• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The development of work environment surveys and training and development tools for supporting less experienced teacher

Research Project

Project/Area Number 24501175
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

NAKAHARA Jun  東京大学, 大学総合教育研究センター, 准教授 (00342618)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) YAMAGUCHI Etsuji  神戸大学, 人間発達環境学研究科, 准教授 (00324890)
KARIYADO Toshihumi  青山学院大学, 社会情報学部, 教授 (30307136)
WAKIMOTO Takehiro  東京大学, 教養学部, 特任助教 (40633326)
山口 悦司  神戸大学, 人間発達環境学研究科, 准教授 (00324898)
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords経験の浅い教員 / 中堅教員 / 管理職 / 熟達 / 支援 / サーベイフィードバック / 教師教育 / 初任教員 / 学校組織 / メンタリング / 初任教師 / 職場環境調査
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to investigate how new teachers get some support(mental support, work support and reflective support) from principle, middle supervisors, experienced teachers to become skilled teacher. Also our research aims at developing some conceptual tools and worksheets which will be available as survey feedback tools in training and development.
We have conducted 3years-collaborative research project with a school board. We developled some surveys and worksheets collaboratively.

Report

(4 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2014 2013 2012

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] 若手教師を対象とした組織的なメンタリングの効果的手法に関する実証的研究ー小学校教師に着目してー2014

    • Author(s)
      脇本健弘、町支大祐、讃井康智、中原淳
    • Journal Title

      青山インフォーメーション・サイエンス

      Volume: Vol.41,No.1 Pages: 4-13

    • NAID

      110009830971

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 校内メンタリングにおける管理職の参加に関する分析ーメンターチームを題材としてー2014

    • Author(s)
      町支大祐、脇本健弘、讃井康智、中原淳
    • Journal Title

      青山インフォーメーション・サイエンス

      Volume: Vol.41,No.1 Pages: 14-21

    • NAID

      110009830972

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 校長のリーダーシップが自律的学校経営に与える影響過程:ソーシャル・キャピタルの媒介効果に着目して2014

    • Author(s)
      吉村春美・木村充・中原淳
    • Journal Title

      日本教育経営学会

      Volume: Vol.56

    • NAID

      110009937005

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 初任教師が感じる課題に焦点化したメンタリングを支援するシステムの開発と評価2013

    • Author(s)
      脇本健弘・苅宿俊文・八重樫文・望月俊男・中原淳
    • Journal Title

      教育システム情報学会論文誌

      Volume: 30(2)

    • NAID

      130006727203

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 小学校初任教師を対象とした校内における 組織的なメンタリングの手法と効果に関する実証的研究2012

    • Author(s)
      脇本健弘, 中原淳
    • Organizer
      日本教育工学会第28回大会
    • Place of Presentation
      長崎大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi