• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Building Process-oriented Database of Lesson-plans

Research Project

Project/Area Number 24500169
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Intelligent informatics
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

HAYASHI Yusuke  広島大学, 工学(系)研究科(研究院), 准教授 (70362019)

Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) MIZOGUCHI Riichiro  北陸先端科学技術大学院大学, サービスサイエンス研究センター, 教授 (20116106)
KASAI Toshinobu  岡山大学, 大学院教育学研究科, 准教授 (80335570)
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥5,330,000 (Direct Cost: ¥4,100,000、Indirect Cost: ¥1,230,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2013: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsオントロジー / モデル化 / 学習指導案 / 教授プロセス / 標準化技術 / 教育工学
Outline of Final Research Achievements

The goal of this study is to develop a process-oriented database of lesson-plans. Lesson-plans are document that teachers describe the plan of a lesson for sharing among teachers. The existing databases are based on terms in lesson plans or metadata about the content and the target. This study focuses on the process of lesson, that is, flow of actions of teachers and learners and design rationale of it.
The result of this study is models of real lesson-plans based on OMNIBUS ontology that can be access with the goal or method of lesson and a system to generate such metadata.

Report

(4 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2015 2014 2012

All Presentation (12 results)

  • [Presentation] キットビルド概念マップを用いた授業内協調学習の分析2015

    • Author(s)
      林雄介,野村敏弘,鈴木拓磨,平嶋宗
    • Organizer
      人工知能学会 第73回 先進的学習科学と工学研究会
    • Place of Presentation
      愛知
    • Year and Date
      2015-03-05 – 2015-03-06
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] Knowledge Propagation in Practical Use of Kit-Build Concept Map System in Classroom Group Work for Knowledge Sharing2014

    • Author(s)
      Toshihiro NOMURA, Yusuke HAYASHI, Takuma SUZUKI & Tsukasa HIRASHIMA
    • Organizer
      ICCE2014 Workshop Proceedings
    • Place of Presentation
      奈良
    • Year and Date
      2014-11-30
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業の展開と意図の構造化による授業設計の演習課題化2014

    • Author(s)
      中田大介,林雄介,平嶋宗,溝口理一郎
    • Organizer
      第39回教育システム情報学会全国大会
    • Place of Presentation
      和歌山
    • Year and Date
      2014-09-10 – 2014-09-12
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] Kit-Build概念マップを用いた協調活動による知識伝搬の分析-中学校社会科授業におけるグループワークを例として2014

    • Author(s)
      野村敏弘,林雄介,鈴木拓磨,平嶋宗
    • Organizer
      人工知能学会全国大会2014
    • Place of Presentation
      愛媛
    • Year and Date
      2014-05-12 – 2014-05-15
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習指導案の構造比較による差分可視化システム2014

    • Author(s)
      中田大介,林 雄介,平嶋 宗,溝口理一郎
    • Organizer
      教育システム情報学会中国支部学生研究発表会
    • Place of Presentation
      広島工業大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 学習指導案の形成的評価のための授業の設計意図構造分析システム2014

    • Author(s)
      松本明紘,林 雄介,笠井俊信,平嶋 宗,溝口理一郎
    • Organizer
      教育システム情報学会中国支部学生研究発表会
    • Place of Presentation
      広島工業大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 教授方略モジュールの組合せによる再構成型授業設計支援の検討2014

    • Author(s)
      林 雄介,溝口理一郎
    • Organizer
      人工知能学会先進的学習科学と工学研究会
    • Place of Presentation
      ホテルグランティア太宰府
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] Articulation of Scenario Construction of Lessons Based on Ontological Engineering2012

    • Author(s)
      Hayashi, Y., and Mizoguchi, R.
    • Organizer
      Towards Theory and Practice of Teaching Analytics (TaPTA) Workshop at EC-TEL 2012
    • Place of Presentation
      Saarbrucken, Germany
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] The Effect of Ontological Modeling of Lesson Design: A Case Study in a Community of Teachers2012

    • Author(s)
      Hayashi, Y., and Mizoguchi, R.
    • Organizer
      20th International Conference on Computers in Education (ICCE2012)
    • Place of Presentation
      Singapore
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 授業設計における意図のモデル化の効果2012

    • Author(s)
      林 雄介,溝口 理一郎
    • Organizer
      人工知能学会全国大会(第26回)
    • Place of Presentation
      山口県教育会館
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 授業シナリオのモデル化による学習指導案の意味的検索の提案2012

    • Author(s)
      稲葉 鉄平, 林 雄介
    • Organizer
      教育システム情報学会第36回全国大会
    • Place of Presentation
      千葉工業大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 学習指導案の共有のための授業意図の対応付けと可視化2012

    • Author(s)
      高山 宏規, 林 雄介
    • Organizer
      教育システム情報学会第36回全国大会
    • Place of Presentation
      千葉工業大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi