• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Establishment of the information morals instruction training method for solution to the problem power upbringing that utilized moral education

Research Project

Project/Area Number 24501208
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionEdogawa University

Principal Investigator

Tamada Kazue  江戸川大学, メディアコミュニケーション学部, 教授 (20299902)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) MATSUDA Toshiki  東京工業大学, 社会理工学研究科, 准教授 (60173845)
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2013: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords情報モラル / 道徳教育 / 情報教育 / 3種の知識 / 情報的な見方・考え方 / 教師教育 / 指導法開発 / 教職教育 / 問題解決力 / 指導力 / 研修方法
Outline of Final Research Achievements

This study utilizes a framework of morals education and develops an information morals instruction method. We practice this instruction method in the teacher training. And we perform the evaluation and let teachers acquire this instruction method.

Report

(5 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (34 results)

All 2015 2014 2013 2012 Other

All Journal Article (13 results) (of which Peer Reviewed: 10 results,  Acknowledgement Compliant: 5 results,  Open Access: 2 results) Presentation (20 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 「情報的な見方・考え方」と「3 種の知識」を活用した情報モラル指導実践2015

    • Author(s)
      近藤千香, 玉田和恵, 松田稔樹
    • Journal Title

      Informatio, 江戸川大学情報教育研究所

      Volume: 12 Pages: 44-49

    • NAID

      120005610524

    • Related Report
      2015 Annual Research Report 2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 情報科教育で扱うべき問題解決活動の明確化と授業・教材の設計指針2015

    • Author(s)
      松田稔樹
    • Journal Title

      Informatio, 江戸川大学情報教育研究所

      Volume: 12 Pages: 37-43

    • NAID

      120005610523

    • Related Report
      2015 Annual Research Report 2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「情報化社会の新たな問題を考えるための児童生徒向け教材」開発指針について2015

    • Author(s)
      玉田和恵
    • Journal Title

      Informatio, 江戸川大学情報教育研究所

      Volume: 12 Pages: 50-55

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 各学校段階での情報モラル指導力を育成するための教員研修方法の開発2015

    • Author(s)
      玉田和恵
    • Journal Title

      江戸川大学紀要「情報と社会」

      Volume: 25 Pages: 265-272

    • NAID

      120005607342

    • Related Report
      2015 Annual Research Report 2014 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「情報化社会の新たな問題を考えるための児童生徒向けの教材」開発指針について2015

    • Author(s)
      玉田和恵
    • Journal Title

      Informatio, 江戸川大学情報教育研究所

      Volume: Vol. 12 Pages: 50-55

    • NAID

      120005610525

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 育成すべき資質・能力との関係を考慮したカリキュラム検討の視点と提案2014

    • Author(s)
      松田稔樹
    • Journal Title

      日本情報科教育学会論文誌

      Volume: Vol. 7 Pages: 7-10

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 情報モラル問題解決力を育成するゲーミング教材の開発2014

    • Author(s)
      玉田和恵
    • Journal Title

      江戸川大学紀要「情報と社会」

      Volume: 24 Pages: 307-314

    • NAID

      40020021939

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 共通教科「情報」で汎用的な問題解決力をどう育てるか~『情報的な見方・考え方』を育てるための視点~2014

    • Author(s)
      松田稔樹
    • Journal Title

      Informatio

      Volume: 11 Pages: 5-8

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教師が修得すべき情報モラル指導内容の検討2014

    • Author(s)
      玉田和恵・松田稔樹
    • Journal Title

      Informatio

      Volume: 11 Pages: 9-15

    • NAID

      120005610503

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「情報的な見方・考え方」と「3種の知識」統合による問題解決指導力の育成2013

    • Author(s)
      玉田和恵,松田稔樹,神藤健朗
    • Journal Title

      Informatio

      Volume: 10 Pages: 3-12

    • NAID

      40019644824

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 指導者と学習者が考える情報モラル教育改善の課題2013

    • Author(s)
      玉田和恵
    • Journal Title

      情報と社会

      Volume: 23 Pages: 25-36

    • NAID

      40019623126

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] Using 3D Virtual Reality Technology for Cyber Ethics Education: How Can We Really Evaluate and Change the Attitude of Students?2012

    • Author(s)
      Toshiki Matsuda,Hiroshi Nakayama, Kazue Tamada
    • Journal Title

      Cases on 3D Technology Application and Integration in Education

      Volume: 1 Pages: 439-463

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Development of a Teacher Educationa Program and Virtual Lesson Game for Information Studies2012

    • Author(s)
      Toshiki Matsuda, Kazue TAMADA
    • Journal Title

      Technology Education Research Conference 2012

      Volume: 1 Pages: 40-48

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] シミュレーション&ゲーミング手法をベースとした能力評価規準とその評価方法開発:中教審教育課程企画特別部会「論点整理」の批判的検討とその課題克服に向けて2015

    • Author(s)
      松田稔樹
    • Organizer
      日本シミュレーション&ゲーミング学会
    • Place of Presentation
      福岡大学
    • Year and Date
      2015-12-05
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 育成すべき資質能力の明確化や評価と一体化した指導の方法論2015

    • Author(s)
      松田稔樹, 遠藤信一, 玉田和恵, 萩生田伸子, 岡田佳子
    • Organizer
      日本教育工学会第31回全国大会
    • Place of Presentation
      電気通信大学
    • Year and Date
      2015-09-21
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 「コンピテンシースタンダードと能力評価手法の開発」に向けて2015

    • Author(s)
      松田稔樹, 坂元章, 大久保智哉
    • Organizer
      日本教育工学会第31回全国大会
    • Place of Presentation
      電気通信大学
    • Year and Date
      2015-09-21
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 「情報的な見方・考え方」と「3種の知識」による高等学校での情報モラル問題解決力の育成2015

    • Author(s)
      玉田和恵, 近藤千香, 松田稔樹
    • Organizer
      日本情報科教育学会第8回全国大会
    • Place of Presentation
      山口大学
    • Year and Date
      2015-06-27
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] Perspectives for Discussing the Next Information Studies Curriculum2015

    • Author(s)
      Toshiki Matsuda
    • Organizer
      Global Learn 2015 - Global Conference on Learning and Technology(AACE)
    • Place of Presentation
      Chesapeake
    • Year and Date
      2015-04-06
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「ネットオークションゲーム」を題材とした情報科用教材設計フレームワークの「良さ」の検討2015

    • Author(s)
      小川 諒大, 松田稔樹, 近藤 千香.
    • Organizer
      日本情報科教育学会第4回研究会
    • Place of Presentation
      日本大学文理学部
    • Year and Date
      2015-03-07
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 学士力としての情報リテラシー教育ガイドラインの検討2015

    • Author(s)
      玉田和恵, 松田稔樹
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Year and Date
      2015-02-21 – 2015-02-22
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] Design Framework of Gaming Materials to Cultivate Problem-solving Abilities: Differences and Commonalities among STEM Educations2015

    • Author(s)
      Toshiki MATSUDA
    • Organizer
      The 13th Hawaii International Conference on Education
    • Place of Presentation
      Hilton Hawaiian Village
    • Year and Date
      2015-01-03 – 2015-01-06
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 情報モラル判断に必要となる知識変化する項目と不易な項目2014

    • Author(s)
      玉田和恵, 松田稔樹
    • Organizer
      日本教育工学会第30回全国大会
    • Place of Presentation
      岐阜大学
    • Year and Date
      2014-09-19 – 2014-09-21
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] Improving the Design Framework of E-learning Game Materials for Information Studies: Consideration of a Student Model,2014

    • Author(s)
      Toshiki MATSUDA
    • Organizer
      The 12th Hawaii International Conference on Education
    • Place of Presentation
      Hawai
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 情報科用ゲーム型e-learning教材設計フレームワークの改善~学習者モデルの検討結果に基づき2013

    • Author(s)
      松田稔樹
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      兵庫医科大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 「情報的な見方・考え方」と「3種の知識」を統合した情報モラルゲーミング教材の改善2013

    • Author(s)
      玉田和恵・松田稔樹
    • Organizer
      日本シミュレーション&ゲーミング学会
    • Place of Presentation
      東京工業大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 「情報的な見方・考え方」と「3種の知識」統合による問題解決力の育成2013

    • Author(s)
      玉田和恵・松田稔樹
    • Organizer
      日本情報科教育学会
    • Place of Presentation
      東海大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 「情報的な見方・考え方」と「3種の知識」を統合した情報モラル問題解決力の育成2013

    • Author(s)
      玉田和恵・松田稔樹
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      秋田大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 「情報的な見方考え方」と「3種の知識」統合による情報モラル指導2013

    • Author(s)
      近藤千香・玉田和恵
    • Organizer
      全日本教育工学研究協議会
    • Place of Presentation
      仙台市青年文化センター
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校での「情報的な見方考え方」と「3種の知識」統合による情報モラル指導実践2013

    • Author(s)
      近藤千香, 玉田和恵, 松田稔樹
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      徳島大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 教師と生徒が考える情報モラル教育改善のための3要因

    • Author(s)
      玉田和恵, 松田稔樹
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 新たな情報科教育学とそれに即した教師教育プログラム構築の必要性

    • Author(s)
      松田稔樹
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Place of Presentation
      岡山大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 情報モラル教育に対する学ぶ立場と指導する立場の意識の共通点・相違点から見た改善の視点

    • Author(s)
      玉田和恵, 松田稔樹
    • Organizer
      日本教育工学会第28回全国大会
    • Place of Presentation
      長崎大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 「情報的な見方・考え方」と「3種の知識」を統合した情報モラルゲーミング教材の教師教育への活用

    • Author(s)
      玉田和恵・松田稔樹
    • Organizer
      日本シミュレーション&ゲーミング学会2012年度春季全国大会
    • Place of Presentation
      流通経済大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 新編 新しい技術・家庭 技術分野(中学校教科書)2015

    • Author(s)
      田口浩継, 松田稔樹, ほか63名
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      東京書籍
    • Related Report
      2015 Annual Research Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi