• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Reconsideration of teacher's specialty, and design of "curriculum for understanding children" in teacher education

Research Project

Project/Area Number 24330229
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypePartial Multi-year Fund
Section一般
Research Field Educaion
Research InstitutionMukogawa Women's University

Principal Investigator

TANAKA TAKAHIKO  武庫川女子大学, 教育研究所, 教授 (80092261)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) ANDO YOSHINORI  武庫川女子大学, 文学部, 教授 (10241217)
UEDA KOSHUN  武庫川女子大学, 教育研究所, 教授 (30509865)
KURAISHI TETSUYA  武庫川女子大学, 文学部, 教授 (20234528)
FUKUI MASAHIDE  滋賀県立大学, 全学共通教育推進機構, 教授 (20388804)
TSUTSUI JYUNKO  都留文科大学, 文学部, 教授 (70405075)
YAMAUCHI SEIRO  立命館大学, 文学部, 准教授 (80351253)
KAGEURA NORIKO  園田学園女子大学, 人間教育学部, 講師 (00390287)
WATANABE YOSHIYUKI  武庫川女子大学, 教育研究所, 助手 (40611348)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) MAMIYA MASAYUKI  北海道大学, 教育学研究科, 教授 (70312329)
HAYAKAWA RIKA  藍野大学, 医療保健学部, 講師 (50737575)
NISHIBORI RYOKO  山梨県中央児童相談所, 相談支援課
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥17,420,000 (Direct Cost: ¥13,400,000、Indirect Cost: ¥4,020,000)
Fiscal Year 2015: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2014: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2013: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2012: ¥5,850,000 (Direct Cost: ¥4,500,000、Indirect Cost: ¥1,350,000)
Keywords子ども理解 / 発達援助職 / 教師の専門性 / 教師教育のカリキュラム / 臨床教育学
Outline of Final Research Achievements

In this study, we have interviewed continuously with children, teachers and teacher educators at some areas. Summary of results is as follows. ①Many teachers are narrating that it is important for them how to understand each student, how to create educational practices responding to their needs to life, development and learning and how to build cooperative relations with students, parents, neighbors and helping professionals. ②In the fields of teacher education, noteworthy attempts are starting to construct “curriculum for understanding children” with experiences and insights stored in the words of welfare, health care, clinical psychology and education. ③Among teacher educators, real concerns to self-education for their human and professional development are arising gradually. And on these interviews , we have investigated important problems theoretically about construction of “curriculum for understanding children” in teacher education.

Report

(5 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Annual Research Report
  • 2013 Annual Research Report
  • 2012 Annual Research Report
  • Research Products

    (55 results)

All 2016 2015 2014 2013 2012 Other

All Journal Article (32 results) (of which Peer Reviewed: 6 results) Presentation (14 results) (of which Invited: 1 results) Book (9 results)

  • [Journal Article] 東日本大震災と復興の思想―5年間の現地訪問・聴きとり調査から2016

    • Author(s)
      田中孝彦
    • Journal Title

      臨床教育学研究

      Volume: 第4巻 Pages: 6-23

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 丹羽徳子の生活綴方教育実践の思想―とくに丹羽実践にあらわれる子どもの「生活史」に着目して―2016

    • Author(s)
      渡邉由之
    • Journal Title

      臨床教育学研究

      Volume: 第4巻 Pages: 109-122

    • NAID

      40021570438

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 北海道・上ノ国町を取り巻く社会的環境の変化と現状の把握 ―地域の教育と生活を把握するための基礎作業として―2016

    • Author(s)
      安東由則
    • Journal Title

      教師の専門性の再検討と 教師教育における 「子ども理解のカリキュラム」の構想 研究成果報告集 科研費(基盤B・24330229)

      Volume: 第1巻 Pages: 13-33

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 武庫川女子大学大学院臨床教育学研究科の20年 ―社会人のための大学院大綱化政策の中で―2016

    • Author(s)
      安東由則
    • Journal Title

      教師の専門性の再検討と 教師教育における 「子ども理解のカリキュラム」の構想 研究成果報告集 科研費(基盤B・24330229)

      Volume: 第1巻 Pages: 87-114

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 檜山・上ノ国という教育地盤に触れて―4年間の訪問調査を振り返る―2016

    • Author(s)
      渡邉由之
    • Journal Title

      教師の専門性の再検討と 教師教育における 「子ども理解のカリキュラム」の構想 研究成果報告集 科研費(基盤B・24330229)

      Volume: 第1巻 Pages: 3-12

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 檜山人教師・小林勝行の教育実践とその歴史に関する覚書2016

    • Author(s)
      福井雅英
    • Journal Title

      教師の専門性の再検討と 教師教育における 「子ども理解のカリキュラム」の構想 研究成果報告集 科研費(基盤B・24330229)

      Volume: 第1巻 Pages: 35-42

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教育実践の基盤としての「子ども理解」2016

    • Author(s)
      上田孝俊
    • Journal Title

      教師の専門性の再検討と 教師教育における 「子ども理解のカリキュラム」の構想 研究成果報告集 科研費(基盤B・24330229)

      Volume: 第1巻 Pages: 45-64

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 現場の援助者たちと学び続けてきた大学院教育の一実践2016

    • Author(s)
      上田孝俊
    • Journal Title

      教師の専門性の再検討と 教師教育における 「子ども理解のカリキュラム」の構想 研究成果報告集 科研費(基盤B・24330229)

      Volume: 第1巻 Pages: 117-126

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教師教育における実習体験と「子ども理解の学生カンファレンス」11年目を終えて2016

    • Author(s)
      筒井潤子
    • Journal Title

      教師の専門性の再検討と 教師教育における 「子ども理解のカリキュラム」の構想 研究成果報告集 科研費(基盤B・24330229)

      Volume: 第1巻第1巻 Pages: 65-76

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教育職・援助職を目指す大学生の自己像と学習要求 ―学生の期末レポートを手がかりに―2016

    • Author(s)
      渡邉由之
    • Journal Title

      教師の専門性の再検討と 教師教育における 「子ども理解のカリキュラム」の構想 研究成果報告集 科研費(基盤B・24330229)

      Volume: 第1巻 Pages: 77-86

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 子ども理解のカリキュラムと教師教育者の問題2016

    • Author(s)
      田中孝彦
    • Journal Title

      教師の専門性の再検討と 教師教育における 「子ども理解のカリキュラム」の構想 研究成果報告集 科研費(基盤B・24330229)

      Volume: 第1巻 Pages: 127-138

    • NAID

      130007888486

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「カンファレンス的学習」とTeacher Educatorの課題2016

    • Author(s)
      田中孝彦
    • Journal Title

      教師の専門性の再検討と 教師教育における 「子ども理解のカリキュラム」の構想 研究成果報告集 科研費(基盤B・24330229)

      Volume: 第1巻 Pages: 139-140

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 今、沖縄で、子ども・若者が求めている学習・学力を考える2016

    • Author(s)
      田中孝彦
    • Journal Title

      共育

      Volume: 第11号 Pages: 2-5

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「平和への教育」を創るための共同研究の計画書に―新しい「研究活動方針」への期待2016

    • Author(s)
      田中孝彦
    • Journal Title

      教育

      Volume: 第840号 Pages: 56-63

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 子ども理解のカリキュラムと教師教育者の問題2015

    • Author(s)
      田中孝彦
    • Journal Title

      日本教師教育学会年報

      Volume: 第24号 Pages: 62-71

    • NAID

      130007888486

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 今、「京都学派」研究から教育学は何を問うことができるか?2015

    • Author(s)
      山内清郎(共同執筆)
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 第24号 Pages: 170-176

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] コメント論文:私学の理念の証拠と現実―ゆがんだガラスという方法論的観点から―2015

    • Author(s)
      山内清郎
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 第24号 Pages: 134-141

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 子ども・親と教師の関係性から生み出される教育実践の意味と課題2015

    • Author(s)
      上田孝俊
    • Journal Title

      臨床教育学論集

      Volume: 7 Pages: 22-29

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教師はなぜ傷つくのかー教師として人間として生きるための”処方箋”2015

    • Author(s)
      筒井潤子
    • Journal Title

      教育

      Volume: 828 Pages: 49-56

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 武庫川女子大学大学院臨床教育学研究科の20年:大学院大綱化政策の中で2014

    • Author(s)
      安東由則
    • Journal Title

      臨床教育学研究

      Volume: 21 Pages: 1-34

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学校教育の希望を探る2014

    • Author(s)
      福井雅英
    • Journal Title

      『教育』

      Volume: 816号 Pages: 5-16

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 大阪の「教育改革」と子育て・教育の道理2013

    • Author(s)
      田中孝彦
    • Journal Title

      『教育』

      Volume: 811号 Pages: 11-22

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「カンファレンス的学習」とTeacher Educatorの課題2013

    • Author(s)
      田中孝彦
    • Journal Title

      福井大学大学院教育学研究科教職開発専攻 教職大学院Newsletter

      Volume: 60号 Pages: 1-2

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] おとな・援助者が、子どもに学ぶということ2013

    • Author(s)
      筒井潤子
    • Journal Title

      『臨床教育学研究』

      Volume: 2巻 Pages: 89-104

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 震災で被害を受けた子ども達への持続的な支援の在り方2013

    • Author(s)
      倉石哲也
    • Journal Title

      『子育て研究』

      Volume: 3巻 Pages: 22-22

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 保育士の支援に関する実践的取り組み -「保育士のための元気アップ講習会」の内容と評価-2013

    • Author(s)
      倉石哲也
    • Journal Title

      『武庫川女子大学大学院 臨床教育学研究』

      Volume: 19号 Pages: 43-61

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 子どもの貧困と教育2013

    • Author(s)
      福井雅英
    • Journal Title

      『にいがたの教育情報』

      Volume: 113巻 Pages: 15-23

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 仮設住宅でのお話から考えたこと2013

    • Author(s)
      筒井潤子
    • Journal Title

      みやぎ教育文化センターつうしんNo.70

      Volume: 70 Pages: 12-13

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教師教育における「子ども理解のカリキュラム」の構想2012

    • Author(s)
      田中孝彦
    • Journal Title

      研究報告書『現職教師教育カリキュラムの教育学的検討』

      Pages: 87-99

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「大津市いじめ自殺事件」と子ども理解2012

    • Author(s)
      福井雅英
    • Journal Title

      『教育』2012年9月号

      Volume: 800 Pages: 5-14

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 思春期の危機を生きる中学生と教職員集団の問題2012

    • Author(s)
      福井雅英
    • Journal Title

      『クレスコ』2012年11月号

      Volume: 140 Pages: 18-21

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 思春期の危機や発達困難を抱える中学校の課題2012

    • Author(s)
      福井雅英
    • Journal Title

      『障害児問題研究』 Vol, 40 No.4

      Volume: 40-4 Pages: 250-257

    • NAID

      110009555614

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師志望者と現職教師が必 要としている学習・研究について2015

    • Author(s)
      田中孝彦
    • Organizer
      地域民主教教育全国交流研究会 「学習」分科会
    • Place of Presentation
      ヴォーリズ学園(滋賀県近江八幡市)
    • Year and Date
      2015-11-23
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 発達援助における情動・感情の問題(指定討論者)2015

    • Author(s)
      田中孝彦
    • Organizer
      日本臨床教育学会 第5回大会 シンポジウムⅡ
    • Place of Presentation
      北海道教育大学(北海道札幌市)
    • Year and Date
      2015-09-27
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ある中学校教師の「いのちの教育」の模索の跡をたどる2015

    • Author(s)
      田中孝彦
    • Organizer
      日本教育学会第74回大会 ラウンドテーブル8
    • Place of Presentation
      お茶の水女子大学(東京都文京区)
    • Year and Date
      2015-08-29
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 子ども・若者の生活史に目を向ける―3.11後の聴きとり調査を中心に2015

    • Author(s)
      渡邉由之
    • Organizer
      教育科学研究会 第54回全国大会 第16分科会
    • Place of Presentation
      松本大学(長野県松本市)
    • Year and Date
      2015-08-08
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師志望者と現職教師が必要としている学習・研究について(その一)2014

    • Author(s)
      田中孝彦
    • Organizer
      地域民主教教育全国交流研究会 第2(学習)分科会
    • Place of Presentation
      青森市文化会館(青森県・青森市)
    • Year and Date
      2014-11-23
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 社会人大学院における援助職の「共育」の意味と課題2014

    • Author(s)
      上田孝俊
    • Organizer
      日本臨床教育学会 第4回研究大会
    • Place of Presentation
      フォレスト仙台(宮城県・仙台市)
    • Year and Date
      2014-09-27
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 3・11以後の世界に教育学は何を提起するのか?2014

    • Author(s)
      田中孝彦
    • Organizer
      日本教育学会 第73回大会 公開シンポジウムⅡ
    • Place of Presentation
      九州大学(福岡県・福岡市)
    • Year and Date
      2014-08-24
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師の教育実践の創造に向けた共通感覚を醸成する-教育実践の核心にある子ども理解の困難、世界規模の学力問題を見据えて-2014

    • Author(s)
      渡邉由之
    • Organizer
      武庫川臨床教育学会 第9回研究大会
    • Place of Presentation
      武庫川女子大学(兵庫県・西宮市)
    • Year and Date
      2014-07-27
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 臨床教育学の妨げの石それとも礎石-「個別性」から「普遍」へ向かう方法論的課題-2012

    • Author(s)
      山内清郎
    • Organizer
      日本臨床教育学会(第2回研究大会課題研究「臨床教育学の方法と概念」)
    • Place of Presentation
      都留文科大学
    • Year and Date
      2012-09-28
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 大震災と学校の再生の課題-子どもの生存を支え、学習要求に応える教師の模索についての語りから2012

    • Author(s)
      田中孝彦
    • Organizer
      日本教育学会(第61回大会特別課題研究「震災と教育」)
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2012-08-26
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師の子ども理解の今日的意味-丹羽徳子の教育実践記録『明日に向かって』の考察から-2012

    • Author(s)
      渡邉由之
    • Organizer
      日本教育学会(第61回研究大会自由研究発表)
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2012-08-25
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] フィンランドの二人の教師の語りと教師の専門性2012

    • Author(s)
      田中孝彦
    • Organizer
      武庫川臨床教育学会第7回大会
    • Place of Presentation
      武庫川女子大学
    • Year and Date
      2012-07-29
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 丹羽徳子の生活史・教育実践史とそこでの子ども観・教育観の形成について -教育実践に関する聴きとりから-

    • Author(s)
      渡邉由之
    • Organizer
      日本教育学会
    • Place of Presentation
      一橋大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 生活綴方教育における創造的批評と子ども理解 -丹羽徳子の教育実践に見る理解・批評・創造-

    • Author(s)
      渡邉由之
    • Organizer
      日本臨床教育学会
    • Place of Presentation
      武庫川女子大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] 『戦後日本の教育と教育学』、教育科学研究会編『講座・教育実践と教育学の再生』別巻2014

    • Author(s)
      田中孝彦 ほか(編著)
    • Total Pages
      319
    • Publisher
      かもがわ出版
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 『子どもの生活世界と子ども理解』、教育科学研究会編『講座・教育実践と教育学の再生』2013

    • Author(s)
      田中孝彦・片岡洋子・山﨑隆夫(編著)
    • Total Pages
      303
    • Publisher
      かもがわ出版
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] 『教育方法技術論』2013

    • Author(s)
      影浦紀子(著)、深澤広明(編著)
    • Total Pages
      234
    • Publisher
      協同出版
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] 『新教師論』2013

    • Author(s)
      影浦紀子(著)、小柳和喜雄・久田敏彦・湯浅恭正(編著)
    • Total Pages
      219
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] 『子どもの生活世界と子ども理解』、教育科学研究会編『講座・教育実践と教育学の再生』2013

    • Author(s)
      渡邉由之(著)、田中孝彦・片岡洋子・山﨑隆夫(編著)
    • Total Pages
      303
    • Publisher
      かもがわ出版
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] 講座教育実践と教育学の再生『第1巻 子どもの生活世界と子ども理解』田中「第4章-5 生活を綴ることと自己を形づくること」筒井「第4章-1 なぜ、今、自己の育ちに目を向けるのか」渡邉「第4章-4 子どもを支えることば、自己の世界にふれる実践」2013

    • Author(s)
      田中孝彦・筒井潤子・渡滋由之, ほか、教育科学研究会
    • Total Pages
      303
    • Publisher
      かもがわ出版
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Book] 『実践を創造する幼児教育の方法』「第2章 生活活動の指導方法・援助」2013

    • Author(s)
      影浦紀千, 豊田和子
    • Total Pages
      183
    • Publisher
      みらい
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Book] 「第3章 6.乳児保育における基本的な知識・技術に基づく援助やかかわり」を担当『乳児保育-一人ひとりの乳児期の育ちを支えるために』2013

    • Author(s)
      影浦紀子, 大方美香・中西利恵
    • Total Pages
      159
    • Publisher
      あいり出版
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Book] 『大阪「教育改革」が問う教育と民主主義』「第2章-1 子育て・教育の道理と大阪の『教育改革』」2012

    • Author(s)
      田中孝彦, ほか(著), 教育科学研究会(編)
    • Publisher
      かもがわ出版
    • Related Report
      2012 Annual Research Report

URL: 

Published: 2012-04-24   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi