Project/Area Number |
24320061
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Partial Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
European literature (English literature excluded)
|
Research Institution | Kamakura Women's University (2014) The University of Tokyo (2012-2013) |
Principal Investigator |
KAJI Tetsuro 鎌倉女子大学, 教育学部, 教授 (30135818)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
TAKAHASHI Sogo 東京大学, 大学院総合文化研究科, 教授 (10134404)
CHOKI Seiji 東京大学, 大学院総合文化研究科, 教授 (50292842)
TANAKA Jun 東京大学, 大学院総合文化研究科, 教授 (10251331)
ICHINOKAWA Yasutaka 東京大学, 大学院総合文化研究科, 教授 (30277727)
SATO Keiko 東海大学, 総合教育センター, 教授 (50317757)
GOTTSCHEWSKI Hermann 東京大学, 大学院総合文化研究科, 准教授 (00376576)
KAJITANI Shinji 東京大学, 大学院総合文化研究科, 准教授 (50365920)
ISHIHARA Aeka 東京大学, 大学院総合文化研究科, 准教授 (80317289)
TAKEMINE Yoshikazu 東京大学, 大学院総合文化研究科, 准教授 (20551609)
|
Project Period (FY) |
2012-04-01 – 2015-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2014)
|
Budget Amount *help |
¥18,460,000 (Direct Cost: ¥14,200,000、Indirect Cost: ¥4,260,000)
Fiscal Year 2014: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2013: ¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
Fiscal Year 2012: ¥7,930,000 (Direct Cost: ¥6,100,000、Indirect Cost: ¥1,830,000)
|
Keywords | 文化学 / 生理学史 / 精神医学史 / 生物学史 / 文学論 / 科学技術 / 芸術論 / 独文学 / エルンスト・ヘッケル / ヘルマン・ヘルムホルツ / ヘルマン・バウジンガー / 進化論 / 一元論 / 心霊学 / 精神分析学 / 衛生博覧会 / 自動人形 / ヴィルヘルム・グリージンガー / ゴットフリート・ベン / 精神医学 / 生物学 / ムラージュ / エレファントマン / 沼田仁吉 / 伊藤有 |
Outline of Final Research Achievements |
Through a re-evaluation of the literature and arts within the culture of German-speaking countries in the second half of the 19th century and in the beginning of the 20th century the influence of the rapidly growing science on aesthetical imagination was investigated and explicated in various fields of academic research. Especially concerning the influence of new theories of psychiatry/psychology, physiology/medicine and biology on the understanding and the methods of description of humans and theoretical concepts in the arts, the assumptions made in the beginning of the project could be confirmed.
|