• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Model for Evaluating Classes in University from the Learner's Views

Research Project

Project/Area Number 24501152
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

MIO TADAO  早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 教授 (20219596)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) NAGASHIMA Hironori  早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 教授 (00298449)
NOGUCHI Hodaka  早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 講師 (60434263)
HATANO Kazuhiko  江戸川大学, メディアコミュニケーション学部, 教授 (50198751)
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords授業評価 / 高等教育 / 授業観 / 学力観 / 授業改善 / アクティブ・ラーニング / オーディエンス・レスポンス・システム / 授業開発 / 学習観 / ファカルティ・ディベロップメント / 大学観 / 学生観
Outline of Final Research Achievements

Universities in Japan consider improving the quality of classes an important task. Class evaluation questionnaires filled out by students cannot be used effectively for improving classes because they do not take the variation in the quality of students into consideration. In this research, students’ learning objectives and the teaching method they look for are classified based on a survey. As a result, it became clear that the ratio of skills and knowledge students wish to acquire and the teaching method of the class they’d like to take varied by the type of course subjects. To make instructors incorporate this finding into their classes, a simple questionnaire on the class is conducted every time. It showed that successively making the instructor aware of students’ opinion about the methods (e.g. active learning, etc.) and the content based on the purpose of taking the class led to improved quality of the class.

Report

(4 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2015 2014 2013 2012 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (9 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] タブレット端末活用にかかわる一考察:授業等のためにタブレット端末を共同利用するために2015

    • Author(s)
      波多野和彦,中村佐里,永嶋昌博,三尾忠男
    • Journal Title

      江戸川大学の情報教育と環境

      Volume: 12 Pages: 25-28

    • NAID

      120005610521

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 授業におけるアクティブ・ラーニングとオーディエンス・レスポンス・システムの使用に関する学生の印象評価2015

    • Author(s)
      三尾忠男
    • Journal Title

      早稲田教育評価,

      Volume: 第29巻第1号 Pages: 177-189

    • NAID

      120005604443

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 修士レベルでの学修・向上すべき資質能力:一般大 学院での専修免許の取得について2012

    • Author(s)
      三尾忠男
    • Journal Title

      シナプス

      Volume: 2012年12月号 Pages: 14-17

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 学外活動におけるネットワーク利用の試み2012

    • Author(s)
      波多野 和彦, 中村 佐里, 宮崎孝治
    • Journal Title

      Informatio(江戸川大学 情報教育研究所 紀要)

      Volume: 10 Pages: 35-37

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 普段着の連携的授業改善の試み(3)2014

    • Author(s)
      波多野和彦,中村佐里,三尾忠男
    • Organizer
      日本教育工学会第30回大会
    • Place of Presentation
      岐阜大学
    • Year and Date
      2014-09-19 – 2014-09-21
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学授業の自己改善の持続性を支援するFDのあり方の再考 -開発・提案段階から実証、そして普及段階へー2013

    • Author(s)
      三尾忠男, 波多野和彦, 山路進
    • Organizer
      日本教育工学会第29回全国大会
    • Place of Presentation
      秋田大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 高大連携を踏まえた課題解決型授業開発の試み ~共通教科「情報」を題材として~2013

    • Author(s)
      中村佐里, 波多野和彦
    • Organizer
      日本教育工学会第29回全国大会
    • Place of Presentation
      秋田大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 普段着の連携的授業改善の試み(2)2013

    • Author(s)
      波多野和彦, 三尾忠男, 山路進, 中村佐里
    • Organizer
      日本教育工学会第29回全国大会
    • Place of Presentation
      秋田大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 大学生の記述からみた高等学校「情報」の学習定着にかかわる一考察2012

    • Author(s)
      波多野 和彦, 中村 佐里, 山路 進
    • Organizer
      日本情報科教育学会
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 基礎教養教育科目「情報リテラシー」の授業補助にもとめられる資質能力について2012

    • Author(s)
      波多野和彦, 中村佐里
    • Organizer
      教育改革ICT戦略大会
    • Place of Presentation
      東京:アルカディア私学会館
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 普段着の連携的授業改善の試み2012

    • Author(s)
      波多野 和彦, 永嶋 昌博, 山路 進, 三尾 忠男
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      長崎大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 法学部向け「情報リテラシー」の開発2012

    • Author(s)
      中村 佐里, 波多野 和彦, 山路 進
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      長崎大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 複数教員による協調的な授業開発・改善の試み ~教職科目を題材として~

    • Author(s)
      波多野和彦, 三尾忠男, 山路進, 中村佐里
    • Organizer
      私立大学情報教育協会ICT利用による教育改善研究発表会
    • Place of Presentation
      東京理科大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 学習者とともに取り組む授業改善~授業設計・教育の方法および技術・学習評価2013

    • Author(s)
      松田稔樹, 星野敦子, 波多野和彦
    • Total Pages
      163
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi