• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The development of science curriculum to foster the basis of scientific thinking

Research Project

Project/Area Number 24501097
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionKyoto University of Education

Principal Investigator

TANIGUCHI Kazunari  京都教育大学, 教育学部, 准教授 (90319377)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) RYU Junpei  香川大学, 教育学部, 教授 (80452663)
UCHIMURA Hiroshi  京都工芸繊維大学, 学内共同利用施設等, 教授 (90379074)
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords科学的思考力 / 認知発達促進 / 推論形式 / 教員研修 / 形式的操作 / 認知促進 / 理科教育 / 小中大連携
Outline of Final Research Achievements

A science class and the curriculum to foster a scientific thinking ability by promoting the development of the reasoning ability of formal operation was studied based on the “Cognitive Acceleration” concept which was developed in UK. In the curriculum, promoting the development of a specific reasoning pattern (schema) continuously is aimed at by arranging a unit to need it every school year. Furthermore, the in-service training program for scientific teachers was also developed so that they could perform a CA science class, and the utility of the program was confirmed practically.

Report

(4 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2015 2014 2013 2012 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 2 results) Presentation (17 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 形式的モデルの構築とその活用を促す理科授業-粒子概念の定着を目指して-2015

    • Author(s)
      野ヶ山康弘,谷口和成
    • Journal Title

      京都教育大学教育実践研究紀要

      Volume: 15 Pages: 71-80

    • NAID

      120006397559

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 変数の制御の観点を生かした浮力についての授業プランの開発2014

    • Author(s)
      若林教裕,鷲辺章宏,笠 潤平
    • Journal Title

      香川大学教育学部研究報告第II部

      Volume: 64(1) Pages: 27-38

    • NAID

      120007014148

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 認知発達を促す理科授業の実践2013

    • Author(s)
      野ヶ山康弘,谷口和成
    • Journal Title

      京都教育大学教育実践紀要

      Volume: 第13号 Pages: 63-71

    • NAID

      120006397339

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 低学年児童に対する認知発達を促 す授業における支援の方法2014

    • Author(s)
      田上智之,藤田智之,野ヶ山康弘, 谷口和成
    • Organizer
      平成26年度日本理科教育学会近畿支部大会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学神戸ハーバーランドキャンパス
    • Year and Date
      2014-11-15
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 認知発達を促す理科授業の実践Ⅶ ~分類の思考操作を促す授業~2014

    • Author(s)
      野ヶ山康弘,谷口和成
    • Organizer
      平成26年度日本理科教育学会近畿支部大会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学神戸ハーバーランドキャンパス
    • Year and Date
      2014-11-15
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 形式的モデルの使用による科学的思考を深める授業の開発 : 「ものの溶け方」を通して2014

    • Author(s)
      平島和雄,谷口和成
    • Organizer
      第64回日本理科教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      愛媛大学
    • Year and Date
      2014-08-23
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 認知発達を促す理科授業の実践VI : 粒子モデルの構築を促す理科授業II2014

    • Author(s)
      野ヶ山康弘,谷口和成
    • Organizer
      第64回日本理科教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      愛媛大学
    • Year and Date
      2014-08-23
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 認知促進の概念を継続的に組み込んだ理科授業の実践2014

    • Author(s)
      池田敏浩,岩間徹,野ヶ山康弘,谷口和成
    • Organizer
      日本物理学会
    • Place of Presentation
      東海大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] The Effects of “Cognitive Acceleration through Science Education” program in Japan2013

    • Author(s)
      K. Taniguchi, J. Ryu, Y. Nogayama, N. Wakabayashi, O. Shiwaku, T. Iwama, M. Okamoto
    • Organizer
      The 12th Asia Pacific Physics Conference (APPC12)
    • Place of Presentation
      Makuhari Messe
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 認知発達を促す理科授業の実践IV2013

    • Author(s)
      野ヶ山 康弘,谷口 和成
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 分類の思考操作を意識した理科授業の開発2013

    • Author(s)
      池田 敏浩,松下 恭平 ,野ヶ山 康弘,谷口 和成
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの思考に沿った粒子モデルの自発的出現を促す授業実践2013

    • Author(s)
      平島 和雄,池口 真一,谷口 和成
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] ローソンテスト多肢選択版の日本での試行について2013

    • Author(s)
      笠 潤平,谷口 和成
    • Organizer
      日本物理教育学会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 変数に着目した授業の実践2013

    • Author(s)
      谷口和成,野ヶ山康弘
    • Organizer
      日本理科教育学会近畿支部大会
    • Place of Presentation
      和歌山大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 単位量あたりの思考に着目した理科授業の開発2013

    • Author(s)
      池田敏浩,野ヶ山康弘,谷口和成
    • Organizer
      日本理科教育学会近畿支部大会
    • Place of Presentation
      和歌山大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 「複合変数」の概念発達を促す理科授業の開発

    • Author(s)
      池田敏浩,谷口和成,野ヶ山康弘
    • Organizer
      日本理科教育学会 第62回全国大会
    • Place of Presentation
      鹿児島大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 粒子モデルの構築を促す理科授業

    • Author(s)
      野ヶ山康弘,谷口和成
    • Organizer
      日本理科教育学会 第62回全国大会
    • Place of Presentation
      鹿児島大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 認知発達を促す授業における班編制の方法

    • Author(s)
      田上智之,上田綾希子,野ヶ山康弘,谷口和成
    • Organizer
      日本理科教育学会 第62回全国大会
    • Place of Presentation
      鹿児島大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 認知発達を促す理科授業の実践-小学校第6学年「月と太陽」-

    • Author(s)
      町田智弘,上田恭子,谷口和成
    • Organizer
      日本理科教育学会 第62回全国大会
    • Place of Presentation
      鹿児島大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 義務教育課程における英国CASEプログラムの長期的効果

    • Author(s)
      谷口和成,野ヶ山康弘
    • Organizer
      日本物理学会 第68回年次大会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 教師コミュニケーション力2012

    • Author(s)
      森山卓郎 編著 (分担執筆)
    • Total Pages
      115
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi