• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study of training programs and their evaluation for nursery teachers based on group dialogues approach

Research Project

Project/Area Number 24500887
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field General human life sciences
Research InstitutionGunma University

Principal Investigator

OTOYAMA WAKAHO  群馬大学, 教育学研究科(研究院), 准教授 (40331300)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) FURUYA Takeshi  立正大学, 心理学部, 教授 (20173552)
INOUE Takayuki  岩手県立大学, 社会福祉学部, 准教授 (40381313)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) MIURA Kimihiro  東北生活文化大学短期大学部, 生活文化学科, 教授 (70310183)
TONEGAWA Tomoko  東北福祉大学, 社会福祉学部, 准教授
UEMURA Hiroki  帯広大谷短期大学, 社会福祉科, 准教授 (90369265)
ODA Eiko  聖霊女子短期大学, 生活文化科, 専任講師 (00279499)
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2013: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords保育・子育て / 対話型アプローチ / 保育研修 / 継続的カンファレンス / リーダーシップ訓練
Outline of Final Research Achievements

This study examines the training programs for nursery teachers and students that can be utilized in working nurseries and training schools for nusery teachers based on group dialogues in support of a whole system approach.
Training and practical exercise programs making use of World Cafe were implemented in workshops for working nursery school teachers and practical guidance and training exercises for students, as well as in local-level dialogues pertaining to child-rearing and education. Evaluations carried out beforehand and afterward using assessment tools that included a Reflection Scale for Nursery Teachers and a Group Atmosphere Scale showed higher scores after implementation, demonstrating a certain degree of effectiveness.

Report

(4 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (38 results)

All 2015 2014 2013 2012 Other

All Journal Article (15 results) (of which Open Access: 6 results,  Acknowledgement Compliant: 3 results) Presentation (23 results)

  • [Journal Article] 教育・保育における対話型アプローチ-現状と課題-2015

    • Author(s)
      音山若穂・利根川智子・三浦主博
    • Journal Title

      群馬大学教育実践研究

      Volume: 32 Pages: 227-237

    • NAID

      120005624125

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 教育・保育における対話型アプローチの取組み2015

    • Author(s)
      上村裕樹・音山若穂・井上孝之・三浦主博・和田明人・織田栄子・京免徹雄・利根川智子
    • Journal Title

      帯広大谷短期大学紀要

      Volume: 52 Pages: 19-29

    • NAID

      110009899406

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 継続的カンファレンスの参加における保育者の課題意識2015

    • Author(s)
      利根川智子・和田明人・音山若穂・三浦主博・上村裕樹
    • Journal Title

      東北福祉大学研究紀要

      Volume: 39 Pages: 37-47

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 保育者養成における童話作成を取り入れた演習授業について -完成者と未完成者の心理的特徴の比較から(2)2015

    • Author(s)
      織田栄子
    • Journal Title

      聖霊女子短期大学紀要

      Volume: 43 Pages: 72-82

    • NAID

      110009921729

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 対話型アプローチによる学生参加型地域交流事業の実践2014

    • Author(s)
      三浦主博・音山若穂・井上孝之
    • Journal Title

      東北生活文化大学 東北生活文化大学短期大学部紀要

      Volume: 45 Pages: 91-97

    • NAID

      40020386953

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 保育者養成における童話作成を取り入れた演習授業について -完成者と未完成者の心理的特徴の比較から-2014

    • Author(s)
      織田栄子
    • Journal Title

      聖霊女子短期大学紀要

      Volume: 42 Pages: 46-56

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 心理教育的集団リーダーシップ訓練の試み(6)-AIミニインタビューによる授業・研修プログラム試案-2014

    • Author(s)
      音山若穂・古屋健・懸川武史
    • Journal Title

      立正大学心理学研究所紀要

      Volume: 12 Pages: 65-75

    • NAID

      120005462157

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 心理教育的集団リーダーシップ訓練の試み(5)-自記式評定尺度による訓練効果の評価-2014

    • Author(s)
      古屋健・音山若穂・懸川武史
    • Journal Title

      立正大学心理学研究年報

      Volume: 5 Pages: 27-36

    • NAID

      120005456899

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 対話型アプローチによる特別活動の実践の試み-教職大学院「特別活動の課題と実践」を通して―2014

    • Author(s)
      音山若穂・懸川武史・久保田純一・市村武文
    • Journal Title

      群馬大学教育実践研究

      Volume: 31 Pages: 185-196

    • NAID

      120005425605

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 継続的カンファランスで対話を重ねることによる保育者の意識の変化2014

    • Author(s)
      利根川智子・和田明人・音山若穂・上村裕樹
    • Journal Title

      会津大学短期大学部研究紀要

      Volume: 71 Pages: 33-59

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 保育者養成学生の継続的学習意識の獲得に向けた問題解決型学習の試行2014

    • Author(s)
      上村裕樹・音山若穂・和田明人・利根川智子
    • Journal Title

      帯広大谷短期大学紀要

      Volume: 51 Pages: 17-26

    • NAID

      110009753032

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 対話型アプローチによる保育研修に関する基礎研究2013

    • Author(s)
      音山若穂 井上孝之 利根川智子 上村裕樹 河合規仁 和田明人
    • Journal Title

      群馬大学教育実践研究

      Volume: 30 Pages: 211-220

    • NAID

      120005231521

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 心理教育的集団リーダーシップ訓練の試み(2) -授業前後におけるTEG項目の変化-2013

    • Author(s)
      音山若穂 古屋健 懸川武史
    • Journal Title

      群馬大学教育学部紀要 人文・社会科学編

      Volume: 62 Pages: 169-178

    • NAID

      120005231465

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 保育者省察尺度の妥当性検討についての一研究2013

    • Author(s)
      利根川智子 音山若穂 和田明人 三浦主博 井上孝之 滝田良子 上村裕樹
    • Journal Title

      会津大学短期大学部研究紀要

      Volume: 70 Pages: 39-64

    • NAID

      110009555776

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 保育実習指導への対話的アプローチ導入の試み2012

    • Author(s)
      三浦主博 音山若穂 藤本このみ
    • Journal Title

      東北生活文化大学・東北生活文化短期大学部紀要

      Volume: 43 Pages: 115-122

    • NAID

      40019672913

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 保育者養成における学生の省察力育成の試み(1)-AIミニ・インタビュー-2015

    • Author(s)
      利根川智子・音山若穂・三浦主博・井上孝之・織田栄子・上村裕樹
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟コンベンションセンター)
    • Year and Date
      2015-08-26 – 2015-08-28
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育者養成における学生の省察力育成の試み(2)-対話後の自己評価と省察尺度との関係-2015

    • Author(s)
      音山若穂・利根川智子・三浦主博・井上孝之・織田栄子・上村裕樹
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟コンベンションセンター)
    • Year and Date
      2015-08-26 – 2015-08-28
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育者養成における学生の省察力と批判的思考態度との関連2015

    • Author(s)
      上村裕樹・利根川智子・三浦主博・井上孝之・織田栄子・音山若穂
    • Organizer
      朱鷺メッセ(新潟コンベンションセンター)
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟コンベンションセンター)
    • Year and Date
      2015-08-26 – 2015-08-28
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 現職・地域・養成の連携基盤としての対話アプローチの提案2015

    • Author(s)
      三浦主博・上村裕樹・利根川智子・音山若穂・井上孝之
    • Organizer
      日本保育学会第68回大会
    • Place of Presentation
      椙山女学園大学
    • Year and Date
      2015-05-09 – 2015-05-10
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 学生を対象としたワールド・カフェの評価尺度の検討(3)2015

    • Author(s)
      上村裕樹・利根川智子・三浦主博・音山若穂
    • Organizer
      日本保育学会第68回大会
    • Place of Presentation
      椙山女学園大学
    • Year and Date
      2015-05-09 – 2015-05-10
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 継続的カンファレンスにおける保育者の意識変化2015

    • Author(s)
      利根川智子・和田明人・上村裕樹・井上孝之
    • Organizer
      日本保育学会第68回大会
    • Place of Presentation
      椙山女学園大学
    • Year and Date
      2015-05-09 – 2015-05-10
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 学生を対象とした保育者省察尺度の構造的妥当性の検討(2)2014

    • Author(s)
      音山若穂・利根川智子・三浦主博・織田栄子・井上孝之
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-07 – 2014-11-09
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 対話型アプローチを取り入れた演習プログラムの一試案 -AI(Appreciative Inquiry)によるミニ・インタビュー-2014

    • Author(s)
      音山若穂・利根川智子・三浦主博・井上孝之
    • Organizer
      日本保育学会第67回大会
    • Place of Presentation
      大阪総合保育大学・大阪城南女子短期大学
    • Year and Date
      2014-05-17 – 2014-05-18
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 対話型アプローチによる現職者を対象とした保育研修プログラムの一試案2014

    • Author(s)
      利根川智子・和田明人・音山若穂
    • Organizer
      日本保育学会第67回大会
    • Place of Presentation
      大阪総合保育大学・大阪城南女子短期大学
    • Year and Date
      2014-05-17 – 2014-05-18
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 対話型アプローチにおける保育者の省察評価尺度の検討 ―現職者と学生との間での保育者省察尺度の尺度得点の比較―2013

    • Author(s)
      音山若穂 利根川智子
    • Organizer
      日本保育学会第66回大会
    • Place of Presentation
      中村学園大学・中村学園短期大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 学生を対象としたワールドカフェの効果測定のための評価尺度の検討(1) ―学生における保育者省察尺度の構造―2013

    • Author(s)
      上村裕樹 利根川智子 音山若穂
    • Organizer
      日本保育学会第66回大会
    • Place of Presentation
      中村学園大学・中村学園短期大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 学生を対象としたワールドカフェの効果測定のための評価尺度の検討(2) ―現職者対象アンケートからみた保育者としての成長のポイント―2013

    • Author(s)
      利根川智子 上村裕樹 音山若穂
    • Organizer
      日本保育学会第66回大会
    • Place of Presentation
      中村学園大学・中村学園短期大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] A study on effectiveness of a group dialogue approach for nursery teacher education2012

    • Author(s)
      Wakaho OTOYAMA Takayuki INOUE
    • Organizer
      Pacific Early Childhood Education Research Association 13th Annual Conference
    • Place of Presentation
      National Institute of Education, Singapore
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] A study on effectiveness of a group dialogue approach for in-service training of nursery teacher2012

    • Author(s)
      Takayuki INOUE Wakaho OTOYAMA
    • Organizer
      Pacific Early Childhood Education Research Association 13th Annual Conference
    • Place of Presentation
      National Institute of Education, Singapore
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 現任保育士の園外研修における対話的アプローチの研修効果 実習生と現任保育士との比較2012

    • Author(s)
      音山若穂 井上孝之 三浦主博 利根川智子 上村裕樹 河合規仁 和田明人 安藤節子
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Place of Presentation
      琉球大学千原キャンパス
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 保育実習指導におけるワールドカフェの導入の一効果2012

    • Author(s)
      音山若穂
    • Organizer
      日本心理学会第76回大会
    • Place of Presentation
      専修大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 学生を対象とした保育者省察尺度の構造的妥当性の検討

    • Author(s)
      音山若穂・利根川智子・三浦主博・井上孝之・織田栄子
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] ワールドカフェによる”子どもを育む地域実践プロジェクト”の学び支援

    • Author(s)
      利根川智子・音山若穂・滝田良子・馬場廣明
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 地域家庭教育セミナーにおけるワールドカフェの一効果(1)-ワールドカフェの事後評価の分析と年齢差の検討―

    • Author(s)
      利根川智子・音山若穂・上村裕樹
    • Organizer
      日本心理学会第77回大会
    • Place of Presentation
      札幌コンベンションセンター
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 地域家庭教育セミナーにおけるワールドカフェの一効果(2)―相互独立的・相互協調的自己観とワールドカフェの事後評価との関係―

    • Author(s)
      音山若穂・利根川智子・上村裕樹
    • Organizer
      日本心理学会第77回大会
    • Place of Presentation
      札幌コンベンションセンター
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 対話型アプローチにおける保育者の省察評価尺度の検討―現職者と学生との間での保育者省察尺度の尺度得点の比較―

    • Author(s)
      音山若穂・利根川智子
    • Organizer
      日本保育学会第66回大会
    • Place of Presentation
      中村学園大学・中村学園大学短期大学部
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 学生を対象としたワールド・カフェの効果測定のための評価尺度の検討(1)-学生における保育者省察尺度の構造―

    • Author(s)
      上村裕樹・利根川智子・音山若穂
    • Organizer
      日本保育学会第66回大会
    • Place of Presentation
      中村学園大学・中村学園大学短期大学部
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 学生を対象としたワールド・カフェの効果測定のための評価尺度の検討(1)-現職者を対象としたアンケートからみた保育者としての成長のポイント―

    • Author(s)
      利根川智子・上村裕樹・音山若穂
    • Organizer
      日本保育学会第66回大会
    • Place of Presentation
      中村学園大学・中村学園大学短期大学部
    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi