Project/Area Number |
24330246
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Partial Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Education on school subjects and activities
|
Research Institution | Hiroshima University |
Principal Investigator |
MASE Shigeo 広島大学, 教育学研究科(研究院), 准教授 (90274274)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
YAMAMOTO Takaharu 広島大学, 教育学研究科, 教授 (90210533)
TAKEMURA Shinji 広島大学, 教育学研究科, 教授 (80146705)
SATO Takeshi 広島大学, 教育学研究科, 准教授 (90309625)
KAWAGUCHI Takayuki 広島大学, 教育学研究科, 准教授 (30512579)
KONISHI Izumi 広島大学, 教育学研究科, 准教授 (60315736)
KAWANO Tomofumi 福岡教育大学, 教育学部, 教授 (70304144)
TAKAHATA Hiroshi 岡山大学, 教師教育研究センター, 教授 (20284135)
MORITA Youichi 三重大学, 教育学部, 准教授 (60325305)
MIYAMOTO Kouji 岡山大学, 教職大学院, 准教授 (30583207)
TAKEHISA Yasutaka 高知大学, 教育研究部人文社会科学系, 准教授 (70461308)
TOMIYASU Shingo 島根大学, 教育学部, 准教授 (40534300)
KOTANI Mitsuru 島根大学, 教育学部, 教授 (00283044)
竹村 信治 広島大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (80145705)
|
Research Collaborator |
TSUJI Naomi 広島県立広島高校, 教諭
FUNAHASHI Hideaki 大和大学, 教育学部, 准教授
|
Project Period (FY) |
2012-04-01 – 2015-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2014)
|
Budget Amount *help |
¥17,810,000 (Direct Cost: ¥13,700,000、Indirect Cost: ¥4,110,000)
Fiscal Year 2014: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2013: ¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2012: ¥10,530,000 (Direct Cost: ¥8,100,000、Indirect Cost: ¥2,430,000)
|
Keywords | 高校 / 国語科 / 高次読解力 / 生産的読み手 / 評価 / ルーブリック / 教師教育 / 生産的な読み手 / 学力評価 / 中等国語科 / 読解力 / 授業改善 / 国語学力 / 高等学校 / 学力調査 / 診断的評価 / 読解モデル |
Outline of Final Research Achievements |
We define the readers who comprehend text critically and reasoningly as productive readers. Today it is important to foster the productive readers in high school. 1) First, we constructed the model of productive reading. 2) We developed the system to assess the performance of productive readers in five areas of reading instruction, reading and analyzing novels, expository texts, Japanese classics, Chinese classics and Japanese language. 3) We made set of paper tests and rubric to exam productive reading through the research for the high school students in all five areas. 4) In the classes of Japanese teachers training program at Hiroshima university , we made the students to assess the response of high school students for texts with the rubric, and proved availability of the assessment system for elevating their ability to instruct productive reader.
|