer
      日本科学教育学会研究会
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Year and Date
      2014-05-10
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校理科教科書の記述における「問い」の類型(3)-単元内の場面に注目して : 第1分野-2012

    • Author(s)
      森智裕, 他
    • Organizer
      平成24年度第1回日本科学教育学会研究会
    • Place of Presentation
      宮崎大学教育文化学部
    • Year and Date
      2012-12-01
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校理科教科書の記述における「問い」の類型(3)-単元内の場面に注目して : 第2分野-2012

    • Author(s)
      渡邉俊和, 他
    • Organizer
      平成24年度第1回日本科学教育学会研究会
    • Place of Presentation
      宮崎大学教育文化学部
    • Year and Date
      2012-12-01
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 博物館と学校の連携を促進するワークショップの試み-展示に添える問いの生成を中心にして-2012

    • Author(s)
      中山 迅, 他
    • Organizer
      日本科学教育学会第36回年会
    • Place of Presentation
      東京理理科大学
    • Year and Date
      2012-08-29
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] フィンランドの理数教育最新事情-その光と影-2012

    • Author(s)
      鈴木誠
    • Organizer
      日本科学教育学会第36回年会
    • Place of Presentation
      東京理科大学
    • Year and Date
      2012-08-27
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校理科教科書の記述における「問い」の類型(2)-新学習指導要領における物理領域の単元に注目して-2012

    • Author(s)
      向江裕二, 他
    • Organizer
      日本理科教育学会第62回全国大会
    • Place of Presentation
      鹿児島大学
    • Year and Date
      2012-08-12
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校理科教科書の記述における「問い」の類型(2)-新学習指導要領における化学領域の単元に注目して-2012

    • Author(s)
      山元恵理, 他
    • Organizer
      日本理科教育学会第62回全国大会
    • Place of Presentation
      鹿児島大学
    • Year and Date
      2012-08-12
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校理科教科書の記述における「問い」の類型(2)-新学習指導要領における生物領域の単元に注目して-2012

    • Author(s)
      渡邉俊和, 他
    • Organizer
      日本理科教育学会第62回全国大会
    • Place of Presentation
      鹿児島大学
    • Year and Date
      2012-08-12
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校理科教科書の記述における「問い」の類型(2)-新学習指導要領における地学領域の単元に注目して-2012

    • Author(s)
      森智裕, 他
    • Organizer
      日本理科教育学会第62回全国大会
    • Place of Presentation
      鹿児島大学
    • Year and Date
      2012-08-12
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科における学力を考える -TIMSS調査データからみた学力格差-2012

    • Author(s)
      猿田祐嗣
    • Organizer
      日本理科教育学会第62回全国大会
    • Place of Presentation
      鹿児島大学
    • Year and Date
      2012-08-12
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 博学連携はなぜ広がらないのか!~博物館関係者と学校関係者の問いの視点の違いからの一考察~2012

    • Author(s)
      日高俊一郎, 他
    • Organizer
      日本理科教育学会第62回全国大会
    • Place of Presentation
      鹿児島大学
    • Year and Date
      2012-08-11
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科教育の未来を切り開くキーワード-自己効力測定尺度に見る診断的評価の可能性-2012

    • Author(s)
      鈴木誠
    • Organizer
      日本理科教育学会第62回全国大会
    • Place of Presentation
      鹿児島大学
    • Year and Date
      2012-08-11
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科教育におけるモデル論的アプローチとその可能性-自然の抽象化と理想化に着目して-2012

    • Author(s)
      内ノ倉真吾
    • Organizer
      日本理科教育学会第62回全国大会
    • Place of Presentation
      鹿児島大学
    • Year and Date
      2012-08-11
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 問題解決や探究における問題設定の問題点2012

    • Author(s)
      中山 迅
    • Organizer
      日本理科教育学会第62回全国大会
    • Place of Presentation
      鹿児島大学
    • Year and Date
      2012-08-11
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科教育学会誌に見る地域社会・環境の活用2012

    • Author(s)
      三宅志穂
    • Organizer
      日本理科教育学会第62回全国大会
    • Place of Presentation
      鹿児島大学
    • Year and Date
      2012-08-11
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科教育学会誌に見る教員養成に関する研究-コンセプトマップによる「振り返り」を通して-2012

    • Author(s)
      大貫麻美
    • Organizer
      日本理科教育学会第62回全国大会
    • Place of Presentation
      鹿児島大学
    • Year and Date
      2012-08-11
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本の理科教育学における探究スキルに関する研究動向の特質2012

    • Author(s)
      鈴木宏昭
    • Organizer
      日本理科教育学会第62回全国大会
    • Place of Presentation
      鹿児島大学
    • Year and Date
      2012-08-11
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] Types of questioning terms in the Japanese Lower Secondary School Science Textbooks2012

    • Author(s)
      Hayashi NAKAYAMA, 他
    • Organizer
      Australasian Science Education Research Association Conference 2012 (ASERA 2012)
    • Place of Presentation
      University of the SunshineCoast (Sippy Downs, Queensland, Australia)
    • Year and Date
      2012-06-29
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] Which social aspects of science do Japanese science teachers and education researchers focus on more?2012

    • Author(s)
      Shiho Miyake
    • Organizer
      Australasian Science Education Research Association Conference 2012 (ASERA 2012
    • Place of Presentation
      University of the SunshineCoast (Sippy Downs, Queensland, Australia)
    • Year and Date
      2012-06-28
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] Differences in types of questioning terms by inquiry stage in the science textbooks of lower secondary school in Japan

    • Author(s)
      Hayashi Nakayama, Yuji Saruta, Tomohiro1 Mori & Toshikazu Watanabe
    • Organizer
      The 44th Annual Conference of the Australasian Science Education Research Association
    • Place of Presentation
      Te Papa Pangorewa, Wellington, NewZealond
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] Recent Trends on Collaboration between Schools and Local Societies in Japanese School Science Education

    • Author(s)
      Shiho Miyake & Hayashi Nakayama
    • Organizer
      The 44th Annual Conference of the Australasian Science Education Research Association
    • Place of Presentation
      Te Papa Pangorewa, Wellington, NewZealond
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 「生命の連続性」概念の構築に関する基礎的研究(1)―Science Literacy Mapsを鑑みた「DNAと遺伝的特性」に関する学習指導の留意点―

    • Author(s)
      大貫麻美・髙山真記子
    • Organizer
      日本理科教育学会第63回全国大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 「生命の連続性」概念の構築に関する基礎的研究(2)~幼稚園教育要領,生活科及び理科の学習指導要領を基にしたMap作成~

    • Author(s)
      大貫麻美
    • Organizer
      日本理科教育学会第52回関東支部大会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] アメリカの小学校理科教科書における実験活動の特徴―モデルの取り扱いに着目して―

    • Author(s)
      齋藤恵・内ノ倉真吾・小野瀬倫也・稲田結美
    • Organizer
      平成25年度第3回日本科学教育学会研究会
    • Place of Presentation
      上越教育大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学入学資格試験から見たフィンランドの生物教育

    • Author(s)
      鈴木誠
    • Organizer
      第51回北海道高等学校教育研究大会理科部会
    • Place of Presentation
      札幌私立札幌大通高等学校
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 理科教育の深化と拡充

    • Author(s)
      隅田学
    • Organizer
      日本理科教育学会第63回全国大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] TIMSS2011調査(理科)の結果と分析(3)-正答率や無答率の分析による論述形式問題への取り組みの経年変化-

    • Author(s)
      猿田祐嗣
    • Organizer
      日本理科教育学会第63回全国大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] フランスの初等科学教育における "La main a la pate" の特色-言語に関する能力の育成に焦点を当てて-

    • Author(s)
      三好美織
    • Organizer
      日本理科教育学会第63回全国大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] フランスの前期中等教育段階における「科学・テクノロジー統合教育」の特色

    • Author(s)
      三好美織
    • Organizer
      中国四国教育学会第65回大会
    • Place of Presentation
      高知工科大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] Gifted education in science, In R. Gunstone (Ed.). Encyclopedia of Science Education2015

    • Author(s)
      Sumida, M., Gifted education in science, In R. Gunstone (Ed.).
    • Total Pages
      4
    • Publisher
      Springer
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] Japan: Young female teachers in kindergartens and nursery schools, In J. Georgeson & V. Campbell-Barr (Eds.). International Perspectives on Early Years Workforce Development2015

    • Author(s)
      Sumida, M., & Ohashi, A., Chemistry education for gifted learners, In J. Garcia-Martinez & T. Serrano (Eds.).
    • Total Pages
      11
    • Publisher
      Critical Publishing Ltd
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] Chemistry education for gifted learners, In J. Garcia-Martinez & T. Serrano (Eds.). Chemistry education: Best practices, opportunities and trends2015

    • Author(s)
      Sumida, M., & Ohashi, A.
    • Total Pages
      18
    • Publisher
      Wiley-VCH
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] フィンランド理科教科書 生物編2014

    • Author(s)
      鈴木 誠(監訳)
    • Total Pages
      254
    • Publisher
      化学同人
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] フィンランド理科教科書 化学編2013

    • Author(s)
      鈴木 誠(監訳)
    • Total Pages
      280
    • Publisher
      化学同人
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] ボクにもできるがやる気を引き出す-学ぶ意欲を捉え、伸ばすための処方箋-2012

    • Author(s)
      鈴木誠
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      東洋館出版社(東京)
    • Related Report
      2012 Annual Research Report

URL: 

Published: 2012-04-24   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi