• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Effective ways to teach reading English by using brain science research

Research Project

Project/Area Number 24501155
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionGifu Shotoku Gakuen University

Principal Investigator

OISHI HARUMI  岐阜聖徳学園大学, 教育学部, 教授 (50387479)

Project Period (FY) 2012-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥5,330,000 (Direct Cost: ¥4,100,000、Indirect Cost: ¥1,230,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2012: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords英語リーディング / 多読 / 英語教育 / 脳科学 / 教育工学 / 英語教授法 / リーディング / 教授法開発 / 認知脳科学 / 教授法・学習理論 / 第二言語習得論 / リーディング指導 / ExtensiveReading / 脳認知科学 / 脳活性状態 / Extensive Reading / 脳血流量
Outline of Final Research Achievements

This study investigates the effect of extensive reading by subjective way such as interviewing and a new objective way by measuring brain activation patterns. The results revealed that their comprehension improves and the brain activation patters become similar to those of advanced level learners after the reading session. The results also suggested to cralify the gaze movement during reading.

Report

(5 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2015 2014 2013 2012

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 3 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 英語リーディングにおける挿絵の効果―習熟度・脳活性状態・心理状態からの検証―2015

    • Author(s)
      大石晴美、高尾拓弥、村上静子、伊藤敏、鷲野嘉映
    • Journal Title

      教育工学論文集

      Volume: Vol. 38 Pages: 40-42

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 第一言語と第二言語の読みのプロセスの違い-視線・脳活性状態・心理的要因より-2015

    • Author(s)
      大石晴美・伊藤敏・鷲野嘉映・村上静子
    • Journal Title

      岐阜聖徳学園大学教育実践科学研究センター紀要

      Volume: 14号 Pages: 63-69

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] プライミング効果に基づくL2習熟度による神経基盤の解明2012

    • Author(s)
      大石晴美 牧田快 木下徹 島田浩二 定藤規弘 田邊 宏樹
    • Journal Title

      生理学研究所年報

      Volume: 第33巻 Pages: 209-210

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] Relationship between working memory and learner's responses while memorizing English words2015

    • Author(s)
      Shizuko MURAKAMI, Satoshi ITOU, Kaei WASHINO, Harumi OISHI and WANG Linlin
    • Organizer
      Joint Forum on Universiti Malaysia Sarawak
    • Place of Presentation
      University of Malaysia
    • Year and Date
      2015-11-02
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学習者の習熟度からみたリーディングにおける挿絵の効果―脳活性状態と心理状態からの検証―2015

    • Author(s)
      高尾拓弥・村上静子・伊藤敏・大石晴美・鷲野嘉映
    • Organizer
      教育システム 情報学会生研究発表(東海地区)
    • Place of Presentation
      愛知県立大学名古屋駅サテライトキャンパス
    • Year and Date
      2015-03-04
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 英語多読学習者の脳血流・自律神経による評価の試み2015

    • Author(s)
      村上静子・高尾拓弥・伊藤敏・大石晴美・鷲野嘉映
    • Organizer
      日本教育メディア学会第2回研究会
    • Place of Presentation
      愛知教育大学
    • Year and Date
      2015-02-21
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 英語授業改善の視点 ~大学英語教育の現状・研究から~2014

    • Author(s)
      大石晴美
    • Organizer
      グローバル事業地区研修会
    • Place of Presentation
      大垣西高等学校
    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] The impact of second language proficiency on an automatic process of written words: an fMRI study2013

    • Author(s)
      K. MAKITA, H. Oishi, T. Kinoshita, Koji Shimada, H. C. Tanabe, N. SADATO
    • Organizer
      Society for Neuroscience 2013
    • Place of Presentation
      San Diego Convention Cente
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] Successful Language Learning:A neuroscience approach2013

    • Author(s)
      大石晴美
    • Organizer
      2013 KATE International Conference
    • Place of Presentation
      Hankok University of Foreign Studies, Seoul Korea
    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 脳科学と第二言語習得研究2013

    • Author(s)
      大石晴美
    • Organizer
      名城大学附属高等学校最先端技術講演会
    • Place of Presentation
      名城大学附属高等学校
    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] よくわかる社会言語学2015

    • Author(s)
      田中春美、田中幸子、今村洋美、川村陽子、大石晴美
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 「言語間の距離と外国語学習の関係-脳科学的アプローチから-」『現代社会と英語-英語の多様性をみつめて-』2014

    • Author(s)
      塩澤正他編著 大石晴美他著
    • Total Pages
      389
    • Publisher
      金聖堂
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 現代社会と英語2014

    • Author(s)
      塩澤正他(編) 大石晴美他(共著)
    • Total Pages
      397
    • Publisher
      金星堂
    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi