• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Study of curriculum innovation about ECEC in home economics

Research Project

Project/Area Number 24500892
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field General human life sciences
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

Kuramochi Kiyomi  東京学芸大学, 教育学部, 教授 (30313282)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) SENO Michiko  香川大学, 教育学部, 教授 (20405096)
MOCHIZUKI Kazue  日本女子大学, 家政学部, 研究員 (60431615)
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords保育学習 / ふれあい体験 / 家庭科 / 中学生 / カリキュラム / イノベーション / 住学習 / 家庭科教育 / ナラティブ / 被服製作 / 住環境学習 / 保育 / レッジョ・エミリア
Outline of Final Research Achievements

Young people have fewer opportunities to interact with children in Japan. It is important for younger people to study how to care children as pre-parenting education. Expectation for Experience in early Childhood Education and Care (ECEC) is growing. But curriculum including ECEC is insufficient and it is not enough for students to learn caring children. A theoretical study took place regarding the curriculum from three viewpoints of having the plot from pre ECEC to post ECEC, linking with the contents of the home economics excluding the caring children, and having the social relevance. The curriculum was developed for achieving three viewpoints. We presented the result of this study in the guidebook.

Report

(5 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2015 2014 2013 2012

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (8 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 中学生における幼児とのかかわり方と心情の関連 : 幼児とのふれ合いを拒否した生徒の事例に着目して2015

    • Author(s)
      叶内茜 倉持清美
    • Journal Title

      日本家庭科教育学会誌

      Volume: 58 Pages: 164-171

    • NAID

      110010010509

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ふれあい体験時の幼児とのかかわりから引き出された中学生の経験内容2015

    • Author(s)
      叶内茜 倉持清美
    • Journal Title

      保育学研究

      Volume: 53 Pages: 151-161

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] ふれあい体験と食の学習を関連づけた授業デザイン2015

    • Author(s)
      金子京子 倉持清美 阿部睦子 妹尾理子 望月一枝
    • Organizer
      日本家庭科教育学会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学
    • Year and Date
      2015-06-27
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児とのふれ合い体験における中学生の行動変化について ―学校生活に課題を抱えた生徒の事例を中心として―2015

    • Author(s)
      叶内茜 倉持清美 金子京子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学
    • Year and Date
      2015-06-27
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育学習と住環境学習を関連付けた授業作り-ふれあい体験を生かして2014

    • Author(s)
      金子京子・妹尾理子・倉持清美・阿部睦子・望月一枝
    • Organizer
      日本家庭科教育学会
    • Place of Presentation
      岡山大学
    • Year and Date
      2014-05-28 – 2014-05-29
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校の被服製作の振り返りとしてのナラティブの有効性2013

    • Author(s)
      金子京子・倉持清美・阿部睦子・妹尾理子・望月一枝
    • Organizer
      日本家庭科教育学会
    • Place of Presentation
      弘前大学 弘前市文京町1番地
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 家庭科ふれ合い体験学習過程の可視化・共有化の試み:レッジョ・エミリア・アプローチを手がかりとして2013

    • Author(s)
      倉持清美・望月一枝・妹尾理子・阿部睦子・金子京子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会
    • Place of Presentation
      弘前大学 弘前市文京町1番地
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] ふれあい体験後のナラティブから中学生の幼児理解を探る2013

    • Author(s)
      倉持清美・金子京子・望月一枝・妹尾理子・阿部睦子
    • Organizer
      日本質的心理学会
    • Place of Presentation
      立命館大学京都府京都市北区等持院北町56-1
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] Effective lessons from experience in early childhood education and care in Japan2012

    • Author(s)
      倉持清美・金子京子・阿部睦子・妹尾理子・望月一枝
    • Organizer
      XXII. IFHE(International Federation for Home Economics) World Congress 2012
    • Place of Presentation
      コンベンションセンター(Melbourne Australia)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 体験の振り返りとしてのナラティブの有効性2012

    • Author(s)
      金子京子・望月一枝・倉持清美・妹尾理子・阿部睦子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会第55回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学(東京都)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 家庭科教育 9章 交流を通して視点を広げる授業づくり2015

    • Author(s)
      倉持清美
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      一芸社
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 生きる力をつける学習2013

    • Author(s)
      望月一枝・倉持清美・妹尾理子・阿部睦子・金子京子
    • Total Pages
      207
    • Publisher
      教育実務センター
    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi