• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Science teacher's professional development in regard to the ability for reflective practice

Research Project

Project/Area Number 24501102
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

YAMASAKI Takahito  広島大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (40284145)

Project Period (FY) 2012-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2014: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords教師教育 / 理科教師 / 省察 / 省察的実践力 / 教員養成 / 現職教師 / 模擬授業
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to examine the science teachers’ professional development in regard to the ability for reflective practice through investigations for pre-service and in-service teachers.
As the results, several characteristics of reflection was clarified in case of two teachers whose numbers of years of the teaching profession experience were different. It were also implied that collaborative reflection was effective as a strategy for teacher knowledge development, and that reflection with video records of past science teaching practices was effective for teachers to recognize their tasks for further professional development in science teaching.

Report

(5 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2016 2015 2014 2013 2012 Other

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (5 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] The Effect of Collaborative Reflection with the Aim of Teacher Knowledge Development in Simulated Classes of Elementary School Science2016

    • Author(s)
      杉山雅俊,山崎敬人
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 56 Issue: 4 Pages: 435-445

    • DOI

      10.11639/sjst.15002

    • NAID

      130005148152

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学校教師の理科授業の力量形成に関する一考察ー教職10年目までの追跡調査事例からー2016

    • Author(s)
      山崎敬人
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 22 Pages: 203-216

    • NAID

      120005763913

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] これからの理科授業研究に何が求められるのか2016

    • Author(s)
      山崎敬人
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: 65 Pages: 5-8

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 理科授業に関する教師の省察的実践力の形成-reflection on reflection-in-actionに注目して2015

    • Author(s)
      山崎敬人
    • Journal Title

      日本理科教育学会第65回全国大会論文集

      Volume: 13 Pages: 156-156

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教師の理科授業に関する省察と力量形成 ― 過去の授業ビデオ記録のモニタリングを通して ―2014

    • Author(s)
      山崎敬人
    • Journal Title

      日本理科教育学会第64回全国大会 論文集

      Volume: 12 Pages: 433-433

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 模擬授業による理科の授業力量の形成に関する研究ー教師志望学生への質問紙調査からー2014

    • Author(s)
      山崎敬人、杉山雅俊
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 20 Pages: 79-89

    • NAID

      120005429994

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学校教師の理科授業に関する力量形成ー教職10年目までの追跡調査事例からー2013

    • Author(s)
      山崎敬人
    • Journal Title

      日本理科教育学会全国大会発表論文集

      Volume: 11 Pages: 345-345

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 教師の実践的指導力の形成におけるコティーチングの可能性2013

    • Author(s)
      山崎敬人
    • Journal Title

      初等教育カリキュラム研究

      Volume: 1 Pages: 21-31

    • NAID

      120005462653

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 教師志望学生の理科授業についての批評視点に関する研究─模擬授業についての批評を事例として─2012

    • Author(s)
      杉山雅俊,山崎敬人
    • Journal Title

      理科教育学研究

      Volume: 53(1) Pages: 81-92

    • NAID

      110009931539

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 協働的な活動による省察に関わる能力の育成に関する研究2012

    • Author(s)
      杉山雅俊,山崎敬人
    • Journal Title

      日本理科教育学会全国大会発表論文集

      Volume: 10 Pages: 321-321

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 理科授業に関する教師の省察的実践力の形成-reflection on reflection-in-actionに注目して2015

    • Author(s)
      山崎敬人
    • Organizer
      日本理科教育学会第65回全国大会
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Year and Date
      2015-08-01
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師の理科授業に関する省察と力量形成 ― 過去の授業ビデオ記録のモニタリングを通して ―2014

    • Author(s)
      山崎敬人
    • Organizer
      日本理科教育学会第64回全国大会
    • Place of Presentation
      愛媛大学
    • Year and Date
      2014-08-24
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校教師の理科授業に関する力量形成ー教職10年目までの追跡調査事例からー

    • Author(s)
      山崎敬人
    • Organizer
      日本理科教育学会第63回全国大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 協働的な活動による省察に関わる能力の育成に関する研究

    • Author(s)
      杉山雅俊,山崎敬人
    • Organizer
      日本理科教育学会 第62回全国大会
    • Place of Presentation
      鹿児島大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 理科の模擬授業における実践的指導力の形成─学生の意識調査を手がかりとして─

    • Author(s)
      山崎敬人,杉山雅俊
    • Organizer
      日本理科教育学会 第61回中国支部大会
    • Place of Presentation
      就実大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 今こそ理科の学力を問うー新しい学力を育成する視点ー2012

    • Author(s)
      日本理科教育学会
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi