• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Using of the Physical Feeling Study for Science by playing "Particle" all together

Research Project

Project/Area Number 24501070
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionNagoya Women's University

Principal Investigator

YOSHIKAWA Tadashi  名古屋女子大学, 文学部, 准教授 (70377919)

Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords理科教育 / 科学教育 / 体感学習 / 擬人化 / 粒子的見方考え方
Outline of Final Research Achievements

In this study, as a method to help in the understanding of the natural phenomena for science, we made a proposal of the method of the personification physical feeling study to understand the phenomenon by playing “Particle” all together. We discussed the effectiveness and the possibility of this method to imagine a world of invisible small particles. By performing the particle on a scale of own body and moving everyone, we can imagine the actual phenomenon. We made the list of contents that can be used in the elementary school science. And we showed how to use for each of the contents as the our proposal of the personification physical feeling study.

Report

(4 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2015 2014 2013 2012

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (8 results)

  • [Journal Article] 見えない粒子の世界をみんなで演じて理解する方法の提案2015

    • Author(s)
      吉川直志、石川愛、加藤沙綾夏、竹村美香
    • Journal Title

      名古屋女子大学紀要

      Volume: 61 Pages: 15-25

    • NAID

      130006660115

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 小学校理科における擬人化体感学習の利用の検討2014

    • Author(s)
      吉川直志、香川由夏、森石千早妃、山本莉緒
    • Journal Title

      名古屋女子大学紀要

      Volume: 第60号 Pages: 1-10

    • NAID

      120005592086

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 理科教育における擬人化による体感学習の可能性2013

    • Author(s)
      吉川直志
    • Journal Title

      名古屋女子大学紀要

      Volume: 第59号 Pages: 13-20

    • NAID

      40019757646

    • Related Report
      2013 Research-status Report 2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校第6学年理科「電気の利用」に関する授業検討2013

    • Author(s)
      吉川直志、石田典子、中村早耶香
    • Journal Title

      名古屋女子大学紀要

      Volume: 第59号 Pages: 61-72

    • NAID

      120005592018

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 見えない粒子の世界をイメージさせる擬人化体感学習の提案2014

    • Author(s)
      大西菜々、河合桃子、安藤千晶、勝島優衣、岡愛由美、吉川直志
    • Organizer
      日本理科教育学会 第60回東海支部大会
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2014-11-29
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 見えない粒子の世界をみんなで演じて理解する方法の提案(2)2014

    • Author(s)
      吉川直志、石川愛、加藤沙綾夏、竹村美香
    • Organizer
      日本科学教育学会第38回年会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Year and Date
      2014-09-13 – 2014-09-15
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 見えない粒子の世界をみんなで演じて理解する方法の提案2014

    • Author(s)
      吉川直志、石川愛、加藤沙綾夏、竹村美香
    • Organizer
      日本科学教育学会 東海支部会 第8回研究会
    • Place of Presentation
      三重大学
    • Year and Date
      2014-06-22
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科における擬人化体感学習の提案2013

    • Author(s)
      吉川直志、香川由夏、森石千早妃、山本莉緒
    • Organizer
      日本科学教育学会 東海支部会 第5回研究会
    • Place of Presentation
      岐阜大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 理科における「粒子」イメージを持たせる擬人化体感学習の提案2013

    • Author(s)
      吉川直志, 石川愛, 加藤紗綾夏, 竹村美香
    • Organizer
      日本科学教育学会第37回年会
    • Place of Presentation
      三重大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] みんなで粒子を演じて現象を理解する擬人化体感学習の利用方法2013

    • Author(s)
      竹村美香, 石川愛, 加藤紗綾夏, 吉川直志
    • Organizer
      日本理科教育学会 第59回東海支部大会
    • Place of Presentation
      愛知教育大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校理科「天気の変化」の授業のための基礎知識の検討2013

    • Author(s)
      吉川直志、石田典子、中村早耶香
    • Organizer
      日本理科教育学会 第59回東海支部大会
    • Place of Presentation
      愛知教育大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校理科における「粒子」を理解する擬人化体感学習の可能性2012

    • Author(s)
      森石千早妃、石原敬子、大町純代、香川由夏、加藤涼子、山本莉緒、吉川直志
    • Organizer
      日本理科教育学会第58回東海支部大会
    • Place of Presentation
      三重大学教育学部
    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi