• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of new educational presentation based on cognitive analysis of information presentation

Research Project

Project/Area Number 24501193
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionSaga University

Principal Investigator

OKAZAKI Yasuhisa  佐賀大学, 工学(系)研究科(研究院), 准教授 (90253583)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) WATANABE Kenzi  広島大学, 教育学研究科, 教授 (00220880)
YOSHIAKWA Atsushi  東京工業大学, 総合理工学研究科, 教授 (50444120)
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywordsプレゼンテーションツール / 手書き / 板書 / スライド / 授業分析 / 視線分析 / プレゼンテーション
Outline of Final Research Achievements

In this study, we investigated influences of the differences in information presentation methods by cognitive experiments. Dynamic presentation presents the writing process, such as writing on a chalkboard. Static presentation presents only the final results of the writing. We demonstrated that dynamic presentation has possibility to be helpful under certain conditions.

Report

(4 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2015 2014 2013

All Journal Article (7 results) (of which Acknowledgement Compliant: 4 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (7 results)

  • [Journal Article] 課題の難易度と主観評価に基づく情報提示手法の評価実験2015

    • Author(s)
      岡崎 泰久, 西村康平, 吉川 厚
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告

      Volume: Vol.114, No.513 Pages: 71-76

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Gaze Analysis and Subjective Assessment of Learners Observing the Writing Process2014

    • Author(s)
      Yasuhisa OKAZAKI Senju NOGUCHI, Atsushi YOSHIKAWA
    • Journal Title

      Proceedings of the 22nd International Conference on Computers in Education

      Pages: 83-88

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 板書による授業とスライドによる授業の説明パターンの比較2014

    • Author(s)
      岡崎 泰久, 香月なつ美, 吉川 厚
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告

      Volume: Vol.114, No.285 Pages: 17-22

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 書く過程の提示における学習者の主観評価と視線分析2014

    • Author(s)
      岡崎 泰久, 野口 千樹, 吉川 厚
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告

      Volume: Vol.114, No.82, Pages: 39-44

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] HTML5を用いた書く過程再生システムの開発2013

    • Author(s)
      岡崎泰久, 吉原知奈津, 田中久治, 渡辺健次
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告

      Volume: Vol.113, No.67 Pages: 55-60

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] Eye tracker gaze analysis of learners watching the writing process2013

    • Author(s)
      Yasuhisa OKAZAKI, Senju NOGUCHI, Hisaharu TANAKA , Kenzi WATANABE, Atsushi YOSHIKAWA
    • Journal Title

      Proceedings of the 21st International Conference on Computers in Education

      Pages: 373-378

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アイトラッカーを用いた書く過程を提示された学習者の視線分析2013

    • Author(s)
      岡崎泰久, 野口千樹, 田中久治, 渡辺健次,吉川厚
    • Journal Title

      教育システム情報学会研究報告

      Volume: vol.27, no.6 Pages: 243-248

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 主観評価と課題の難易度に基づく学習者への情報提示手法の評価2015

    • Author(s)
      岡崎泰久, 西村康平, 吉川 厚
    • Organizer
      電子情報通信学会2015年総合大会
    • Place of Presentation
      立命館大学
    • Year and Date
      2015-03-11
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 説明パターンに着目した板書による授業とスライドによる授業の比較2014

    • Author(s)
      岡崎 泰久, 香月 なつ美, 吉川 厚
    • Organizer
      第39回教育システム情報学会全国大会
    • Place of Presentation
      和歌山大学
    • Year and Date
      2014-09-12
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習者の主観評価と課題の難易度にもとづく情報提示方法仮説の提案2014

    • Author(s)
      岡崎 泰久, 野口 千樹, 吉川 厚
    • Organizer
      第13回情報科学技術フォーラム(FIT2014)
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2014-09-03
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] HTML5を用いた書く過程再生システムの開発2013

    • Author(s)
      岡崎泰久, 吉原知奈津, 田中久治, 渡辺健次
    • Organizer
      電子情報通信学会教育工学研究会(ET)
    • Place of Presentation
      和歌山大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 板書による授業とスライドによる授業の提示情報量の比較2013

    • Author(s)
      岡崎泰久,田中久治,渡辺健次,吉川厚
    • Organizer
      教育システム情報学会第38回全国大会
    • Place of Presentation
      金沢大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] Eye tracker gaze analysis of learners watching the writing process2013

    • Author(s)
      Yasuhisa OKAZAKI, Senju NOGUCHI, Hisaharu TANAKA , Kenzi WATANABE, Atsushi YOSHIKAWA
    • Organizer
      the 21st International Conference on Computers in Education
    • Place of Presentation
      Grand Inna Bali Beach Hotel, Denpasar Bali, Indonesia
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] アイトラッカーを用いた書く過程を提示された学習者の視線分析2013

    • Author(s)
      岡崎泰久, 野口千樹, 田中久治, 渡辺健次,吉川厚
    • Organizer
      2012年度JSiSE第6回研究会
    • Place of Presentation
      山口大学(山口市)
    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi