• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Barrier-Free Elementary School English Education utilizing Cognition of Children with Hearing/Visual Impairments

Research Project

Project/Area Number 24320108
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypePartial Multi-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionJapan College of Social Work

Principal Investigator

SAITO Kurumi  日本社会事業大学, 社会福祉学部, 教授 (30225700)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 相原 朋枝  日本社会事業大学, 社会福祉学部, 講師 (60334562)
八木 ありさ  日本女子体育大学, 体育学部, 教授 (80249648)
渡部 淳  日本大学, 文理学部, 教授 (80366541)
槻舘 尚武  山梨英和大学, 人間文化学部, 講師 (80512475)
岡田 孝和  日本社会事業大学, 付置研究所, 研究員 (40625753)
大野 ロベルト  日本社会事業大学, 社会福祉学部, 講師 (80728915)
森 壮也  独立行政法人日本貿易振興機構アジア経済研究所, その他部局等, 研究員 (20450463)
末森 明夫  国立研究開発法人産業技術総合研究所, その他部局等, 研究員 (20357255)
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥18,200,000 (Direct Cost: ¥14,000,000、Indirect Cost: ¥4,200,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2015: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2014: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2013: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2012: ¥6,500,000 (Direct Cost: ¥5,000,000、Indirect Cost: ¥1,500,000)
Keywords英語教育 / 小学校 / 視覚障害 / 聴覚障害 / 視覚障がい / 聴覚障がい / 認知 / 小学校英語 / 教材開発 / 教授法 / 第二言語習得 / 体験型教育
Outline of Final Research Achievements

In this research, cognitions of children with hearing/visual impairments were examined and applied in elementary school English. It became clear that children with hearing impairment “listen through eyes”, and those with visual impairment “watch through ears”. English teaching materials should be improved, by making the best use of the cognitive characteristics of children with hearing/visual impairment and ICT. We developed a PC software which transforms English sounds to visual codes and sound-oriented self-learning materials.
It also became that elementary school English for children with hearing/visual impairments cannot be realized without involvement of teachers and supporters with the same cognitions as children with hearing/visual impairments. Barrier-free teaching materials/methods should be developed by the staff including hearing/visual impaired educators.

Report

(6 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Annual Research Report
  • 2014 Annual Research Report
  • 2013 Annual Research Report
  • 2012 Annual Research Report
  • Research Products

    (39 results)

All 2017 2016 2015 2014 2013 2012 Other

All Journal Article (22 results) (of which Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (11 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] 「ドラマ教育の可能性」2017

    • Author(s)
      渡部淳
    • Journal Title

      『日本語学』

      Volume: 3月号 Pages: 52-62

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「視覚・聴覚障害児の認知能力を利用した小学校英語バリアフリー教授法・教材の開発」報告書2016

    • Author(s)
      斉藤くるみ
    • Journal Title

      http://www.geocities.jp/chipchip_1221/kaken.html

      Volume: 無

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「聴覚障害者向け英単語アクセント視覚化システム」2016

    • Author(s)
      槻舘尚武
    • Journal Title

      http://www.geocities.jp/chipchip_1221/kaken.html

      Volume: 無

    • Related Report
      2016 Annual Research Report 2015 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「スヌーピーで英語」2016

    • Author(s)
      大野ロベルト
    • Journal Title

      http://www.geocities.jp/chipchip_1221/kaken.html

      Volume: 無

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「特別支援教職実習において重視すべき言語運用能力について」2016

    • Author(s)
      大野ロベルト
    • Journal Title

      『実習教育研究・研修センター年報』

      Volume: 6 Pages: 1-10

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 研究・実践委員会報告 国際理解教育における教育実践と実践研究―その2 国際理解教育における実践研究のモデルを探る」2016

    • Author(s)
      渡部淳
    • Journal Title

      『国際理解教育』

      Volume: 22 Pages: 90-99

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「新刊紹介 渡部淳編 教育プレゼンテーション―目的・技法・実践」2016

    • Author(s)
      渡部淳
    • Journal Title

      『国際理解教育』

      Volume: 22 Pages: 119-119

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「第26回研究大会・特定課題研究報告」2016

    • Author(s)
      渡部淳
    • Journal Title

      ニューズ・レター

      Volume: 49 Pages: 5-6

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「アクティブ・ラーニングは可能か」2016

    • Author(s)
      渡部淳
    • Journal Title

      『世界』

      Volume: 891 Pages: 57-65

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「異文化間教育における演劇的手法」2016

    • Author(s)
      渡部淳
    • Journal Title

      異文化間教育のフロンティア

      Volume: 22 Pages: 114-130

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] “Cognition of Children with Hearing/Visual Impairments and its Applicability to Language Teaching: Toward Barrier-Free Elementary School English Education”2015

    • Author(s)
      Saito, Kurumi
    • Journal Title

      Journal of Social Work and Social Policy

      Volume: 19 Pages: 5-17

    • NAID

      120005610206

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「国際理解養育における理論研究・実践研究の歩み」2015

    • Author(s)
      渡部淳
    • Journal Title

      『国際理解教育ハンドブック』

      Volume: 単行本 Pages: 77-84

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「研究・実践委員会報告国際理解教育における教育実践と実践研究―そのI、国際理解教育における実践研究の視座」2015

    • Author(s)
      渡部淳
    • Journal Title

      『国際理解教育』

      Volume: 21 Pages: 88-97

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 第1部「教育プレゼンテーションのねらいと技法の活用」他2015

    • Author(s)
      渡部淳
    • Journal Title

      『教育プレゼンテーション―目的・技法・実践』

      Volume: 単行本

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「聴覚障害者のスキルアップ・ステップアップのための書記日本語教育法およびマニュアルの開発~エラーアナリシスを中心に」2014

    • Author(s)
      斉藤くるみ
    • Journal Title

      『日本社会事業大学研究紀要』

      Volume: 61 Pages: 173-200

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] "Cognition of Children with Hearing/Visual Impairments and its Applicability to Language Teaching: ― toward Barrier-Free Elementary School English Education"2014

    • Author(s)
      SAITO, Kurumi
    • Journal Title

      Journal of Social Policy and Social Work

      Volume: 19 Pages: 5-17

    • NAID

      120005610206

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「森鷗外作『日蓮聖人辻説法』をめぐって」2014

    • Author(s)
      矢内賢二
    • Journal Title

      『立正大学文学部論叢』

      Volume: 137 Pages: 25-46

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「公開シンポジウム 学びの身体を問い直す―教育コミュニケーションと演劇的知の視点から」2014

    • Author(s)
      渡部淳
    • Journal Title

      『異文化間教育』

      Volume: 39 Pages: 79-91

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] Problem on Japanese High School Education for Students with Hearing Impairment and their Improvements2013

    • Author(s)
      斉藤くるみ
    • Journal Title

      Journal of Social Policy and Social Work,

      Volume: 18 Pages: 7-17

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 先端的研究の成果を大学教育に活かした大学教育・学生支援推進事業(テーマA)『ことばのバリアフリーを目ざして~高度なコミュニケーション能力を福祉教育に活かす~2012

    • Author(s)
      斉藤くるみ
    • Journal Title

      日本社会事業大学研究紀要

      Volume: 59 Pages: 221-253

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「ドラマによる学びの創造と演劇的知」『人間と教育』2012

    • Author(s)
      渡部淳
    • Journal Title

      『人間と教育』(旬報社)

      Volume: 76 Pages: 28-35

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「時間をかけて書く経験をしてみよう」2012年12月 104~105頁2012

    • Author(s)
      渡部淳
    • Journal Title

      『地球に学ぶ 第34回海外子女文芸作品コンクール』(海外子女教育振興財団)

      Pages: 104-105

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 「コミュニケーション教育とアクティブ・ラーニング」2017

    • Author(s)
      渡部淳
    • Organizer
      ドラマケーション・ファシリテーター初級認定講座
    • Place of Presentation
      東放学園・アトリエクマノ
    • Year and Date
      2017-01-28
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 「アクティブ・ラーニングと獲得型授業」2016

    • Author(s)
      渡部淳
    • Organizer
      日本学校演劇教育会関西支部・獲得型教育研究会主催「学びの魅力とパワー!!-教師・学習者のためのアクティブ・ラーニング入門セミナー」
    • Place of Presentation
      大阪府・クレオ大阪中央
    • Year and Date
      2016-12-26
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 「教師研修の現状と未来に向けてのスケッチ」2016

    • Author(s)
      渡部淳
    • Organizer
      獲得型教育研究会公開セミナー
    • Place of Presentation
      日本大学文理学部
    • Year and Date
      2016-12-17
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 「教育実践研究に向けて―国際理解教育を通して考える」2016

    • Author(s)
      渡部淳
    • Organizer
      校内研修会
    • Place of Presentation
      神戸大学附属中等教育学校
    • Year and Date
      2016-11-16
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 「生徒が主体的・意欲的に取り組む授業を実現するために」2016

    • Author(s)
      渡部淳
    • Organizer
      津山商業高校・校内研修会
    • Place of Presentation
      岡山県立津山商業高等学校
    • Year and Date
      2016-10-14
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 「スクール・コミュニティーと学校文化-英国デボン州の4つの小学校の比較から-」2016

    • Author(s)
      渡部淳
    • Organizer
      獲得型教育研究会第102回定例研究会
    • Place of Presentation
      日本大学文理学部
    • Year and Date
      2016-04-16
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] "Drama Lessons in School Education"2014

    • Author(s)
      渡部淳
    • Organizer
      Drama and Citizenship Symposium
    • Place of Presentation
      英国・ヨーク大学
    • Year and Date
      2014-12-10
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 「国際理解教育における実践研究の視座」2014

    • Author(s)
      渡部淳
    • Organizer
      日本国際理解教育学会
    • Place of Presentation
      奈良教育大学
    • Year and Date
      2014-06-15
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 「森鷗外の弟・三木竹二の再評価」

    • Author(s)
      矢内賢二
    • Organizer
      「日本の演劇」研究会
    • Place of Presentation
      ローマ大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 「理論と実践の統合、実践を臨床的に研究する理論の構築」

    • Author(s)
      渡部淳
    • Organizer
      日本国際理解教育学会
    • Place of Presentation
      名古屋市・椙山小学校
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 「教育プレゼンテーション―その哲学、実践、技法」

    • Author(s)
      渡部淳
    • Organizer
      獲得型教育研究会
    • Place of Presentation
      日本大学文理学部
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] 『教師教育』2015

    • Author(s)
      渡部淳
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      さくら社
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 『地球に学ぶ 平成26年度・第35回海外子女文芸作品コンクール』2014

    • Author(s)
      渡部淳
    • Total Pages
      241
    • Publisher
      海外子女教育振興財団
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 『教育方法学研究ハンドブック』2014

    • Author(s)
      渡部淳
    • Total Pages
      448
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 『「芝居見たまま」明治篇 二』2014

    • Author(s)
      矢内賢二(共編著)
    • Total Pages
      465
    • Publisher
      日本芸術文化振興会調査養成部調査記録課
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] 『教育におけるドラマ技法の探究―「学びの体系化」にむけて』2014

    • Author(s)
      渡部淳(編著)
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] 手話・舞踊・演劇の言語性・非言語性と共感の相互関係を利用した異文化理解教育2012

    • Author(s)
      斉藤くるみ, 他
    • Total Pages
      52
    • Publisher
      文部科学省科学研究費基盤研究(B)報告書
    • Related Report
      2012 Annual Research Report

URL: 

Published: 2012-04-24   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi